“A Nemzeti Ügyek Kormánya kiemelt figyelmet fordít a magyar emberek véleményére…, a mindennapi életet segítő javaslatok begyűjtésére” – ezzel a hangzatos mondattal kezdte el begyűjteni márciusban a Miniszterelnökség a KRESZ jobbá tételére szánt népötleteket. Múlt héten zárták le a szavazást, a kormány közlése szerint ez a 3 javaslat nyert. Sorrendben:

Javaslom, hogy

…a forgalomirányító lámpák esetében a váltás idejének jelzését. Sok helyen lehet látni olyan készüléket, amely jelzi a váltás idejét. Ezen lámpák nagyban segítik a biztonságos közlekedést.

…vizsgálják felül a kihelyezett jelzőtáblákat és csökkentsék azok túlzsúfoltságát útjaink mentén. Úgy gondolom, hogy csupán a legfontosabb információkat nyújtó táblákra kellene szorítkozni (a sok “fölöslegeset” elhagyva), hogy kevésbé vonja el a vezetéstől a sofőrök figyelmét, kevésbé “zavarja meg” őket. Valamint kiemelten kellene figyelni az ideiglenesen kihelyezett táblák visszaszedésére is.

…a forgalomirányító lámpák kiegészítő jelzéseinek biztonságosabbá tételét. Forgalomirányító lámpa esetében a kiegészítő jelzés egyszerűen eltűnik. Hasznos osztrák gyakorlat, hogy előtte 2-3x villog, így nem hajt be az autós a “pirosba”, van ideje megállni.

Ígérik, hozzányúlnak a lámpákhoz

Első ránézésre kissé meglepőnek tűnik a Vezess.hu kérésére kiadott 3 győztes javaslat, ugyanis ebből a 13-ból lehetett választani (rövidítve közöljük őket):

  – kizárólag a biztonságos helyeken állíthassa le a rendőr az autósokat
  – szedjék be a fölösleges, és a kint felejtett táblákat
  – plusz vizsga nélkül is vezethessenek 125-ös motort a B-kategóriás jogsival rendelkezők                             
  – segédmotorral is lehessen utast szállítani, ha van gyári utas ülés és lábtartó
  – jobban hangolják össze a közlekedési lámpákat
  – írják ki a forgalomirányító lámpák váltásának idejét
  – biztonságosabbak legyenek a forgalomirányító lámpák kiegészítő jelzései    
  – tegyék egyértelműbbé a kerékpárosokra vonatkozó szabályokat
  – kapjanak védelmet a családi parkolóhelyek
  – vizsgálják felül a parkolási szabályokat
  – a veszélyes kereszteződésekben legyen körforgalom vagy jelzőlámpa
  – tegyék lehetővé harmadik gyerekülés használatát a kocsi első ülésén
  – a leállósáv új neve mentősáv legyen

Önök is erre a 3-ra voksoltak volna ebből a 13-ból?

Toldozgatni-foltozgatni?

Egyesek ezt olvassák ki a kormány akciójából, mások mást. Van, aki szerint egyszerű kampányfogás előre eldöntött módosításokat úgy eladni, hogy azt a népakaratot elfogadva teszi joggá a kabinet. Kampányidőszak van, akceptálható. A jóindulatúbb megközelítés szerint azonban tényleg érdemes meghallgatni a közlekedőket, az ő észrevételeik szerint javítani a közlekedés szabályain. “A mostani KRESZ-ben minden benne van, de egyértelműen rövidíteni kellene, nem újabb dolgokat beleírni, egyszerűbbé és egyértelműbbé kellene tenni, nem még jobban túlszabályozni” – mondta erre korábban a Vezess.hu-nak Mészáros Ferenc, aki számos alkalommal tagja volt a KRESZ-módosításokat előkészítő szakmai stáboknak.

A Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági szakértője a toldozgatás helyett egy teljesen új, a jelenleginél sokkal rövidebb és könnyebben értelmezhető KRESZ-t íratna. Példája szerint a reszelgetés sehová nem vezet. “Kézben tartott telefonon nem lehet ugye beszélni vezetés közben, de sonkás szendvicset enni igen. Erre nem az a megoldás, hogy rögzítjük, tilos a sonkás szendvics, mert attól még sajtosat lehet enni, hanem egyértelműen, és tömören megfogalmazva megtiltani a vezetést zavaró tevékenységek összességét.”

De van más csavar is a történetben. Az akció ugyanis úgy kezdődött, hogy a szerintem.kormany.hu-n regisztráltak bármilyen javaslatokat beküldhettek a közlekedés biztonságosabbá, gördülékenyebbé tétele érdekében, ebből állították össze a Miniszterelnökség munkatársai és az illetékes minisztérium szakértői a tucatnyi tippet, amiből aztán a nép választhatta ki a nyerteseket.

Csakhogy a 13-ba már nem feltétlenül azok kerültek be, amik a legnépszerűbbek voltak. Még a 13 javaslat kijelölése előtt, áprilisban közölte érdeklődésünkre a kormány, hogy ebben a 3 témában érkezett a legtöbb javaslat:

  – kerékpáros közlekedés
  – KRESZ szabálysértési tételei
  – parkolás

Amint látjuk, ebből 2 témát be sem emeltek abba a 13-ba, amire szavazni lehetett.

És akkor itt kanyarodunk vissza a cikk elején megnevezett 3 nyerteshez. Az akció indulásakor szavazók a legnagyobb számban még a kerékpáros közlekedés szabályain változtattak volna, amikor viszont erről érdemben dönthettek volna, akkor már az első 3-ba sem voksolták be ezt a kormány közlése szerint.

Ennek ellenére boldoggá is tesznek minket a nyertesek, de kíváncsivá is.

Eleinte úgy volt, ez a legnépszerűbb téma

Habár manapság egyre több településen működnek már a lámpáknál visszaszámlálók, hasznos lenne, ha a kormány, az útkezelők és az önkormányzatok még jobban elterjesztenék ezt. A táblák kihelyezésével kapcsolatos problémák is az országúttal egyidősek, a közlekedésbiztonsági problémák kijavításán dolgozó egyesületünk is foglalkozott már ilyennel. Az meg bicskanyitogató, amikor egy útfelújítás befejezése után kint felejtett 30-as táblánál fotóznak a rendőrök. Várjuk a villogó kiegészítő lámpákat is, reméljük, hogy gázadás helyett fékezésre készteti majd az autósokat.

Kíváncsiak is vagyunk ugyanakkor, leginkább arra, hogy mikor lesz ezekből valóság. Az elmúlt hónapokban többször feltettük ezt a kérdést a Miniszterelnökségnek, de időpontra vonatkozó konkrét választ mindeddig nem kaptunk. Most azt mondják: az államigazgatás feladata a javaslatok beépítése a KRESZ-be.

Tényleg, mennyi embert mozgatott meg a kormány akciója?

“Több mint 500-an erősítették meg regisztrációjukat, és ezek a felhasználók több mint 400 javaslattal éltek” – közölte a Miniszterelnökség, amelynek munkatársa elmondta, hogy az online beküldött KRESZ-módosítási tippek “döntő többsége releváns” volt. A bő 500 szavazó nagyon kevésnek tűnik nem csak a 10 milliós össznépességhez, hanem a több millió jogosítványoshoz, és a milliónyi kerékpárhasználóhoz képest is. Ennek ellenére a lakosság 0,005 százaléka által javasolt KRESZ-módosításokat iránymutatásként kell értelmeznie a jogalkotó Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak – állítja a Miniszterelnökség.