Indulj már, gyalogos!

22-es csapdája a magyar zebrákon

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.10.17. 15.00

Sokat busong az egyszeri magyar közlekedő afelett, hogy nálunk milyen rossz a morál az utakon. Például hogy Németországban bezzeg átengedi mindenki a gyalogost a zebrán, nálunk meg szinte senki. De miért is nem?

Mamák szatyorral. Anyukák gyerekkel. Gyerekek magukban. Idős párok. Fiatal párok. És, amin a lginkább megütközöm: felnőtt, életerős férfiak is, még a kollégák közül is sokan, ha leszaladunk mondjuk egy gyrosért ebédidőben a szerkesztőségből. Megállnak a zebra előtt a járdán, és várják, hogy elfogyjanak balról az autók. Ha elfogytak, lelépnek, de sokan még azt is megvárják, hogy jobbról is elfogyjanak, biztos ami biztos.

Már jó pár éve, pláne, ha drága tesztautóval, főleg, ha valami rosszhírű márka nagy, fekete modelljével vagyok, kényszeresen törekszem arra, hogy megadjam az elsőbbséget a zebrán a gyalogosoknak. Sok gyalogossal össze is mosolygunk, megértjük egymást, társak vagyunk a közlekedésből, függetlenül attól, hogy egyikünk puhatestű, másikunkat vaspáncél védi. De a szemdülledő pofavörösödésig fel tud dühíteni, ha megállok, intek, és az épp csak vegetáló, tudattalan kérődzőben még annyi értelem sincs, hogy legalább arrafelé nézzen a bamba tekintetével, amerről a forgalom érkezik. Elsőbbsége is van, meg is kapta, hát induljon már meg!

Nem vagyok különösebben dudálós fajta, de két esetben mindig kéjes lelkesedéssel tenyerelek a kürtgombra. Az egyik, ha valaki dudál körülöttem, ilyenkor mindig visszadudálok, és ha még választ is kapok, gyermetegen élvezem ezt a gépi kommunikációt. A másik, ha a gyalogos nem indul el a zebra széléről, mikor pedig már heged össze a fék, olyan régóta ott állok a csíkok előtt és gyártom feleslegesen a szén-dioxidot.

A magyar KRESZ a zebráról, bikkfául “gyalogosátkelőhely”-ről az alábbiakat mondja; egyfelől a gyalogosoknak:

(5) A gyalogos az úttesten a kijelölt gyalogosátkelőhelyen (..) a legrövidebb áthaladást biztosító irányban mehet át.
(6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.
(7) A kijelölt gyalogosátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van. (..)  A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak elsőbbsége ezeken a helyeken sincs.

Az asszonyság lehetne kicsit rámenősebb

Másfelől pedig a járművezetőknek:

(1)Kijelölt gyalogosátkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget kell adni. (..)
(2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni.
(3) A kijelölt gyalogosátkelőhely előtt megálló vagy forgalmi okból álló jármű mellett meg kell állni és továbbhaladni akkor szabad, ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a megsértése nélkül megteheti.

A hazai jogi szabályozás ugyan nem olyan konkrét, mint hogy hány százalék az ÁFA (a “meggyőződött veszélytelenségéről”, a “váratlanul” vagy a “fokozott óvatossággal” kifejezések inkább irodalmiak, mint jogiak), de azért elég egyértelmű. Az autósnak arra kell készülnie, hogy meg tudjon állni, ha indul a gyalogos, a gyalogosnak pedig egyenesen át kell mennie, hogy ne tartsa fel az autóst. Világos. Viszont a gyakorlatban valahogy mégsem működik.

A németeknél – például – valóban előzékenyebbek az autósok és öntudatosabbak a gyalogosok, de a német KRESZ (StVO, StrassenVerkehrsOrdnung) lényegesen egyértelműbben kényszeríti is őket erre. Nyers fordításban:

Zebrán a járművezetőknek (kivéve a sínen haladó járműveket) lehetőséget kell biztosítani az átkelésre a gyalogosoknak és kerekesszékeseknek, akik az átkelőt láthatóan használni szándékoznak. Ilyen esetben mérsékelt sebességgel közelíthetik meg a gyalogátkelőhelyet, ha szükséges, várniuk kell.
Lépésben haladó forgalomban nem hajthat rá a zebrára, ha ezzel várakozásra kényszerítené a gyalogosokat.
Zebrán tilos előzni. Ha a zebracsík kerékpárúton vagy más útszakaszon van, az előírások ott is érvényesek.

A kulcsszó a “szándékoznak”; a német autós inkább elengedi a német gyalogost, ha csak pici esélyét is látja a “szándéknak”, mert ha nem teszi, az 80 euróba kerül neki. És nem csak kerülne, kerül is, mert ott a rendőri munka nem csak traffipaxozásból áll ám.

Biztos úr, tuggyamérállítottammeg?

Elvileg nálunk sem olcsó a gyalogos-átnemengedés, fizetés-arányosan még drágább is, mint a németeknél: 15 ezer forintba fáj. Napi árfolyam, épp a cikk megjelenésének előestéjén futottam össze egy rendőrrel egy áruházi parkolóban. Megszólítottam, elmondtam, miről írok cikket, megkérdezem a tarifát. Az úr nagyon kedves volt (amikor szóba elegyedek egy hús-vér rendőrrel, újra és újra rá kell jönnöm, hogy ebben az országban nem az egyes rendőrökkel van a baj, csak valahogy az egész intézmény nem akar működni), kinézte nekem a bírságtáblázatból az adatot. Még azt is elmesélte, hogy helyszínelő, és hogy gyalogosátkelőn gázolásnál a gyakorlatban mindig a sofőrt hozza ki a bíróság hibásnak, érdemes nagyon figyelni a zebránál. Egész praxisában egyszer tudott nem hibás lenni egy sofőr: 30-cal se ment a busszal zebránál és egy hülyéskedő gyerek elélökött egy neki addig háttal álló(!) másik gyereket. erre tényleg nehéz felkészülni.

Igazi 22-es csapdája ez a zebradolog itt minálunk. Az autós nem lassít a zebra előtt, hogy átengedje a gyalogost, mert a gyalogos nem lép le a zebrára, mert nem lassít az autós.  Kör bezárult, a hurok létrejött, kitörni pedig, úgy tűnik, nemigen sikerül.

A magyar gyerekek már pici korban megtanulják, hogy a zebrán félni kell

A hazai államigazgatás jó magyar módra kizárólag a szabályozás adminisztratív változtatásában lát megoldást a problémára. Időnként, amikor elgázolnak valakit, pláne, ha gyereket egy zebrán, hajmeresztő ötletekkel próbál valamit változtatni a helyzeten, felmerült már a kötelező megállás a zebra előtt és a 30-as korlátozás ötlete is a zebrák környékén. Pedig a valódi megoldás az emberek attitűdjének átalakítása lenne, oktatással, kampánnyal, sok-sok valódi rendőri jelenléttel a közlekedésben. Hogy a zebránál se a kocsin kívüli események iránt siketvak sofőr, se a félelmetes vasparipáktól rettegő gyalogos báb ne létezhessen, csak felelősséggel, tudatosan közlekedő emberek.

A zebrán megváltoznak az erőviszonyok, ott bizony a gyalogos az erősebb. Viszont az erősebbnek, ha már emberek vagyunk, nem szabad visszaélnie az erejével, hanem tudatosan és okosan kell azt használnia.

Zebra jön? Autós, motoros vagy? Nézd meg, hogy van-e gyalogos az út szélén! Ha igen, KERESD A MÁSK EMBER SZEMÉT A TEKINTETEDDEL, jelezd, hogy látod, mehet, figyelsz rá!

Zebra jön? Gyalogos vagy? Határozottan, egyenes tartással indulj az úttest felé, ha jármű jön, nézz rá a vezetőre, KERESD A MÁSIK EMBER SZEMÉT A TEKINTETEDDEL, jelezd, hogy látod, és tudod, hogy jogod van átmenni, és menj is át, ne szerencsétlenkedj tétován a járda szélén. S a haza fényre derül.

Kommentek

  • menőmanó

    Sok gyalogos valóban nehezen mer átkelni az úton. Az a halálom, amikor megállok és ő int nekem, hogy menjek tovább. Természetesen nem megyek. :)
    Szerintem az utóbbi években határozottan javult a zebra előtti megállás legalább is Budapesten. Én minden esetre amikor csak tehetem (azért a tükröt nem árt figyelni) megállok. 90%-ban intenek köszönésképp a gyalogosok. Azért legtöbben még nem veszik magától értetődőnek az elsőbbség adást, de vannak nagyon öntudatosak is.
    Az nem baj, ha valaki tisztában van az elsőbbségével, de a körültekintés és az élet ösztön sosem árt. :)

  • szabojgy

    “Szerintem az utóbbi években határozottan javult a zebra előtti megállás legalább is Budapesten.” szerintem is, és már vidéken is így van hál’ Istennek. Taplók persze vannak mindenütt!

  • OKdoki

    Egyet kell, hogy értsek. Javulást érzek a zebra előtt történő elsőbbség megadás terén. 93-óta vezetek, és persze azért gyalogosként is használom a zebrát. Igaz, KRESZ ismereteimből és a forgalmi helyzet felismeréséből, érzékeléséből fakadó előnyom miatt, de az esetek 80 %-ban azonnal (1-2 s) megadják az elsőbbséget, ha gyalogosként érek a zebrához. Igaz, elsősorban Budapestről nyilatkozhatok. A kisebb vidéki településeken azért láttam álldogálni embereket a zebránál hosszú másodpercekig, ahogy közeledtem messziről autóval. A sofőrök (még inkább kamion sofőrök, bár ez érthetőbb, hiszen nem akarja elveszteni a mozgási energiát) a folyamatos tempójú országútról beérkezve nehezebben szakítják meg a ritmust. A gyalogosok többsége persze nem érzi úgy a közlekedés ritmusát. Ez érthetőbb is. Azért van néhány ön és közveszélyesen tompa polgártársunk. A legjobbak, akik a zebránál várják a közeledő buszt az öt méterre lévő megálló helyett. Pont feléd néznek, el is engednéd, de csak azt látod az arcán, hogy a fejed felett harminc centire a távolba mered. Igaz ehhez meg kell állni előtte, mert 20 méterről ez nem egyértelmű.

  • OKdoki

    Nem beszélve azon kevesekről, akik nem mernek lelépni a még 40-50 méterre közeledő autó elé, majd hossz másodpercek elteltével leugranak egy alig 10 méterre lévő kocsi előtt.

  • nick2005

    Emlékszem, amikor a 90-es évek legelején tanultam vezetni, akkor úgy tanította minden oktató, hogy aki lelépett, vagy éppen készül lelépni, azt át kell engedni. Azonban aki csak ott áll, azt nem, sőt az úgynevezett “gyalogoscsalogatás” bűnnek számított a legtöbb oktató szemében. Emiatt sokan modnták, hogy cseszegették az oktatók őket. Az emberben meg megmaradt, hogy a gyalogost nem csalogatjuk. Mára már kicsit változott a helyzet, most már “csalogatni” kell, és tényleg idegesítő, amikor a gyalogos nem indul el, csak néz.

  • Phőnök

    ÓÓÓÓ az egyik kedvenc témám mostanság!

    Szeretnék láttatni egy másik (gyalogos/biciklis) nézőpontot. Sajnos tapasztalat, hogy nagyon kevesen állnak meg a gyalogosnak, még akkor is, ha a párhuzamosan közlekedő már megállt. Hogy ennek mi az oka, az egy teljesen más téma,(erősebb kutya esete, sikeresség-nyomulósság, földrajzi helyzet, közlekedési kultúra, lesz*romság stb), de ennek fényében a gyalogos (vagy biciklis) inkább óvatos. Ugyanis ha mégsem áll meg az autós, tök mindegy a szabály, a gyalogos húzza a rövidebbet. Egészen biztos, sok autós úgy áll hozzá ehhez, hogy : tudom, hogy elsőbbséged van, de nem állok meg neked, mert tudom, hogy tudod, hogy ha elütlek, te húzod a rövidebbet, és ez neked nem éri meg. A másik nagy probléma, amit az autósok nagy része sajnos valamiért nem tud. Ha egy autós elenged valakit, lelassít, jó esetben int. Csakhogy a lassítás annyira nem észlelhető külső figyelőként, hanem általában az, hogy már lelassított, így inkább vár, hogy megbizonyosodjon, hogy tényleg azért lassított az autós, hogy őt elengedje. És mi van, ha az autós int előre, na itt a lényeg. Az gyalogos mit lát a szélvédőn keresztül? A HOMLOKZATOT, EGET, FÁKAT, ahogy tükröződnek, tehát az intésből gyakorlatilag semmit sem lát. Ha az autós tényleg el szeretne valakit engedni, nem integessen, hanem villogjon, még a fékezés elején!!!!

  • PAlex

    Na igen, ez tényleg idegesítő, amikor nem indulnak meg, vagy elfordulnak.
    Most át akar menni, vagy sem?
    De vannak másik oldalon is a bamba autósok, amikor kis utcából kifordulva megállnak a zebránál, de úgy, hogy mögöttük pont nem lehet elférni, ha nem arra megyünk, mint ő. Nyugodtan közelebb lehet menni a zebrához ám.
    Vagy aki mögüle is jobbra akar fordulni, az ne mögötte várjon, hanem forduljon be mellé, ha több sávos az út, vagy van hely.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.