Itt a tervezett KRESZ-módosítások!

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.10.16. 06.00

Lezárták, eddig szavazhatott a nép arról, hogy mit szeretne a KRESZ-ben látni. A Vezess.hu közli elsőként a győztes javaslatokat.

“A Nemzeti Ügyek Kormánya kiemelt figyelmet fordít a magyar emberek véleményére…, a mindennapi életet segítő javaslatok begyűjtésére” – ezzel a hangzatos mondattal kezdte el begyűjteni márciusban a Miniszterelnökség a KRESZ jobbá tételére szánt népötleteket. Múlt héten zárták le a szavazást, a kormány közlése szerint ez a 3 javaslat nyert. Sorrendben:

Javaslom, hogy

…a forgalomirányító lámpák esetében a váltás idejének jelzését. Sok helyen lehet látni olyan készüléket, amely jelzi a váltás idejét. Ezen lámpák nagyban segítik a biztonságos közlekedést.

…vizsgálják felül a kihelyezett jelzőtáblákat és csökkentsék azok túlzsúfoltságát útjaink mentén. Úgy gondolom, hogy csupán a legfontosabb információkat nyújtó táblákra kellene szorítkozni (a sok “fölöslegeset” elhagyva), hogy kevésbé vonja el a vezetéstől a sofőrök figyelmét, kevésbé “zavarja meg” őket. Valamint kiemelten kellene figyelni az ideiglenesen kihelyezett táblák visszaszedésére is.

…a forgalomirányító lámpák kiegészítő jelzéseinek biztonságosabbá tételét. Forgalomirányító lámpa esetében a kiegészítő jelzés egyszerűen eltűnik. Hasznos osztrák gyakorlat, hogy előtte 2-3x villog, így nem hajt be az autós a “pirosba”, van ideje megállni.

Ígérik, hozzányúlnak a lámpákhoz

Első ránézésre kissé meglepőnek tűnik a Vezess.hu kérésére kiadott 3 győztes javaslat, ugyanis ebből a 13-ból lehetett választani (rövidítve közöljük őket):

  – kizárólag a biztonságos helyeken állíthassa le a rendőr az autósokat
  – szedjék be a fölösleges, és a kint felejtett táblákat
  – plusz vizsga nélkül is vezethessenek 125-ös motort a B-kategóriás jogsival rendelkezők                             
  – segédmotorral is lehessen utast szállítani, ha van gyári utas ülés és lábtartó
  – jobban hangolják össze a közlekedési lámpákat
  – írják ki a forgalomirányító lámpák váltásának idejét
  – biztonságosabbak legyenek a forgalomirányító lámpák kiegészítő jelzései    
  – tegyék egyértelműbbé a kerékpárosokra vonatkozó szabályokat
  – kapjanak védelmet a családi parkolóhelyek
  – vizsgálják felül a parkolási szabályokat
  – a veszélyes kereszteződésekben legyen körforgalom vagy jelzőlámpa
  – tegyék lehetővé harmadik gyerekülés használatát a kocsi első ülésén
  – a leállósáv új neve mentősáv legyen

Önök is erre a 3-ra voksoltak volna ebből a 13-ból?

Toldozgatni-foltozgatni?

Egyesek ezt olvassák ki a kormány akciójából, mások mást. Van, aki szerint egyszerű kampányfogás előre eldöntött módosításokat úgy eladni, hogy azt a népakaratot elfogadva teszi joggá a kabinet. Kampányidőszak van, akceptálható. A jóindulatúbb megközelítés szerint azonban tényleg érdemes meghallgatni a közlekedőket, az ő észrevételeik szerint javítani a közlekedés szabályain. “A mostani KRESZ-ben minden benne van, de egyértelműen rövidíteni kellene, nem újabb dolgokat beleírni, egyszerűbbé és egyértelműbbé kellene tenni, nem még jobban túlszabályozni” – mondta erre korábban a Vezess.hu-nak Mészáros Ferenc, aki számos alkalommal tagja volt a KRESZ-módosításokat előkészítő szakmai stáboknak.

A Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági szakértője a toldozgatás helyett egy teljesen új, a jelenleginél sokkal rövidebb és könnyebben értelmezhető KRESZ-t íratna. Példája szerint a reszelgetés sehová nem vezet. “Kézben tartott telefonon nem lehet ugye beszélni vezetés közben, de sonkás szendvicset enni igen. Erre nem az a megoldás, hogy rögzítjük, tilos a sonkás szendvics, mert attól még sajtosat lehet enni, hanem egyértelműen, és tömören megfogalmazva megtiltani a vezetést zavaró tevékenységek összességét.”

De van más csavar is a történetben. Az akció ugyanis úgy kezdődött, hogy a szerintem.kormany.hu-n regisztráltak bármilyen javaslatokat beküldhettek a közlekedés biztonságosabbá, gördülékenyebbé tétele érdekében, ebből állították össze a Miniszterelnökség munkatársai és az illetékes minisztérium szakértői a tucatnyi tippet, amiből aztán a nép választhatta ki a nyerteseket.

Csakhogy a 13-ba már nem feltétlenül azok kerültek be, amik a legnépszerűbbek voltak. Még a 13 javaslat kijelölése előtt, áprilisban közölte érdeklődésünkre a kormány, hogy ebben a 3 témában érkezett a legtöbb javaslat:

  – kerékpáros közlekedés
  – KRESZ szabálysértési tételei
  – parkolás

Amint látjuk, ebből 2 témát be sem emeltek abba a 13-ba, amire szavazni lehetett.

És akkor itt kanyarodunk vissza a cikk elején megnevezett 3 nyerteshez. Az akció indulásakor szavazók a legnagyobb számban még a kerékpáros közlekedés szabályain változtattak volna, amikor viszont erről érdemben dönthettek volna, akkor már az első 3-ba sem voksolták be ezt a kormány közlése szerint.

Ennek ellenére boldoggá is tesznek minket a nyertesek, de kíváncsivá is.

Eleinte úgy volt, ez a legnépszerűbb téma

Habár manapság egyre több településen működnek már a lámpáknál visszaszámlálók, hasznos lenne, ha a kormány, az útkezelők és az önkormányzatok még jobban elterjesztenék ezt. A táblák kihelyezésével kapcsolatos problémák is az országúttal egyidősek, a közlekedésbiztonsági problémák kijavításán dolgozó egyesületünk is foglalkozott már ilyennel. Az meg bicskanyitogató, amikor egy útfelújítás befejezése után kint felejtett 30-as táblánál fotóznak a rendőrök. Várjuk a villogó kiegészítő lámpákat is, reméljük, hogy gázadás helyett fékezésre készteti majd az autósokat.

Kíváncsiak is vagyunk ugyanakkor, leginkább arra, hogy mikor lesz ezekből valóság. Az elmúlt hónapokban többször feltettük ezt a kérdést a Miniszterelnökségnek, de időpontra vonatkozó konkrét választ mindeddig nem kaptunk. Most azt mondják: az államigazgatás feladata a javaslatok beépítése a KRESZ-be.

Tényleg, mennyi embert mozgatott meg a kormány akciója?

“Több mint 500-an erősítették meg regisztrációjukat, és ezek a felhasználók több mint 400 javaslattal éltek” – közölte a Miniszterelnökség, amelynek munkatársa elmondta, hogy az online beküldött KRESZ-módosítási tippek “döntő többsége releváns” volt. A bő 500 szavazó nagyon kevésnek tűnik nem csak a 10 milliós össznépességhez, hanem a több millió jogosítványoshoz, és a milliónyi kerékpárhasználóhoz képest is. Ennek ellenére a lakosság 0,005 százaléka által javasolt KRESZ-módosításokat iránymutatásként kell értelmeznie a jogalkotó Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak – állítja a Miniszterelnökség.

Kommentek

  • Leslie54

    Ez egyértelmű választási fogás volt! Valaki is komolyan gondolta, hogy meghallgatják a mi véleményünket? Ezért csak 500 ember foglalkozott vele, mert a többiek tudják, hogy ez csak kacsa!

  • montsenior 10

    Főleg azt a gondolatot szeretném kiemelni,hogy “”még biztonságosabbá ezenfelül még nagyobb forgalmi áteresztőképességgel kellene megoldani “” forgalmas /és miért lenne baj ha nem tul forgalmas is/UTKERESZTEZŐDÉSEK-et.Ehhez elsősorban NEM!!forgalom irányitó jelzőlámpákra lenne szükség,hanem minnél több KÖRFORGALMAT!!!!!biztositó áthaladási lehetőségre.Legnagyobb előnye ez SOHASEM!romlik el.

  • Holiday

    Leslie, ez valóban jó magyarázat a véleménytelenségre.

  • Holiday

    Nem tudom, hogy miként válogatták ki, de minden bizonnyal belefért volna még több.

  • haenazttudnam

    Magyarországon a legbonyolultabb a kresz …….mindenhol harmada egy kreszkönyv.
    a 125 ös scooter minimum kell egy városi közlekedéshez…50 est alig láttam máshol,vagy csak mamikák jártak vele.
    az utasszállítás nem bonyolultabb mint egyedül motorozni….valamiféle kicsavart magyarázattal kötik 2 évhez !!

  • Jozscsi

    Baromság a számláló, csak plusz kiadás! Osztrák mintára inkább villogó zöld kellene a a sárga jelzés elé. Akkor nem kell szerelgetni, csak a programot kell módosítani. A lényeg pedig ugyanaz, mintha vissza számolna. Inkább az irányjelző használat elmulasztását szankcionálnának keményen, mert a sok lóerős csodaautók bunkó sofőrjei nem nagyon használnak irányjelzőt. Az indokolatlan ködlámpa használatot szintén beletehették volna, de úgy látszik, ezek nem zavarnak senkit.

  • kocogok

    Nem a kreszt, a közlekedési morált kéne rendbetenni!
    Tegnap itt “menőmanó” fel volt háborodva, hogy éjjel a 0 forgalmú, nyílegyenes Szentendrei úton miért kell betartani a 70-et, amikor 160-nal is mehetne!
    Na, ezt a “majd én eldöntöm” szemléletet kéne radikálisan kiirtani!

  • epipapi

    Egyetértek a -kocogok-kommentjével!

  • droland1978

    Igazatok van. Nem kell számláló, az plusz kiadás. De sárga sem kell nem? Piros. Villog a piros, majd zöld. Zöld, villog a zöld, majd piros.

    Haha…

  • Jozscsi

    A közlekedési morált nagyon nehéz javítani. Írtátok, hogy a birka eszű menőmanó 160-al száguldozna. A hozzá hasonlókkal nem lehet kezdeni semmit, maximum reménykedni, hogy nem jön szembe velünk, ha pedig balesetet szenved, nem kever bele ártatlanokat. Sajnos még több hülye lesz jövőre, mert már iskola sem kell majd a jogsihoz, ahogy orvosi alkalmasság sem. Elborzaszt a gondolat, hogy olyanok is volán mögé fognak ülni, akiket egykoron ledobtak volna a Taigetosról. Az analfabétákról már nem is beszélve. Amíg csak az számít, hogy bevétel legyen, ne várjunk csodát!

  • NaSándor

    Sokhelyen lehet találkozni 30km/h sebességkorlátozással, aki ötvennel nekimegy a másiknak, az harmiccal is. Sok döntést a sofförre kellene bízni, de nem lehet,mert a közlekedők egy része erre nem alkalmas.

  • hopp

    Pofon egyszerű ez az egész, én javasoltam is nekik, nem tudom olvashatták-e…
    Be kell szépen csücsülni a 30-as táblánál összelopott pénzen vett kistricsillió köbcentis tédé fityeszmobilokba, szépen végig kell gurulni az országon és csak olyan szabályt kell meghagyni, meg csinálni, amit maradéktalanul sikerült betartani. És ennyi.

  • menőmanó

    kocogok

    Nem csodálkozom, hogy ezt szűrted le a beírásomból.
    Az, hogy esztelen szabálybetartó vagy egy dolog, de ezek szerint az olvasott szöveg értelmezése is nehézségekbe ütközik.
    Csak mellesleg megjegyzem, hogy szó sem volt éjszakáról, sem felháborodásról a hetvenes korlátozás miatt. A többi stimmel. :)

  • VFRMickey

    Ha nem azt a kamu dumát hangoztatnák,hogy”Magyaroszág jobban teljesít”,hanem azt,hogy lehet javaslatokat tenni a KRESZ-re,tuti,sokkal több javaslat érkezett volna…mert tudnának róla az emberkék…
    Részemről a gatyát is leperelném arról,aki ok nélkül kint hagyja a 30-as táblát,táptalajt adva a fényképész-vírusnak,ami hihetetlen gyorsasággal rátalál a lehetőségre,és ott hizlalja tovább a semmirekellők által ellenőrizetlenül eltüntetett pénzek listáját,ahol amúgy semmi sem indokolja..
    Na,és nem ártana elkezdeni gyártani a feloldó táblákat,mert hosszú idők tapasztalatai szerint,ebből igencsak hiány van nálunk…amikor egy úton piszmogás miatt/és jó,ha van ott valami egyáltalán/ kiteszik lakott területen kívül a 30-as táblát,amit utána már feloldó tábla hiányában a következő kereszteződés hivatott semlegesíteni,az általam a napokban tapasztalt esetben ez 4 km-re volt..sztem már úton volt a fotós autó,hogy tovább sorvassza az autósok és sorstársaik amúgy is alaposan megtépázott pénztárcáját..
    A pofátlanságnak is van határa,csak ezt a senkiházi uralkodó faj egyáltalán nem ismeri…

  • Rácz Tamás

    2007-ben még 20000 szavazó véleményét sikerült regisztrálni az akkori kormánynak:
    http://www.vezess.hu/hirek/szavazas_a_kreszmodositas/9117/
    Egy vezesses szavazás a kötelező téli gumiról, NYOLCEZER szavazó egy :
    Az idei tél eseményeinek ismeretében mit gondolsz a téli gumi használatáról?
    November 1-től április 1-ig legyen kötelező
    41% (3297 szavazat)
    Legyen kötelező, ha az útviszonyok téliesek
    34% (2751 szavazat)
    Továbbra is bízzuk az emberekre, mivel járnak
    24% (1942 szavazat)
    Összesen 7990 szavazat

    Ez az 500 ember nem tűnik kétharmadnak…

  • dreiver

    Kiindulás lehetne -hogy egyszer már jó volt a közlekedés, a morál és a gyakorlat is. Napi gyakorlat volt az un. “Bizalmi elv” amit mára el lehet felejteni. Van szerencsém kb. 50 éve vezetni, tudok összehasonlitást tenni. Azután vagy 3évvel ezelőtt elkezdődött egy folyamat, minek során 1-2 alapvető,aranyszabály fejtetőre lett állitva: a gyalogos a kerékpáros úgy ugrik az autó elé, hogy még őnéki áll feljebb. Időben érj át a lámpafázison, csak fogalmunk nincsen,van e még időnk.A visszaszámláló lámpa ritka mint a fehér holló.Egymondatos nem definiált, nem magyarázott, nem propagált, terjesztett szabályok születnek, amik úgy terjednek szájról szájra mint a népmese. Érdemes lenne változtatni,feltéve, hogy mindenkinek érdeke.Ámbár amig a költségvetésben dekralált tétel a ….”főleg közlek. szab.sértés birságból származó bevétel”, amit teljesiteni illik, addig, hmm…

  • dokipapa

    Egy kis trükk: amig nem vezetik be újra a villogó zöldet, figyelem a gyalogátkelő lámpát. Ha kezd villogni a zöld, tudom, hogy az előttem lévő lámpa hamarosan vált. Nekem sokszor bevált.

  • PluginHibrid

    ” a villogó kiegészítő lámpákat is, reméljük, hogy gázadás helyett fékezésre készteti majd az autósokat.”

    Hihető….

  • FelixRaven

    Az egész egy kormányzati látszatintézkedés volt, szerintem ezeket a győztes javaslatokat is maguk tették. Én azt javasoltam, hogy azokon a helyeken, ahol a jobbra kis ívben fordulás zöldjével együtt a gyalogosoknak is zöld van, vegyék rövidebbre a gyalogos zöld jelzést. Azért vannak sok helyen dugók, mert csak két-három autó jut át a lámpán, és közben feltartja az egyenesen haladni akarókat is a sor. A gyalogosok ugyanis egyszerre ötvenen is el tudnak indulni, ehhez képest ma az zajlik, hogy elindul néhány gyalogos, majd pár másodperc múlva megint néhány, és ismét pár másodperc múlva megint néhány. Mivel zebra van, nekik van elsőbbségük. És így telik le a teljes zöld jelzés. Ha rövidebb lenne a gyalogos zöld, ugyanannyi átjuthatna, csak egyszerre kéne elindulni, és így átjuthatna 2-3-szor annyi autó.
    Szerintem ez egy szavazásra érdemes ötlet lett volna. Nem vették be a megszavazhatókra, és amikor még egyszer próbálkoztam, és a kontakt e-mailcímen is írtam nekik, akkor sem, és válaszra sem méltattak. Ez az egész egy nagy humbug volt, a’la Fityisz.

  • Biker

    Jobbra kanyarodáshoz nem kell lámpa, ha nincs zöld hullám, csinálják meg, mert felizgatja, a közlekedőket, és ez balesetveszélyt okoz…..

  • Biker

    Sajnos, én nem is hallottam, erről a szavazásról. :(

Átnevezték az összes budapesti metrómegállót

Az anagrammavonatról nincs leszállás.

F1: Kiderült, miért volt kavarás Hamilton öccsével

Lewis Hamilton sok kritikát kapott amiatt, hogy nem ment el az Autosport Awards díjátadóra. Itt az oka.

A Ferrari nem ad el több Forma-1-es autót

A Ferrari a 2014-es modellévtől már nem adja el régi Forma-1-es autóit a veteránprogramjában.

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

Kisiklott egy vonat, 120 BMW ment a levesbe

Az összes autó totálkárosra tört, markolóval szedték őket össze.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

Ingyen tankolás bevásárlás mellé: itt teheted meg

Két fővárosi áruházánál épített ki elektromosautó-töltőállomást a Lidl.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.