A magától közlekedő autó, az autóbolondok szombat reggele és az olcsó japán autó után még mindig bőven maradt érdekesség a Los Angeles-i Nissan túladagolásos napok után. Például a GTR GT3-as próbakör, egy taxi körkép illetve egy rövid offroad kaland is van még a puttonyban, ma mégis a Nissannak különösen kedves terepre merészkedünk, sorba szedünk pár villanyhajtású Nissant.

Tama EV

Talán ez az egyetlen olyan elektromos hajtású modell, amelynek megalkotásakor még senkinek sem jutott eszébe a környezetvédelem, mindössze praktikus okokból, illetve kényszerűségből döntöttek az akksis táplálású kiskocsi megalkotása mellett. 

35 km/órás csúcssebességre is képes az ős-villanyautó

A háborúból vesztesen kikerülő Japán ipara akkoriban éppen romokban hevert, és elegendő üzemanyaga sem volt. Azonban a hegyek közti, főként vízenergiára épülő erőművei hamar üzembe álltak és termelték az áramot. Logikus megoldásnak tűnt, hogy akkor készítsenek villanyautót, amelyet akár önerőből is képesek összehozni. 
Mindez 1947-ben történt. A különleges, talán kissé ormótlan formáról a hozzáértők még azt is megmondják, hogy a háború után más állás után néző repülőgép tervezők rajzolták. Különösen a motorháztető árulkodik erről. Az egyenáramú motor közvetlenül az akksikról kapja az energiát, és egy egyszerű ellenállással szabályozható az autó sebessége, amely a szédítő 35 km/órás tempót is elérte, hatótávja pedig csak kicsivel maradt el a 100 kilométertől. Szépnek éppen nem nevezhető, de mégis jól használható, egyszerű járgányt sikerült személyében megalkotni. 

Repülőgép-tervezők rajzolták, meg is látszik rajta

Míg az öreg Tama-t csak kiállítva nézegethettük, addig más, modernebb prototípusokat ki is próbálhattunk. Például egy különösen furcsa, elektromos teherautót is. 

e-NT400 Atlas 

Villanyhajtású teherautó? Ez is megy! A Nissan úgy látszik a személyautók után a kisteherautók piacán is szeretne az első között lenni, ha elektromos hajtásról van szó. A márka eddig 71 000 darab Leaf-et adott el, ami több, mint ahány elektromos járművet eddig az összes többi gyártó együttesen értékesített. Ugyan bizarr ötletnek tűnhet egy megrakott teherautót tisztán elektromos hajtással mozgatni, de ez még mind semmi, az Atlas hátuljára épített hűtőkamra sem kőolaj alapú hajtóanyaggal működik, hanem villanyüzemű. 

Jól gyorsul és néma csendben halad a Nissan teherautója

Az egyelőre csak prototípusként, egyetlen darabban létező kisteherautó hajtásláncát a Leaf alkatrészeiből építették össze, a teljesen CO2 kibocsátás mentes haszonjármű a forgalomtól elzárt, vagy különösen érzékeny területekre is némán behajthat, egy töltéssel pedig 100 kilométert képes megtenni. 
Persze ezzel már mentünk egy kört, a meggyőző gyorsulás mellett a néma, rázkódásmentes menet a legklasszabb, amelyet már az elektromos személyautónál megszokhattunk, de egy kistehernél ez még különleges élmény. 

LEAF Nismo RC

De nemcsak teherautó készülhet elektromos motorral, hanem akár versenyautó is. Jó példa erre a LEAF Nismo RC, amely már ránézésre is tiszta versenygép. Igaz, ez sem mai darab, már két éve bemutatták a szintén a széria LEAF alapjaira épülő, de a végletekig kikönnyített, némán száguldó tanulmány versenyautót, amely azért erősen különbözik az utcai LEAF-től. Például az akkumulátor, a villanymotor és az áramátalakító a két tengely között található, és a villanymotor a hátsó kerekeket hajtja, valamint a hasa is majd’ 10 centivel alacsonyabban van.
Igaz, a versenysportról az üvöltő benzinmotorok, a lángok és füst ugrik be elsőre, de a gonoszul vinnyogó villanymotor legalább annyira hátborzongató, mint a durrogó kipufogó.
Nézzétek csak:
A LEAF Nismo RC-be már a bejutás is izgalmas, mélyre kell huppanni a szinte teljesen kárpitmentes ülésbe. Kormány egyelőre nincs, azt csak azután szerelik elénk, miután bekötöttük magunkat. A jobboldalon ülő figura még mond pár szót a járgányról, kipróbáljuk az elképesztően kemény taposást igénylő féket, aztán már mehetünk is. Bár a 109 LE teljesítményű, 280 Nm nyomatékra képes motor nem tartozik a félelmetes kategóriába – papíron a 6,85 másodperces gyorsulás sem eget verő – a járgányt mégis szenzációs vezetni. 

A kormány is érkezik hamarosan

A karbon kasztni alján vadul pattognak a gumik által felhordott apró kavicsok, a hajtás felől hátborzongató vinnyogás jön, és a kormány, illetve a fék is kőkemény. Sajnos ezzel egy kurta kört lehetett csupán élvezkedni, pedig lett volna igény a továbbmenetre. Pláne, hogy egyetlen kör alatt mindössze arra lehet rájönni, mennyire más ez a járgány, mint minden eddig vezetett szerkezet. 
A fentieken kívül más, sokkal hétköznapibb modellek is érkeznek hamarosan a Nissantól, mint amilyen a Barcelonába szánt e-NV200-as villanytaxik. A Frankfurtban bemutatott járgány sorozatgyártása 2014-ben kezdődik, és a városvezetés nemcsak a beszerzés mellett döntött, hanem a nulla károsanyag-kibocsátású taxikhoz szükséges infrastruktúra kiépítésére is mutatnak hajlandóságot. Kíváncsian várjuk a jövőt.