Miből él az autónepper?

Platina és feketeség

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.11.04. 15.00

Elképesztő bugyrai vannak a magyar feketegazdaságnak. Véletlenül beleláttunk, hogy működik egy kelet-magyarországi autókereskedés valójában.

Miből él egy vidéki, murvás placcon dolgozó használtautó-kereskedő? Most véletlenül megtudtuk. Egy ismerősünk ismerőse a keleti végeken ebben az üzletágban érdekelt, és elmesélte közös ismerősünknek, hogy is néz ki az üzleti modell. Eddig úgy gondoltuk, hogy egy autókereskedő a kereskedésből él, vagyis olcsón megveszi és drágán eladja a kocsikat. De valahogy nem akart összeállni, mi a biznisz egy 5-600 ezres kocsiban, amikor a külföldi autókereső oldalakon is 1000-1500 euróért kínálják ezeket normális állapotban. Plusz regadó, papírok – hogy jön ez ki? Nos, nézzük egy konkrét példán keresztül, hogyan lesz a kinti olcsó autóból benti olcsó autó egy vevőnek, meg kenyér a nepper családjának.

Kint már nem menő, itthon még menő

Egy E36-os 318tds BMW (az egyik legnépszerűbb magánimport-autótípus mostanság) nálunk felpolírozva még majdnem presztízstárgy, Németországban viszont inkább nyűg, mint érték. Használatban tartani drága a magas biztosítás miatt, Euro II-es autóként jó pár nagyvárosból is ki van tiltva. Eladni nem lehet, csak a Vadkeletre. Általában akkor kerül ki a piacra, amikor valamilyen kisebb sérülés éri, és a kinti tulaj rájön, hogy az alig valamit érő kocsiját igazi európai műhelyben, profi technológiával, nyugati béren dolgozó szerelőkkel a kocsi értékének kétszereséért tudná megcsináltatni. Ilyenkor inkább elkezdi árulni, hogy leadhassa a rendszámot, és pár nap alatt el is viszi a kocsit egy román, bolgár vagy magyar nepper.

Egy olasz kombi 500 euróért. 400-ért biztos el lehet hozni, látható baja nincs, kombi, dízel, kisköbcentis - lesz még ebből nálunk friss vizsgával hatszázezres autó.

Bár a legismertebb európai használtautó-kereső oldalon, a mobile.de-n alig van 1500 euró alatt ilyen kocsi, megfelelő kapcsolatokkal a magyar nepper mindig tudja, melyik lerakat sarkába kerül el pár olyan kocsi, amit kint még hirdetni sem érdemes. Mondjuk ez fenti a BMW, jelképes, 500 eurós áron. (A képeken nem az érintett BMW látható, csak hirdetésképek olyanokról, mint ő.)

Mikor összejön ilyen találatból egy trélerre való mennyiség, indulhat ki a teherautó (jellemzően utánfutós 7,5 tonna alatti kocsi, természetesen tachográf nélkül, így egy sofőr simán megfordul egy nap alatt, nem kell megállnia holmi pihenőidők miatt). A szállított kocsikon semmiféle rendszám nincs, a határon, ha esetleg meg is állítják a szerelvényt, egy kereskedői vagy bontós számla elég ahhoz, hogy a rakomány magyar földre kerüljön.

A neppertől is lopnak

A kocsikban sokszor nincs vonószem, magnó, mire új gazdáikhoz kerülnek. Példabeli BMW-nken még érvényes, osztrák pályamatrica volt. Ehhez képest érdekes, hogy az autó már kiszerelt rádióval érkezett a platón a magyar kereskedőhöz. Egy német autós aligha ülne csendben a sztrádán órákat a kocsijában, inkább a tréleres láthatta meg a Vaterán kereshető párezer forintot az öreg gyári rádióban.

Katalizátor ki, bontott alkatrész be

Amikor a BMW – hasonszőrű társaival egyetemben – megérkezik valamelyik használtautó-paradicsomba, mondjuk a Kecskemét környéki telepekre, azonnal lekerül róla a katalizátor. Az értékes és ritka fémeket (platina, palládium, ródium) tartalmazó alkatrésznek Magyarországon amúgy sincs semmi szerepe az autózásban, hiszen a műszaki vizsgán elvárt, határértékeket megfelelő beállítással anélkül is tudja a motor. Aztán igaz, hogy a CH, CO majd üzem közben kicsit magasabb lesz a gyári értékeknél, de hát kit érdekel ez itt a Vadkeleten?

Lökhárító, sárvédő, kis simítás a gépháztetőn és német orvos megkímélt autója lesz belőle

Innen két út valamelyike áll szegény BMW előtt. Vagy szétbontja, majd hirdetési szájtokon, aukciós oldalakon alkatrészenként váltja adómentes, zsebből zsebbe kerülő forintra a kereskedő, vagy, ha a kint aránytalanul drága javítás itthon elvégezhető töredék áron (például egy másik kocsiról kerül rá új ajtó, lámpa, lemez a megnyomott helyett), a BMW-ből még egy boldog magyar tulaj szeme fénye is lehet.

A mi autónk szerencsés volt, megmaradt. 20 ezer volt a gépháztető, 8 a hűtőmaszk, 20 a kasztnimunka, pár garas egy bontott lámpáért – fuvarral együtt megállt az egész restauráció 70 ezer forintból. Vételárral együtt 280 ezerbe’ volt, meg fogják venni simán 500 ezerért, szép, új M-es rendszámmal, megfelelően beállított km-órával, “megkímélt német autó, első tulajtól”-ként.

Az is megesik, hogy a gazdaságilag nálunk is reménytelen használt autók továbbutaznak egy még lepukkantabb tréleren Románia, Moldávia felé. Működik ez az európai felzárkózás, csak lépcsőzetesen.

Eladó BMW-k négy- és hatszázezer között az Expresszen

Mennyi a haszon?

A regadó ennél a ’95-ös kocsinál úgy 200 ezer forint, a kereskedőnél marad egy százas, plusz a platina ára. Adómentes keresmény ez, persze. Hiszen a neppernek a kocsihoz papíron soha semmi köze nem volt, a forgalomba helyezés már az új tulaj nevére történik, a magyar hatóságok számára Kovács János lesz az első magyarországi tulajdonos, szerintük ő hozta be az autót, magának. Ehhez készül egy kétnyelvű adásvételi a forgalmiból kiolvasott külföldi tulajdonos nevével, persze itthon megírva.

Ha egy nepper már húsz ilyet behozott, felét elbontotta, biztos van a telep sarkában egy színhelyes csomagtérfedél

Ha ügyes a nepper, még 5-10 ezer forintot azért is elkér majd, hogy egy írásos megbízással megkíméli Kovács Jánost az okmányirodába, vizsgaállomásra járástól. Ebből persze csak a fele marad meg neki, a másik felét az ügyintéző kéri el a hivatalos helyeken, hogy akkor se akadjon el az ügymenet, ha a hiányzó katalizátor miatt nem olyan katalógus-szerű a füstgáz, például.

Így csinál a nepper egy 500 eurós kocsiból 130-140 ezer forintot magának, így lesz Kovács Jánosnak olcsón BMW-je. Mindenki jól jár, ugye? Kivéve talán az államot, a cégszerűen, hivatalosan működő kereskedőket, a városokban lélegző embereket meg az európaiságot.

Egy ügyes nepper heti 10-20 autót is elpasszol. Lehet számolni. Mindezt adómentesen, feketén. 

Kommentek

  • Kovijani

    A Kovacs Janosok neveben tiltakozom az elonytelen, bena bmw vasarlo sztereotipia ellen! Ez az antikovacsista szemlelet elfogadhatatlan!
    Amugy meg a piacot egyszeru es ko kemeny torvenyek iranyitjak: kereslet-kinalat. Ennyi!

  • Ambrus Gergely

    szerintem irigykedik a cikkíró, hogy nem 20 éves BMW-vel jár

  • subtotal

    Ezek után én, mint tényleg privátban E36-ot behozó mit mondjak? Köszi?

  • nmarton

    Az allam nem jar olyan rosszul, mert az 5-600e Ft-bol igy is 250e forintot zsebre tesz. Ez majdnem a fele a vetelarnak.

  • Guevara

    Mielőtt csökkentették a regadót, azzal magyarázták annak magas voltát, hogy az azért kell, mert különben elérasztanák az országot a nyugaton levedlett roncsok. Most éppen azon a határon van a szintje, hogy még éppen hajlandó egy reménybeli “roncstulaj” kifizetni azt az összeget amiért behozhatja a kedvencét. Mit is lehetne erre mondani? Win-win helyzet?

  • djsilas

    Win-Win!? Hát nem hinném! Én annak idején azért nem külföldről vettem kocsit, mert mire hazai rendszámmal szaladt volna másfélszer annyi lett volna. Egészen jól tartotta az értékét az autóm, egészen a regisztrációs adó módosításáig. Hopp, egyből 3-500.00 Ft szevasz! Ennyit esett a hazai ár. Köszönöm szépen… :/

  • Redbull

    Azért mielőtt ilyen baromságot írok,megkérdeznék valakit aki ért is hozzá!!!!!Ha 500 euroval számolok ami kb 150 e ft ami csak a vételár,ugye 40 e a műszaki,162e a reg.dij(1789 ccm-re)mert ugye ez 1.8- as.Javításra meg 70e úgy hogy még trélerrel haza is hozzák.Mert a tréler az nem kopik nem kell rá matrica,stb… Sehogy nem jőn ki a 280 e Ft.Ja 2500 FT nincs az az ember(vizsgabiztos) aki elnézné a katalizátor nem létét:)))Használtan mennyit is ér a MÉHBE a katalizátor???Ugyan már.

  • Kempelen10.

    Az, ami a cikk tényleges üzenete, hogy ADÓMENTESEN szedik ki ezt a lóvét ezekből az autókból, azt valahogy senki nem nehezményezi. Meg nem lepődtem. Mondhatni tipikusan magyar mentalitás,, amire én nem vagyok büszke.

  • Toni27

    Az állam rosszul jár, mert a nepper nem adózik a 100-150 ezer forintja után. Ugyan már a regisztrációs adó akkor hová megy az a 180000Ft? Mert hogy nem az éhező gyerekekhez az is biztos.

  • Guillotine

    Redbull!

    “nincs az az ember(vizsgabiztos) aki elnézné a katalizátor nem létét:)))Használtan mennyit is ér a MÉHBE a katalizátor???Ugyan már.”

    1.Hogy ne lenne olyan aki elnézi?!?! Csak pénz kérdés.

    2.Nem a MÉHbe viszik a katalizátort.Azokért a nemesfémekért máshol biztos többet adnak.

  • papalaci

    Azert jellemzöen az ocskavasat hordjäk keletre, akär a nemetektöl, akär Sväjcbol. Az igazat megvallva, a sväjci hasznälttal jobban jär a vevö, mert itt azert többnyire karbantartäs is van.Mära mär a nemeteknek sem nagyon van rävalo, igy a karbantartäson, javitäson sporolnak. Ismerösöm vett magänak egy Audi-t Nemetorszägban, nem tul öreget 7 eves volt a paripa. Nem üzletelni akart, hanem sajät hasznälatra, nemet rendszämmal. A relative magas vetelär mellett fel even belül majdnem megegyszer annyit räköltött. En itt Sväjcban, alkalmazkodva a helyi törvenyekhez vettem egy Citroen Xantiät. Mär majdnem nagykoru volt a lelkem amikor hozzäm került 285.000 Km-el. Egy ev alatt beleküldtem 76.000 Km-t, olajcseren kivül semmi gondja nem volt. Amikor lecsereltem, meg 200 sFr-el többet kaptam, mint amennyiert vettem.Szoval öreg auto nincs, csak elhanyagolt, vagy szetlopott. Na ezeket viszik Magyarorszägra, mert ugye mi kell a Joska-Pistänak? Nemet oto lögyön, mer az menö. Szeretne 100.000 Km altti futässal, lehetöleg apro penzert csitti-fitti autot. Na akkor beällitjäk a pontos idött, meg kap vagy härom kilo szilikont, meg valami kukäzott “vadi uj” gumikat. Märis meg van az älomauto, aztän remälom, de az mär a vevö baja. Felre ertes ne essek, Sväjcban is van hasznältauto kereskedelem, itt is vannak gane nepperek. Aki viszont jot akar magänak, az elmegy egy Garage-ba (itt ez az autoszalon)es garanciäval, finansziroztatva vagy kp vesz egy jo ällapotu autot. A szervizkönyvet nem utolag rajzoljäk, hanem tenyszerüen vezetik. A km-ora älläsät a Strassenverkehrsamt is vezeti online (kb a Közlekedesi Hatosäg). Vagyis aki nagyon szeretne az auto elöeletet is megtekintheti. A GTK-s autokat meg egyszer nem engedik forgalomba, azt amugy is viszik a keletiek.

  • Lelkiismeret

    Jól be kellene zárni az ilyen gané alakokat!

  • bubibeka1.6

    papalaci – 2013.11.06 22:19

    Biztos remek hely lehet Svájc, de ez minket nem érdekel. Mi Magyarországon élünk Magyarként, és a Magyar helyzetben kell helytállnunk.

  • Macsingaga

    Hahahaha

    Jót nevettem! Nem adózik a 100-150ezer után!!!
    De az Állambácsi mennyit tesz zsebre a semmiért??
    Január 1-től már az átírási díjat is meg kell fizetni.
    Annyit lopnak hogy csoda bele nem fulladnak.
    Matolcsi meg az alapítványaiknak 200 milliárdot utal képzés címszó alatt!
    Erre varjatok gombot!
    HOLIDAY HOL VAGY!

  • blackcar

    Elolvastam a cikket és azon gondolkodtam mi is lehetett a célja annak aki ezt irta? Mert ugye senkinek nincs megtiltva hogy külföldre menjen magának autót venni,megjegyzem autót nem roncsot amit 1-2 év mulva a kukába kell dobni… azért a nagyrésze amit kint megvesznek az emberek szervizelt jobb állapotú autó mint az itthon futott eladó sorban lévő autók.Inkább avval kellene foglalkozni a cikk irójának.ha már a neppereket””” veszi célba.hogy az állam miért nem teszi lehetővé az olcsóbb forgalomba helyezési dijakat (regadó stb) akkor ezt a pénzt is autóra költhetné a vásárló.Nem hogy csökkennek a költségek sőt januártól még vagyonszerzési illetélet is kell fizetni KW-tonként.Hozzáteszem nem az olcsó autóbehozatallal van probléma Magyarországon.Sokkal nagyobb kárt okoznak a drágább fiatal autók behozatalával mert arra szinte egyre sem fizetnek áfá-t.De ez egy másik történet:))))

    Üdvözlettel: http://www.blackcar.hu

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.