Vizes aszfalton véreznek el a vacak téli gumik

ÖAMTC megateszt harminckét abronccsal

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.10.03. 14.40

Az osztrák autóklub elvégezte és publikálta szokásos éves téliabroncs-tesztjét. Négy típus bukott meg a vizsgán.

Idén két méretosztályban vizsgálódtak az osztrák szakemberek. A korábban sportosnak mondott, ma már egyre inkább kisautó-standard 185/60 R15 T méretből tizenhét, az inkább középkategóriás autókra szánt 225/45 R17 H abroncsok közül tizenöt típust ellenőriztek. 


A vizsgálat szokás szerint hét lényeges területen vizsgálta az abroncsok teljesítményét. A téli alkalmasságot közvetlenül befolyásoló szempontok (szárazon, vízen, havon és jégen mutatott menettulajdonságok) adták a végső pontszám háromnegyedét, a fennmaradó pontszámokon a gördülési zaj, az üzemanyag-fogyasztás és a kopás osztozott. 
A mérnökök a német nyelvterületen szokásos módon osztályoztak: 1 a legjobb, 5 a legrosszabb. A pontszámokból kerekítéssel kapták meg az érdemjegyet: 0,6-tól 1,5-ig ötös, 1,6-tól 2,5-ig négyes, és így tovább. 5,5 volt a legeslegrosszabb pontszám, amit egyedi teljesítményre ki lehetett osztani. 
Sajnálatos módon az abszolút minimumot két alkalommal is “kiérdemelték”: mindkét méretosztály sereghajtója egy nagy nullát tudott vizes aszfalton, ezzel teljes teljesítményüket is ugyanide rántották le. 
Egyetlen abroncs sem érdemelte ki a legjobb, “kiemelkedő” minősítést. Tizenegyet “erősen ajánlott”, további tizenhatot “ajánlott” plecsnivel láttak el az osztrákok. Egy kifutó modellt feltételesen ajánlottak, négyet azonban egyáltalán nem. Ez utóbbiak rendesen a nyirkos, vizes aszfalton mutatott harmatgyenge teljesítmény miatt véreztek el. Mivel Ausztriában (és tulajdonképpen Magyarországon is) a nyirkos, latyakos időjárás jellemző telente, ez a versenyszám harminc százalékot ért. 
Mielőtt igazságtalannak mondanánk ezt a súlyozást, érdemes megnézni, hogy a többi abroncs javarészt kiegyensúlyozott teljesítményt mutatott. 
Olyannyira, hogy a kisebb méretosztályban a Continental abroncs győzelme hajszálon múlt csupán. A Conti Winter Contact TS850 (amely tavaly egyébként négy, egymástól független teszten végzett az élen vagy az élmezőnyben) minden területen kiemelkedően, száraz aszfalton pedig jól teljesített. A Dunlop Winter Response 2 kiemelkedő erőssége a csekély fogyasztás. A Firestone Winterhawk 3 kevésbé takarékos,viszont igen tartós és szárazon is jobban teljesít. A Michelin Alpin A4 a fogyasztás koronázott bajnoka, a Nokian WR D3 inkább száraz aszfalton birllírozik, a Goodyear Ultragrip 8 általánosan jó teljesítményt nyújtott, míg a Semperit Speed Grip 2 kiegyensúlyozott eredményei közül kimagaslott a fogyasztás. 
A szélesebb, nagyobb átmérőjű abroncs az előítéltekkel szemben eredendően nem jelent hátrányt télen, viszont kétségtelenül növelheti a felúszás veszélyét. Itt már csak négy abroncs érdemelt négyest, azaz “erősen ajánlott” minősítést, a fennmaradók – a két bukott diák kivételével – “ajánlott” értékelést kaptak. Az élen itt is a Continental Conti Winter Contact TS850 végzett, nem volt gyengéje. Majdnem ugyanilyen kiváló a Bridgestone Blizzak LM-32 S, a Michelin Alpin A4 ebben a méretben is a kopásállóság verhetetlen bajnoka volt. Az Uniroyal MS Plus 77 erős, de nem kiemelkedő menettulajdonságait különösen csekély energiafogyasztás javította fel. 
A pontos és részletes értékelés (német nyelven) itt tekinthető meg
Nem hagyhatjuk azonban említés nélkül a szégyenfal szereplőit: az ÖAMTC munkatársai szerint nem szabad Kormoran Snowpro B2, Marangoni 4 Winter E+, Interstate Winter IWT-2 vagy Sailun Ice Blazer WSL-2 abroncsot vásárolni, mivel ezek kétes menetbiztonságot nyújtanak. 
Az, hogy Magyarországon jelenleg hivatalosan forgalmazzák-e ezeket a típusokat, majdhogynem irreleváns: egyre több helyen jelennek meg ugyanis a szürkeimportból származó, olykor akár “enyhén használt” abroncsok – ha a bizonyítottan rossz tulajdonságokat ráadásul bizonytalan előélettel súlyosbítjuk, jobb otthon maradni, és tavaszig a parkolóban hagyni az autót.

Kommentek

  • ricsifcb

    “… Mivel Ausztriában (és tulajdonképpen Magyarországon is) a nyirkos, latyakos időjárás jellemző telente…”
    A cikk szerzője éltében nem járhatott nyugati szomszédunknál.
    “Területének felét magashegységek, harmadát középhegységek uralják és csak alig ötödére terjednek a medencék, illetve az alacsonyabb dombvidékek.”Azért ott van egy Alpok is,rengeteg síparadicsommal,és néhol 3ezer méternél is magasabb hegyekkel.Kérdem én hol olyan mint Magyarország? :-) Itt még sosem volt határt lépve kötelező a hólánc,míg a sógoroknál majd minden telente!
    És nyilván ezért nem végez a Magyar Autó Klub hasonló teszteket sem…mert itt másmilyenek a telek!

  • Isub

    Ricsifcb! Valóban igazad van annyiból hogy az Osztrákoknál és a Németeknél is sokkal több hegy és emelkedő van, több alkalommal és több hó is esik. De aki élt már ott az tudja hogy ami hó éjjel leesik azt kora reggelre maradéktalanul eltakarítják, és csak víz és latyak marad. Nálunk meg napokig havas az út, megvárják amíg elolvad.
    Ha pedig akkora a hó hogy hólánc szükséges akkor pedig teljesen mindegy hogy milyen gumi van a hajtott kerekeken.
    Aki pedig gyakran jár síelni vagy a hegyekben lakik simán megengedheti hogy egy olcsóbb kat. 4×4-es Dustert vagy egy közepes Tourant vesz magának és nem Matízzal jár snowboardozni a Tecsós téligumival.

Kompakt terepkupé a Mitsubishitől

Kompakt szabadidőjárművel erősíti kínálatát a Mitsubishi. Az ASX mellé, nem helyette érkezik a divatcentrikus crossover.

Kitakarította az autóját, azonnal milliomos lett

Autója takarítása közben talált meg egy rég elveszett lottószelvényt, és lett egy csapásra milliomos egy nagypapa a kelet-ausztráliai Newcastle-ben.

F1: Hamilton a Merci szépségére épít

Lewis Hamilton szerint a Mercedes 2017-es Forma-1-es autója mindenki másénál jobban néz ki, ezért a bajnokságban is az élen lehet a helye.

Két percig küzdött a tankolással a srác egy hazai önkiszolgáló benzinkúton

A fiatal srác nem tudott megbirkózni a tankolás feladatával, és mivel önkiszolgáló kút szerepel a felvételen, így a személyzet segítségére sem számíthatott. Kétpercnyi elkeseredett küzdelem után feladta a harcot, és tankolatlanul távozott.

Elkormányoz, ha veszélyt szimatol a Volvo új szabadidőjárműve

Folytatja biztonságtechnológiai offenzíváját a Volvo. A hamarosan színre lépő XC60 fedélzetén olyan ütközésmegelőző rendszer működik, amely kikerüli az akadályt.

Tudod, mi az a lekaparható rész a jogsi hátulján?

Mindenki tudja, hogy a jogosítványán van egy kaparós sorsjegy rubrika, de azt csak nagyon kevesen, hogy ez pontosan mit is takar. Most képbe hozunk.

Alonso: Ilyen kezdés után nehéz mit mondani

Fernando Alonso a műszaki hibákat hozó első tesztnap után nem tudott sok jót mondani a McLaren-Hondáról. A lehető leggyorsabb javítást kéri a csapattól.

Rendőri felvezetést kapott Budapesten egy terhes hölgy és az apuka

A felvétel nem friss, ettől függetlenül le a kalappal a rendőrök előtt.

Háromhengeres szedán a BMW-től

Megkezdte legkisebb limuzinjának forgalmazását a BMW. A lépcsőshátú 1-es Kínában készül, és sajnos csak ott kapható.

Peugeot Instinct: Tanulékony kombikupé

Elektromosnak sejtettük, és részben az is: a Peugeot tanulékony kombikupéja konnektoros hibrid hajtásláncot kapott több mint 300 lóerővel.

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.