Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szörényi Úr!

“Válságautó” vásárláson töröm a fejem. Annyira válság, hogy A Fiat Uno 1.0, 1.1 modelljei kerültek előtérbe, illetve az I-es Punto 1.1, 1.2-es autói. Dízelt nem szeretnék. A korróziós és futómű problémákkal tisztában vagyok, azonban a motorokat kevéssé ismerem. Olasz autó fanként, más típus, ebben a kategóriában nem nagyon jöhet szóba, de ha van esetleg alternatív javaslata, szívesen meghallgatom.

A fent említett autók motorjai közül melyik tekinthető a legkiforrottabb, alapesetben kevés hibával működőnek? (Az autók korát most ugorjuk át:)) Nem közlekedem autópályán, e miatt a 100-as tempót is csak ritkán lépem meg. Országúti autózáshoz kellene, elhanyagolható városi használattal, évi kb. 10 ezer km-es futással.

Köszönettel: Birta Zoltán

Szakértőnk válasza

Tisztelt Birta Úr!

Köszönöm a felhasználási célt, de sajnos nem írta, hogy 80, 180 vagy 250 ezer forintban kell-e gondolkodnom? Én feltétlenül a Puntót ajánlom az olaszok közül, mert az Unók sajnos rémesen rohadnak. A motorok közül az 1,1 literes jó megoldás. Ha a fenntartási költség és a csekély vételár a fontos, strapabírásuk és kedvező fogyasztásuk miatt bevonnám a keresésbe az 1988 utáni Swiftet és a Citroën Saxo-Peugeot 107 párost.

Üdvözlettel, Szörényi András

Olvasónk kérdezi

Kedves András!

Családi autót szeretnénk venni, amelyből 1.6-os benzineset, maximum 1,8 Millió forintért tervezünk. Két autó között vacilálunk, az egyik egy 2006-os Citroen Xara Picasso,1.6-os benzines motorral, külföldről behozott, 170 ezer km-t futott, ennek 1,2 M forint az ára. A szervizeléséről nincsenek papírok. Ez az autó benzin-gáz üzemű.

A másik egy Ford C-max, 2006-os, 1.6-os motorral 61 ezer km-t futott, szervizkönyvvel rendelkezik, 1,8 M forintba kerül. Erről a két autótípusról szeretném a véleményét kikérni!

Köszönettel: Katalin

Szakértőnk válaszol

Kedves Katalin!

A követhető előélet miatt a Fordot venném, de mihamarabb beszereltetném abba is az LPG-szettet, hogy autógázzal járhassanak. Az autógáz kapcsán alábbi cikkünkben az LPG-s autó karbantartási költségeinek listája olvasható gazdaságossági számítással, ebben a cikkben illetve korábbi anyagunkban további információt talál a gázautózáshoz.

Viszont nem hiszem, hogy erre a két példányra kellene szűkíteni a keresést. 1,8 millió forintból lehet szép Xsara Picassót is találni, amelynek története ígéretesebb a szervizkönyv nélküli, behozott autóénál. A magánimport jó megoldás, ha valaki nem keresni akar rajta, csak szeretne a kinti szélesebb választékból egy szép autót találni. Aki viszont eladásra hozza, az azt veszi, ami valami miatt olcsóbb a hazai árszintnél. 300 forintos euróárfolyammal ezek az autók nem a szép állapotú, gondosan karbantartott modellek.

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Kedves Gulya!

A munkám miatt sajnos télen is sokat kell vezetnem, ehhez szeretnék pár tanácsot kérni.
A kocsi alapjárata nem az igazi, így a gázpedálról váltásnál nem tudom levenni a lábam. A kanyarban fékezés közben váltást eddig megoldottam, mert sarokkal fékeztem, közben a bakancs orrával nyomtam a gázt. A téli lucsokban a gumicsizmában ez már sajnos nem megy, lecsúszok a fékről… Tudna esetleg valami megoldást ajánlani, ragasszak csiszolópapírt a pedálra esetleg?

A másik gondom a havas úttal van. A futózott gumi a Gazon nem bírja havat, csúszkál a hátulja. Ha a ponyva alatt kapaszkodó srácokat hátraküldeném a plató végére, segítene valamit?

Szakértőnk válasza

Kedves Csaba !

Ha jól értem, Ön egy kanyarban fékez, kuplungot nyom, sebességet vált, kormányoz, és mindeközben finoman próbálja a gázt tartani, hogy ne álljon le a motor, tehát mindezt egyszerre végzi. Az autó összes kezelőszervét egyszerre használja. Mint olvasom, lehet ilyet, a kérdés számítható módon úgy vetődne fel egy földi halandóban, hogy érdemes-e ezt így csinálni.

De mint kiderül, a kérdés nem egyszerűen ez, hanem az, hogyan tudná ezt bakancs helyett gumicsizmában is, és javítana-e a helyzeten, ha  megnövelné a fékpedál tapadási együtthatóját, ha jobb gumikat tenne fel, illetve megváltoztatná az autó terhelési viszonyait.

Javaslom:

– el kellene érni, hogy alapesetben legyen az autón alapjárat
– a kanyar előtt történjen meg a sebességváltás, ahogy ezt
klasszikusan használjuk
– a futózott gumikat cseréljük le olyanokra, amelyek szeretik a
havat
– a haverok hátraültetésének egy előnye lehet, hogy kevésbé hallatszik az ordítozásuk, mielőtt a kisodródó autóból a ponyván keresztül szép sorban kipotyognak, viszont a helyszínelők kiérkezéséig garantáltan csendben lesznek.

Üdvözlettel, Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Ez év májusában lejárt a forgalmi engedélyem,szeptemberben megállítottak,és az intézkedés során elvették a forgalmi engedélyem.Csak később hallottam a szervizbe,ahová vizsgáztatni vittem a kocsit, hogy nem volt jogos a forgalmi engedély elvétele. Az lenne a kérdésem,hogy a hatályos rendszabályok értelmében,most elvehetik a forgalmit,vagy nem az intézkedés során?

Szakértőnk válasza

Kedves Sándor!

Július 1-jétől a lejárt műszaki vizsgával közlekedő jármű esetén nem vonják be a forgalmi engedélyt. A hatóság elsődleges célja ugyanis – a szabálysértés büntetésének fenntartása mellett -, hogy vizsgára vigyék az érintett járművet. Ezért nem célszerű, ha az ellenőr a forgalmi engedélyt a helyszínen elveszi, mivel így a jóhiszemű autósok sem tudják levizsgáztatni gépkocsijukat, amíg vissza nem kapják a papírjaikat.

üdvözlettel:

Dr. Székely Andrea Ügyvédi Iroda

www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!