Egy Lada, ami BMW-t eszik reggelire

A Samara jó, de egy turbós Samara még jobb!

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.10.28. 07.00

Klasszikus kétarcú viselkedése a nyolcvanas évek turbós sportautóit idézi, a jámbor poroszkálás egy szempillantás alatt vált át kormánytépő vágtába.

Röviden – Lada Samara 1.5 Turbo
Mi ez? Kopott külsővel álcázott, kőkeményre húzott Samara
Mit tud? Valóra váltja a Lada-rajongók álmait: BMW-skalpokat gyűjt
Mi az ára?
Egy beépíthető turbószett 340 000 Ft, de a mi alanyunk teljesen egyedi
Élményfaktor?  Tüsszentő lefújószelep, gázra síró abroncsok egy Ladában! Kell ennél több?

A fanatizmus alapvetően kétféle lehet. Vagy ráncolt homlokkal figyeljük, mert céltalan és értelmetlen, vagy csodálattal vegyes tiszteletet vált ki. Néha nehéz különbséget tenni a kategóriák között, ha valaki azonban megépíti az autóimádók titkos vágyát, egy turbóval vadított Ladát, akkor egyértelmű a válasz.

Mert Don Quijote harca ez. Amikor pár százezer forintért könnyedén beszerezhető egy alapból 150-160 lóerős autó, bejáratott teljesítménynövelő praktikákkal, ezernyi alkatrésszel, komplett készletekkel, akkor belefogni egy orosz konstrukció reszelésébe, nagy kihívás. De a képeken látható Samara tulajdonosa vállalta a küldetést és megosztotta velünk az építés során szerzett élményeket, tapasztalatokat.

Tökéletes báránybőrbe bújt farkas, első ránézésre egy életciklusa végét járó átlagos családi Lada, de aki megcibálja a bajszát, annak kellemetlen élményben lehet része


Különleges darab, de nem azért mert turbó segíti a levegőáramlást. A hazai ladás körökben duplaturbóval hergelt Samara szörny is épült már, megfelelően tömött pénztárcával felvértezve bárki rendelhet átépítő szettet az 1,5 literes injektoros motorhoz. Nem nagy ügy, esetünkben azonban komplikáltabb a történet. Ez a Samara ugyanis egy sleeper. Egy igazi báránybőrbe bújt farkas. Nem villogtat oroszlánkörmöket, nincs feltűnő festés, porig ültetett karosszéria, árulkodó hűtőnyílás. Az álca tökéletes.

A 15 colos MOMO felnik árulkodnak egyedül arról, hogy nem hétköznapi Samaráról van szó

A 15 colos MOMO felnik árulkodnak egyedül arról, hogy nem hétköznapi Samaráról van szó


A bódé egy teljesen átlagos orosz belpiacos darab, akkora illesztési hézagokkal, mint a Mariana-árok. Szerkezetileg tökéletes állapotban van, de a feltűnő, jól látható helyeken már jókat falt belőle a rozsda, opálos a fényezés, horpadt a tető, kopott a hűtőrács. Ránézésre egy koros családi Samara, épp annyi lóerővel, hogy az emelkedővel küzdő Ikarust maga mögé utasítsa.

Egyedül a 15 colos fehér Momo felnik ébreszthetnek kételyt, egyetlen más apró jel sem utal arra, hogy a lemezek alatt egyedi, emelt teljesítményű technika dolgozik.

Ilyen egy turbós Lada szíve

A közepébe csapva kezdjük a motorral, hiszen a Samara orrában nem a megszokott látvány uralkodik. Az 1,5 literes blokknak a Volkswagen konszerntől származó K03-as kódjelű turbófeltöltő biztosítja a megfelelő levegőmennyiséget. Az Audi TT 1,8 literes motorján szolgáló alkatrész itt 1,2 bar töltőnyomással dolgozik, töltőlevegő-hűtővel kiegészítve.

Szegény Samara-dugattyúk nem örültek volna ekkora terhelésnek, ezért itt, a szív legbelső kamráiban is átfogó változások történtek. A gyári dugók helyére szintén Volkswagen-termék került az autóba, a kétezres TFSI motor egyező furatmérete miatt tökéletes donornak bizonyult, a megfelelő lökethossz pedig Fiat-hajtókarokkal lett kipipálva.

Két évig tartott a tervezés, fejlesztés, de mikor minden kész lett egy hét alatt történt meg a beépítés, és azóta 53 000 kilométert futott az átalakított Samara. Hogy mennyibe került? Azt jobb inkább nem firtatni!

A hengerfej és a szelepek sem úszták meg a cserét, de a legtrükkösebb a megfelelő vezérműtengely megtalálása volt. Végül Havasi műhelyében a G60-as Golf Schrick-tuningtengelye alapján gyártották le.

Érdekesség még, hogy a motor megmaradt karburátorosnak, így olcsóbb és egyszerűbb volt az építés, igaz, a megoldás az elérhető teljesítménynek is határt szabott. Annak a teljesítménynek, amiről konkrét számokat, értéket nem tudunk. Körülbelül 150 lóerős lehet a gép, az élményt azonban sosem kilowattokban vagy lóerőkben mérik.

De a próbaút előtt még bújjunk vissza a motortérbe! A képeken felfedezett Lancia felirat sem véletlen, a karburátor, a gyújtásrendszer, a kopogásérzékelő szenzor, valamint az intercooler is az olaszoktól származik, az égéstérből viszont hazai gyártású kipufogórendszeren keresztül távozik a gáz. A hatvanas átmérőjű rozsdamentes rendszer nyers erővel szól, de azért nem egy kibelezett dörrentő.

Minden téren fejlődött

Természetesen egy ilyen komoly teljesítménynövelés őrültség lenne a hajtáslánc, a futómű, a fékrendszer módosítása nélkül. Ezen a téren is folytatódott a leleményes legózás, elöl a Lada 112 féknyergei lassítanak, hátra pedig az eredetileg elöl szolgáló tárcsák kerültek. A súlyelosztás javítása érdekében elől a balos és jobbos féknyergek helyet helyet cseréltek, így nem elöl, hanem hátul harapnak a tárcsákba. A futómű állítható Bilstein-lengéscsillapítókat kapott, elöl Škoda 120L-, hátul Wartburg-rugókkal. Ezt a döntést hallva kicsit szkeptikusan néztem a tulajra, de a rövid tesztkör után eloszlottak a kételyeim, sikerült úgy befaragni minden alkatrészt, hogy keményen stabil, de mégis a mindennapokban autózható legyen a végeredmény.

Hiába furdalt a kíváncsiság, a kuplung titkát megtartotta magának az építő, vagyis az igazat megvallva elmesélte, csak a széles közönséggel nem akarta megosztani a hosszú munkaórákkal felfedezett megoldást.

A műszerfal fordulatszámmérőt kapott, a kormány pedig elektromos szervót

Mivel családi autóként szolgál a Samara, belül szinte minden az eredeti állapotot tükrözi, nincs kibelezve, becsövezve, egyedül NIva műszerfal és a BMW-ből származó Recaro-sportülések keltenek feltűnést. A turbó miatt elengedhetetlen volt pár plusz VDO-műszer beépítése, ezek a váltó alatt kaptak helyet, ahogy a hűtést szabályzó – a motort a megállás után tovább járató – időzítő panelja is.

Részletesen átgondolt terv volt ez, amit legjobban az bizonyít, hogy a csiga beköltözése óta 53 000 kilométert tett meg a Samara hibamentesen. A konstrukció hibája egyedül a feltöltő rossz rögzítése miatt elrepedő leömlő volt, de a kapcsolódási pontok áttervezésével ez a kellemetlenség is megszűnt.

Az álruhás sprinter

Hogy ne csak egy érdekes sztorival térjünk haza, az alapos átfésülés után egy rövid kör erejéig kipróbáltuk a turbós Samara élményt. Az elektromos szervónak köszönhetően modern autókra emlékeztető könnyedséggel jár a kormány, nincs szokatlan zaj, rángató motor, kőkemény kuplung, amíg nem nyomunk padlógázt, egy hétköznapi Lada arcát mutatja a kocsi.

Viszont a háromezres fordulatot elhagyva guminyikkanással fűszerezett, feltűnő szisszenés hallatszik az orrból, és a ruszki sprinter leveti az álruhát. Szürreális látvány, ahogy erőtől tapadást vesztő kerekekkel tör előre, majd ugyanolyan határozottan lassul, ha a fékre lépünk.

Klasszikus kétarcú viselkedése a nyolcvanas évek turbós sportautóit idézi, jámbor poroszkálása egy szempillantás alatt vált át kormánytépő vágtába, de a legjobb mégis a körítés, hiszen külső szemlélő számára ez egy utolsó métereit járó bontószökevény, amitől egy pillanatig sem kell félni. De sok arcról lefagyasztotta már a magabiztos mosolyt, amikor az 1,5 literes blokk nagy levegőt vett, és az elképesztő Samara újabb skalpot szerzett.

Kommentek

  • Ambrus Gergely

    ez tetszik, nem kevés elszántság kell egy ilyen művelethez, főleg azt tudva, hogy sosem kapja vissza a tulaj a befektetett összeg árát, maximum élményfaktorban, de hát az igazi fanatikusokat ez kárpótolja, itt már nem számít a pénz, csak a vigyor ami elönti az ember arcát minden gázadáskor.
    gondolom ezért nem is beszélt a tulaj a végösszegről, de szerintem maga a motor tervezéssel, mindennel benne lehet úgy kb 1 millióba.
    pont múltkor néztem egy videót, amin egy ilyen turbós samara a ruszkiknál simán odavert egy e39-es 540i-t ami automata volt.
    azért kíváncsi lennék milyen lehet mondjuk egy 540i dupla turbóval.
    a francba lehet én is építek magamnak valami gépet, csak BMW-ből.
    amúgy tetszik ez a tuning dolog, minden héten lehetne cikk, amiben bemutattok itthon épült tuning autókat.

  • Ambrus Gergely

    itt a video.
    e bmw 286 loero gyárilag
    http://www.youtube.com/watch?v=iB9xJYDyFhk&t=5m13s

  • menőmanó

    Nagyon tetszik!
    Szeretem az ilyen meglepetés autókat.
    Én egy újabb típusú turbó Suzukival akadtam össze. Az is nagyon kemény volt. :)
    Ez a Lada már az esztelenség határát súrolja a kora és felépítése miatt, de ezek szerint van aki lát benne fantáziát.
    Még több gondtalan kilométert kívánok a tulajnak és sok “skalpot”. :D

  • Guevara

    Tök jó, az autót hamarosan lerágja a rozsda a motor körül. Végül is.. azt meg át lehet tenni egy másik Samara kasztniba és az már pár fillérből khm.. kopejkából megvan.

  • Paccar

    Nem rossz. Skoda 120asban is vannak ilyenek, sőt: egy Rapidban 2 összehegesztett Favorit motor szolgál V8asként :) Youtube-on fennvan.

  • kopasz0216

    Nekem egy Ford Focus Kombim van 2.0i benzines, automata, 131 pacival, 9.6 gyorsulással, nem egy rossz autó, de itt németben, ahol dolgozok, eggyes, kettes golfok, régi polo-k, régi corsa-k sokszor állva hagynak… és hasonló állapotúak, mint a samara…

  • Guillotine

    Kopasz!

    Azért a 9.6 0-100 nem olyan jó!
    A terepjárómnak is megvan 9 alatt a száz és az is automata meg dízel meg 3tonna!

    A cikk jó amúgy nekem is bejönnek az ilyenek!

    Mifelénk a Fiat Uno Turbo i.e. volt ilyen nagy szám.
    Azokon mindig kicserélték a turbót egy nagyobbra aztán repesztettek úgy hogy vastagon rozsdás volt mindenhol a kocsi meg pattogzott a festék,de a száz megvolt 6 alatt. :)
    Sok-sok német rendszámú Audinak okoztak meglepetést. :)
    Most 2-es Golfok vannak 1.9 PDTDI-vel nagy turbóval füstölögnek. De szerintem az nem ugyanez a kategória mivel azokról már első ránézésre látja az ember ,hogy földig ültetett meg a dupla kipufogó lefelé már várja ,hogy a lámpa zöldre váltson és dőlhessen belőle a fekete füst.

  • Fabatka

    Maradjuk annyiba, hogy ez nem samara, csak a kaszni, a motorra sokmindent lehet mondani, de hogy samara azt biztosan nem.

  • Abarth

    Nem rossz, de egy kis esztétika is belefért volna!
    én is építettem egy turbós Ritmo-t csak Fiat,Lancia cumókat használtam az sem volt egyszerű!! Gratrulálok hozzá!!http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=45565

  • menőmanó

    Guillotine

    Hány lovas az a terepjáró, hogy közel 3 tonnával 9 alatt van százon? 300+ ? :)

  • Guillotine

    Menőmanó!

    Egész pontosan 272!
    Csak hogy nem minden a lóerő..;)

  • menőmanó

    Guillotine

    640-es nyomaték valóban tekintélyes. Terepjárónál meg külön előny és a közel 3 tonnához (kb.2750kg) kell is.
    A személyautóknál viszont sokan túl nagy reményeket fűznek a nagy nyomatékhoz, gyakran alaptalanul. A nagy nyomaték érzése viszont valóban kellemes.

  • Ambrus Gergely
  • Kovijani

    Bakker! Lehet, hogy ez az egyik baratom kocsija! Pont ugy nez ki! Ha igen, akkor mar ultem is benne!! Kovacs Miklostol kerdezem, hogy a tulaj monogramja M. Cs. ? A varose pedig C ? Bakker, nem hiszem el!!!!
    Csabi, ha te vagy az akkor neked uzenem, hogy mi a f@sznak van Skypeotok, ha sosincs bekapcsolva!!!?? A Jani

  • Guillotine

    Menő!

    A személyautókban más a váltó áttételezés karakterisztikája is.Például elvárható hogy egy hasonló motorral szerelt személyautó (de még kisebb SUV is) szaladjon 250-ig ahol letilt.

    Egy valódi terepjárónál ez fontos a legkevésbé.
    Ha átteszem Low Range üzemmódba kb 80km/h-ig elpakolja mind a 6 sebességet,de olyankor kell a 640NM amikor egy másik autót húzok fel a töltés oldalán árvíz idején. :)

  • menőmanó

    Guillotine

    Majd ha elakadok az egyik építkezésen az utánfutóval, akkor szólok. ;)
    De az ismeretségünkre való tekintettel ne számolj kiszállási díjat. :)

  • Guillotine

    Menőmanó!

    :D

    Nem autómentő vagyok! :)
    Szívességből szoktam segíteni..

  • Kovijani

    egy lada mindenekfelett! tiszta Gyuruk Ura. Gyuruk es Ladak ura! ha! valamik csillognak a sziveben az mar biztos! meghalgattam a videot, pont ilyen szissszenesekre emlekesztem. de azert legalabb ,jo hogy barna szinu, mert igy nem latszik a rozsda. annyira. szegeny kocsi azert megerdemelne legalabb egy kis gittet! vagy egy szep zold szint. vagy barnarozsda nagyfonok majd levadasz minden skalpot? jo kis hely ez a puszta kozepe! :) a preri vagy mi.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.