Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szörényi Úr!

17 év után lecserélném jól bevált Suzuki Swift-emet. Két új autó tetszett meg: Dacia Duster Cool 1,6 benzines, és Renault Clio Grandtour 1,2 benzines. Szempontok: nagy csomagtér, alacsony költségű, megbízható üzemben tartás. Tudom, hogy a két autó nem ugyan az a kategória, a Duster főleg a feleségemnek tetszik, nekem egy kicsit jobban a Clio, mivel a kinézett darab tesztautó legalább 300000Ft engedménnyel (400Km) rengeteg extrával felszerelve. A “terepjáró” képesség úgy merül fel, hogy egy tanyára is rendszeresen kijárunk föld úton (eddig a Suzukival jártunk ugyan itt). Az autót legtöbbször településen belül, ill. szomszéd települések közt használjuk, de eljárunk kirándulni is (autópálya használat).

A véleményét szeretném kérni a két típusról a fent említett szempontok alapján hosszútávú használatra.

Üdvözlettel: Ritter Attila

Csomagtere, terepjáró képessége, alacsony ára miatt jó választás lehet a Duster, de a Clio magasabb minőséget kínál

Szakértőnk válasza

Kedves Attila!

Ez tényleg nehéz ügy, mert a Duster nagyobb, földútra járni sokkal alkalmasabb, de többet fogyaszt és kulturálatlanabb autó a nívós Cliónál. Csomagtérben jobb a Duster. Szerintem ha nem fogja felemlegetni neki minduntalan, hogy nem a Clio lett és bírják a 2-2,5 l/100 km fogyasztásbeli különbséget, tegyen felesége kedvére és vegyenek Dustert. De érdemes arra ügyelni, hogy a márkaszervizek rezsióradíja nagyon eltérő, lehet 13 600, de 8900 Ft is a Budapesti régióban. Ez persze a Clióra is igaz.

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Kedves Székely Úr!

Végigolvastam a válaszait. Általában egyeztek az én tapasztalataimmal. Két ponton tennék megjegyzést.

1.) Agresszió. Ez egyre gykoribb.Én sokat vezettem az orosz utakon. Ott jól bevált szabály: az erősebb idegzetünek van elsőbbsége. Ez a gyakorlazban úgy néz ki, hogy egy csillogó lakóterepjáró kihúzódik a szembejövő sorból, én megcélzom és behúzódok a középvonalhoz. Ez eddig minden úri bitangot meggyőzött.

2.) Túlkormányozottság
: Itt talán ki kellett volna térni az elsőkerék- és hátsókerék meghajtásból adódó különbségre. Eddig tudatosan csak elsőkerék meghajtású kocsijaim voltak. Ezeknél élvezet kanyarban gázzal kijönni. Sajna most egy C3 cit-rongyot vettem, ami sensodrivos. Ennek kanyarban hiába adom a gázt, csak felpörög a motor, mint mikor a Warburg kuplungja csúszott. Így aztán alulkormányozás lesz a vége. A miskolci szervizben nem értenek a fedélzeti computerhez, pedig biztos van valami megoldás. Köszönettel venném tanácsát, csak azt ne írja, hogy menjek lassaban. A RITMO ezzel a techikával, csak megemelte az egyik hátsókerekét, és simán vette a kanyart. Gratulálok a munkájához és türelméhez.

Tisztelettel: Gábor

A mai autókat tudatosan hangolják alulkormányzott viselkedésre, ezt könnyebben kezeli egy átlagos vezető

Szakértőnk válasza

Kedves Gábor !

Amennyiben végigolvasta az összes eddigi levelezést , akkor szerintem Önnek is van kellő türelme. Ami az agresszivitást illeti az utakon, Önt én nem akarom se rá, se lebeszélni semmiről. Tegyen saját belátása alapján. Mindenesetre néha jelentkezzen levélben, nehogy azt gondoljam, hogy egyszer csak olyannal találkozott akinek még erősebbek voltak az idegei, vagy nagyobb volt az autója, vagy a szerencséje.

A Citroënenre vonatkozóan. Az alul illetve túlkormányozottság, az autó pillanatnyi stabil, vagy instabil futását leíró fizikailag tapasztalható jelenség. Jellemzően az autókat a tervezők úgy építik, hogy alapesetben, ha a vezető pl. száraz úton túl gyorsan haladna, egy kanyarban az autó eleje kezdjen el sodródni. A futómű hangolásával, a súlypont tudatos tervezésével stb. érik ezt el.

Egyébként a civil vezető számára ezt a könnyebb kivédeni, mert csak ösztönösen elveszi a gázt, az autó bólint, tehát a két első kerékre nagyobb súly kerül,a motorfék miatt egyúttal elkezd lassulni is,és a két dolog együttes hatása miatt a csúszás egyre csökken, majd visszaáll a stabil futó helyzet. A C3-ról semmi rosszat nem tudok mondani se ESP- vel, se ESP nélkül nem tapasztaltam hogy bármi gond lenne a stabilitásával.

Üdvözlettel Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szakértő Hölgy/Úr!

Szlovéniában, szerintem teljesen szabályos körülmények között történő parkolást követően egy büntető cédulának tűnő papírt találtam az autón. Azon kívül hogy nem értem a tartalmát, és szerintem nem követtem el szabálysértést, mert a parkoló zóna vége tábla után parkoltam,(valamint az esetleg saját zsebre büntető álfelügyelőket nem támogatandó)eddig nem fizettem ki a feltüntetett 40 eurot.
Szeretném megtudni mire számíthatok.

Köszönettel: Szabó Árpád

Tilosban parkolni itthon sem okos húzás, külföldön pedig még jobban meggyűlhet vele a bajunk.

Szakértőnk válasza

Kedves Árpád!

Sajnálom, de a szlovén szabálysértési joggal ügyvédi irodánk nem foglalkozik!
Javaslom, hogy lépjen kapcsolatba a Szlovén konzulátussal, akik tájékoztatni tudják a “büntető cédulának tűnő papír” tartalmáról, és az esetleges nem fizetés esetén a jogkövetkezményekről!

Tisztelettel:
Dr. Székely Ügyvédi Iroda
http://drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!