Sofőr nélküli autók a sztrádán

Jönnek a maguktól közlekedő Nissanok

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.09.05. 07.35

Ugye milyen vonzó dolog lenne a Balaton felé araszolva szisszenteni egy Sopronit? Vagy szundikálni egyet a kormány mögött. Ez már nem is a nagyon távoli jövő zenéje, a magától közlekedő autót 2020-ra ígérik. Kipróbáltuk.

Újságírók eddig még nem ülhettek hasonlóban, de mi most veszünk egy nagy levegőt, és beülünk az autópályán is vezető nélkül száguldozó autóba. Indulás előtt még végiggondolom, mi rosszat írhattam az utóbbi időben a Nissanról, de nem jut eszembe semmi olyan súlyú dolog, amiért a gyors és váratlan halálomat kívánhatnák. Azért mégis hátra ülök és gondosan bekötöm magam.
Először persze kintről jártuk körbe az átalakított Nissan Leaf-et. A szélvédő mögül kukucskáló kamerákon kívül más is árulkodik arról, hogy ez a szerkezet valami olyasmit tud, amit még nem nagyon láttunk autótól. A sarkokban, illetve elöl és hátul csúf, de roppant hasznos bibircsókok, kémlelik a környéket, olyan precízen és fürgén mérik fel a terepet, amire ember nem nagyon lenne képes. A lézerszkennerek a többi autót, illetve egyéb forgalmi akadályokat tartják szemmel, míg a kamerarendszer a táblák és a jelzőlámpák információit dekódolják, hogy a számítógép a legjobb döntést hozhassa.

De mi csinos kis nyilakkal rámutatunk a lényegre

Mert ezt az autót neki kell vezetnie. Szabályosan, ha nem is valódi, de valódinak tűnő, szimulált közlekedési szituációban, ahol igazi jelzőlámpák, felfestések, táblák és hagyományos, sofőrös autók között kell balesetmentesen teljesítenie a távot. Megy is minden rendben, mellettünk a japán mérnök mindent kommentál, mikor mi történik. Először csak követjük a felfestést, majd a kereszteződésnél az autó kiszúrja a táblát is, és a velünk nagyjából egyszerre érkező másik autót is.
Elbánik a kereszteződéssel, előz – közben figyel a szembejövő autókra – elkerüli az autók közül kiugró gyalogost is, majd később, az autópályás szakaszon a terelőbóják sem hozzák zavarba. Ilyenkor a biztonságos oldaltávolság megtartása fontosabbá válik, mint a felfestett vonalak mértani közepén haladás. És ami a legfontosabb, ezeket a mutatványokat közel olyan tempóban csinálja, amely forgalomérett. Sőt, sokaknál – főleg középkorú, leszegett fejjel, összeszorított ajakkal közlekedő hölgynél – gyorsabban, és nem utolsó sorban biztonságosabban.
Az alábbi videón mindent megmutatunk, mit tud a vezetőmentes Nissan. Előzéstől, a kikerülésen át a piros lámpánál megállásig és a pláza előtti parkolóhely-foglalásig:

Mit tud?

A Nissan közel tucatnyi újításának köszönhetően a Leaf-be épített rendszer folyamatosan figyeli a jármű környezetét, és képes azonnal reagálni a forgalom változásaira. Legyen az piros lámpa, sávelhúzás, bójás terelés, autók közül kiugró gyalogos, vagy előzni, kikerülni való autó. Szóval a közlekedési szituációk nagy részét egész jól kezeli.
Mindez a Nissannál hamarosan, piacképes formában is valósággá válhat – saját terveik szerint valamikor 2020 környékén.  A rendszer egyelőre nem túl kompakt, egy Leaf csomagtartója szinte csurig van az elektronikával, kábelekkel, belsejében több monitor van mint egy Tescós biztonságiember kuckójában,  és az autó külsején is fura, esztétikusnak nem nevezhető dudorok láthatók. Ha a mérnökök a folyamatos belső sávban haladást, leszorítást, bepofátlankodást és egyéb emberi finomságokat nem programozzák bele a gépbe – miért is tennének ilyet – akkor néhány évtized múlva csak boldogan vigyorgó arcot látunk majd az autókban.

A lézerszemek a sátorba is belátnak. Egész tisztességes átfedés van a látómezők között.

De a biztonságos közlekedésen túl olyan extrákat is tud, amelyekre nem is gondolnánk. Például ha szívrohamot kapunk, de még egy gombnyomásra maradt erőnk, akkor a kocsi biztonságosan leparkol az út szélén, de elmehetünk vele bevásárolni – hagyhatjuk akár vezetni is út közben – majd ha elegánsan kilibbenünk a pláza bejáratánál, az autó szemérmesen bezárkózik, majd lógó orral elkullog, hogy valahol a mókusos, vagy borzos táblán is túl parkolóhelyet keressen magának. Útközben nem üt el senkit és illedelmesen megvárja, ha valaki ki akar állni a helyéről. Persze ezt nem önzetlenül teszi, hanem utána le is csap a kínálkozó lehetőségre és leparkol a felszabaduló helyre.

Nem nyúl semmihez az úriember, de jobb hogy velünk van

Eközben használja ugyan a GPS-ét de nem térképadatok alapján tájékozódik, hanem lézer-szkennerjeivel pásztázza a parkolót. Aztán ha a gazda végzett, akár a parkoló másik feléből is pillanatok alatt érte megy. Nehogy akár egy métert is gyalogolni kelljen.

Miért is jó ez?

Csak az Egyesült Államokban évi hatmillió karambol következik be, ami 160 milliárd dolláros kárt okoz, és vezető halálozási oknak számít a 4 és 34 év közötti korosztályban. Az amerikai balesetek 9 százaléka emberi hiba, jellemzően figyelmetlenség miatt következik be.

Kínzó kérdés:

Vajon a stoptáblánál miért kell megállnia egy olyan autónak, amely mindent ismer, jobb a reflexe Vettelénél és olyan messzire belát a kereszteződésbe, hogy na. Mindezt éjjel-nappal, ködben, vakító szembefényben, bármikor. Hm? Miért is?

Dél Kaliforniában nehéz meghalni. Ezt a légkondicionált sátrat vészkijárat-jelző táblával és porral-oltóval is ellátták. Biztos, ami biztos.


Van ennek értelme?

Magyarországon nyilván csekély. De például Amerikában, ahol az ingázás és a nagyobb távolságok miatt jóval több időt tölt az átlagautós a kormány mögött, főként az autópályán araszolva, ott már kifejezetten vonzó lehet egy olyan megoldás, ahol békében lehet ücsörögni, dolgozni, falatozni az autóban, a vezetésre, forgalomra fittyet hányva. Az autópályán, dugóban senyvedés nem valószínű, hogy bárkinek is komoly vezetési élményt jelentene, amiről csak zokogva hajlandó lemondani. Tehát igen, van értelme a sofőrmentes autónak.
És te beleülnél egy ilyenbe? Soha? Vagy szombat este azért jó lenne, ha hazavinne, ágyba tenne? Szavazz és/vagy írd le a véleményed!

A Leaf akksijai bírják ezt az erőművet is

Szavazás

Tetszik a sofőr nélküli autó ötlete? Szavazz 1-től 10-ig!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • szaboata

    Én már régóta szűrcsölöm a sopronit útközben,nem nagy szó.
    Csak ülök a vonaton,s irány a Balaton….

  • Guevara

    “Kínzó kérdés:

    Vajon a stoptáblánál miért kell megállnia egy olyan autónak, amely mindent ismer, jobb a reflexe Vettelénél és olyan messzire belát a kereszteződésbe, hogy na. Mindezt éjjel-nappal, ködben, vakító szembefényben, bármikor. Hm? Miért is?”

    Nem tudom hogy ez miért nem nyilvánvaló a számodra Rácz Úr?! A válasz: Mert a KRESZ még nem tart ott ahol a technika. És azt se feledd, hogy a modern szoftvernek egy “ósdi” hardvert kell mozgatnia, ami nem képes hipertérugrásokra. Sem.

  • Guevara

    Ó, elnézést kérek, Földes Úr!

  • bundaska1001

    Én részemről szeretek vezetni,nekem nem kellene robot autó.Mellé ülni biztos nem tudnék mert a berögződéseimen nem tudnék uralkodni.

  • hanyistok

    Guevara!
    Végülis jogos, a szabály az szabály. Bár a KRESZ is tele van kivételekkel, lehetne kivétel a robotautó is. Mert ugye stop táblánál azért állunk meg, mert nem látjuk be az adott kereszteződést. Ez az autó viszont belátja.

  • Guillotine

    Uraim!
    Nem csak azért kell megállni a STOP táblánál mert ez a szabály hanemazért mert vannak más autosok is akiknek elsőbbésgük van esetenként.
    Ilyen alapon ezzel az autóval át lehetne menni a piros lámpán??Netán nem kell megállni a vasúti átjáróban sem? Akkor sem ha csörög zörög és villog??
    A KRESZ dolga helyén tartani a forgalmat és kezelni azt a pár száz millió autót az utakon.
    Ha mindenki ilyenekkel járna akkor minden kereszteződés egyenrangú lenne?

  • PAlex

    Van ennek értelme, főleg autópályán, ami a legunalmasabb, főleg, ha messzire megy az ember. Miért ne olvashatna addig az ember, vagy bármi mást, mint egy buszon, vonaton?

  • hanyistok

    Drága Guillotine!
    A cikkben benne van, hogy az autó ha van kinek, akkor megadja az elsőbbséget. A stop tábla nekünk, vaksi, lassú embereknek van, hogy álljunk meg és így nyugodtan tudjunk benézni a veszélyes, nehezen belátható kereszteződésbe. Ez az autó már akkor tudja, hogy kell-e majd valakinek elsőbbséget adnia, amikor még messze van a kereszteződéstől. Tehát teljesen felesleges állóra fékeznie, ha már egy perccel korábban kiderítette, hogy senki nem lesz a környéken, amikor odaér.

  • Guillotine

    Földes Úr!
    Szakújságíró lévén felismerhetné a tényszerűségét annak hogy ez az autó -és az ön meglátása- nem életszerű – ha úgy tetszik realista!

    Kérdezem:
    -Mennyi olyan kereszteződést ismer amelyen egy átlag napon a tervezett forgalom halad át?

    -Ha megválaszolta a kérdést az is kiderül hogy használhatatlan ebben a formában ez a gépjármű ,mivel ha nagy a forgalom netán még bunkók is akadnak ,akkor eme gépjárművel egy átlagos fővárosi vagy nagyvárosi kereszteződéshez érkezve soha – de legalább 10 percig egy átlagos napon- nem lesz lehetőségünk kifordulni egy alárendelt útvonalról mert annyi autósnak kellene elsőbbséget adnunk.

    Nyilván ezt mi hülye ,reakció idő nélküli marhák magunk simán megoldjuk 2-3 perc alatt, na de ha az említett gépjármű valóban úgy működik ahogy mondja/írja/ vajon mire érek haza az oviból egy átlag csúcsforgalomban egy átlag munkanap??

  • hanyistok

    EZ az autó nem statisztikák, tervek alapján közlekedik, hanem “lát”. Ha egy kereszteződésben meg kell állnia, mert jönnek, akkor megáll. Ha nem jönnek, nem áll meg. Ismeri a szabályokat, felismeri a lámpákat, felfestéseket, másik autót, gyalogost, kutyát, macskát, bunkókat, terelőbóját, mindent.

    Emellett, mivel messzebb és jobban lát az embernél, valamint a számítási potenciálja is nagyságrendekkel jobb és pontosabb az emberénél, és a fejét sem kell forgatnia, mégis egyszerre ötfelé lát, pontosan tudni fogja, mikor fér ki. Ellenben az emberrel, aki ha nem fér ki, két perc után ideges lesz és könnyebben hibázik.

  • Guillotine

    Szerintem elbeszélünk egymás mellett. :)
    De ha gondolja bízza magát egy ilyen autóra de ha ennyire nem kíván valaki a vezetéssel foglalkozni akkor üljön buszra vagy vonatra.

    Azt lehet hogy kiszámolja hogy hova fér be de amikor az említett szituációban egy hosszú nap után az ember idegesen áll a kereszteződésbe és sehova nem fér be és nem is engedik ki vagy 10 perce akkor mi marhák akik nem tudunk számolni “csinálunk” magunknak helyet és betolakodunk.
    Mert nem várunk a tökéletes szituációra amikor a csillagok állása is és a többi autós pozíciója is megfelelő ahhoz hogy kiforduljunk.
    Autópályára felhajtani szép dolog na de lekanyarodni egy forgalmas főútra is ilyen simán megy??

    Attól hogy tudja pontosan mikor mennyi autó jön akkor amikor jobbról és balról is kilométeres kocsisor halad 80-al csak egy információ lesz mert addig fog várni míg biztonságban tökéletesen ki nem tud kanyarodni.ű
    Addigra egy átlagos embernek már rég tele lesz a töke….
    Ettől függetlenül vannak jó megoldásai de az egész autót nem kellene a byteknek uralnia.

    Egyébként a mai nagyon drága nagyon korszerű utasszállító repülök kb 10x komolyabb fedélzeti számítógépes rendszerrel és felügyelettel működnek és mindig van előre nem látható veszélyhelyzet ami miatt mégis leesnek ezek a gépek 2-300 utassal a fedélzeten.

  • Guillotine

    Az USA-ban az évi hatmillió balesetből tehát 540.000 az amit emberi hiba okoz.
    A többi 91%-ra is megoldást nyújt vajon ez az autó??

  • Guillotine

    egyébként 5-re értékeltem mert lehet jövője de nem nálunk max tényleg az USA-ban + elég sokat kell még fejlődni hogy láthatatlanná tegyék az soksok
    eszközt amivel mindezt tudja ez az autó.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

Okos kis kocka a Hondától

Jövő januárban leplezi le új koncepcióját a Honda. Önjáró, gondolkodó, elektromos gépkocsit ígérnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.