A Porsche világra szabadította tigrisét

Porsche Macan - Kisebb SUV a kínálatban

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.11.20. 16.00

Itthon a Porsche Macan S 14,3 millió forintos nettó alapártól érhető majd el, a csúcsverzió Macan Turbo 19,7 milliót kóstál, de a négyhengeres kivitelek várhatóan sokkal olcsóbbak lesznek, ezekre 11 millió körüli árat jósol a hazai importőr.

Valaha a Porsche egy legendás, kizárólag sportautókkal álmodó gyártó volt. Majd később egy legendás, kizárólag sportautókkal álmodva döglődő gyártó lett. A lefelé görbülő eladási mutatókat végül egy keménykezű vezérigazgató Wendelin Wiedeking állította növekedési pályára a kilencvenes években. Maszatolás helyett japán szakértőket hívott, keményen leüvöltötte az értetlenkedő munkatársakat és vaskos profitot termelő vállalatot teremtett. (Állítólag a hatékonyságjavítás egyik lépéseként a japán szakértő lefűrészelt egy darabot az alkatrészes polc lábából, hogy a munkás hamarabb fel- és leérjen a létrán.)

Újabb üzemmel bővül a pénzgyár

A zseniálisan irányító “bajszos bankár” elnöklése alatt történt meg a márka radikális átalakulása. Gyártásba került az olcsóbb középmotoros Boxster, majd jött a szentségtöréssel felérő Cayenne bevezetése. A luxusterepjáró megjelenése jobban megrázta az ortodox rajongókat, mint a léghűtéses boxermotorok nyugdíjazása.

A hátsó nyújtott lámpatestek a legfrissebb 911-es szériára emlékeztetnek

Mégis, a számok Wiedekinget igazolták, a Cayenne bombasiker lett, tavaly már az eladott autók 44 százalékát adta a sportos stuttgarti masztodon. Wiedeking elbocsájtása ellenére nyilvánvaló volt a folytatás, még egy aranytojást tojó tyúk kell az alomba, hogy az autóimádók pokoli pénzekből fejlesztett 918-as rakétákra csorgathassák a nyálukat.

A másfél évvel ezelőtt beharangozott közepes méretű szabadidő-autó eleinte Cajun néven futott, majd később Macanra keresztelték, és megannyi kémfotó, és grafika után ma délelőtt végre lehullott a lepel! A világpremierrel egy időben tartott hazai sajtótájékoztatón minden fontos részletet megtudtunk a Porsche új sikervárományosáról. 

Miért Macan?

A minden nyelven könnyen kiejthető, könnyen leírható elnevezést Indonéziából kölcsönözték a németek. Jelentése tigris, és ez a szimbolikus kapcsolat nem új a német gyártóknál, a Volkswagen Touareg, és Tiguan is állati gyökerekkel rendelkezik. Utóbbi szintén a tigrisre utal hiszen a német Tiger és Leguan szavak összetétele adja a típusjelzést.

A Porsche világra szabadította tigrisét 1

A tigris kapcsolat adott apropót a hazai sajtótájékoztató helyszínének kiválasztásához. A Fővárosi Állatkertben megrendezett eseményen a hazai Porsche képviselet a Macan legfontosabb infóinak felfedése mellett egy (természetesen Macan névre keresztelt) szibériai tigriskölyköt is örökbe fogadott.

A képeken és videón szereplő crossover 4,7 méter hosszú, 1,9 méter széles és 14,6 centivel rövidebb, mint sikeres testvére. A kiszivárgott hírekből régóta tudjuk, hogy az Audi Q5 adta az alapot, de a Porschénél szerencsére ritkán használják a kivágás-beillesztés opciót, ezért a Macan nem csak technikai tartalmát tekintve különbözik, szélesebb, alacsonyabb és hosszabb is az Audinál.

Első ránézésre nem lesz nehéz összekeverni a Macan-Cayenne párost, az új típus lázadás nélkül simul bele a márkaarculatba, de azért akad pár jellegzetesség. Ilyenek a 918-as hiper-hibrid orráról kölcsönzött első fényszórók, valamint a hízott ívvel rajzolt hátsón terpeszkedő nyújtott, 911-re emlékeztető féklámpák.

A robusztus frontrész szélső hűtőrácsainak vízszintes műanyag elemei akár eltérő színben is rendelhetőek, ezzel még tovább vadítva a Macan megjelenését

Bitang jól mutat a szintén 918 Spyder örökségnek számító kormánykerék, kecses és sportos, ráadásul minden fontos funkciót rápakoltak a fejlesztők, kérdés, hogy a mindennapok során mennyire lesz kényelmes a gombokkal megpakolt volán használata. A minőségbe nyilván nehéz lenne belekötni, bőrrel, fémmel övezett sportos Kánaán jut a Macan tulajdonosoknak osztályrészül, de emellett a praktikum sem szenved csorbát. Alaphelyzetben 500 liternyi tér várja a csomagokat, de két utassal, a hátsó sort ledöntve 1500 literre növelhető ez az érték.

Bődületes teljesítmény

A főképp hazai, német konkurenciát támadó középkategóriás szabadidő-autó első körben három verzióban kerül piacra, S és Turbo, valamint Diesel S kivitelben. Mindháromban duplaturbón át lélegeztetett V6-os motor dolgozik, a benzines S esetén 340, míg a Macan Turbónál kerek 400 lóerőt teljesítve. Utóbbi teljesen új fejlesztésű öblösebb lökettérfogatú 3,6 literes blokk, tiszteletet parancsoló 550 Nm nyomatékkal.

Made In Germany

A Porsche kiemeli, hogy az új Macan összeszerelése holmi harmadik világbeli ország helyett német földön történik, Lipcsében, ahol 500 millió eurós befektetéssel hozták létre az új gyártósort. Itt a legóvatosabb becslések szerint évi 50 000 darab Macan készül majd, de az optimista félmosollyal elhintett infók szerint ez a szám akár 75 000 is lehet. De Made in Germany ide vagy oda, a pénznek a Porschénél sincs szaga: a sokkal drágább Cayenne karosszériáját a Volkswagen pozsonyi üzemében gyártatja, ahol az Audi Q7 kasztnija is készül illetve a Touareg, kompletten.

Azért az Európában várhatóan legnépszerűbb dízel sem lesz erőtlen, 258 lóereje, és combos 580 Nm nyomatéka elég ahhoz, hogy álló helyzetből 6,3 másodperc (Sport Chrono csomaggal 6,1 az érték) alatt lőjön ki százra. Már ez is veri a legtöbb sportautót, de a benzinrobbantó páros még rátesz egy lapáttal, a Macan S 5,4, a Macan Turbo pedig 4,8 másodperc alatt tudja le százas sprintet, ami szédületes érték az 1928 kilós önsúlyt figyelembe véve.

340-400 lóerős turbós benzinmotorok, valamint egy 258 lovas dízel jelenti az induló triót, de később jönnek a négyhengeresek

Az alapfelszerelés részeként jár az állandó összkerékhajtás valamint a fokozatokat finoman kapcsoló hétfokozatú, duplakuplungos PDK automataváltó. A Macan ezek mellett természetesen megkapja a Cayenne számára kifejlesztett összes technikai megoldást, az aszfaltozott útról letévedő tulajt a Porsche Traction Management (PTM) intelligens nyomatékelosztó rendszere segíti a továbbhaladásban és a légrugós felfüggesztés esetén lehetőség van a hasmagasság változtatására is. Az úton álló árkok, nyomvályúk ellen ezt a hatásos fegyvert bevetve 19 és 23 centiméter között lehet variálni a Macan  hasmagasságát.

Hazai árak

A motorpaletta 4 hengeres, 2 literes turbómotorral bővül majd a továbbiakban, mely 280 lóerőt ad le. Hasonló megoldás érkezik dízelfronton is, így ebből a duóból lesznek az első 4 hengeres Porsche-modellek a 968-as 1995-ös bukása óta. Itthon a Macan S 14,3 millió forintos nettó alapártól érhető majd el, a csúcsverzió Macan Turbo 19,7 milliót kóstál, de a négyhengeres kivitelek várhatóan sokkal olcsóbbak lesznek, ezekre 11 millió körüli árat jósol a hazai importőr.

Kommentek

  • 1000rörö

    Na végre, azt hiszem ez egy olyan autó lesz ami nem tucat, mint a BMW, Audi vagy Merci. A futóműve ideális a magyar szuper utakra, el is lehet benne férni, szép, minőségi. Mindez relatíve megfizethető áron. Kíváncsan várom az értékesítők fejszerkezetét mikor az ember majd érdeklődik és pökhendien az lehet leolvasni az arcukról, hogy na ez a csóri meg mit akar itt, mi csak lovagoknak és lovagináknak adunk el autót.

  • v_szili

    Ez a V6 diesel nem duplaturbós.
    (Amúgy győri motor)

  • DTF

    1000rörö: jaja igazad van. A Porsche Mákkareresedés érdekes egy világ. Amikor anno nézegettem a Cayenne-t, akkor érdekesen néztek rám, holott ugyanolyan kategóriájú autóm van most. Lehet az öltözékem nem volt odavaló (öltöny, lakkcipő :D). nem kicsit nagyképűek és lekezelőek a csak nézelődő ügyféllel (persze ez értékesítőfüggő). Emlékszem h bementem, köszöntem, nézegettem az autót, senki nem jött oda 2-3 percig. Mivel az autó zárva volt, így én mentem a recepcióhoz egy kulcsért. Ezt a kezembe nyomták, ahelyett h jött volna vki segíteni és tájékoztatni,. Az értékesítőt is úgy kellett odahívatni…
    Érdekes volt az is, hogy éppen akkor sok kopsz, nagy darab (sztem orosz vagy ukrán) emberke volt odabenn. ki kellett őket szolgálni ;)
    Ez a Macan nagyon szép, kár h normális hibrid hajtás nem elérhető hozzá (sem)

  • Macan1

    Kedves 1000rörö és DTF,

    öltözet alapján senkit nem szoktunk megítélni, elég régóta a szakmában vagyunk ahhoz, hogy ez ne jelentsen sok mindent. Nagyképűek pedig a legkevésbé sem szoktunk lenni, leterheltek annál inkább.

    Macanból egyenlőre a drágább változatok lesznek, áprilistól tudjátok megtekinteni élőben őket, várunk szeretettel. Az előre ítélkezéstől viszont kérünk tartózkodjatok…. :) Ezek az autók 30-70M-ig terjednek, zárva vannak, de nézelődni sokan bejönnek, mert lehet. Máshol kordonnal vannak az autók körbevéve, itt nem, minden megtekinthető gond nélkül és szívesen beszélgetünk bárkivel…

    Üdv,

    Porsche Csapat

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.