Elhibázott előzés okozott halálos balesetet

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.11.17. 06.00

Még csak nem is mehetett volna közútra azzal a forgalomból kivont teherautóval a sofőr, amivel előzés közben halálos balesetet okozott. Itt a következő bírósági ügy.

Tanulságos közlekedési szituációk mellett olykor tragikus közúti baleseteket, és – amiről a hírekben ritkán esik szó – azok bírósági utóéletét mutatjuk be sorozatunkban.

Mindössze egyetlen alapszabályt kellett volna betartani az alábbi történetben: forgalomból kivont járművel nem menni forgalomba. Még akkor is igaz ez, ha a tragédiát emberi hiba okozta, nem játszott szerepet benne a tehergépkocsi műszaki állapota.

Feladata szerint a jármű egy gyár területén belül végzett szállítási munkát, amivel kapcsolatban a sofőr főnöke egyértelművé tette, hogy a teherautóval nem lehet elhagyni a telephelyet, hiszen az ideiglenesen ki van vonva a forgalomból.

Elhibázott előzés

Ennek ellenére a sofőr elindult a gyártól 15 kilométerre lévő szerelőhöz, hogy megjavíttassa a járművet, amiről nem tudott a munkáltatója.

A sofőr a megengedett sebességgel haladva előzésbe kezdett, eközben észrevette, hogy a szemből érkező autó túl közel van, nem tudja befejezni az előzést.  A baleset elkerülése érdekében erősen fékezett, majd balra kormányzott, ennek ellenére frontálisan ütközött a szemből érkező személyautóval.

Ennek vezetője sajnos olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a kórházban elhunyt.

Szembesítés, hiányzó sebességkorlátozó tábla

Az utólagos vizsgálat kiderítette, hogy a teherautó műszaki hibái nem játszottak szerepet a balesetben, azért a sofőr a felelős, aki nem látta be megfelelően az előzéshez használt útszakaszt.

A cikkhez használt képek illusztrációk

A Dr. Székely Ügyvédi Iroda által védett sofőr csak részben érezte magát bűnösnek az eljárás során: halálos közúti baleset gondatlan okozásában igen, azonban a jármű önkényes elvételében nem. Azzal védekezett, hogy munkáltatója engedélyével vitte el a teherautót, ezzel szemben a főnöke ezt végig tagadta, és a szembesítés sem járt eredménnyel. Tanúként több munkatársat kihallgattak, de azt vallották, egyikük sem hallotta, hogy engedélyt kapott volna a vádlott a telephely elhagyására.

Felmerült az eljárás során, hogy volt-e 60-as sebességkorlátozó tábla az úton, mert 60-as tempónál elkerülhető lett volna a baleset. Az útkezelő állításával ellentétben a helyszín bejárásakor azonban kiderült, hogy nem volt ilyen, a sofőr nem szegett sebességhatárt.

Durván megszegte a KRESZ-t

“Előzni abban az esetben szabad, ha az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy – figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre – az előzés a szembejövő forgalmát ne zavarja” – ez a KRESZ-nek az a pontja, amit a bíróság szerint megszegett a sofőr.

Szomorú érdekessége a balesetnek – amit szintén utólag derített ki a vizsgálat -, hogy bár az áldozat részéről “életszerű volt a vészfékezés és a jobbra kormányzás, annak ellenére, hogy ha csak fékezve haladt volna tovább az úton, az ütközés nem következett volna be. Az azonban nem róható fel a sértettnek, hogy a vádlott által létrehozott veszélyhelyzetben nem az elhárítás legcélszerűbb módját választotta.”

Bűnös halálos balesetért

Végül a bíróság bűnösnek találta a vádlottat halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségében, és ezzel halmazatban jármű önkényes elvételének bűntettében. Mindezért másfél év fogházbüntetésre ítélte, és 2 évig eltiltotta a járművezetéstől.

A cikkhez használt képek illusztrációk

Enyhítő körülménynek ítélte a bíróság “a vádlottnak fel nem róható időmúlást”, a beismerő vallomást és a megbánó magatartást, emellett a rendezett életvitelt, a büntetlen előéletet, illetve a kifogástalan közlekedési múltat.

Ezzel szemben súlyosító körülmény volt a durva KRESZ-sértés, valamint, hogy a közúti forgalomban érvényes engedély nélkül, rossz műszaki állapotú járművel vett részt.

Kommentek

  • W. A. Lacky

    Elég olcsón mérik az emberéletet a bíróságon. Gratulálok! Egyébként a halált okozó gondatlanságból elkövetett közúti baleset miért nem bűntett?

  • Gerő Dezső

    Elhibázott előzés
    nem tudja befejezni az előzést. A baleset elkerülése érdekében erősen fékezett, majd balra kormányzott, ennek ellenére frontálisan ütközött a szemből érkező személyautóval.
    Durván megszegte a KRESZ-t
    Szomorú érdekessége a balesetnek – amit szintén utólag derített ki a vizsgálat -, hogy bár az áldozat részéről “életszerű volt a vészfékezés és a jobbra kormányzás, annak ellenére, hogy ha csak fékezve haladt volna tovább az úton, az ütközés nem következett volna be. Az azonban nem róható fel a sértettnek, hogy a vádlott által létrehozott veszélyhelyzetben nem az elhárítás legcélszerűbb módját választotta.”

    Balra—vagy jobbra ???
    Így már nem is igazán érthető, mit is akart közölni a cikkíró!

  • kocogok

    Azért az áldozat sem hibátlan; nem igaz, hogy nem fékezhetett volna…!
    Csak hát neki joga és elsőbbsége volt …

  • shaneee89

    Gerő Dezső:
    Mit nem értesz? Olvasd már el rendesen, a cikkíró egyértelműen fogalmaz.
    És ilyen emberek is döntenek az ország sorsáról, akik még szöveget sem tudnak értelmezni….

  • TéGé2

    kocogok

    tényleg rendkívül bonyolult, összetett, hosszú (majd 3 soros!) mondatban írták, ezért kiemelem, csak Neked :) :

    “…az áldozat részéről “életszerű volt a vészfékezés és a jobbra kormányzás…”

  • husky

    A büntetés tényleg hitványul kevés. Nem vagyok mocsok, de halálos baleset volt! Ha kivonták a forgalomból, akkor rendszám sem volt rajta! Ha javítani kell, miért nem tettek/kértek rá P-rendszámot???
    A rosszul felmért előzésnek tényleg köze nincs a jármű állapotához vagy a rendszámhoz.

  • menőmanó

    Sok belső kamerás orosz autós videót szoktam nézni. Ezek baleseteket rögzítenek.
    Nagyon sokat lehet belőlük tanulni. Sajnos ott is 90%-ban az történik, ami ebben az esetben is.
    A szabálytalanul előző jármű, amikor észreveszi, hogy nem tudja befejezni az előzést, akkor balra próbál kitérni a szembe jövő autó elől. A szabályosan haladó szintén jobbra, vagyis azonos irányba menekülne, de így az út szélén frontálisan karamboloznak.
    Sajnos bármennyire életszerűtlennek tűnik, de az előzőnek szorosan az előzött járműre tapadva a jobb oldalra kell húzódnia, mert a szembejövő automatikusan jobbra fog menekülni és így nagy eséllyel elférnek egymás mellett, de ha nem is, akkor sem ütköznek frontálisan.

  • PAlex

    Mivel a szembe jövő szinte biztos, hogy balra fog húzódni (ez reflex), ezért a bénán előzőnek valóban középre kéne húzódni, amennyire lehet, az előzöttnek meg segíteni szintén jobbra húzódással, fékezéssel, vagy GÁZADÁSSAL! a manővert.
    Csak hát ez az sajnos, amit sokan nem képesek felmérni, mert még egy besorolás, sávváltás is sokszor nehezen megoldható feladat részükről.
    Ezért kéne már végre kötelezővé tenni a vezetéstechnikai oktatást x évente.

  • hova

    Valóban sokat lehet tanulni balesetek elemzéséből, itt pl, az előzés miatt kialakult veszélyhelyzet elemzéséből. Ha a vádlott/ elítélt/ tudta volna, hogy a sértettek / áldozat/ általában hogyan reagálnak egy szabálytalanul előző gk-ra, akkor biztosan úgy viselkedi, ahogy menőmanó leírta. Csakhogy a rflex és a tanulás nem jár együtt, azt készségszintre kell fejleszteni!! A “jobbra megy” és Balra megy” dolgot pedig mindíg az éppen szóba kerülő gk. haladási irányának megfelelően használjuk.
    Miért nem bűntett a sima közuti baleset?-azért, mert gondatlan cselekmény, az elkövető jóhiszeműen bízik abban,hogy nem történik semmi baj, habár tudja,hogy “balhét csinál” de bízik annak elmaradásában.Vannk azonban közlekedési bűncselekmények, amelyek bűntettnek minősülnek. A jármű ünkényes elvételének fő szabálya, hogy az elkövető a tulajdonos / birtokos/ engedélye, tudta nélkül viszi el.A történeti tényállás nekem kissé hiányos, a sok info ellenée- ezért ebben nem tudok állást foglalni / ha én vagyok a telep vezetője, biztosan letagadnám a kocsi elvitelét, de akkor miért mehetett vele a telep belterületén?-oda is a kresz, szabályai az irányadók,jól lehet ez a telep éppen nem számít közútnak, de nagyon necces ez a dolog/

  • hova

    Egyben egyet értek Lackyval. Nagyon “olcsón mérik a bíróságok az emberi életet”! Az ügyész, aki sokszor jelen van egy halálos v tömegszerebcsétlenséget okozó baleset helyszínén és lépeget óvatosan a roncsok és a halottak köött, az tudja értékelni az emberi életet. A bíró vagy lát ilyet véletlenül, vagy nem, marad a bírói pulpitus. A kettő nem ugyanaz, a felelőség azonban a bíróé-na persze a törvényhozóké!

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.