Elhibázott előzés okozott halálos balesetet

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.11.17. 06.00

Még csak nem is mehetett volna közútra azzal a forgalomból kivont teherautóval a sofőr, amivel előzés közben halálos balesetet okozott. Itt a következő bírósági ügy.

Tanulságos közlekedési szituációk mellett olykor tragikus közúti baleseteket, és – amiről a hírekben ritkán esik szó – azok bírósági utóéletét mutatjuk be sorozatunkban.

Mindössze egyetlen alapszabályt kellett volna betartani az alábbi történetben: forgalomból kivont járművel nem menni forgalomba. Még akkor is igaz ez, ha a tragédiát emberi hiba okozta, nem játszott szerepet benne a tehergépkocsi műszaki állapota.

Feladata szerint a jármű egy gyár területén belül végzett szállítási munkát, amivel kapcsolatban a sofőr főnöke egyértelművé tette, hogy a teherautóval nem lehet elhagyni a telephelyet, hiszen az ideiglenesen ki van vonva a forgalomból.

Elhibázott előzés

Ennek ellenére a sofőr elindult a gyártól 15 kilométerre lévő szerelőhöz, hogy megjavíttassa a járművet, amiről nem tudott a munkáltatója.

A sofőr a megengedett sebességgel haladva előzésbe kezdett, eközben észrevette, hogy a szemből érkező autó túl közel van, nem tudja befejezni az előzést.  A baleset elkerülése érdekében erősen fékezett, majd balra kormányzott, ennek ellenére frontálisan ütközött a szemből érkező személyautóval.

Ennek vezetője sajnos olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a kórházban elhunyt.

Szembesítés, hiányzó sebességkorlátozó tábla

Az utólagos vizsgálat kiderítette, hogy a teherautó műszaki hibái nem játszottak szerepet a balesetben, azért a sofőr a felelős, aki nem látta be megfelelően az előzéshez használt útszakaszt.

A cikkhez használt képek illusztrációk

A Dr. Székely Ügyvédi Iroda által védett sofőr csak részben érezte magát bűnösnek az eljárás során: halálos közúti baleset gondatlan okozásában igen, azonban a jármű önkényes elvételében nem. Azzal védekezett, hogy munkáltatója engedélyével vitte el a teherautót, ezzel szemben a főnöke ezt végig tagadta, és a szembesítés sem járt eredménnyel. Tanúként több munkatársat kihallgattak, de azt vallották, egyikük sem hallotta, hogy engedélyt kapott volna a vádlott a telephely elhagyására.

Felmerült az eljárás során, hogy volt-e 60-as sebességkorlátozó tábla az úton, mert 60-as tempónál elkerülhető lett volna a baleset. Az útkezelő állításával ellentétben a helyszín bejárásakor azonban kiderült, hogy nem volt ilyen, a sofőr nem szegett sebességhatárt.

Durván megszegte a KRESZ-t

“Előzni abban az esetben szabad, ha az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy – figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre – az előzés a szembejövő forgalmát ne zavarja” – ez a KRESZ-nek az a pontja, amit a bíróság szerint megszegett a sofőr.

Szomorú érdekessége a balesetnek – amit szintén utólag derített ki a vizsgálat -, hogy bár az áldozat részéről “életszerű volt a vészfékezés és a jobbra kormányzás, annak ellenére, hogy ha csak fékezve haladt volna tovább az úton, az ütközés nem következett volna be. Az azonban nem róható fel a sértettnek, hogy a vádlott által létrehozott veszélyhelyzetben nem az elhárítás legcélszerűbb módját választotta.”

Bűnös halálos balesetért

Végül a bíróság bűnösnek találta a vádlottat halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségében, és ezzel halmazatban jármű önkényes elvételének bűntettében. Mindezért másfél év fogházbüntetésre ítélte, és 2 évig eltiltotta a járművezetéstől.

A cikkhez használt képek illusztrációk

Enyhítő körülménynek ítélte a bíróság “a vádlottnak fel nem róható időmúlást”, a beismerő vallomást és a megbánó magatartást, emellett a rendezett életvitelt, a büntetlen előéletet, illetve a kifogástalan közlekedési múltat.

Ezzel szemben súlyosító körülmény volt a durva KRESZ-sértés, valamint, hogy a közúti forgalomban érvényes engedély nélkül, rossz műszaki állapotú járművel vett részt.

Kommentek

  • W. A. Lacky

    Elég olcsón mérik az emberéletet a bíróságon. Gratulálok! Egyébként a halált okozó gondatlanságból elkövetett közúti baleset miért nem bűntett?

  • Gerő Dezső

    Elhibázott előzés
    nem tudja befejezni az előzést. A baleset elkerülése érdekében erősen fékezett, majd balra kormányzott, ennek ellenére frontálisan ütközött a szemből érkező személyautóval.
    Durván megszegte a KRESZ-t
    Szomorú érdekessége a balesetnek – amit szintén utólag derített ki a vizsgálat -, hogy bár az áldozat részéről “életszerű volt a vészfékezés és a jobbra kormányzás, annak ellenére, hogy ha csak fékezve haladt volna tovább az úton, az ütközés nem következett volna be. Az azonban nem róható fel a sértettnek, hogy a vádlott által létrehozott veszélyhelyzetben nem az elhárítás legcélszerűbb módját választotta.”

    Balra—vagy jobbra ???
    Így már nem is igazán érthető, mit is akart közölni a cikkíró!

  • kocogok

    Azért az áldozat sem hibátlan; nem igaz, hogy nem fékezhetett volna…!
    Csak hát neki joga és elsőbbsége volt …

  • shaneee89

    Gerő Dezső:
    Mit nem értesz? Olvasd már el rendesen, a cikkíró egyértelműen fogalmaz.
    És ilyen emberek is döntenek az ország sorsáról, akik még szöveget sem tudnak értelmezni….

  • TéGé2

    kocogok

    tényleg rendkívül bonyolult, összetett, hosszú (majd 3 soros!) mondatban írták, ezért kiemelem, csak Neked :) :

    “…az áldozat részéről “életszerű volt a vészfékezés és a jobbra kormányzás…”

  • husky

    A büntetés tényleg hitványul kevés. Nem vagyok mocsok, de halálos baleset volt! Ha kivonták a forgalomból, akkor rendszám sem volt rajta! Ha javítani kell, miért nem tettek/kértek rá P-rendszámot???
    A rosszul felmért előzésnek tényleg köze nincs a jármű állapotához vagy a rendszámhoz.

  • menőmanó

    Sok belső kamerás orosz autós videót szoktam nézni. Ezek baleseteket rögzítenek.
    Nagyon sokat lehet belőlük tanulni. Sajnos ott is 90%-ban az történik, ami ebben az esetben is.
    A szabálytalanul előző jármű, amikor észreveszi, hogy nem tudja befejezni az előzést, akkor balra próbál kitérni a szembe jövő autó elől. A szabályosan haladó szintén jobbra, vagyis azonos irányba menekülne, de így az út szélén frontálisan karamboloznak.
    Sajnos bármennyire életszerűtlennek tűnik, de az előzőnek szorosan az előzött járműre tapadva a jobb oldalra kell húzódnia, mert a szembejövő automatikusan jobbra fog menekülni és így nagy eséllyel elférnek egymás mellett, de ha nem is, akkor sem ütköznek frontálisan.

  • PAlex

    Mivel a szembe jövő szinte biztos, hogy balra fog húzódni (ez reflex), ezért a bénán előzőnek valóban középre kéne húzódni, amennyire lehet, az előzöttnek meg segíteni szintén jobbra húzódással, fékezéssel, vagy GÁZADÁSSAL! a manővert.
    Csak hát ez az sajnos, amit sokan nem képesek felmérni, mert még egy besorolás, sávváltás is sokszor nehezen megoldható feladat részükről.
    Ezért kéne már végre kötelezővé tenni a vezetéstechnikai oktatást x évente.

  • hova

    Valóban sokat lehet tanulni balesetek elemzéséből, itt pl, az előzés miatt kialakult veszélyhelyzet elemzéséből. Ha a vádlott/ elítélt/ tudta volna, hogy a sértettek / áldozat/ általában hogyan reagálnak egy szabálytalanul előző gk-ra, akkor biztosan úgy viselkedi, ahogy menőmanó leírta. Csakhogy a rflex és a tanulás nem jár együtt, azt készségszintre kell fejleszteni!! A “jobbra megy” és Balra megy” dolgot pedig mindíg az éppen szóba kerülő gk. haladási irányának megfelelően használjuk.
    Miért nem bűntett a sima közuti baleset?-azért, mert gondatlan cselekmény, az elkövető jóhiszeműen bízik abban,hogy nem történik semmi baj, habár tudja,hogy “balhét csinál” de bízik annak elmaradásában.Vannk azonban közlekedési bűncselekmények, amelyek bűntettnek minősülnek. A jármű ünkényes elvételének fő szabálya, hogy az elkövető a tulajdonos / birtokos/ engedélye, tudta nélkül viszi el.A történeti tényállás nekem kissé hiányos, a sok info ellenée- ezért ebben nem tudok állást foglalni / ha én vagyok a telep vezetője, biztosan letagadnám a kocsi elvitelét, de akkor miért mehetett vele a telep belterületén?-oda is a kresz, szabályai az irányadók,jól lehet ez a telep éppen nem számít közútnak, de nagyon necces ez a dolog/

  • hova

    Egyben egyet értek Lackyval. Nagyon “olcsón mérik a bíróságok az emberi életet”! Az ügyész, aki sokszor jelen van egy halálos v tömegszerebcsétlenséget okozó baleset helyszínén és lépeget óvatosan a roncsok és a halottak köött, az tudja értékelni az emberi életet. A bíró vagy lát ilyet véletlenül, vagy nem, marad a bírói pulpitus. A kettő nem ugyanaz, a felelőség azonban a bíróé-na persze a törvényhozóké!

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Ölében kisbabával vezetett egy nő, a videó miatt forrong a Facebook

A közösségi média mostanában kapta fel ezt a videót, és a vélemények megdöbbentően vegyesek.

F1: Betiltják a cápauszonyt, jön az új fejvédő

A Forma-1-es Stratégiai Munkacsoport keddi ülésén több fontos döntést is hoztak a 2018-as szezonra. Kiiktatják a cápauszonyokat és a T-szárnyakat, új fejvédőt fejlesztenek, és a futamok újraindításában is változás jön.

Itt egy csokor tuskó, akik nem tudják, hogyan kell parkolni

Ha csak egy autós is meggondolja magát, már megérte.

Világrekorder izommotor a BMW 5-ösben

Új variánssal bővül a BMW 5-ös széria portfoliója. Az M550d xDrive minden egyes turbófeltöltőjére 100 lóerő jut.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.