A Porsche világra szabadította tigrisét

Porsche Macan - Kisebb SUV a kínálatban

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.11.20. 16.00

Itthon a Porsche Macan S 14,3 millió forintos nettó alapártól érhető majd el, a csúcsverzió Macan Turbo 19,7 milliót kóstál, de a négyhengeres kivitelek várhatóan sokkal olcsóbbak lesznek, ezekre 11 millió körüli árat jósol a hazai importőr.

Valaha a Porsche egy legendás, kizárólag sportautókkal álmodó gyártó volt. Majd később egy legendás, kizárólag sportautókkal álmodva döglődő gyártó lett. A lefelé görbülő eladási mutatókat végül egy keménykezű vezérigazgató Wendelin Wiedeking állította növekedési pályára a kilencvenes években. Maszatolás helyett japán szakértőket hívott, keményen leüvöltötte az értetlenkedő munkatársakat és vaskos profitot termelő vállalatot teremtett. (Állítólag a hatékonyságjavítás egyik lépéseként a japán szakértő lefűrészelt egy darabot az alkatrészes polc lábából, hogy a munkás hamarabb fel- és leérjen a létrán.)

Újabb üzemmel bővül a pénzgyár

A zseniálisan irányító “bajszos bankár” elnöklése alatt történt meg a márka radikális átalakulása. Gyártásba került az olcsóbb középmotoros Boxster, majd jött a szentségtöréssel felérő Cayenne bevezetése. A luxusterepjáró megjelenése jobban megrázta az ortodox rajongókat, mint a léghűtéses boxermotorok nyugdíjazása.

A hátsó nyújtott lámpatestek a legfrissebb 911-es szériára emlékeztetnek

Mégis, a számok Wiedekinget igazolták, a Cayenne bombasiker lett, tavaly már az eladott autók 44 százalékát adta a sportos stuttgarti masztodon. Wiedeking elbocsájtása ellenére nyilvánvaló volt a folytatás, még egy aranytojást tojó tyúk kell az alomba, hogy az autóimádók pokoli pénzekből fejlesztett 918-as rakétákra csorgathassák a nyálukat.

A másfél évvel ezelőtt beharangozott közepes méretű szabadidő-autó eleinte Cajun néven futott, majd később Macanra keresztelték, és megannyi kémfotó, és grafika után ma délelőtt végre lehullott a lepel! A világpremierrel egy időben tartott hazai sajtótájékoztatón minden fontos részletet megtudtunk a Porsche új sikervárományosáról. 

Miért Macan?

A minden nyelven könnyen kiejthető, könnyen leírható elnevezést Indonéziából kölcsönözték a németek. Jelentése tigris, és ez a szimbolikus kapcsolat nem új a német gyártóknál, a Volkswagen Touareg, és Tiguan is állati gyökerekkel rendelkezik. Utóbbi szintén a tigrisre utal hiszen a német Tiger és Leguan szavak összetétele adja a típusjelzést.

A Porsche világra szabadította tigrisét 1

A tigris kapcsolat adott apropót a hazai sajtótájékoztató helyszínének kiválasztásához. A Fővárosi Állatkertben megrendezett eseményen a hazai Porsche képviselet a Macan legfontosabb infóinak felfedése mellett egy (természetesen Macan névre keresztelt) szibériai tigriskölyköt is örökbe fogadott.

A képeken és videón szereplő crossover 4,7 méter hosszú, 1,9 méter széles és 14,6 centivel rövidebb, mint sikeres testvére. A kiszivárgott hírekből régóta tudjuk, hogy az Audi Q5 adta az alapot, de a Porschénél szerencsére ritkán használják a kivágás-beillesztés opciót, ezért a Macan nem csak technikai tartalmát tekintve különbözik, szélesebb, alacsonyabb és hosszabb is az Audinál.

Első ránézésre nem lesz nehéz összekeverni a Macan-Cayenne párost, az új típus lázadás nélkül simul bele a márkaarculatba, de azért akad pár jellegzetesség. Ilyenek a 918-as hiper-hibrid orráról kölcsönzött első fényszórók, valamint a hízott ívvel rajzolt hátsón terpeszkedő nyújtott, 911-re emlékeztető féklámpák.

A robusztus frontrész szélső hűtőrácsainak vízszintes műanyag elemei akár eltérő színben is rendelhetőek, ezzel még tovább vadítva a Macan megjelenését

Bitang jól mutat a szintén 918 Spyder örökségnek számító kormánykerék, kecses és sportos, ráadásul minden fontos funkciót rápakoltak a fejlesztők, kérdés, hogy a mindennapok során mennyire lesz kényelmes a gombokkal megpakolt volán használata. A minőségbe nyilván nehéz lenne belekötni, bőrrel, fémmel övezett sportos Kánaán jut a Macan tulajdonosoknak osztályrészül, de emellett a praktikum sem szenved csorbát. Alaphelyzetben 500 liternyi tér várja a csomagokat, de két utassal, a hátsó sort ledöntve 1500 literre növelhető ez az érték.

Bődületes teljesítmény

A főképp hazai, német konkurenciát támadó középkategóriás szabadidő-autó első körben három verzióban kerül piacra, S és Turbo, valamint Diesel S kivitelben. Mindháromban duplaturbón át lélegeztetett V6-os motor dolgozik, a benzines S esetén 340, míg a Macan Turbónál kerek 400 lóerőt teljesítve. Utóbbi teljesen új fejlesztésű öblösebb lökettérfogatú 3,6 literes blokk, tiszteletet parancsoló 550 Nm nyomatékkal.

Made In Germany

A Porsche kiemeli, hogy az új Macan összeszerelése holmi harmadik világbeli ország helyett német földön történik, Lipcsében, ahol 500 millió eurós befektetéssel hozták létre az új gyártósort. Itt a legóvatosabb becslések szerint évi 50 000 darab Macan készül majd, de az optimista félmosollyal elhintett infók szerint ez a szám akár 75 000 is lehet. De Made in Germany ide vagy oda, a pénznek a Porschénél sincs szaga: a sokkal drágább Cayenne karosszériáját a Volkswagen pozsonyi üzemében gyártatja, ahol az Audi Q7 kasztnija is készül illetve a Touareg, kompletten.

Azért az Európában várhatóan legnépszerűbb dízel sem lesz erőtlen, 258 lóereje, és combos 580 Nm nyomatéka elég ahhoz, hogy álló helyzetből 6,3 másodperc (Sport Chrono csomaggal 6,1 az érték) alatt lőjön ki százra. Már ez is veri a legtöbb sportautót, de a benzinrobbantó páros még rátesz egy lapáttal, a Macan S 5,4, a Macan Turbo pedig 4,8 másodperc alatt tudja le százas sprintet, ami szédületes érték az 1928 kilós önsúlyt figyelembe véve.

340-400 lóerős turbós benzinmotorok, valamint egy 258 lovas dízel jelenti az induló triót, de később jönnek a négyhengeresek

Az alapfelszerelés részeként jár az állandó összkerékhajtás valamint a fokozatokat finoman kapcsoló hétfokozatú, duplakuplungos PDK automataváltó. A Macan ezek mellett természetesen megkapja a Cayenne számára kifejlesztett összes technikai megoldást, az aszfaltozott útról letévedő tulajt a Porsche Traction Management (PTM) intelligens nyomatékelosztó rendszere segíti a továbbhaladásban és a légrugós felfüggesztés esetén lehetőség van a hasmagasság változtatására is. Az úton álló árkok, nyomvályúk ellen ezt a hatásos fegyvert bevetve 19 és 23 centiméter között lehet variálni a Macan  hasmagasságát.

Hazai árak

A motorpaletta 4 hengeres, 2 literes turbómotorral bővül majd a továbbiakban, mely 280 lóerőt ad le. Hasonló megoldás érkezik dízelfronton is, így ebből a duóból lesznek az első 4 hengeres Porsche-modellek a 968-as 1995-ös bukása óta. Itthon a Macan S 14,3 millió forintos nettó alapártól érhető majd el, a csúcsverzió Macan Turbo 19,7 milliót kóstál, de a négyhengeres kivitelek várhatóan sokkal olcsóbbak lesznek, ezekre 11 millió körüli árat jósol a hazai importőr.

Kommentek

  • 1000rörö

    Na végre, azt hiszem ez egy olyan autó lesz ami nem tucat, mint a BMW, Audi vagy Merci. A futóműve ideális a magyar szuper utakra, el is lehet benne férni, szép, minőségi. Mindez relatíve megfizethető áron. Kíváncsan várom az értékesítők fejszerkezetét mikor az ember majd érdeklődik és pökhendien az lehet leolvasni az arcukról, hogy na ez a csóri meg mit akar itt, mi csak lovagoknak és lovagináknak adunk el autót.

  • v_szili

    Ez a V6 diesel nem duplaturbós.
    (Amúgy győri motor)

  • DTF

    1000rörö: jaja igazad van. A Porsche Mákkareresedés érdekes egy világ. Amikor anno nézegettem a Cayenne-t, akkor érdekesen néztek rám, holott ugyanolyan kategóriájú autóm van most. Lehet az öltözékem nem volt odavaló (öltöny, lakkcipő :D). nem kicsit nagyképűek és lekezelőek a csak nézelődő ügyféllel (persze ez értékesítőfüggő). Emlékszem h bementem, köszöntem, nézegettem az autót, senki nem jött oda 2-3 percig. Mivel az autó zárva volt, így én mentem a recepcióhoz egy kulcsért. Ezt a kezembe nyomták, ahelyett h jött volna vki segíteni és tájékoztatni,. Az értékesítőt is úgy kellett odahívatni…
    Érdekes volt az is, hogy éppen akkor sok kopsz, nagy darab (sztem orosz vagy ukrán) emberke volt odabenn. ki kellett őket szolgálni ;)
    Ez a Macan nagyon szép, kár h normális hibrid hajtás nem elérhető hozzá (sem)

  • Macan1

    Kedves 1000rörö és DTF,

    öltözet alapján senkit nem szoktunk megítélni, elég régóta a szakmában vagyunk ahhoz, hogy ez ne jelentsen sok mindent. Nagyképűek pedig a legkevésbé sem szoktunk lenni, leterheltek annál inkább.

    Macanból egyenlőre a drágább változatok lesznek, áprilistól tudjátok megtekinteni élőben őket, várunk szeretettel. Az előre ítélkezéstől viszont kérünk tartózkodjatok…. :) Ezek az autók 30-70M-ig terjednek, zárva vannak, de nézelődni sokan bejönnek, mert lehet. Máshol kordonnal vannak az autók körbevéve, itt nem, minden megtekinthető gond nélkül és szívesen beszélgetünk bárkivel…

    Üdv,

    Porsche Csapat

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.