Dízel, hibrid vagy oldtimer?

Belső taxik a Frankfurti Autószalonról

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.09.17. 15.30

Frankfurtban az autógyártók legújabb és legérdekesebb autóikat dobják be a csarnokok közötti emberfuvarozásra. Beültünk a sajtónapon futó taxikba.

Autó vs. 15 km gyalog

A Frankfurti Autó-kiállítás igazi gigantomán autószalon. Csak a BMW standja, helyesebben épülete egy hektáron terül el, de nyilván az Audi és a Mercedes-Benz sem akar lemaradni tőlük, ahogy az Opel a Volkswagentől és így tovább. Mivel itt nemcsak a becsvágy erős, de a kiállítási tárgyak is terebélyesebbek az ugyanitt rendezett könyvvásár portékáinál, 10-15 kilométert begyűjthet a lábába a látogató, ha a csarnokok között ingázik. Két épület között 1,2 kilométer távolság is lehet.

Egyterű, kisautó, hibrid limuzin

A sajtónapokon ezért több autógyártó is beállít autókat a közel tízezer újságíró fuvarozására, akik a kiállításról a két sajtónapon tudósítanak. Az autók kiválasztásának szempontrendszere márkánként eltérő. Egészen apró kocsiktól az egyterűkön át a luxuslimuzinokig bármi utunkba akadhat.
 

92 lóerős 1,6 e-HDi dízelmotorral gurultak a Grand C4 Picassók, amelyek világpremierje Frankfurtban volt. A francia egyterű mobil oázis a forgatagban

Idén a Citroënnek szerencséje van, mert a Grand C4 Picasso világpremierje épp itt van és tágasságával, kényelmével az autó beválik mobil oázisként. Az autót egy kedves hölgy vezette, kicsit darabosan, de itt annyian téblábolnak hosszába-keresztbe az utakon, hogy kettes fölé nem is lehet kapcsolni, harmonikus haladásra is ritkán van esély.

Arra minden gyár ügyel, hogy minél csekélyebb környezetszennyezéssel fuvarozza az újságírókat. A BMW az elektromos hajtású i3-flottát vetette be, de a többi márka is igyekezett hibridhajtású modellekkel demonstrálni, hogy a fenntartható fejlődés nemcsak egy kötelező fordulat az éves jelentésükben.

S-osztály, Superb, Optima: többnyire nagy limuzinokat vetettek be az autómárkák az újságírók szállítására


Optima vagy A6?

A Kia nagy szerencséje, hogy egyetlen Európában kapható benzines-elektromos hibridhajtású autója pont az Optimából készül, amely egy igazán tágas és kényelmes limuzin. Benne utazva az Optima majdnem ugyanazt nyújtja az újságíróknak, mint az Audi A6 Hybrid.

Számok a Frankfurti Autó-kiállításról

– 157 euró: ennyit fizetnek a cégek a terület négyzetméteréért. Pl. a BMW esetében ezt tízezerrel kell felszorozni, tehát 1,6 millió euró volt csak ez a tétel

– a legaljasabb szálloda az IAA idejére 370 százalékkal magasabb szobaárakat szabott meg a szeptemberi összegekhez képest. A lehúzás általános, a legcsekélyebb mértékben drágító szalon is 79 százalékot tesz rá a normál tarifára
– aki gyalog akarja bejárni az összes csarnok minden standját, az optimális útvonalon is 20 km gyaloglásra számíthat.
– 928 000 fő: ennyi látogatója volt a két évvel ezelőtti kiállításnak a Majna-parti nagyvárosban. A csúcsév 2003 volt, 997 000 látogatóval
– 1091 kiállító képviseli 35 ország autóiparát. 58 százalékuk német
– 230 000 négyzetméter: a kiállítók által bérelt összterület

Ezek az utak arra is jók, hogy az autóiparról író, de gazdasági újságnál, napilapnál dolgozó kolléga rácsodálkozzon, hogy nahát, már a Kiának is van hibridje és milyen kulturált autó. Érdekes, hogy a Volkswagen nem a Jetta Hybriddel vitte a kollégákat, hanem sima BlueMotion Golfokkal. A 110 lóerős TDI-k oldalán öles felirat hirdette a 85 g/kilométer szén-dioxid-emissziót.

Órabér: 8 euró

A vezetőket a legkülönfélébb helyekről verbuválják a márkák által megbízott ügynökségek. A többnyire kulturált és érdeklődő kollégákat légkondis nagyautókkal fuvarozni nem akkora büntetés, ezért nem kell kiugró órabérrel csábítani a sofőröket.

Be sem indult a benzines V6, végig a 9 kilowattórányi akkumulátor áramával gurultunk

Jólneveltségemet félretéve az egyik Superb sofőrjétől rákérdeztem, hogy mennyit lehet ezzel a munkával keresni. Ő óránként 8 eurót (2400 Ft) kap, ami a reggel héttől este hétig tartó műszak alatt összesen 96 euró (28 800 Ft). Ha nincs más, ez nem rossz pénz kinti viszonylatban, de nem egy eget rengető összeg abban az országban, ahol az átlagfizetés mintegy 2465 euró, azaz 740 000 Ft.

Mérnök a konnektoros S-osztályban

A Mercedes-Benz viszont egy fejlesztőmérnököt ültetett az S 500 Plug in Hybrid volánja mögé, aki elsőre is eloszlatta azt a félreértést, hogy ebben is V8-as motor van. Az autót a nevével is feljebb pozicionálja a Mercedes-Benz, igazából a 333 lóerős, 3,0 literes turbómotorhoz kapcsolódik az elektromos motor. Mi a 79 százalékig töltött lítium-ion akkumulátor és a csekély sebesség miatt végig a 109 lóerős, 340 Nm nyomatékú elektromos motorral gördültünk, a benzines be sem kapcsolt.

Megkérdeztük, hogy az autóban ugyanaz a hibridrendszer van-e, amit a Porsche megvett a Boschtól a Panamerához, de vezetőnk szerint egészen más a felállás. A fontos komponenseket, így az elektromos motort is a Mercedes fejlesztette és gyártja, a rendszer saját fejlesztés.

Szerencsénk volt, hogy sikerült megcsípni a hibridet, mármint a konnektorról tölthetőt, mert az S-osztály létezik dízel-hibridként is, egyszerűbb technikával. Összesen öt S-osztály szaladgált a kiállítási területen belül, közülük egyetlen S 500 hibrid. Az autót a felnik kék díszítéséről és a jobb hátsó lámpa alatti fedélről lehet felismerni, amely a töltőkábel csatlakozóját takarja. A csomagtérről is könnyű megismerni az utót, mert a 9 kilowattórás hibridakkuk sok helyet elvesznek, az össztérfogat 510 helyett 400 liter.

Minivel is lehet taxizni. Egy utast várnak a hátsó ülésre, a kivett első üléssel könnyű bejutni hátra


A legnagyobbat mégsem a papíron 3,0 literes átlagfogyasztású luxusautó szólt, hanem a BMW-hez tartozó MINI taxiflottája. Ezeket egyszemélyes személyszállításra dobta be a márka. A jobbkormányos veterán kisautókból kiszerelték az első ülést, hogy könnyebb legyen beszállni hátra. A vidám kisautók fürgén cikáztak a bálnák körül. Kíváncsian várjuk, mivel fuvaroznak bennünket az autógyártók 2015-ben, amikor a 2014-e párizsi esemény után ismét Frankfurtban lesz a nagy őszi autó-kiállítás.

Esztergomi Suzuki, hatkerekű szörny, villanybringa szatyorból: további cikkeink a Frankfurti Autó-kiállításról.

Kommentek

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

Az Orosz Nagydíj vasárnapi futamán Sebastian Vettel indulhat a pole pozícióból, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

F1: Milliárdos veszteséget hoz a szabálymódosítás

A Force Indiánál a legkevésbé sem örülnek a versenyzői nevek és rajtszámok megjelenítéséről szóló szigorításnak, dollármilliókban mérhető veszteséget jelenthet az újítás.

Autógyári munkásnak állt a Facebook-vezér

Mark Zuckerberg a Ford dearbroni gyárában járt, ahol még a munkából is kivette a részét a Ford F-150-eseket előállító üzemben.

F1: Háromtizeden belül a Mercedes, a Ferrari és a Renault

A Nemzetközi Automobil Szövetség számításai szerint három gyártó erőforrása egyenlő szintre ért, csak a Honda van lemaradásban.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.