Rolls-Royce Wraith: a luxus szelleme

Rolls-Royce Wraith

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.09.25. 08.00

Budapesten, a Gresham palotában futottunk össze a legerősebb, legdinamikusabb, legmerészebb formájú Rolls-Royce-szal. A Wraith 2,4 tonna, mégis 4,6 alatt van százon.

A Gresham és Rolls-Royce nálunk lassan összeforr, eddig a márka összes modelljével itt kezdtünk el ismerkedni. Most sincs ez másként, ezúttal a legújabb és legerősebb Rolls miatt vagyunk itt, és szívjuk tele a tüdőnket a gazdagság mámorító kipárolgásával.

Wraith? Az meg mi a fene?

A wraith szó északi, skót eredetű, leginkább szellemet, kísértetet, lidércet jelent. A Rolls-Royce amúgy is előszeretettel használ hasonló jelentésű szavakat modelljeinek megnevezésénél, így a Phantom, Ghost mellett teljesen jól megfér a Wraith is. A gyár egy kicsit drámaibban fogalmaz: “A Wraith már-már érzékelhetetlen, felfoghatatlan erőt sejtet, valami egészen ritka, de aktív és erős szellemiséget, ami már szinte nem is e világhoz kötődik.” 
A modellnév amúgy nem is egészen új, már 1938-ban is használta a márka. Akkoriban így nézett ki a Rolls-Royce Wraith:

Rolls-Royce Wraith: a luxus szelleme 1
Bár már a Ghostot illetve a Phantomból készült kabriót is vezettük már, az idén tavasszal, Genfben bemutatott Wraith mégis más tészta. Őt egyelőre csak álló helyzetben nézegethettük, nyomkodhattuk a gombjait. Kintről az autó meseszép, még ebben a komolytalan, Salamanca kékben is. Apropó, tudták, hogy a szín névadója Don Carlos de Salamanca, aki pont 100 évvel ezelőtt, 1913-ban egy  Rolls-Royce-szal csípte meg a Spanyol Grand Prix első helyét? Igazán menő dolog, ha az emberről halála után egy Rolls-Royce színt neveznek el… 
A forma ebben a bitang méretben is elegáns, ha nem lenne akkora, mint egy dízelmozdony, még kecsesnek is nevezhetnénk. Elöl fenyegető bálnaszilák és két keskeny fényszóró néz szembe az emberrel. Majd lendületes vonalak indulnak hátrafelé, a hosszan elnyújtott tetőív a szélvédőkerettől egész a csomagtartóig töretlenül halad. Mivel külön színt kapott, illetve az autó síkjából is kiemelkedik a tető, egész különleges hangulatot ad a közel 5,3 méter hosszú autónak. Szép, na.
Szegény csaj, csúnyán kibabrálnak vele:
Bent a kiváló minőségű anyagok és példás kivitel mellett a tetőbe épített ezernyi apró üvegszál fénypontnak és az ajtót borító csodás, fél négyzetméteres valódi fabetétnek örülhetünk –  de nem hiányozhat a fűtött ajtózsebbe rejtett esernyő sem – míg a lemezek alatt a korábbinál erősebb, duplaturbós, 632 lóerős V12-es motor dolgozik, és a műholdas segítséggel működő nyolcfokozatú automatikus váltó is igazán izgalmas. 
A műholdas segítség így elsőre eget verő hülyeségnek tűnhet, de a gyár szerint ez klassz dolog. A szerkezet lényege, hogy a térkép- és műholdas adatok alapján az autó ismeri a domborzatot, tudja, hogy a következő kanyarban emelkedő jön és már előre olyan fokozatba tud váltani, hogy az nekünk a legjobb legyen. 

A kétféle szín és a kocsi síkjától elváló tető különleges látványt ad

Hát, vannak kétségeim a  dolog gyakorlati hasznát illetően – egy tisztességes automata váltó 200-250 ms alatt vált gyémántberakásos, műholdas jósgép nélkül is – de ha a gazdagok örülnek neki, akkor én is. Vegyenek csak sok szép, tudományos váltós Rolls-Royce-ot, az utcaképnek jót fog tenni, az biztos.

Melyik celebé a kocsi?

A magyar embernek furcsa kapcsolata van a Rolls-Royce-szal. Miközben a Gresham melletti utcában próbáltuk fényképezni az autót, a legtöbben nem is értették mi extra van benne, miért ez a felhajtás, hisz nem áll se rokkant helyen, se biciklisávon a kocsi. Egyikük meg is kérdezte, hogy ez melyik híres ember autója, miért fényképezzük ilyen vadul. A tudatlanság megbocsátható, nem látni Rollst minden utcasarkon. És aki ritkán lát ilyet, annak csak egy óriási batár, jellegzetes formajegyekkel. Aztán, hogy ez most Ghost, Phantom, vagy csak egy mezei lúdvérc a mocsárból, tök mindegy neki.

Nem, a kis szobor nem jön le ilyen könnyen

De a tulajok sem igazán igénylik a modellfrissítést, a Rolls-Royce formája szinte örök. És ez így van jól. Jó példa erre a tíz évvel ezelőtt Phantom, amely tavaly esett át egy modellfrissítésen. Akkor a megkérdezett vásárlók azt mondták, ne változtassanak semmit a külsőn, ez így az igazi. Bár ezt úgy is lehet magyarázni, hogy ha már van otthon egy régi, akkor a frissített változat ne legyen már annyival jobb, különb mint az egycsapásra cikivé váló előző széria, hogy megint kelljen egyet venni. Hiszen egy Phantom nem olcsó darab. Próbáljuk meg magunkat azzal nyugtatni, hogy ez még a gazdagoknak is sok lenne, bár nyilván ez nem így van. 
 

Igazi fából készült ez a méretes burkolat

Szépen fogy

Eddig a 2012-es volt a cég legjobb éve – de a jövőben további, fenntartható méretű növekedést vár a gyár – akkor 3575 darab autót adtak el világszerte. Ugyan ez a világ teljes autóforgalmának csak elenyésző százaléka, egy olyan pepecselős, temérdek kézi munkát igénylő márkánál – akadnak olyan intarziás műszerfal-darabok is, amelyek több száz apró fadarabból állnak, és 8 óra alatt készülnek el – ez így is szép eredmény.
Rolls-Royce Wraith: a luxus szelleme 2
A Rolls-Royce Wraith számokban:

Motoradatok

Lökettérfogat 6592
Hengerek/szelepek 12/48
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 465 (632)/5600
Max. nyomaték (Nm/ford.) 800/1500-5500
 
Menetteljesítmények
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 4,6
Végsebesség (km/h) 250
 
Fogyasztás
Város (l/100 km) 21,2
Lakott területen kívül (l/100 km) 9,8
Vegyes (l/100 km) 14
CO2 kibocsátás (g/km) 327
Ez a siker nagy részben a Ghostnak is köszönhető – az eladott modellek 80 százaléka olyan vásárlóhoz került, akinek ez volt az első Rollsa, és a prezentációt tartó Frank Tiemann annak is őszintén örült, hogy egyre fiatalabbak a vásárlók és a női tulajok aránya is elérte a bűvös 10 százalékot. Hát, valóban nem egy tipikus cicaautó a Ghost, azt meg kell hagyni. Az idén bemutatott, különlegesen vonzóra sikerült Wraith pedig jó eséllyel folytatja a sikertörténetet.

Szavazás

Kéne? Nem? És mennyire igen? Vagy mennyire nem?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.