Egy Lada, ami BMW-t eszik reggelire

A Samara jó, de egy turbós Samara még jobb!

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.10.28. 07.00

Klasszikus kétarcú viselkedése a nyolcvanas évek turbós sportautóit idézi, a jámbor poroszkálás egy szempillantás alatt vált át kormánytépő vágtába.

Röviden – Lada Samara 1.5 Turbo
Mi ez? Kopott külsővel álcázott, kőkeményre húzott Samara
Mit tud? Valóra váltja a Lada-rajongók álmait: BMW-skalpokat gyűjt
Mi az ára?
Egy beépíthető turbószett 340 000 Ft, de a mi alanyunk teljesen egyedi
Élményfaktor?  Tüsszentő lefújószelep, gázra síró abroncsok egy Ladában! Kell ennél több?

A fanatizmus alapvetően kétféle lehet. Vagy ráncolt homlokkal figyeljük, mert céltalan és értelmetlen, vagy csodálattal vegyes tiszteletet vált ki. Néha nehéz különbséget tenni a kategóriák között, ha valaki azonban megépíti az autóimádók titkos vágyát, egy turbóval vadított Ladát, akkor egyértelmű a válasz.

Mert Don Quijote harca ez. Amikor pár százezer forintért könnyedén beszerezhető egy alapból 150-160 lóerős autó, bejáratott teljesítménynövelő praktikákkal, ezernyi alkatrésszel, komplett készletekkel, akkor belefogni egy orosz konstrukció reszelésébe, nagy kihívás. De a képeken látható Samara tulajdonosa vállalta a küldetést és megosztotta velünk az építés során szerzett élményeket, tapasztalatokat.

Tökéletes báránybőrbe bújt farkas, első ránézésre egy életciklusa végét járó átlagos családi Lada, de aki megcibálja a bajszát, annak kellemetlen élményben lehet része


Különleges darab, de nem azért mert turbó segíti a levegőáramlást. A hazai ladás körökben duplaturbóval hergelt Samara szörny is épült már, megfelelően tömött pénztárcával felvértezve bárki rendelhet átépítő szettet az 1,5 literes injektoros motorhoz. Nem nagy ügy, esetünkben azonban komplikáltabb a történet. Ez a Samara ugyanis egy sleeper. Egy igazi báránybőrbe bújt farkas. Nem villogtat oroszlánkörmöket, nincs feltűnő festés, porig ültetett karosszéria, árulkodó hűtőnyílás. Az álca tökéletes.

A 15 colos MOMO felnik árulkodnak egyedül arról, hogy nem hétköznapi Samaráról van szó

A 15 colos MOMO felnik árulkodnak egyedül arról, hogy nem hétköznapi Samaráról van szó


A bódé egy teljesen átlagos orosz belpiacos darab, akkora illesztési hézagokkal, mint a Mariana-árok. Szerkezetileg tökéletes állapotban van, de a feltűnő, jól látható helyeken már jókat falt belőle a rozsda, opálos a fényezés, horpadt a tető, kopott a hűtőrács. Ránézésre egy koros családi Samara, épp annyi lóerővel, hogy az emelkedővel küzdő Ikarust maga mögé utasítsa.

Egyedül a 15 colos fehér Momo felnik ébreszthetnek kételyt, egyetlen más apró jel sem utal arra, hogy a lemezek alatt egyedi, emelt teljesítményű technika dolgozik.

Ilyen egy turbós Lada szíve

A közepébe csapva kezdjük a motorral, hiszen a Samara orrában nem a megszokott látvány uralkodik. Az 1,5 literes blokknak a Volkswagen konszerntől származó K03-as kódjelű turbófeltöltő biztosítja a megfelelő levegőmennyiséget. Az Audi TT 1,8 literes motorján szolgáló alkatrész itt 1,2 bar töltőnyomással dolgozik, töltőlevegő-hűtővel kiegészítve.

Szegény Samara-dugattyúk nem örültek volna ekkora terhelésnek, ezért itt, a szív legbelső kamráiban is átfogó változások történtek. A gyári dugók helyére szintén Volkswagen-termék került az autóba, a kétezres TFSI motor egyező furatmérete miatt tökéletes donornak bizonyult, a megfelelő lökethossz pedig Fiat-hajtókarokkal lett kipipálva.

Két évig tartott a tervezés, fejlesztés, de mikor minden kész lett egy hét alatt történt meg a beépítés, és azóta 53 000 kilométert futott az átalakított Samara. Hogy mennyibe került? Azt jobb inkább nem firtatni!

A hengerfej és a szelepek sem úszták meg a cserét, de a legtrükkösebb a megfelelő vezérműtengely megtalálása volt. Végül Havasi műhelyében a G60-as Golf Schrick-tuningtengelye alapján gyártották le.

Érdekesség még, hogy a motor megmaradt karburátorosnak, így olcsóbb és egyszerűbb volt az építés, igaz, a megoldás az elérhető teljesítménynek is határt szabott. Annak a teljesítménynek, amiről konkrét számokat, értéket nem tudunk. Körülbelül 150 lóerős lehet a gép, az élményt azonban sosem kilowattokban vagy lóerőkben mérik.

De a próbaút előtt még bújjunk vissza a motortérbe! A képeken felfedezett Lancia felirat sem véletlen, a karburátor, a gyújtásrendszer, a kopogásérzékelő szenzor, valamint az intercooler is az olaszoktól származik, az égéstérből viszont hazai gyártású kipufogórendszeren keresztül távozik a gáz. A hatvanas átmérőjű rozsdamentes rendszer nyers erővel szól, de azért nem egy kibelezett dörrentő.

Minden téren fejlődött

Természetesen egy ilyen komoly teljesítménynövelés őrültség lenne a hajtáslánc, a futómű, a fékrendszer módosítása nélkül. Ezen a téren is folytatódott a leleményes legózás, elöl a Lada 112 féknyergei lassítanak, hátra pedig az eredetileg elöl szolgáló tárcsák kerültek. A súlyelosztás javítása érdekében elől a balos és jobbos féknyergek helyet helyet cseréltek, így nem elöl, hanem hátul harapnak a tárcsákba. A futómű állítható Bilstein-lengéscsillapítókat kapott, elöl Škoda 120L-, hátul Wartburg-rugókkal. Ezt a döntést hallva kicsit szkeptikusan néztem a tulajra, de a rövid tesztkör után eloszlottak a kételyeim, sikerült úgy befaragni minden alkatrészt, hogy keményen stabil, de mégis a mindennapokban autózható legyen a végeredmény.

Hiába furdalt a kíváncsiság, a kuplung titkát megtartotta magának az építő, vagyis az igazat megvallva elmesélte, csak a széles közönséggel nem akarta megosztani a hosszú munkaórákkal felfedezett megoldást.

A műszerfal fordulatszámmérőt kapott, a kormány pedig elektromos szervót

Mivel családi autóként szolgál a Samara, belül szinte minden az eredeti állapotot tükrözi, nincs kibelezve, becsövezve, egyedül NIva műszerfal és a BMW-ből származó Recaro-sportülések keltenek feltűnést. A turbó miatt elengedhetetlen volt pár plusz VDO-műszer beépítése, ezek a váltó alatt kaptak helyet, ahogy a hűtést szabályzó – a motort a megállás után tovább járató – időzítő panelja is.

Részletesen átgondolt terv volt ez, amit legjobban az bizonyít, hogy a csiga beköltözése óta 53 000 kilométert tett meg a Samara hibamentesen. A konstrukció hibája egyedül a feltöltő rossz rögzítése miatt elrepedő leömlő volt, de a kapcsolódási pontok áttervezésével ez a kellemetlenség is megszűnt.

Az álruhás sprinter

Hogy ne csak egy érdekes sztorival térjünk haza, az alapos átfésülés után egy rövid kör erejéig kipróbáltuk a turbós Samara élményt. Az elektromos szervónak köszönhetően modern autókra emlékeztető könnyedséggel jár a kormány, nincs szokatlan zaj, rángató motor, kőkemény kuplung, amíg nem nyomunk padlógázt, egy hétköznapi Lada arcát mutatja a kocsi.

Viszont a háromezres fordulatot elhagyva guminyikkanással fűszerezett, feltűnő szisszenés hallatszik az orrból, és a ruszki sprinter leveti az álruhát. Szürreális látvány, ahogy erőtől tapadást vesztő kerekekkel tör előre, majd ugyanolyan határozottan lassul, ha a fékre lépünk.

Klasszikus kétarcú viselkedése a nyolcvanas évek turbós sportautóit idézi, jámbor poroszkálása egy szempillantás alatt vált át kormánytépő vágtába, de a legjobb mégis a körítés, hiszen külső szemlélő számára ez egy utolsó métereit járó bontószökevény, amitől egy pillanatig sem kell félni. De sok arcról lefagyasztotta már a magabiztos mosolyt, amikor az 1,5 literes blokk nagy levegőt vett, és az elképesztő Samara újabb skalpot szerzett.

Kommentek

  • Ambrus Gergely

    ez tetszik, nem kevés elszántság kell egy ilyen művelethez, főleg azt tudva, hogy sosem kapja vissza a tulaj a befektetett összeg árát, maximum élményfaktorban, de hát az igazi fanatikusokat ez kárpótolja, itt már nem számít a pénz, csak a vigyor ami elönti az ember arcát minden gázadáskor.
    gondolom ezért nem is beszélt a tulaj a végösszegről, de szerintem maga a motor tervezéssel, mindennel benne lehet úgy kb 1 millióba.
    pont múltkor néztem egy videót, amin egy ilyen turbós samara a ruszkiknál simán odavert egy e39-es 540i-t ami automata volt.
    azért kíváncsi lennék milyen lehet mondjuk egy 540i dupla turbóval.
    a francba lehet én is építek magamnak valami gépet, csak BMW-ből.
    amúgy tetszik ez a tuning dolog, minden héten lehetne cikk, amiben bemutattok itthon épült tuning autókat.

  • Ambrus Gergely

    itt a video.
    e bmw 286 loero gyárilag
    http://www.youtube.com/watch?v=iB9xJYDyFhk&t=5m13s

  • menőmanó

    Nagyon tetszik!
    Szeretem az ilyen meglepetés autókat.
    Én egy újabb típusú turbó Suzukival akadtam össze. Az is nagyon kemény volt. :)
    Ez a Lada már az esztelenség határát súrolja a kora és felépítése miatt, de ezek szerint van aki lát benne fantáziát.
    Még több gondtalan kilométert kívánok a tulajnak és sok “skalpot”. :D

  • Guevara

    Tök jó, az autót hamarosan lerágja a rozsda a motor körül. Végül is.. azt meg át lehet tenni egy másik Samara kasztniba és az már pár fillérből khm.. kopejkából megvan.

  • Paccar

    Nem rossz. Skoda 120asban is vannak ilyenek, sőt: egy Rapidban 2 összehegesztett Favorit motor szolgál V8asként :) Youtube-on fennvan.

  • kopasz0216

    Nekem egy Ford Focus Kombim van 2.0i benzines, automata, 131 pacival, 9.6 gyorsulással, nem egy rossz autó, de itt németben, ahol dolgozok, eggyes, kettes golfok, régi polo-k, régi corsa-k sokszor állva hagynak… és hasonló állapotúak, mint a samara…

  • Guillotine

    Kopasz!

    Azért a 9.6 0-100 nem olyan jó!
    A terepjárómnak is megvan 9 alatt a száz és az is automata meg dízel meg 3tonna!

    A cikk jó amúgy nekem is bejönnek az ilyenek!

    Mifelénk a Fiat Uno Turbo i.e. volt ilyen nagy szám.
    Azokon mindig kicserélték a turbót egy nagyobbra aztán repesztettek úgy hogy vastagon rozsdás volt mindenhol a kocsi meg pattogzott a festék,de a száz megvolt 6 alatt. :)
    Sok-sok német rendszámú Audinak okoztak meglepetést. :)
    Most 2-es Golfok vannak 1.9 PDTDI-vel nagy turbóval füstölögnek. De szerintem az nem ugyanez a kategória mivel azokról már első ránézésre látja az ember ,hogy földig ültetett meg a dupla kipufogó lefelé már várja ,hogy a lámpa zöldre váltson és dőlhessen belőle a fekete füst.

  • Fabatka

    Maradjuk annyiba, hogy ez nem samara, csak a kaszni, a motorra sokmindent lehet mondani, de hogy samara azt biztosan nem.

  • Abarth

    Nem rossz, de egy kis esztétika is belefért volna!
    én is építettem egy turbós Ritmo-t csak Fiat,Lancia cumókat használtam az sem volt egyszerű!! Gratrulálok hozzá!!http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=45565

  • menőmanó

    Guillotine

    Hány lovas az a terepjáró, hogy közel 3 tonnával 9 alatt van százon? 300+ ? :)

  • Guillotine

    Menőmanó!

    Egész pontosan 272!
    Csak hogy nem minden a lóerő..;)

  • menőmanó

    Guillotine

    640-es nyomaték valóban tekintélyes. Terepjárónál meg külön előny és a közel 3 tonnához (kb.2750kg) kell is.
    A személyautóknál viszont sokan túl nagy reményeket fűznek a nagy nyomatékhoz, gyakran alaptalanul. A nagy nyomaték érzése viszont valóban kellemes.

  • Ambrus Gergely
  • Kovijani

    Bakker! Lehet, hogy ez az egyik baratom kocsija! Pont ugy nez ki! Ha igen, akkor mar ultem is benne!! Kovacs Miklostol kerdezem, hogy a tulaj monogramja M. Cs. ? A varose pedig C ? Bakker, nem hiszem el!!!!
    Csabi, ha te vagy az akkor neked uzenem, hogy mi a f@sznak van Skypeotok, ha sosincs bekapcsolva!!!?? A Jani

  • Guillotine

    Menő!

    A személyautókban más a váltó áttételezés karakterisztikája is.Például elvárható hogy egy hasonló motorral szerelt személyautó (de még kisebb SUV is) szaladjon 250-ig ahol letilt.

    Egy valódi terepjárónál ez fontos a legkevésbé.
    Ha átteszem Low Range üzemmódba kb 80km/h-ig elpakolja mind a 6 sebességet,de olyankor kell a 640NM amikor egy másik autót húzok fel a töltés oldalán árvíz idején. :)

  • menőmanó

    Guillotine

    Majd ha elakadok az egyik építkezésen az utánfutóval, akkor szólok. ;)
    De az ismeretségünkre való tekintettel ne számolj kiszállási díjat. :)

  • Guillotine

    Menőmanó!

    :D

    Nem autómentő vagyok! :)
    Szívességből szoktam segíteni..

  • Kovijani

    egy lada mindenekfelett! tiszta Gyuruk Ura. Gyuruk es Ladak ura! ha! valamik csillognak a sziveben az mar biztos! meghalgattam a videot, pont ilyen szissszenesekre emlekesztem. de azert legalabb ,jo hogy barna szinu, mert igy nem latszik a rozsda. annyira. szegeny kocsi azert megerdemelne legalabb egy kis gittet! vagy egy szep zold szint. vagy barnarozsda nagyfonok majd levadasz minden skalpot? jo kis hely ez a puszta kozepe! :) a preri vagy mi.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

F1: Ecclestone Hamiltonra fogad 2017-ben

A Forma-1 volt irányítója, Bernie Ecclestone szerint a Mercedes angol pilótája kerül majd ki győztesen a ferraris Sebastian Vettellel folytatott bajnoki küzdelemből idén.

Szabálytalan előzés egy körforgalomban, van, aki szerint ez még belefér

Az esetet Angliában vették videóra. A BMW türelmetlen sofőrje megunta a kamion mögötti tötyörgést, és szándékosan rossz irányban hajtott be a körforgalomba.

Alonso benézett az Indycar-futamra

Az idei Indy 500-on induló Fernando Alonso a hétvégén az amerikai versenyszéria egyik fordulóján járt körülnézni. Elmondta, hogy miért vág előbb az Indynek, és miért jöhet később Le Mans.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

Meghalt egy kisfiú Alonso gokartpályáján

Fernando Alonsót is megrázta az eset, a balesetet kivizsgálják.

Elrajtolt a Hankook Racer Cup új idénye

Izgalmas csatákkal indult el a Hankook Racer Cup bajnokság a hétvégén.

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.