Hogyan használjuk a körforgalmat?

Válogatás heti szakértéseinkből

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.09.25. 16.00

A körforgalom gyorsabb haladást biztosít, de hogyan használjuk helyesen, ha több forgalmi sávból áll? Többek között erre a kérdésre keressük a választ szakértői válogatásunkban.


Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Tisztelt András!

C4 Picassot szeretnék venni, lehetőleg 2 évest vagy fiatalabbat.Kérdéseim:

1. Mi a véleménye szekvenciális váltóról a manuálissal szemben?
2. A 100 000 körüli futásteljesítmény ennél a diesel motornál milyen kockázattal jár?
3. mi lehet az oka, hogy ebben az életkorban lényegesen több Grand modellt kínálnak mint az alap típust.
4. A külföldről behozott, itthoni kereskedőnél vásároltnak milyen kockázata lehet?
5. Érdemes e ilyen autót külföldön pl Németországban megvenni? Válaszait nagy érdeklődéssel várom.

A C4 Picasso kényelme és praktikuma miatt minden családi autóra vadászó vásárlónak megfontolandó vétel.

Szakértőnk válasza

Kedves Imre!

1. A PSA-féle automatizált kézi váltó elég zavaró, mert bólogat vele az autó, de hozzá lehet szokni, ha gázelvétellel segít a rendszernek a kapcsolásban. A váltó maga egy kézi váltó, ez tehát nem tér el a manuálistól, a kapcsolóvillát és a kuplungot mozgató szerkezet az én szememben nem okoz akkora többletkockázatot, mint amennyivel kényelmesebb automata autóval járni. De megfontolandó a 2,0 HDi-t veni az igazi automata váltóval, mert az jóval kényelmesebb.

2. 100 ezer km nem távolság az 1,6 HDi-nek, amelynek a többi modern dízelhez képest kevés baja lehet. Az 1,6-os turbója attól mehet tönkre, ha nem megfelelő olajat rak bele egy kókler vagy a tulaj túlhúzza a csereperiódust. A nem norma szerinti olajból több zacc ég ki és a lerakódó anyag eltömítheti a turbóhoz felmenő csőben lévő szűrőt. Ha ez a rézszita eltömődik, csökken az átfolyás a feltöltőhöz, amely elégtelen kenés miatt elromlik. Épp ezért turbócsere után feltétlenül méressük meg az átfolyó olaj mennyiségét! A márkaszervizeknek van adata a szükséges olajnyomási értékről, különben a cserélt vagy felújított turbó is a kukában végzi, tízezer kilométeren belül. De turbós kérdésekben érdemes pl. a Ferryker munkatársaihoz fordulni. Nem írta, hogy melyik motorra gondolt, de a 2,0 HDi szelepvezérlése láncos és szíjas, ami bonyolultabb, mint a sima szíjas 1,6 HDi-é. Ezt 160 ezernél kell cserélni, ne vegyen pont 157 ezernél eladósorba kerülő autót. Viszont a2,0 HDi is stabil, jó motor.

3. Talán több van belőle. A plusz két ülés és a nagyobb csomagtartó miatt én is a nagyobbat venném, a Zafirából pl. csak kvázi nagy létezik.

4-5. Aki eladásra hoz autót, az a profitot nézi rajta és nem az igazából legszebb-legjobb, hanem az olcsóból kiglancolt kocsikon lehet nagyobbat fogni. Jobb volna, ha saját maga választana ki egy autót és annak behozatalára bízna meg egy céget.

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szakértő!

Körforgalomban való közlekedésnél anno azt tanították, hogy miután bemegyek a körforgalomba, középre húzódva haladok addig, amíg ki nem akarok hajtani. Amennyiben nincs jelölve, hogy két forgalmi sávú a körforgalom – de elvileg elegendő széles lenne ehhez – alkalmazható ez, vagy ajánlatos a körforgalom szélén körbe haladni, hogy jobbról ne érjen meglepetés.

Válaszát köszönöm.

Körforgalomban haladva váltsunk sávot, vagy haladjunk kívül még ha 2-3 kört is megyünk? Szokásjog és KRESZ találkozása!

Szakértőnk válasza

Tisztelt Kérdező!

A forgalomszervezők javaslatára , és a bevált külföldi példák alapján hazánkban is egyre több körforgalom épül. A legkisebb, és a legnagyobb épített körforgalom is szerintem Győr városában épült. A legkisebb akkora, hogy az autó fordulőkörének felel meg, a legnagyobb pedig olyan többsávos, lámpával ellátott körforgalom, ahol a hozzám eljutott lakossági vélemények szerint csak a tervező tud eligazodni.

Kérdésére, válaszolva, a legegyszerűbb megoldást javaslom. Amikor már behajtott a körforgalomba, ott elsőbbsége van. Legkésőbb a harmadik kijáraton nyilván ki fog onnan hajtani. Maradjon a belépő sávjában,tehát akár a szélsőben, és azt a max 70 métert tegye meg nyugodtan mindenféle sávváltás és trükk nélkül. A tempójával ne tartson fel másokat, és amikor eléri a kihajtás helyét, irányjelzést használva lépjen ki onnan. Ez így a legegyszerűbb.

Figyelje meg, hogy a többiek is ugyanezt teszik. Pontosan azért, amiért Önben is felmerült a kérdés. Sokakban nem tisztázott a helyzet, nem azért mert a szabályokban leírtakat nem ismerik, hanem mert a helyszínen a gyakorlatban értelmezni, a rendelkezésre álló idő alatt, és fennálló körülmények között nem egyszerű. Főleg ha minden szabálynak mindig betű szerint szeretnénk megfelelni.

Üdvözlettel Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

T. Dr. Székely ügyvéd úr!

2012-ben koccanásos balesetben volt részem. A taxis nem ismerte el a felelősségét, ezért rendőrt hivtam, aki a jelentésében nem a valóságot írta le ezért engem hoztak ki felelösnek. Fellebbezésemre a szabálysértési előadó elismerte hogy nem valós a rendőri jelentés, de ennek ellenére nem változtata meg az itéletet. Ezek után bírosági per lett az ügyből, a taxis hozott egy tanút aki ellenmondásba van a taxis vallómásval is. Kérhetem e a bíróságtól a helyszini bízonyitási eljárást, vagy szakértöt aki bizonyitja hogy nem történhetett úgy ahogyan elmondja a taxi és a tanú. Taxis elött haladtam, indexel jobbra beparkoltam (megálltam) majd néhány másodperc múlva érkezett hátúlról belém a taxis.

Köszönettel: Otilius

Van, hogy csak számunkra egyértelmű eldönteni baleset után a felelősség kérdését, sőt még a rendőrség is másképp látja a dolgot. Mit lehet tenni ilyenkor?

Szakértőnk válasza

Tisztelt Otilius!

Nincs akadálya annak, hogy indítványozza szakértő kirendelését és helyszíni bizonyítást! – akár az egyiket, vagy lehet mindkettőt egyszerre is. Amennyiben tudja bizonyítani, hogy a “a szabálysértési előadó elismerte hogy nem valós a rendőri jelentés” érdemes ebbe az irányba is elindulnia. Javaslom, hogy ügyében vegyen igénybe közlekedési jogban jártas ügyvédet!

Üdvözlettel:
Dr. Székely Ügyvédi Iroda

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

  • PAlex

    Körforgalomban, ha többsávos, és nem az első kihajtón akarjuk elhagyni BE KELL MENNI A ELSŐ SÁVBA.
    Ez a szabály.
    Csak ezt az emberek 90%-a (legalább) nem tudja.

  • Guillotine

    Alex!

    És ha a harmnadiknál akarok kimenni de csak két sáv van??
    Egyébként teljesen igazad van!
    Igy kell/kellene használni a többsávos körforgalamakat.
    Nálunk Győrben egyébként a legtöbb baleset abból származik hogy vagy a legbelső sávból szeretnének a második lehetőségnél kihajtani vagy a legszélsőből szeretnének a legutolsó kijárathoz menni így m indenkit letartolnak aki közben ki szeretne hajtani jellemzen ezek kamion sofőrök akik nem tudják hol kellene elkezdeni besorolni a megfelelő sávba.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.