Vizes aszfalton véreznek el a vacak téli gumik

ÖAMTC megateszt harminckét abronccsal

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.10.03. 14.40

Az osztrák autóklub elvégezte és publikálta szokásos éves téliabroncs-tesztjét. Négy típus bukott meg a vizsgán.

Idén két méretosztályban vizsgálódtak az osztrák szakemberek. A korábban sportosnak mondott, ma már egyre inkább kisautó-standard 185/60 R15 T méretből tizenhét, az inkább középkategóriás autókra szánt 225/45 R17 H abroncsok közül tizenöt típust ellenőriztek. 


A vizsgálat szokás szerint hét lényeges területen vizsgálta az abroncsok teljesítményét. A téli alkalmasságot közvetlenül befolyásoló szempontok (szárazon, vízen, havon és jégen mutatott menettulajdonságok) adták a végső pontszám háromnegyedét, a fennmaradó pontszámokon a gördülési zaj, az üzemanyag-fogyasztás és a kopás osztozott. 
A mérnökök a német nyelvterületen szokásos módon osztályoztak: 1 a legjobb, 5 a legrosszabb. A pontszámokból kerekítéssel kapták meg az érdemjegyet: 0,6-tól 1,5-ig ötös, 1,6-tól 2,5-ig négyes, és így tovább. 5,5 volt a legeslegrosszabb pontszám, amit egyedi teljesítményre ki lehetett osztani. 
Sajnálatos módon az abszolút minimumot két alkalommal is “kiérdemelték”: mindkét méretosztály sereghajtója egy nagy nullát tudott vizes aszfalton, ezzel teljes teljesítményüket is ugyanide rántották le. 
Egyetlen abroncs sem érdemelte ki a legjobb, “kiemelkedő” minősítést. Tizenegyet “erősen ajánlott”, további tizenhatot “ajánlott” plecsnivel láttak el az osztrákok. Egy kifutó modellt feltételesen ajánlottak, négyet azonban egyáltalán nem. Ez utóbbiak rendesen a nyirkos, vizes aszfalton mutatott harmatgyenge teljesítmény miatt véreztek el. Mivel Ausztriában (és tulajdonképpen Magyarországon is) a nyirkos, latyakos időjárás jellemző telente, ez a versenyszám harminc százalékot ért. 
Mielőtt igazságtalannak mondanánk ezt a súlyozást, érdemes megnézni, hogy a többi abroncs javarészt kiegyensúlyozott teljesítményt mutatott. 
Olyannyira, hogy a kisebb méretosztályban a Continental abroncs győzelme hajszálon múlt csupán. A Conti Winter Contact TS850 (amely tavaly egyébként négy, egymástól független teszten végzett az élen vagy az élmezőnyben) minden területen kiemelkedően, száraz aszfalton pedig jól teljesített. A Dunlop Winter Response 2 kiemelkedő erőssége a csekély fogyasztás. A Firestone Winterhawk 3 kevésbé takarékos,viszont igen tartós és szárazon is jobban teljesít. A Michelin Alpin A4 a fogyasztás koronázott bajnoka, a Nokian WR D3 inkább száraz aszfalton birllírozik, a Goodyear Ultragrip 8 általánosan jó teljesítményt nyújtott, míg a Semperit Speed Grip 2 kiegyensúlyozott eredményei közül kimagaslott a fogyasztás. 
A szélesebb, nagyobb átmérőjű abroncs az előítéltekkel szemben eredendően nem jelent hátrányt télen, viszont kétségtelenül növelheti a felúszás veszélyét. Itt már csak négy abroncs érdemelt négyest, azaz “erősen ajánlott” minősítést, a fennmaradók – a két bukott diák kivételével – “ajánlott” értékelést kaptak. Az élen itt is a Continental Conti Winter Contact TS850 végzett, nem volt gyengéje. Majdnem ugyanilyen kiváló a Bridgestone Blizzak LM-32 S, a Michelin Alpin A4 ebben a méretben is a kopásállóság verhetetlen bajnoka volt. Az Uniroyal MS Plus 77 erős, de nem kiemelkedő menettulajdonságait különösen csekély energiafogyasztás javította fel. 
A pontos és részletes értékelés (német nyelven) itt tekinthető meg
Nem hagyhatjuk azonban említés nélkül a szégyenfal szereplőit: az ÖAMTC munkatársai szerint nem szabad Kormoran Snowpro B2, Marangoni 4 Winter E+, Interstate Winter IWT-2 vagy Sailun Ice Blazer WSL-2 abroncsot vásárolni, mivel ezek kétes menetbiztonságot nyújtanak. 
Az, hogy Magyarországon jelenleg hivatalosan forgalmazzák-e ezeket a típusokat, majdhogynem irreleváns: egyre több helyen jelennek meg ugyanis a szürkeimportból származó, olykor akár “enyhén használt” abroncsok – ha a bizonyítottan rossz tulajdonságokat ráadásul bizonytalan előélettel súlyosbítjuk, jobb otthon maradni, és tavaszig a parkolóban hagyni az autót.

Kommentek

  • ricsifcb

    “… Mivel Ausztriában (és tulajdonképpen Magyarországon is) a nyirkos, latyakos időjárás jellemző telente…”
    A cikk szerzője éltében nem járhatott nyugati szomszédunknál.
    “Területének felét magashegységek, harmadát középhegységek uralják és csak alig ötödére terjednek a medencék, illetve az alacsonyabb dombvidékek.”Azért ott van egy Alpok is,rengeteg síparadicsommal,és néhol 3ezer méternél is magasabb hegyekkel.Kérdem én hol olyan mint Magyarország? :-) Itt még sosem volt határt lépve kötelező a hólánc,míg a sógoroknál majd minden telente!
    És nyilván ezért nem végez a Magyar Autó Klub hasonló teszteket sem…mert itt másmilyenek a telek!

  • Isub

    Ricsifcb! Valóban igazad van annyiból hogy az Osztrákoknál és a Németeknél is sokkal több hegy és emelkedő van, több alkalommal és több hó is esik. De aki élt már ott az tudja hogy ami hó éjjel leesik azt kora reggelre maradéktalanul eltakarítják, és csak víz és latyak marad. Nálunk meg napokig havas az út, megvárják amíg elolvad.
    Ha pedig akkora a hó hogy hólánc szükséges akkor pedig teljesen mindegy hogy milyen gumi van a hajtott kerekeken.
    Aki pedig gyakran jár síelni vagy a hegyekben lakik simán megengedheti hogy egy olcsóbb kat. 4×4-es Dustert vagy egy közepes Tourant vesz magának és nem Matízzal jár snowboardozni a Tecsós téligumival.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.