Versenyautó hang nélkül?

LEAF, Tama, Atlas, NV200

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.09.25. 16.30

A Nissan bebizonyítja, hogy nemcsak személyautót lehet elektromos hajtással készíteni, hanem versenyautót és teherautót is.

A magától közlekedő autó, az autóbolondok szombat reggele és az olcsó japán autó után még mindig bőven maradt érdekesség a Los Angeles-i Nissan túladagolásos napok után. Például a GTR GT3-as próbakör, egy taxi körkép illetve egy rövid offroad kaland is van még a puttonyban, ma mégis a Nissannak különösen kedves terepre merészkedünk, sorba szedünk pár villanyhajtású Nissant.

Tama EV

Talán ez az egyetlen olyan elektromos hajtású modell, amelynek megalkotásakor még senkinek sem jutott eszébe a környezetvédelem, mindössze praktikus okokból, illetve kényszerűségből döntöttek az akksis táplálású kiskocsi megalkotása mellett. 

35 km/órás csúcssebességre is képes az ős-villanyautó

A háborúból vesztesen kikerülő Japán ipara akkoriban éppen romokban hevert, és elegendő üzemanyaga sem volt. Azonban a hegyek közti, főként vízenergiára épülő erőművei hamar üzembe álltak és termelték az áramot. Logikus megoldásnak tűnt, hogy akkor készítsenek villanyautót, amelyet akár önerőből is képesek összehozni. 
Mindez 1947-ben történt. A különleges, talán kissé ormótlan formáról a hozzáértők még azt is megmondják, hogy a háború után más állás után néző repülőgép tervezők rajzolták. Különösen a motorháztető árulkodik erről. Az egyenáramú motor közvetlenül az akksikról kapja az energiát, és egy egyszerű ellenállással szabályozható az autó sebessége, amely a szédítő 35 km/órás tempót is elérte, hatótávja pedig csak kicsivel maradt el a 100 kilométertől. Szépnek éppen nem nevezhető, de mégis jól használható, egyszerű járgányt sikerült személyében megalkotni. 

Repülőgép-tervezők rajzolták, meg is látszik rajta

Míg az öreg Tama-t csak kiállítva nézegethettük, addig más, modernebb prototípusokat ki is próbálhattunk. Például egy különösen furcsa, elektromos teherautót is. 

e-NT400 Atlas 

Villanyhajtású teherautó? Ez is megy! A Nissan úgy látszik a személyautók után a kisteherautók piacán is szeretne az első között lenni, ha elektromos hajtásról van szó. A márka eddig 71 000 darab Leaf-et adott el, ami több, mint ahány elektromos járművet eddig az összes többi gyártó együttesen értékesített. Ugyan bizarr ötletnek tűnhet egy megrakott teherautót tisztán elektromos hajtással mozgatni, de ez még mind semmi, az Atlas hátuljára épített hűtőkamra sem kőolaj alapú hajtóanyaggal működik, hanem villanyüzemű. 

Jól gyorsul és néma csendben halad a Nissan teherautója

Az egyelőre csak prototípusként, egyetlen darabban létező kisteherautó hajtásláncát a Leaf alkatrészeiből építették össze, a teljesen CO2 kibocsátás mentes haszonjármű a forgalomtól elzárt, vagy különösen érzékeny területekre is némán behajthat, egy töltéssel pedig 100 kilométert képes megtenni. 
Persze ezzel már mentünk egy kört, a meggyőző gyorsulás mellett a néma, rázkódásmentes menet a legklasszabb, amelyet már az elektromos személyautónál megszokhattunk, de egy kistehernél ez még különleges élmény. 

LEAF Nismo RC

De nemcsak teherautó készülhet elektromos motorral, hanem akár versenyautó is. Jó példa erre a LEAF Nismo RC, amely már ránézésre is tiszta versenygép. Igaz, ez sem mai darab, már két éve bemutatták a szintén a széria LEAF alapjaira épülő, de a végletekig kikönnyített, némán száguldó tanulmány versenyautót, amely azért erősen különbözik az utcai LEAF-től. Például az akkumulátor, a villanymotor és az áramátalakító a két tengely között található, és a villanymotor a hátsó kerekeket hajtja, valamint a hasa is majd’ 10 centivel alacsonyabban van.
Igaz, a versenysportról az üvöltő benzinmotorok, a lángok és füst ugrik be elsőre, de a gonoszul vinnyogó villanymotor legalább annyira hátborzongató, mint a durrogó kipufogó.
Nézzétek csak:
A LEAF Nismo RC-be már a bejutás is izgalmas, mélyre kell huppanni a szinte teljesen kárpitmentes ülésbe. Kormány egyelőre nincs, azt csak azután szerelik elénk, miután bekötöttük magunkat. A jobboldalon ülő figura még mond pár szót a járgányról, kipróbáljuk az elképesztően kemény taposást igénylő féket, aztán már mehetünk is. Bár a 109 LE teljesítményű, 280 Nm nyomatékra képes motor nem tartozik a félelmetes kategóriába – papíron a 6,85 másodperces gyorsulás sem eget verő – a járgányt mégis szenzációs vezetni. 

A kormány is érkezik hamarosan

A karbon kasztni alján vadul pattognak a gumik által felhordott apró kavicsok, a hajtás felől hátborzongató vinnyogás jön, és a kormány, illetve a fék is kőkemény. Sajnos ezzel egy kurta kört lehetett csupán élvezkedni, pedig lett volna igény a továbbmenetre. Pláne, hogy egyetlen kör alatt mindössze arra lehet rájönni, mennyire más ez a járgány, mint minden eddig vezetett szerkezet. 
A fentieken kívül más, sokkal hétköznapibb modellek is érkeznek hamarosan a Nissantól, mint amilyen a Barcelonába szánt e-NV200-as villanytaxik. A Frankfurtban bemutatott járgány sorozatgyártása 2014-ben kezdődik, és a városvezetés nemcsak a beszerzés mellett döntött, hanem a nulla károsanyag-kibocsátású taxikhoz szükséges infrastruktúra kiépítésére is mutatnak hajlandóságot. Kíváncsian várjuk a jövőt.

Kommentek

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.