Miért nem kapcsolja be mindenki az övet?

Több százezer autós nem használ biztonsági övet

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.09.08. 06.00

Ha mindenki használná, sokkal kevesebb ember halna meg az útjainkon. Egy vadonatúj, még publikálatlan felmérés eredményei.

“Lassan megyek, az nem annyira balesetveszélyes” – ad magyarázatot rossz szokására egy kisvárosban élő harmincas fiatalember. A településen belül autózva soha nem kapcsolja be a biztonsági övét, csak ha elhagyja kocsijával a várost.
 
Kérdésemre, nem érzi-e ezt kockázatosnak, így felel.  “Fiatalon akadt néhány balesetem, egyik alkalommal sem voltam bekötve, és semmi bajom nem lett. Egyszer olyan 100-110 km/órával repültem az útról a fák közé. Több fát kitörtem, az autóm rommá tört, de én sértetlenül megúsztam.”
 
Ő a szerencsés kivétel, ugyanis a Magyarországon közlekedési balesetben meghalt sofőrök nagyjából kétharmada általában nincs bekötve. Jelentős részük talán ma is élne, ha használta volna a legegyszerűbb életmentőt, a biztonsági övet.


Amint a Központi Statisztikai Hivatal fenti táblázata mutatja, a kétharmados halálozási arány évek óta nem nagyon változik, tehát van min javítani, ha a közlekedésbiztonságot fontosnak tekintik az illetékesek.

Több százezer autós nem használ övet

Nemrég megszavaztattuk olvasóinkat az övviselési szokásaikról. A kérdés annyira megmozgatta önöket, hogy közel 24 ezer voks érkezett, aminek eredménye szinte pontosan megegyezik egy frissen készült országos – eddig még sehol meg nem jelent – reprezentatív felmérés eredményével.
 


A biztonsági övét hanyagoló 14 százalék felszorozva azt jelenti, hogy ma Magyarországon több százezer ezer autós egyáltalán nem használ biztonsági övet, vagy csak alkalomszerűen. Ami döbbenetes szám.

A hátul ülők fele különösen bátor. Vagy…

Rendkívül hasonló adatokat eredményezett Dr. Holló Péter kutató professzor, a Közlekedéstudományi Intézet munkatársa, és Dr. Véssey Tamás, a TÜV NORD KTI Kft. tudományos főmunkatársa által a múlt hónapban készített országos, reprezentatív felmérés – amelynek eredményeiből elsőként a Vezess.hu közöl adatokat.
 
A biztonsági övet használók aránya talán a legfontosabb közlekedésbiztonsági teljesítménymutató, ami jól jelzi a gépjárművezetők  és utasaik szabálybetartási szintjét” – így kezdi a Közlekedésbiztonság című szaklapban hamarosan megjelenő tanulmányát Holló, aki az elmúlt években részt vett ezekben a felmérésekben.
 
Az övet becsatolókat vagy hanyagolókat 2-2 vidéki és fővárosi helyszínen számolták a kutatók, a pontossága miatt minden évben ugyanakkor, és ugyanott. Budapesten 2 helyen: a Margit körút Széll Kálmán téri torkolata mellett és a BAH csomópontnál, vidéken pedig a 70-es út 13-14 km szelvények közötti lámpás kereszteződésben, és a 4-es főúton a ceglédi körforgalomnál. Összesen 3150 személyautót figyeltek meg.

Átlagolt övviselési arányok Magyarországon 1992 és 2013 között


A legfontosabb szám: az első üléseken ülők 87,3 százaléka beköti az övét, ami a hazai felmérések kezdete óta a legmagasabb arány. Annak ellenére, hogy a hátul helyet foglalóknak ellenben csak az 58 százaléka teszi meg ezt (ami borzasztó arány, ráadásul nem is emelkedett tavaly óta), az összes ülésre vetítve 2013 mégis új rekordot hozott. Összesítve: a ma Magyarországon személyautóban közlekedők 86 százaléka használja az övét.

A 4-ik emeletről pofára esni

Sajnos még mindig sokan gondolkodnak a cikk elején idézett sofőrhöz hasonlóan, városban ugyanis különösen jellemző az övhasználat mellőzése. A bekapcsolás aránya tulajdonképpen egyenes arányban nő a használt útra jellemző sebességgel: városban kevesebben, országúton már többen használják, míg az amúgy legkevesebb balesetet hozó, de leggyorsabb autópályán a legtöbben.
 
“Elszomorító, hogy városban sokan mellőzik a biztonsági övet, mert pontosan ennél a tempónál képes maximális hatékonysággal védeni az embert. Bezzeg autópályán, nagy sebességnél már félnek. Egyesek abban a tévhitben ringatják magukat, hogy városi tempós balesetnél még képesek kitámasztani karjukkal a testüket. Elárulom, 50 km/órás ütközésnél olyan erők hatnak az emberi szervezetre, mintha a 4-ik emeletről zuhanna a földre. Magyarán, senki nem képes kitámasztani magát” – mondja a professzor a Vezess.hu-nak.
 
Hiába az egyre kedvezőbb számok, hiába a 86 százalékos hazai rekord, nemzetközi összehasonlításban nézve a magyar adatokat, van még lemaradásunk.
 


Az övhasználat nem pénzkérdés, amit igazol, hogy nem csak Nyugat-Európa van előttünk, hanem több térségbeli ország is. A fenti táblázatban a 2010-es külföldi számok mellett 2009-es magyar adat látható.

Miért nem kötik be magukat?

Nyilván ez a legfontosabb kérdés: milyen okai lehetnek annak, hogy több százezer magyar az autóban ülve nem használja az életmentő övet. Holló Péter 3 csoportra osztja őket.

“Vannak, akiknél nem fejlődött ki az egészséges veszélyérzet, az életösztön, ők egyszerűen nem érzik, hogy a testi épségükkel, akár az életükkel játszanak. A másik halmazba azokat sorolom, akik valamilyen oknál fogva szándékosan nem akarják bekötni magukat, de már nem a veszélyérzet hiánya miatt, hanem mert kényelmetlennek tartják az övet, vagy úgy érzik, hogy korlátozza őket a mozgásban. De akadnak olyanok is, akik csak azért mellőzik, mert kötelező. Mindig vannak ilyen renitensek” – sorolja az akadémikus.

Szerinte a harmadik csoportba tartoznak a legkevesebben, de az is létező jelenség, hogy egyesek elfelejtik bekötni magukat.

Túl magas a bírság, kevés az ellenőrzés

Mi a cél? “Tolmácsoltam egy német kollégának. Ültünk a kocsijában, és mivel sütött ránk a nap, hátratolatott 10 métert az árnyékig. Természetesen bekapcsolta az övet, mire több se kellett nekem, megkérdeztem, hogy miért. Meglepetten azt mondta, észre sem vette, ösztönszerű mozdulat volt” – ad választ Holló Péter. Tulajdonképpen idáig kell mindenkinek eljutni nálunk is, hogy ösztönszerűen bekapcsolják a sofőrök az övet, ha beindítják a kocsit.


A professzor szerint hosszú távon a felvilágosítás (különösen a hátsó ülést használók felé), vagyis a minél több, és minél profibb kampány vezethet eredményre, ami nálunk az Országos Rendőr-főkapitánysághoz tartozó Országos Baleset-megelőzési Bizottság feladata.

Örök kérdés, hogy a bírság összegének felemelése, vagy a rendőrségi ellenőrzés hatékonyabb eszköz a felvilágosítással párhuzamosan, esetleg a kettő egyszerre? A professzor úgy véli, nálunk leginkább a pénztárcán keresztül lehet hatni az emberekre, de szerinte már így is túl magas Magyarországon a be nem csatolt övért járó, személyenként 10-20 ezer forintos bírság. Nem az a cél, mondja, hogy a szegényebbek egzisztenciáját tönkre tegye a bírság, hanem az, hogy visszatartó ereje legyen.

“Emellett nagyon is szükségszerűek a rendőri ellenőrzések, fontos, hogy tudják a sofőrök, ha nem használják a biztonsági övet, akkor lebukhatnak. Sajnos nálunk autózás közben nagyon ritkán találkozhatunk rendőrrel. Egy nemzetközi felmérés is kimutatta, hogy Magyarországon rendkívül kicsi a lebukás veszélye más országokhoz képest” – mondja Holló Péter.

Egyre több övhanyagolót büntetnek

Bár az autósok alig találkoznak ellenőrző rendőrrel, ha akcióznak, akkor a korábbiaknál több sofőrt és utast büntetnek. Igen, utast is, ugyanis az ide vonatkozó 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet szerint “a bírságolással érintett cselekmény elkövetéséért felelőssé tehető a járművezető, és az utazó személy”.

A Vezess.hu olvasóit sem ellenőrzik túl gyakran. Egy korábbi szavazásunk eredménye


Lakott területen belül 10 ezer forintot ér egy be nem kapcsolt öv, azon kívül 15 ezret, autóúton és autópályán pedig 20 ezret.

Tavaly egész évben 16.463 alkalommal indított a rendőrség közigazgatási eljárást az övhasználat elmulasztása miatt, 2013 első félévében viszont már 10.857 esetben, ami jelentős emelkedés. Az ORFK közlése szerint kifejezetten nagy hangsúlyt fektetnek a biztonsági öv használatának ellenőrzésére.
 
Amikor viszont azt kérdeztük, hogy tervez-e a magyar rendőrség kimondottan erre akciót, egy még márciusi TISPOL-ellenőrzést említettek. A rövidítés az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózatát jelöli, amely a kontinens legtöbb országában évente párszor közös akciót szervez. Idén 2 lesz Magyarországon.

A második most kedden-csütörtökön.


 

Kommentek

  • Guillotine

    A 30-as fiatalemberre nem mondanám hogy szerencsés kivétel!
    Nekem két komolyabb balesetem volt eddíg meg három nem túl komoly.
    Mindkettő komolyabb városban történt és egyiknél sem voltam bekötve.
    Az egyiknél 70-el hajtottam egy kereszteződésben egy furgon oldalába mivel nem adta meg az elsőbbséget,még csak meg se ütöttem magam.
    A másodiknál kb 90-el csúsztam le egy kanyarról mert nem az útviszonyoknak megfelelően vezettem (eső) kivittem egy fát ,egy buszmegállót és egy villanyoszlop állított meg. Ott megrándult a térdem és bevertem a fejem vizsont volt utasom is aki be volt kötve a jobb egyen neki eltörte az öv egy bordáját.

    Ettől teljesen függetlenül nem gondolom hogy nem kéne magunkat bekötni csak azt hogy nem csak az a lényeg mennyivel ütközünk hanem az is hogy mivel!
    Csak szerintem ezt nagyon sokan hajlandóak elfelejteni.
    Nem hiszem hogy egy Suzuki Alto-ból is kiszálltunk volna mind a ketten egy ilyen 90-es ütközés után.

    “Elárulom, 50 km/órás ütközésnél olyan erők hatnak az emberi szervezetre, mintha a 4-ik emeletről zuhanna a földre. Magyarán, senki nem képes kitámasztani magát”

    Köszönjük professzor úrnak az infót ,de vajon átélt már valaha egy ilyen vagy komolyabb ütközést.

    Minden esetre én igyekszem magam mindig bekötni és másoknak is ezt javaslom mert a baj nem alszik.

    Egyébként véleméynem szerint városban azért kötik be magukat kvesebben mert rövid távokat tesznek meg így az öv ki-be csatolása nyüggé válhat.

    “Elszomorító, hogy városban sokan mellőzik a biztonsági övet, mert pontosan ennél a tempónál képes maximális hatékonysággal védeni az embert. Bezzeg autópályán, nagy sebességnél már félnek.”

    Ez is érdekes még professzor úr főleg hogy 50-ről könnyeb áálóra vagy biztonságosra fékezni mint 130-ról..másrészt had idézzem az utolsó sorokat miszerint- “Lakott területen belül 10 ezer forintot ér egy be nem kapcsolt öv, azon kívül 15 ezret, autóúton és autópályán pedig 20 ezret.”- ezek után csodálkozik a statisztikán??

  • lacba2

    Én sem meggyőződésből csatolom be magam, hanem nincs kedvem ezért is fizetni.

  • Xebulon

    Szerintem 100 felett már lehetne engedélyezni, hogy ne kelljen öv. Ott már minek? Anélkül is meghalsz.

    Másik irányból össznépi játékot lehetne folytatni a lakossággal az öv-vadászatból. Egy digitális fényképezőgéppel bárki küldhessen fényképen, amin látszik, a közlekedő autó (tehát nem parkoló), rendszám, vezető és a be nem kötött öv. És a bírság fele a bejelentőé. Gusztustalan megoldás, de hatékony – legalább 10.000 önkéntes rendőr szabadulna az utakra, gyakorlatilag biztos a lebukás — fél év múlva, mint a kisangyalok automatikusan kötnénk be az övet – még akkor is, ha a barátnőnket tapogatjuk a hátsóülésen :)

  • Xebulon

    “Ott megrándult a térdem és bevertem a fejem, viszont volt utasom is aki be volt kötve a jobb egyen neki eltörte az öv egy bordáját.”

    Tetszik az az értékrend, hogy egy borda törés súlyosabb esemény, mint ha a fejét beveri…. Hát nekem a fejem nagyobb értékű, mint egy szaros bordám (amit biztos kiheverek 1 hónap alatt).

  • Guillotine

    Xebulon!

    Abban a helyzetben súlyosabb volt a bordatörés mivel a fejem semmi nem látszott csak egy lila púp meg hogy megrepedt a szélvédő.
    Az utasom viszont 2 hétig csak csak nagyon finoman tudott levegőt venni + se tüsszenteni se köhögni nem nagyon lehet és megköszönheti hogy nem állt bele a tüdejébe vagy nem lett belsővérzése.

    Tudod nem csak fejsérüléstől lehet ám meghalni.
    Volt már bordatörésed??

  • Guillotine

    egyébként semmi problémám nem lenne a cikkel ha nem ilyen lealacsonyuló stílusban közölné azokat a professzor által ténynek hitt információkat mint hogy 50el ütközni öv nélkül olyan mint kiugrani a negyedikről.
    Melyiküknek volt bármelyikben is része??

  • menőmanó

    Guillotine

    1. Nem bölcs dolog elszállni a kanyarban vizes úton.
    2. Butaság ha az ember nem köti be magát.
    3. Szánalmas, ha valaki a “lealacsonyító” stílusnak nevez egyértelmű dolgokat.

    Segítek! Azt az állapotot feltételezik, ha egy szilárd tárgynak ütközöl frontálisan. Nem sodródsz, pördülsz, hanem egyenesen nekivágódsz. Nagyon nem mindegy az ütközés módja. Neked szerencséd volt ennyi, semmivel sem több. Ha az a fa erősebb (nem kiviszed, hanem megállít), akkor nem itt írogatnál, ebben biztos lehetsz.
    Az viszont becsülendő, hogy legalább nem vagy az öv használata ellen.

    Ha esetleg balesetet okoznék és valaki azért sérülne komolyabban mert nem volt bekötve, az nagyon nem tetszene.
    Törvénybe iktatnám, hogy az övet mellőzők kötelesek megtéríteni a baleset után rájuk fordított egészségügyi ellátás teljes költségét, függetlenül a felelősségüktől.

  • menőmanó

    Xebulon: “Szerintem 100 felett már lehetne engedélyezni, hogy ne kelljen öv. Ott már minek? Anélkül is meghalsz.”

    Egyáltalán nem biztos, hiszen nem minden ütközés frontális!
    Mi van akkor, ha “elszállsz” és pörög az autó a földet éréskor?
    Ha be vagy kötve lehet, hogy simán megúszod. Viszont, ha nem használod az övet szinte biztos, hogy kirepülsz az autóból és onnan nagyon lecsökkennek a túlélési esélyeid.

  • Guillotine

    Menő!

    1.Nem bölcs dolog, de ha te még nem törtél autót mert azt hiszed olyan kurva jól vezetsz akkor tévedsz mert vezetni az tud akinek tapasztalata van.
    Nyilván Vettel vagy Schumacher is összetört már pár autót és elszállt pár kanyarban az sem volt bölcs dolog viszont az ember tanul belőle.
    Tehát ha TE ezt nem tapasztaltad még akkor ne írogass itt! ;)

    2.Ugyanarról beszélünk!Szerintem is butaság az öv mellőzése csak én tapasztaltam,Te meg csak kerülöd a büntetést!

    3. A professzor és a cikkíró megszólítása lealacsonyító a többi emberrel szemben akik ugyan lehet hogy szabályt szegnek ha nem kötik be az övet de az ilyen megnyilvánulásoktól nem fognak jobb belátásra térni!!
    Ambíciót kell keresni nem büntetni!
    Professzor létére ezt tudhatná!
    Te meg tényleg elhiszed hogy van olyan ütközés ahol mindenki elengedett kézzel megy neki a másiknak vagy egy falnak és nem tesz semmit ellene??Mindig fékeznek az emberek ütközésnél és mindig tekerik a kormányt is!Ezért írtam hogy nem életszerű amit leír!

  • menőmanó

    Guillotine

    Sajnos én is törtem már autót, de azok kis koccanások voltak elhanyagolható anyagi kárral.
    Szerintem elég nagy tapasztalatom van, de erről kár vitatkozni. Eddig még éreztem a határokat, és ki tudtam védeni komolyabb dolgokban mások hülyeségeit, de nyilván én sem vagyok tévedhetetlen.
    Én jobban szeretek mások kárán tanulni, mint a sajátomon. Autóvezetésnél főleg. Mindig megnézem az orosz fedélzeti kamerás felvételeket. Nagyon tanulságosak!
    Az autóversenyzőket meg ne keverjük ide, mert ők egy másik dimenzióban mozognak, gondolom ezt belátod. :)

    Mivel gyorsan autózom, nálam alap az öv használata és az utasaim sem ússzák meg. Nem a büntetés az indok, hanem a józan ész.

    Itt nem az életszerűségről van szó, hanem a erőhatás hasonlatáról elrettentésnek. Ezzel talán meg tudják értetni, hogy micsoda erők hatnak az autóban ülőkre és esélyük sincs kézzel megtartani magukat.
    Nyilván mindenki próbálja elkerülni a balesetet, de ez gyakran nem sikerül és az öv mentheti meg az életüket. Mint írtam a kocsiból való kiesés ill. a kocsiban az össze-vissza csapódás bekövetkezését is meggátolja.

  • PAlex

    Aki övet nem köti be, az buta ember.
    Ezen nincs mit szépíteni, mert csak a szegénységi bizonyítványát erősíti meg vele.
    70-el telibe verni egy furgont öv nélkül meg azt jelenti, hogy szépen kifejeli a szélvédőt a kedves kolléga. Szóval az vagy nem 70 volt, vagy az öv volt bekötve.

    Egyébként meg a másik butaság, hogy 100 felett már mindegy.
    Ha nem kap el az ember ilyenkor egy fát, oszlopot, vagy egyéb kemény tárgyat, még többször pörögve, borulva is komolyabb sérülés nélkül ki lehet szállni az autóból. Fának csapódva viszont már 80-nál is több esélye van a halálnak, mint a túlélésnek.

  • Guillotine

    PAlex!

    Aki mindekit lehülyéz az viszont okos nem??!
    Pont erről beszélek!
    Neked milyen hasonloó élményeid voltak hogy tudod mi kellett volan hogy történjen velem 70 nél öv nélkül??
    Egyébként még mindig megvannak a képek amit a biztosító készített amin többek között az is látszik hogy nem nyilt a légzsák és világít az öv bekötésére figyelmeztető piros lámpa + a kilométer óra is áll valamilev 70 alatt!

    Rendőr helyszinelt 20 ezer volt a bünti az öv miatt + a furgonos kötelezője fizetett!

    De te biztos jobban tudod mer olvastál már róla nem??!

    Mondtam az irkáljon aki legalább egyszer átélt komlyabb balesetet övvel vagy anélkül!

    A többi csak okoskodás!

  • Guillotine

    PAlex!

    Amugy meg remélem nem hiszed hogy az öv mindentől mindig megvéd?!
    Arányosan nagyobb az esélyed ha be van kötve ez igaz!
    Na de mik az arányok??

    Hallottál már égő autóban embereket sikoltozni mert a rájuk olvadt biztonsági öv miatt nem tudtak kiszállni??!

    Légszákról kb ugyanez a vélményem!
    Arányosan több az esély a túlélésre ha van,de azért volt már akinek kitörte a nyakát jobb esetben az orrát.

    Csak ezek az emerek nem tudják leírni hogy pont attól haltak meg aminek meg kellet volna védenie őket!

  • PAlex

    47km/h-val (igazságügyi szakértő megállapítása szerint) csapódtam egy kocka Lada két tengelye közé, mert piros lámpánál keresztben kijöttek elém egy kamion takarásából.
    Ott a Lada felborult, az én Vectrám meg gazdasági totál lett. Be voltam kötve, de éreztem, hogy ha nincs, akkor repültem volna előre. Másnap kicsit fájt a nyakam, de ennyi.

    Aztán volt egy másik eset, amikor egy telefonáló csajszi rántotta elém a kormányt, mert ő ott balra akart fordulni. 50-60között haladtam kb., fékeztem, de már késő volt. Itt kb. 30-40 között lehetett az ütközés, a kocsim jobb eleje kapta el az ő bal hátulját. Ekkor ketten voltunk a kocsiban. Én be voltam kötve, a mellettem ülő nem. Nekem semmi bajom sem lett, ő pedig megfejelte a szélvédőt, ami berepedt, de nem tört ki.

    Szóval lehet itt kivételeket mondani, de ezek általában 1:10000-hez arányok kb., vagy még annyi sem.

  • menőmanó

    Guillotine
    A légzsák akkor szokta valakinek kitörni a nyakát, ha a nagy eszével nem kapcsolja be a biztonsági övet. Egyébként kizártnak tartom, ha normálisan be van kötve.
    Az öv közelében nem árt kést tartani (nekem kettő is van) az autóban, mert valóban lehet olyan eset (100-ból 1), amikor baleset után el kell vágni az övet.
    Akkor van baj, ha elvesztetted az eszméletedet, de ez meg még valószerűtlenebb. :)

  • Guillotine

    Menőmanó!

    “A légzsák akkor szokta valakinek kitörni a nyakát, ha a nagy eszével nem kapcsolja be a biztonsági övet. Egyébként kizártnak tartom, ha normálisan be van kötve.”

    Ennyi hozzászólás és műszaki “tapasztalat” után illene tudnod ,hogy a légzsák nyitásának alapvető feltétele ,hogy a biztonsági öv be legyen csatolva.

    Ha az övet érzékelő jeladó nem ad jelet akkor a többi funció sem működik pont az általad írt balesetek elkerülése végett.
    A gond az hogy még így is van akinek kitöri a nyakát vagy inkább javarészt az orrát mert az övfeszítő is bekrepálhat az évek során meg a légzsák is nyílhat úgy hogy pont fájjon ez már csak üléspozíció kérdése.

  • menőmanó

    Guillotine

    Látszik, hogy nem vagy képben. :)
    Aki nem használja az övet az ráül a becsatolt övre vagy “vak” csatot használ a műszerfali villogás és a jelzőhangok megszüntetése miatt.
    A jeladóval kapcsolatban meg kétségeim vannak, hiszen mindenhol kiemelik a légzsák övhasználat nélküli veszélyességét. Miért tennék, ha nem működne, akkor ha nincs becsatolva az öv? Sehol nem találtam erről leírást.
    Mutass erre bizonyítékot, mert a régebbi autókban ilyen nem volt, az biztos.

  • Guillotine

    Menőmanó!

    1. Képben vagyok láttam nem egy hülyét aki úgy használja hogy az ülés mögött húzza el az övet vagy csak csatot használ csal Te mindig terelsz mert itt nem arról volt szó hogy nem használja valaki hanem hogy ha be van csatolva az öv akkor nyit a légzsák , ha nincs meg nem nyit! Az ha megkerüli a biztonsági kört az ő baja! Akkor biztos hogy kitöri a nyakát vagy széttöri a mellkasát!

    2. Az hogy a Te hatalmasank hitt műszaki és vezetési tapasztalatodból ez az információ kimaradt nem én vagy a google tehet….

    A Te problémád hogy téged olyan nagy önbizalommal áldott meg a jó isten hogy nem tudod elképzelni ,hogy akadnak olyanok akiknek ezt tanították és esetleg gyakorolják is a tudásukat a szakmában nap mint nap , vagy hogy esetleg van valaki/bárki aki jobban ért valamihez/bármihez mint Te pusztán csak azért mert érdekli vagy mert ez a munkája.

    3. Jelenleg még mindig él az “Ártatlanság vélelme” ebben az országban ha jól tudom!Tehát a vádlott mindaddíg ártatlannak minősül amíg valaki be nem bizonyítja az ellenkezőjét.
    Tehát ha én állítok valamit és Te az ellenkezőjét állítod és/vagy azt állítod hogy nem mondok igazat akkor azt neked kell bebizonyítani és nem nekem!
    Ezt jó lesz ha végre az eszedbe vésed!

    De lásd kivel van dolgod ,megadok egy elérhetőséget -ha nem tudod elérni add meg a email címed és elküldöm az egész anyagot – mert gondolom a szakács- és építész könyvekben nem ilyenekről írnak:

    Ez egy 2005-ös tanulmány amikorra már a mazda elkészítette az un Smart légzsákot aminek pont az a lényege hogy csak akkor nyit amikor lehet és azt is mérlegeli ,hogy mennyire nyisson.

    http://matyi.misi.eu/doc/bolr2005.pdf

    De ki is emelem neked ide:

    “A Mazda Intelligens Légzsák Rendszert (Smart Airbag System) fejleszt
    A Mazda mindig is el

  • Guillotine

    Kiemelném ha hagyná rendszer!

    Még egyszer tehát:

    “A Mazda Intelligens Légzsák Rendszert (Smart Airbag System) fejleszt
    A Mazda mindig is el

  • Guillotine

    Azonban a légzsákok maximális hatékonyságának eléréséhez elengedhetetlenül szükséges
    a biztonsági övek használata és a megfelel

  • Guillotine

    Hihetetlen!

    Sehogy sem engedi ide!

    Akkor ha meg tudod nyitni 13 oldal 18. bekezdés Mazda Intelligens Légzsák Rendszer.

    Ha nem akkor privátban elküldöm az anyagot valahogy csak neked..;)

  • Guillotine

    Ja és részemről itt lezártuk a vitát!

    Ha neked ez sem elég akkor majd egy következő cikknél vitázunk tovább..;)

  • Guillotine

    Mazda Intelligens Légzsák Rendszer [18]
    A Mazda Intelligens Légzsák Rendszert (Smart Airbag System) fejleszt
    A Mazda mindig is el

  • menőmanó

    Guillotine

    1. Nem terelek, mert ha érted is amit olvasol, akkor egyértelműen leírtam, hogy nem hallottam olyan érzékelőről ami kikapcsolná a légzsákot, ha nincs bekapcsolva az öv. Azt nem állítottam, hogy ilyen nem létezhet és főleg nem hazudtoltalak meg.
    A Te általad belinkelt szöveg egy típus (Mazda) fejlesztését írja le, ami nem nevezhető elterjedtnek, arról nem is beszélve, hogy a szenzorok garmadájával ellátott rendszer (rengeteg hibalehetőség főleg az idősebb gépjárműveknél, így a későbbiekben erősen kétségbe vonom a hatékonyságát), tévedhet is.

    2. Azért mert valamiben nem értünk egyet, ill. nem fogadom el tényként az állításodat, még nem ok a sértődésre és a támadásra. Ne érezd magad vádlottnak. Ez nem erről szól. :)
    Én mint már többször írtam, szórakozni és eszmét cserélni járok ide néhány elhanyagolható esettől eltekintve. Szeretem az értelmes vitákat olyan olvasókkal, akinek nem a személyeskedés és az anyázás a fő érve. Téged így ismerlek, bár néha érdekesen (sértődést érzek) reagálsz néhány dologra.

  • Guillotine

    Menőmanó!

    Örülök ha így gondolod mert az felület pont erre is való (nem is arra amire páran használják vagy használták lsd. Holiday) és én is ugyanzért vagyok itt.
    Kíváncsi vagyok mások álláspontjára és véleményére és néha megvitatni egy-egy témát.

    Én is úgy ismerlek téged akivel ezt lehet normális hangnemben csak néha úgy érzem minden áron a saját igazadat akarod akkor sem ha nem az a valóság. Ritka pillanatok egyike ha olyat látok tőled hogy “Bocs igazad volt!” vagy “Ezt nem tudtam!” mert ugye a vitához az is hozzátartozik hogy ha valaki ésszel érvel akkor elismerjük az igazát mert különben soha senkinek nem lenne igaza. :)

    Visszatérve a Smart Airbag System 2005-óta terjed és nem csak a Mazdákban mivel ez már akkor is a Mercedes-el közös fejlesztés volt és nem hiszem hogy az azóta készült és ma is készülő autókban a rengeteg elektromos hülyeség mellett /lsd Új S osztály :)/ pont a SAS hiányozna.

  • DEAK

    Az életnek nincs értelme,nem a halálnak…

Jó vétel vagy nagy bukó? – Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

Mazda3: nemcsak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.