Vizes aszfalton véreznek el a vacak téli gumik

ÖAMTC megateszt harminckét abronccsal

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.10.03. 14.40

Az osztrák autóklub elvégezte és publikálta szokásos éves téliabroncs-tesztjét. Négy típus bukott meg a vizsgán.

Idén két méretosztályban vizsgálódtak az osztrák szakemberek. A korábban sportosnak mondott, ma már egyre inkább kisautó-standard 185/60 R15 T méretből tizenhét, az inkább középkategóriás autókra szánt 225/45 R17 H abroncsok közül tizenöt típust ellenőriztek. 


A vizsgálat szokás szerint hét lényeges területen vizsgálta az abroncsok teljesítményét. A téli alkalmasságot közvetlenül befolyásoló szempontok (szárazon, vízen, havon és jégen mutatott menettulajdonságok) adták a végső pontszám háromnegyedét, a fennmaradó pontszámokon a gördülési zaj, az üzemanyag-fogyasztás és a kopás osztozott. 
A mérnökök a német nyelvterületen szokásos módon osztályoztak: 1 a legjobb, 5 a legrosszabb. A pontszámokból kerekítéssel kapták meg az érdemjegyet: 0,6-tól 1,5-ig ötös, 1,6-tól 2,5-ig négyes, és így tovább. 5,5 volt a legeslegrosszabb pontszám, amit egyedi teljesítményre ki lehetett osztani. 
Sajnálatos módon az abszolút minimumot két alkalommal is “kiérdemelték”: mindkét méretosztály sereghajtója egy nagy nullát tudott vizes aszfalton, ezzel teljes teljesítményüket is ugyanide rántották le. 
Egyetlen abroncs sem érdemelte ki a legjobb, “kiemelkedő” minősítést. Tizenegyet “erősen ajánlott”, további tizenhatot “ajánlott” plecsnivel láttak el az osztrákok. Egy kifutó modellt feltételesen ajánlottak, négyet azonban egyáltalán nem. Ez utóbbiak rendesen a nyirkos, vizes aszfalton mutatott harmatgyenge teljesítmény miatt véreztek el. Mivel Ausztriában (és tulajdonképpen Magyarországon is) a nyirkos, latyakos időjárás jellemző telente, ez a versenyszám harminc százalékot ért. 
Mielőtt igazságtalannak mondanánk ezt a súlyozást, érdemes megnézni, hogy a többi abroncs javarészt kiegyensúlyozott teljesítményt mutatott. 
Olyannyira, hogy a kisebb méretosztályban a Continental abroncs győzelme hajszálon múlt csupán. A Conti Winter Contact TS850 (amely tavaly egyébként négy, egymástól független teszten végzett az élen vagy az élmezőnyben) minden területen kiemelkedően, száraz aszfalton pedig jól teljesített. A Dunlop Winter Response 2 kiemelkedő erőssége a csekély fogyasztás. A Firestone Winterhawk 3 kevésbé takarékos,viszont igen tartós és szárazon is jobban teljesít. A Michelin Alpin A4 a fogyasztás koronázott bajnoka, a Nokian WR D3 inkább száraz aszfalton birllírozik, a Goodyear Ultragrip 8 általánosan jó teljesítményt nyújtott, míg a Semperit Speed Grip 2 kiegyensúlyozott eredményei közül kimagaslott a fogyasztás. 
A szélesebb, nagyobb átmérőjű abroncs az előítéltekkel szemben eredendően nem jelent hátrányt télen, viszont kétségtelenül növelheti a felúszás veszélyét. Itt már csak négy abroncs érdemelt négyest, azaz “erősen ajánlott” minősítést, a fennmaradók – a két bukott diák kivételével – “ajánlott” értékelést kaptak. Az élen itt is a Continental Conti Winter Contact TS850 végzett, nem volt gyengéje. Majdnem ugyanilyen kiváló a Bridgestone Blizzak LM-32 S, a Michelin Alpin A4 ebben a méretben is a kopásállóság verhetetlen bajnoka volt. Az Uniroyal MS Plus 77 erős, de nem kiemelkedő menettulajdonságait különösen csekély energiafogyasztás javította fel. 
A pontos és részletes értékelés (német nyelven) itt tekinthető meg
Nem hagyhatjuk azonban említés nélkül a szégyenfal szereplőit: az ÖAMTC munkatársai szerint nem szabad Kormoran Snowpro B2, Marangoni 4 Winter E+, Interstate Winter IWT-2 vagy Sailun Ice Blazer WSL-2 abroncsot vásárolni, mivel ezek kétes menetbiztonságot nyújtanak. 
Az, hogy Magyarországon jelenleg hivatalosan forgalmazzák-e ezeket a típusokat, majdhogynem irreleváns: egyre több helyen jelennek meg ugyanis a szürkeimportból származó, olykor akár “enyhén használt” abroncsok – ha a bizonyítottan rossz tulajdonságokat ráadásul bizonytalan előélettel súlyosbítjuk, jobb otthon maradni, és tavaszig a parkolóban hagyni az autót.

Kommentek

  • ricsifcb

    “… Mivel Ausztriában (és tulajdonképpen Magyarországon is) a nyirkos, latyakos időjárás jellemző telente…”
    A cikk szerzője éltében nem járhatott nyugati szomszédunknál.
    “Területének felét magashegységek, harmadát középhegységek uralják és csak alig ötödére terjednek a medencék, illetve az alacsonyabb dombvidékek.”Azért ott van egy Alpok is,rengeteg síparadicsommal,és néhol 3ezer méternél is magasabb hegyekkel.Kérdem én hol olyan mint Magyarország? :-) Itt még sosem volt határt lépve kötelező a hólánc,míg a sógoroknál majd minden telente!
    És nyilván ezért nem végez a Magyar Autó Klub hasonló teszteket sem…mert itt másmilyenek a telek!

  • Isub

    Ricsifcb! Valóban igazad van annyiból hogy az Osztrákoknál és a Németeknél is sokkal több hegy és emelkedő van, több alkalommal és több hó is esik. De aki élt már ott az tudja hogy ami hó éjjel leesik azt kora reggelre maradéktalanul eltakarítják, és csak víz és latyak marad. Nálunk meg napokig havas az út, megvárják amíg elolvad.
    Ha pedig akkora a hó hogy hólánc szükséges akkor pedig teljesen mindegy hogy milyen gumi van a hajtott kerekeken.
    Aki pedig gyakran jár síelni vagy a hegyekben lakik simán megengedheti hogy egy olcsóbb kat. 4×4-es Dustert vagy egy közepes Tourant vesz magának és nem Matízzal jár snowboardozni a Tecsós téligumival.

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.