Versenyautó hang nélkül?

LEAF, Tama, Atlas, NV200

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.09.25. 16.30

A Nissan bebizonyítja, hogy nemcsak személyautót lehet elektromos hajtással készíteni, hanem versenyautót és teherautót is.

A magától közlekedő autó, az autóbolondok szombat reggele és az olcsó japán autó után még mindig bőven maradt érdekesség a Los Angeles-i Nissan túladagolásos napok után. Például a GTR GT3-as próbakör, egy taxi körkép illetve egy rövid offroad kaland is van még a puttonyban, ma mégis a Nissannak különösen kedves terepre merészkedünk, sorba szedünk pár villanyhajtású Nissant.

Tama EV

Talán ez az egyetlen olyan elektromos hajtású modell, amelynek megalkotásakor még senkinek sem jutott eszébe a környezetvédelem, mindössze praktikus okokból, illetve kényszerűségből döntöttek az akksis táplálású kiskocsi megalkotása mellett. 

35 km/órás csúcssebességre is képes az ős-villanyautó

A háborúból vesztesen kikerülő Japán ipara akkoriban éppen romokban hevert, és elegendő üzemanyaga sem volt. Azonban a hegyek közti, főként vízenergiára épülő erőművei hamar üzembe álltak és termelték az áramot. Logikus megoldásnak tűnt, hogy akkor készítsenek villanyautót, amelyet akár önerőből is képesek összehozni. 
Mindez 1947-ben történt. A különleges, talán kissé ormótlan formáról a hozzáértők még azt is megmondják, hogy a háború után más állás után néző repülőgép tervezők rajzolták. Különösen a motorháztető árulkodik erről. Az egyenáramú motor közvetlenül az akksikról kapja az energiát, és egy egyszerű ellenállással szabályozható az autó sebessége, amely a szédítő 35 km/órás tempót is elérte, hatótávja pedig csak kicsivel maradt el a 100 kilométertől. Szépnek éppen nem nevezhető, de mégis jól használható, egyszerű járgányt sikerült személyében megalkotni. 

Repülőgép-tervezők rajzolták, meg is látszik rajta

Míg az öreg Tama-t csak kiállítva nézegethettük, addig más, modernebb prototípusokat ki is próbálhattunk. Például egy különösen furcsa, elektromos teherautót is. 

e-NT400 Atlas 

Villanyhajtású teherautó? Ez is megy! A Nissan úgy látszik a személyautók után a kisteherautók piacán is szeretne az első között lenni, ha elektromos hajtásról van szó. A márka eddig 71 000 darab Leaf-et adott el, ami több, mint ahány elektromos járművet eddig az összes többi gyártó együttesen értékesített. Ugyan bizarr ötletnek tűnhet egy megrakott teherautót tisztán elektromos hajtással mozgatni, de ez még mind semmi, az Atlas hátuljára épített hűtőkamra sem kőolaj alapú hajtóanyaggal működik, hanem villanyüzemű. 

Jól gyorsul és néma csendben halad a Nissan teherautója

Az egyelőre csak prototípusként, egyetlen darabban létező kisteherautó hajtásláncát a Leaf alkatrészeiből építették össze, a teljesen CO2 kibocsátás mentes haszonjármű a forgalomtól elzárt, vagy különösen érzékeny területekre is némán behajthat, egy töltéssel pedig 100 kilométert képes megtenni. 
Persze ezzel már mentünk egy kört, a meggyőző gyorsulás mellett a néma, rázkódásmentes menet a legklasszabb, amelyet már az elektromos személyautónál megszokhattunk, de egy kistehernél ez még különleges élmény. 

LEAF Nismo RC

De nemcsak teherautó készülhet elektromos motorral, hanem akár versenyautó is. Jó példa erre a LEAF Nismo RC, amely már ránézésre is tiszta versenygép. Igaz, ez sem mai darab, már két éve bemutatták a szintén a széria LEAF alapjaira épülő, de a végletekig kikönnyített, némán száguldó tanulmány versenyautót, amely azért erősen különbözik az utcai LEAF-től. Például az akkumulátor, a villanymotor és az áramátalakító a két tengely között található, és a villanymotor a hátsó kerekeket hajtja, valamint a hasa is majd’ 10 centivel alacsonyabban van.
Igaz, a versenysportról az üvöltő benzinmotorok, a lángok és füst ugrik be elsőre, de a gonoszul vinnyogó villanymotor legalább annyira hátborzongató, mint a durrogó kipufogó.
Nézzétek csak:
A LEAF Nismo RC-be már a bejutás is izgalmas, mélyre kell huppanni a szinte teljesen kárpitmentes ülésbe. Kormány egyelőre nincs, azt csak azután szerelik elénk, miután bekötöttük magunkat. A jobboldalon ülő figura még mond pár szót a járgányról, kipróbáljuk az elképesztően kemény taposást igénylő féket, aztán már mehetünk is. Bár a 109 LE teljesítményű, 280 Nm nyomatékra képes motor nem tartozik a félelmetes kategóriába – papíron a 6,85 másodperces gyorsulás sem eget verő – a járgányt mégis szenzációs vezetni. 

A kormány is érkezik hamarosan

A karbon kasztni alján vadul pattognak a gumik által felhordott apró kavicsok, a hajtás felől hátborzongató vinnyogás jön, és a kormány, illetve a fék is kőkemény. Sajnos ezzel egy kurta kört lehetett csupán élvezkedni, pedig lett volna igény a továbbmenetre. Pláne, hogy egyetlen kör alatt mindössze arra lehet rájönni, mennyire más ez a járgány, mint minden eddig vezetett szerkezet. 
A fentieken kívül más, sokkal hétköznapibb modellek is érkeznek hamarosan a Nissantól, mint amilyen a Barcelonába szánt e-NV200-as villanytaxik. A Frankfurtban bemutatott járgány sorozatgyártása 2014-ben kezdődik, és a városvezetés nemcsak a beszerzés mellett döntött, hanem a nulla károsanyag-kibocsátású taxikhoz szükséges infrastruktúra kiépítésére is mutatnak hajlandóságot. Kíváncsian várjuk a jövőt.

Kommentek

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

Meglépett az autóval a kisfiú, kecskét is vitt magával

Ennek a fiúnak az apja szerint a vezetést nem lehet elég korán elkezdeni. A csomagtartóban utazó kecske ennek tükrében már nem is olyan meglepő.

F1: A Red Bullnál röhögnek az FIA-n

A Red Bullnál komolytalannak tartják a Nemzetközi Automobil Szövetség állítását, miszerint a Mercedes-, a Ferrari- és a Renault-motor háromtized másodpercen belülre került idén.

Ezt a BMW reklámot betiltották Angliában

Az angolok szerint veszélyes közúti huligánkodásra buzdít a BMW plakátja, ezért gyorsan be is tiltották.

F1: Bejelentették a Sauber Honda-szerződését

A Forma-1-es Orosz Nagydíj délelőttjén hivatalosan is bejelentették, hogy 2018-tól a Sauber-csapat is a Honda erőforrásaival.

F1: A McLaren Mercedes-motorra vált jövőre?

Érdekes sztorit dobott be az egykori csapattulajdonos Eddie Jordan, de a McLaren gyorsan cáfolt.

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

Csúcskivitel belépőmotorral: jön a Mazda CX-3 GT Sport

Bizarr termékfilozófiát követ a Mazda: a CX-3 crossover nyáron debütáló új csúcskiadása nem a legerősebb motort kapja meg.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.