Kell félni a modern turbós benzinmotoroktól?

Válogatás heti szakértéseinkből

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.11.14. 16.00

Tényleg betegágy az 1.4 TSI? Hol csiszolhatjuk vezetési tudásunkat Magyarországon? Változnak a jogosítványszerzés feltételei, ha igen, hogyan? Ezekre a kérdésekre keressük a választ, heti válogatásunkban.


Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Uram!

2-3 éves Seat Leon 1.4 TSI vásárlására készülök. Hatalmas kétségek között, sajnos! Volt olyan “szakértő”, aki a TSi hallatán 1 másodperc alatt rávágta, hogy tilos megvenni. Vannak, akik áradoznak róla! Fórumokon szélsőségesek a vélemények: megoldhatatlan problémák, kerregés, gyári hibás vezérmű, stb… Pedig a családnak ez a forma tetszik, az előző Leon. 3 millióért.

Mit tegyek? Vegyek egy Hyundai i30-ast 1.6 régi, kiforrott szívómotorral? Válaszát előre is köszönöm!!!

Friedrich Gábor

Szakértőnk válasza

Kedves Gábor!

A tapasztalatok valóban erősen szórnak. Szerintem a turbócsere költségére tegyen félre 150-200 ezer forintot, mert ez könnyen adódik az 1,4 TSI-vel. Én úgy fognám meg a dolgot, hogy amíg használja az autót, addig mennyi öröme van benne, hogy megy a kocsi, mennyit fogyaszt. A használati szempontok alapján a Leon 1,4 TSI motorja sokat nyújt erejével és takarékosságával, ami többet nyomhat a latban, mint a szívó benzines motorokról joggal feltételezett hosszabb élettartam és csekélyebb szervizköltség.

Szerintem azért vegyen 2005 utáni Leont, mert futóműve, belső tere, zajcsillapítása alapján jobb autó az előző i30-nál. Ezek a szempontok minden kilométeren érvényesülnek, a magasabb javítási kockázat viszont nem vagy csak ritkán okoz tényleges gondot. És bárki bármit mond, pénzt csak olyan autóért adnék, amely örömet okoz és Ön láthatóan Leont szeretne. Nem kell mindenkinek békalámpás Corollával járnia.

Üdvözlettel, Szörényi András

A kis köbcentit turbófeltöltéssel, nagy nyomású befecskendezéssel párosító motorok körül megoszlanak a vélemények. Nyomatékos, takarékos konstrukciók, de a megbízhatósággal kapcsolatban merülnek fel kritikák. Annyi biztos, hogy megfontoltan, szakértő segítségével kell választani.

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Válaszadó!

A mostani – lassan 200.e km körül járó – 307HDi autómat szeretném erősebbre, kényelmesebre cserélni. A keret kb. 1,5 millió + 20% tartalék. Elvárásaim (ebben a sorrendben), megbízhatóság, kényelem, erő. Automata, tempomat, “villanyablak”, klíma – nagyjából ennyi az extra, amit várok. Inkább benzines mint diesel.
Az álom egy BMW E39 523IA vagy 525IA. (Tudom az utóbbi drágább…) (Szimpatikus még : Audi A4 1.9 PDTI kombi (2001-2004 évj.) Ön szerint az elvárásaim alapján a BMW megfelelő lehet, vagy szálljak le a földre, és inkább valami japán autót nézegessek?

Előre is köszönöm a választ!

Szakértőnk válasza

Kedves Zsolt!

Az E39-ről nem mondanék le egy 2009 előtti Avensis 1,8, de még a 2008 előtti Mazda6 fejében sem. Az e39.hu oldalon is talál információkat, de érdemes elolvasnia használtautó tesztünket. Az 5-ös jobb autó az A4-nél, kifinomultabb, de egy trampli négyhengeres TDI-t nem lehet a hathengeres benzinessel összevetni. Sok időt kell rászánnia, de megéri a keresést, mert benzinesből több az esély egy szépet és megbízhatót találni, legfeljebb Németországban.

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Cím !

A kérdésem csupán annyi, hogy az a tanpálya amelyről szó van a cikkekben hol van s miként lehet jelentkezni?

Üdvözlettel, Zoltán

Az országban négy nagy vezetéstechnikai központ áll rendelkezésre. Tökölön a nagy sebességű gyakorlatok, Zsámbékon a modern pálya, és rántópad, az Autóklubnál és a Hungaroringen található létesítmények esetén a több mint tíz éves tapasztalat lehet csábító.

Szakértőnk válasza

Kedves Zoltán!

Bármilyen cikk is legyen, ha hazai pályáról van szó, ami vezetéstechnikai képzésre lett kialakítva, és műgyanta burkolattal is rendelkezik, akkor csak 4 eset lehetséges:

– Hungaroringen található Tanpálya (1998. óta működik)
– Magyar Autóklub Tanpálya (1999. óta működik)
– Driving Camp Hungary (2012 őszén nyílt meg)
– a Tököli reptéren található Vezetéstechnikai Képzési Központ (2004. óta működik)

Ha olyan vezetéstechnikai pályáról olvasott, ahol magasabb sebességhatárok mellett történik a képzés (valamint az autótesztek), akkor minden bizonnyal a Tököli reptéren működő Vezetéstechnikai Képzési Központ az, amit keres. Ha nem, akkor a másik három közül lehet valamelyik.
Bármelyik is legyen, az Interneten rá tud keresni. Ha az én pályámat keresi, a nevemet beírva is rátalál.

Üdvözlettel, Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt szakértő!

A “D” kat. jogosítvány megszerzése 24 éves korhatárhoz van kötve az év eleje óta. Keringenek mende-mondák, hogy a tűzoltó,belügyi(büntetés végrehajtás)dolgozó, ill.a javítandó gépjárművek mozgatását végző autószerelő-dolgozó továbbra is 21 évesen megszerezheti ezt a kategóriát.Van ennek valóság alapja?

Köszönöm válaszát!

Nem árt, ha mindig naprakészek vagyunk a jogosítványszerzéssel kapcsolatos szabályokkal. Egy hirtelen jött változás akár lehetőséget ad olyan kategóriákra, ami addig elérhetetlennek tűnt.

Szakértőnk válasza

Kedves Gábor!

Egy Európai Uniós irányelvnek megfelelően a járművezetésre jogosító okmányok kiadásának életkori és jártassági feltételei változtak 2013 január 19.-től! A D kategória megszerzésének korhatárát 21-ről 24 éves korra emelték.
A ?D? kategóriába tartozó gépjármű vezetésére jogosító engedély a 21. életév betöltésétől is kiadható kizárólag az alábbi járművek vonatkozásában:
a) a tűzoltóság által, illetve a közrend fenntartására használt járművek;
b) javítási vagy karbantartási célú közúti vizsgálatoknak alávetett járművek vezetésére.”

Üdvözlettel:

Dr. Székely Andrea Ügyvédi Iroda
www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

  • Guevara

    “Kell félni a modern turbós benzinmotoroktól?”

    Jobb félni, mint megijedni, tartja a közmondás.
    Ha közvetlen befecskendezéses a motor, akkor jobban kell félni mintha a szívószelep előtt történne a benzin beporlasztása. Előbbi hajlamos a szívócsöveket, szelepeket, szívócsatornákat olajkokszszal telerakni évek alatt. Ez legjobb esetben a teljesítmény drasztikus, de fokozatos csökkenésében nyilvánul meg. Rosszabb esetben, ha kokszdarabok válnak le és a hengerbe jutnak, akkor tönkretehetik a hengerfalat, gyűrűket, dugattyút. Megelőzésképpen ki lehet időnként tisztíttani a szívótraktust, de ahhoz mindenképpen meg kell bontani a motort.
    A turbó önmagában csekély kockázatot rejt magában, ha megkapja az odafigyelést, karbantartást (melegítés-hűtés, időbeni olajcsere). Ha nem kapja meg, akkor pedig időzített bombaként teheti kockázatossá a célhozérést.

  • husky

    A turbós benzines motor szerintem OK, persze nagy kérdés melyik gyártó hogyan oldja meg. Persze minőségi olajjal nem szabad spórolni és 3 órás autópályamenet után még alapjáraton hagyjuk hűlni vagy 1-2 percet! Ugyebár gázfröccsel sem állítunk le, mert leállítás után azonnal 0 az olajnyomás és szegény turbina még percekiig forog tehetetlensége miatt. Én a túlfeszített, mini mai kismotorokat utálom, bizalmatlan vagyok velük szembe, ez már nem a minőségről és élettartamról szólnak, hanem a fogyasztásról, mármint autópiacról. Sajnos már nincs realitása a régi viccnek, hogy “Kovács úr 40 évesen megvette élete második atóját”. Az egész autóipar elment a gagyiba. Jó ha 150 esetleg 200 ezeret kibir egy mai motor, legalábbis ilyenk a tervezési szempontok. Nem beszélve a sok buzi műanyagról, meg fél elejét cserélő módszerről, kicserélhetetlen “befalazott” izzókról és sörösdoboz szilárdságú lemezekről.

  • Paccar

    Guevara – 2013.11.14 16:30

    Higy rakná tele kokkszal a szívócsövet, amikor semmi köze hozzá, mert közvetlken az égéstérbe fecskendez ? A gondot inkább maga a fúvóka elkokszosodása jelentheti, mivel ugye az égéstérben van, mint a dízeleknél. Illetve a nagynyomású rendszer esetleges problémái(mert nagyobb nyomáson üzemel, mint a hagyományos szívócső-befecskendezés).
    A TSInél vezérmúlánc gondok voltak, meg olajfogyasztás. De nem tudom, mikori évjáratig.

  • Guillotine

    Paccar!

    Véleményem szerint Guevara a szívó motorok elkokszolódásáról írt tapasztalatot.

  • oszkopeter

    “Kell félni a modern turbós benzinmotoroktól?”

    Én több részre osztanám a választ.

    – Új autó esetén ha nem tervezünk hosszú távon, akkor: NEM
    – Új autó esetén ha hosszú távon tervezünk (80-100.000 Km felett) akkor: IGEN

    – Használt autó esetén, ha rendelkezünk megfelelő műszaki és anyagi(!) háttérrel a rendszeres karbantartásokhoz és javításokhoz, továbbá ha nem okoz gondot ilyenkor az autó kiesése, akkor NEM
    – Használt autó esetén, ha nem akarunk költeni az autóra és nincs időnk valamint pénzünk a karbantartásokra, akkor IGEN

    FELHASZNÁLÁS MÓDJA SZERINT:
    – Ha döntően városban, rövid utakon használjuk, akkor: IGEN
    – Ha rendszeresen hosszabb utakra is használjuk, akkor: NEM

  • garazsgeza

    “Kell félni a modern turbós benzinmotoroktól?”

    Itt a kérdés inkább az lenne “Kell félni a modern Volkswagenektöl?
    KELL ,olyan szinten spórolnak ,hogy a gatyád rámegy majd a javításra

    Ha jót akarsz vegyél olasz motoros autót
    nem eszi az olajat ,nem csörög,a dieselek elfutnak gond nélkül 300ezret is

  • Paccar

    Guillotine – 2013.11.15 08:54

    Javítom magam: valóban GDI-nél lehet kokszosodás a szelepeken, mivel nincs ami lemossa, tisztítsa őket. Szívócső befecskendezésnél ugyebár a benzin lemossa a szívószelepeket. MErt a trutyi az az olajból válik ki, ami odakerül(szelepszáérszimmeringeknél lecsorgó olaj, égéstérből olajgőz..)

  • Funkyman

    “Szerintem azért vegyen 2005 utáni Leont, mert futóműve, belső tere, zajcsillapítása alapján jobb autó az előző i30-nál”

    A belső tere? Én kedvelem ezeket az autókat, de a belsejükre a legnagyobb jóindulattal se lehet túl jókat mondani.
    2-3 éves autó esetében pedig minek turbócserével riogatni szerencsétlen potenciális vevőt? A vezérműlánc már neccesebb, vissza is tért a VAG a szíjas megoldásra.

  • Funkyman

    Guillotine

    Lerí rólad, hogy elolvastál 1-2 cikket a témában, és most azok alapján próbálod magyarázni, mi és hogyan történik egy közvetlen befecskendezéses motorban. Nem kéne erőltetni, mert szánalmas.

  • tengerimalac

    Most ez a kérdés komoly? Vegyük csak a dízelek evolúcióját. Anno egy dízel arról volt híres, hogy nem túl kulturáltan, de “örökké” eljárt. Elkezdték fejleszteni. Mára ott tart a dolog, hogy még garancia alatt is behalhat. (Még olyan esetben is, amikor pár 10 millát kiizzad a tulaj!!!) Szépen a primitívség netovábbjára rákerült minden, amitől jobban indítható, még kevesebbet fogyasztó, még rezgés mentesebb, még koromtalanabb, még jobban gyorsuló, még erősebb, még halkabb … lett. A kezdeti 150-200 báros befecskendezési nyomást mára feltornázták vastagon kétezer körüli beütési nyomásra. No innentől már egy kicsi piszok és kész a tragédia. Aztán ott a turbósítás! Ami tök jó, ha értelmes emberek használják. De elég pár hülyeség és kinyírtuk. Aztán a kettőstömegű mumus is előkerült. A vége ott van, hogy a mai modern dízel kurvajó, ha … És az a ha egyre rövidebb idő alatt köszön be halállal! És hála az égnek a benzinmotort is elkezdték baszogatni! “Namá mé ne?” Egy hülye kitalálta, hogy ami kicsi az a jó! De a kicsi is legyen bivaly ám! (Persze erre az kényszeríti őket, hogy az idióta szabványok elképesztő fogyasztás csökkentéseket (károsanyag limit) kényszerítenek a gyártókra.) Az európai irány a leméretezés, de turbóval felcukkolva. A japók inkább hanyagolják ezt, de bucira csiszolgatják a szívókat nagyobb lökettérfogattal. Ja amúgy a “stop és gó” rendszerek sem az örökélethez segítik a motorokat. Viszont vegyük észre. Nem is az a cél, hogy egy motor és jármű gond nélkül megérje a 15-20 évet!!! De akkor ez állati öngól a környezetvédelemnek, nem?! Mennyi mocskot gyártanak le, ha egy kocsi életciklusát leveszik 10 évre? Arról nem beszélve, hogy sokszor felesleges erőlködés megy a laborban megfelelésért. Pl. a BMW szenzációs fogyasztásait a dízeleknél akinek van esze még időben buherálással picit megnöveli és elhárítja annak veszélyét, hogy a mozgatható áramlásterelő és örvénykeltő elemek elöregedve, az áramlástól fáradáson túlra rezgetve belehulljanak és akár milliós kárt okozzanak! Az az egy deci többlet százon kurvára csak a méréseknél számít! És hány ilyen hülyeséget építettek be! Aki a tartósságra megy az a primitív megoldásokat keresse! Viszont számoljon azzal, hogy szmogriadóban tömegközlekedhet és mélyebben kell a pénztárcába nyúlni a tankoláskor. Viszont ha okosban csinálja a tankolást, akkor nem kell sokat fizetni és aggódni sem, hogy mi megy gallyra a bekevert sütőolajtól! A kicsi turbós benzinesek meg legalább olyan rémek lesznek az autópiacon, mint a kettőstömegű lendkerekes, turbós kisdízelek jó nagy karosszériákban! Dehát ez a fejlődés. Anno a kézi teknyővájó szerszámot három-négy generáció is használta, mára a marófej jó, ha egy évet kibír. A poén az, hogy aki csóró, az a jó öreg lóhoz sem menekülhet vissza a közlekedésben. Az mennyiben fáj egy kocsihoz képest!

  • menőmanó

    Guillotine

    Miért csak a szívó közvetlen befecskendezésű motorral lenne probléma?
    A turbóssal ugyan úgy van és nem is kevés.
    A másik autós oldalon komoly cikk szólt erről és ott a BMW, Peugeot közös fejlesztésű 1,6-os turbója volt az alany.

  • Guillotine

    Funkyman!Menőmanó!
    Uraim!!

    Én nem magyaráztam és nem is állítottam semmit!
    A szívó motorokoat első hozzászólásban GUEVARA hozta fel!
    Én csak Paccart javítottam ,hogy Guevara milyen témáról beszélt.

    Funkyman!

    Konkrétan a munkám során nap mint nap találkozom 1.4 TSI-vel,tehát egy két cikknél több ismeretem van de véleményt én itt nem alkottam!

    Menőmanó!

    Véleményem szerint a szívó benzinmotorok sokkal megbízhatóbbak.
    Nem is állítottam ,hogy több gond lenne velük mint a turbósokkal.

    Kicsit figyelmesebben olvassatok.

  • menőmanó

    Guillotine: “Kicsit figyelmesebben olvassatok.”

    Miért is kéne?
    Hol találsz te utalást a szívó motorra Guevara első beírásában, főleg figyelembe véve, hogy turbós benzinmotorokról van szó?
    Talán neked kéne megszívlelni a saját felhívásodat. :)

  • menőmanó

    Guillotine

    Mellesleg mi a véleményed a TSI motorokról, ha lehet ilyet kérdezni? :)
    A maiak már kinőtték a régiek betegségeit?

  • Guillotine

    Menőmanó!

    Valóban nem említi konkrétan sehol bár nem tudom milyen benzines turbós motor van manapság ami nem közvetlen befecskendezéses?!

  • Guillotine

    Ettől függetlenül én nem magyaráztam meg semmit ha jól emlékszem!

  • Guillotine

    TSI-vel kapcsolatban nem nyilatkozhatok se jót se rosszat.
    Nem a legtartósabb konstrukció viszont jelenleg a piacon vannak nála gyengébben összeszervezett motorok.
    Hangsúlyozom ez az én véleményem!
    Azt,hogy kinőtték e a gyermekbetegségeket azt majd az idő eldönti viszont az biztos dolgoznak rajta ,hogy jobb legyen.

  • menőmanó

    Guillotine

    Az új 1,8-as TSI a tesztek alapján szimpatikusnak tűnik. Elég erős, viszont keveset fogyaszt.
    STI, EVO, Megan RS, az Opel régebbi 1.4 és 1.6 turbói, Ford 1.6 ecoboost ezek is közvetlen befecskendezősek?

  • garazsgeza

    FIAT TJet az még régi szívócsöbefcskendezéses
    ja és LPG vel is megy,ami olcsó
    gyárilag is van 1,4 Tjet LPG vel olaszországban

  • Guillotine

    Menőmanó!

    Ford 1.6T ecoboost biztosan közvetlen befecskendezéses,a Megant ismerve szerintem az szívócsőbefecskendezéses még.
    A régi turbós Opelokat nem nagyon ismerem de gondolom azok is közvetett befecskendezésesek voltak,de ugye a manapság gyártott 1.6Turbo;1.4Turbo már mind közvetlen befecskendezésesek.
    Lancer EVO-k szerintem szintén közvetlen befecskendezésesek mivel a Mitsunak nagy része volt a közvetlen befecskendezés kifejlesztésében mint pl a GDI.
    Régebbi STI-kben nem tudom pontosan de gondolom azok szintén közvetett befecskendezésesek voltak azért is ettek 20 litert a városban.
    A 2013-as boxermotoros STI-is közvetlen befecskendezéses már.
    A lényeg,hogy manapság szerintem nagyon kevés gyártó forgalmaz olyan turbós beniznest ami nem közvetlen befecskendezéses mivel magát a turbózást is arra használják,hogy dinamukis teljesítmény mellett kevesebbet fogyasszon amiben a közvetlen befecskendezés elég jó partner.

  • Kempelen10.

    Önmagával beszélget! :-DDDDDDDDDDDDD

  • ,L Rómeo

    ugy-ugy. szörényi igazi szagember ezér is nem aggyák le az ijjen kabala hireket mindez:
    http://automotor.hu/hirek/gigaszi-vw-visszahivas-vilagitas-uzemanyagcso-es-valtoolaj-miatt-525288
    VW-től nem kel félni!
    bátor ember (mind szörényi) vw-t vesz(vagy másnak javasol).
    akár egy teljes tesztet(100km) is lefut hiba nélkül!
    gyáva kukac jappán vevők!

  • ,L Rómeo

    és puha a műszerek fala is ami fontos teknikaji szagemebrek számára!

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

Csúnya kamionbaleset Zalában

Két kamion ütközött Zala megyében, az M70-es autópálya felét lezárták.

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.