Vezethet egy epilepsziás beteg?

Válogatás heti szakértéseinkből

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.09.04. 16.00

Heti szakértői válogatásunkban, hegyi utakhoz keresünk autót, kiderítjük mennyit ér a placcon csapatva gyakorolni, illetve egy epilepsziában szenvedő olvasónknak nyújtunk jogi tanácsot.

Vezethet egy epilepsziás beteg?

Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Szakértő!

Autó vásárlás előtt állok. A félre tett összeg erre a célra 2-2,5 millió forint. A párommal sokat utazunk és nagy távokat főleg hegyekbe. Amiket eddig kiszemeltünk az a Skoda octavia 1.6 benzin vagy 1.9 TDI, vagy VW Golf ugyan ezekkel a motorokkal, vagy esetleg néztük még a Suzuki SX4 est is.

A kérdésem , megéri e dízelt venni , mert azt hallottam nagyon magasak az alkatrész árak, vagy a benzines is megfelel erre a célra (hegymenet , Alpok). Most benzinesünk van de azzal szenvedünk , igaz az egy kis köbcentis suzuki. Esetleg ha van önnek is valami tippje milyen típusu autó ami megbízható azt is szívesen fogadom. Még valami a párommal nem szeretnénk öreg autót vásárolni ilyen 3-4 éves korig gondoltuk maximum 5 éves.

Válaszát előre is köszönöm.

Tünde

A Ford Focus II. generációja ajánlott típus, vezethetősége, kényelme, megbízhatósága kiemeli a tömegből

Szakértőnk válasza

Kedves Tünde!

Hegyekben autózni tényleg jól jönne egy turbódízel nyomatéka, ereje, de 2-2,5 millió forintból maximum 5 évesen tipikusan olyan autókat tudnának kifogni, 150-250 ezer valós kilométerrel, amikre már költeni kellhet, vastagon. Az alkatrészek és a javítások valóban nagyon drágák. Tehát vagy vennék Focus 1,6 TDCi-t vagy Octavia 1,9 TDI-t, de 1,6 millió Ft körül és akkor marad pénzük javításra. Ennél szerencsésebb az 1,6-os benzines szívómotorral megvenni a kettes Octaviát, amely százon 7-11 literrel nem valami takarékos, de finoman jár, nem túl erőtlen és nagyon tartós motor.

2-2,5 millióból nagyon sok más autót találni, de az optimum kényelmét, biztonságát és ár/érték arányát tekintve az Octavia második szériája. Az SX4 kényelme (zaj, rugózás, térkínálat) jóval gyengébb, akkor venném a Škoda helyett, ha gyakran mennek rossz úton, ahol leér az alacsonyabb építésű autó. Az SX4 városi forgalomban volna előnyben a magas üléshelyzettel, kényelmes ki-beszállással és kis méreteivel. Egyébként az SX4 megbízható, gazdaságos és biztonságos autó, csak jóval kisebb és kevésbé kényelmes az Octaviánál.

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Székely Gyula!

Jogosítványomat majd 2 éve szereztem, azóta körülbelül átlag havi 100-200 km-t vezetek vidéken, nagyobb városba csak Szegeden szoktam a volánnál ülni. Így nem mondhatom, hogy túlzottan nagy rutinnal rendelkezem, de telente ha eddig hó volt, rendszeresen kijártam egy forgalmon kívüli nagy placcra “rodeózni”.

Már egész jól kordában tudom tartani az autót a csúszásoknál és az érdekelne, hogy az ezzel szerzett rutinommal ki tudnék e védeni egy közúton, száraz vagy esős körülmények közti esetleges megcsúszást?

Válaszát előre is köszönöm!
Tisztelettel: Takács Dániel – Makó

Némi haszna van a parkolóban csúszkálva felkészülni a télre, de egy vezetéstechnikai tréning az igazi

Szakértőnk válasza

Kedves Dániel,

az nem egy rossz gondolat, ha a tél kezdetén kimegy egy látszólag üres aszfaltozott területre, (Szegeden nyilván a város szélén lévő volt kamionparkolóba) és ott megpróbál manőverezni. Amennyiben ezt rodeózásnak nevezzük, akkor nem biztos, hogy ugyanarról beszélünk.

Amire én gondolok, és a tapasztalatok frissítésének számít, hogy megpróbál havon, jégen elindulni, finoman, aztán durván, túlforgatott hajtott kerekekkel.

Ugyanezt megpróbálja fékezésnél, tehát fékez finoman, majd egyre erősebben. Ha van ABS azért, ha nincs azért. Keresi a tapadás, csúszás határát. Amikor már ezen is túl van, érdemes megnézni különböző íveken haladva az autó viselkedését. A jelentkező alul-, vagy túlkormányzottságot kell felismernie, és a kivédését megoldania.

Olyan helyen gyakoroljon, ahol a terület teljesen akadálymentes, kellően széles az út, és van hova kisodródnia, ha gond lenne. Jellemzően vezetéstechnikai pályának hívják az ilyen területeket, amit úgy alakítottak ki (már amelyiket) ,hogy megfeleljen a biztonságos gyakorlás feltételeinek.

Alacsony tempójú gyakorlásnál, 50 km/h alatt, az információ beviteli sebessége, a feldolgozás, és cselekvés gyorsasága és maga a jármű viselkedése könnyen összhangba hozható.

A gond az, hogy közúton nem ilyen sebességgel kényszerülünk saját, vagy mások hibájából megoldani vészhelyzetet. Ezért hoztam létre 2005-ben egy olyan vezetéstechnikai pályát, ahol 60 km/h-nál lassabban, és 100 km/h-nál gyorsabban első alkalommal nem gyakorlunk semmit. A következő szint az itt szerzett tapasztalatokra épül. Azt gondolom a valós, közepes és nagysebességű gyakorlást nem pótolja semmilyen szimulátor, vagy egyéb technikai szemfényvesztő eszköz. Nem is használunk ilyet.

Röviden összegezve: az nem árthat, ha a tél kezdetén csúszkál egy kicsit, de a tréninget az nem fogja pótolni. Igaz, a kurzus pénzbe kerül, de egy első köténylemez-csere árából legalább kétszer eljöhetne tréningre.

Üdvözlettel,  Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Hölgyem/Uram,

Orvosi zárójelentés szerint epilepszia gyanura utaló rosszulét miatt bevont B.kategóriás vezetői engedélyt 1 év gyógyszeres kezelés és rosszul-lét mentes időszak utáni orvosi vizsgálat következett,ahol leirta az orvos,hogy amennyiben negativ lesz az EEG vizsgálat a jogositványt visszaadják.Negativ EEG vizsgálatot követően ugyanaz az orvos közölte,hogy megnézte a jogszabályt és mégis inkább 2 évre változtatja az időt. Kérdésem: van e jogorvoslati lehetőség,és milyen formában, valamint 2 év után ujra kell e vizsgázni?
Mindenről orvosi jelentésem van.

Válaszát köszönöm

Mikor juthat jogosítványhoz az aki epilepsziában szenved? A helyzet jogi hátterére világít rá szakértőnk

Szakértőnk válasza

Kedves Erzsébet!

Általánosságban minden epilepsziás beteget, aki nem rohammentes, a jogosítványszerzés szempontjából alkalmatlannak nyilvánítanak, ugyanakkor a jogszabályok lehetőséget biztosítanak az egyéni mérlegelésre is. Gyakran fordul elő, hogy a háziorvos, kezelőorvos nem méri fel a beteg egyéni körülményeit, a tényleges baleseti kockázatot.

A közúti járművezetők egészségi alkalmasságának megállapításával egy 1992-es rendelet foglalkozik részletesen (13/1992 (VI.26). A rendelet szerint epilepsziás betegséget követően az egészségi alkalmasság – évenkénti orvosi felülvizsgálat előírása mellett – akkor állapítható meg, ha az illetékes neurológus szakorvos véleménye alapján a kérelmező gyógyultnak tekinthető. Gyógyultnak tekinthető a kérelmező, ha háromévi gyógyszerszedés melletti, majd kétévi gyógyszerszedés nélkül eltelt időszak után teljesen rohammentes.

Fentiektől eltérően epilepsziás beteg kérelmező egészségi alkalmassága az illetékes neurológus szakorvos véleménye alapján évenkénti orvosi felülvizsgálattal megállapítható, ha a biztonságos vezetés feltételei, beleértve az antiepileptikumok mellékhatásait is, fennállnak.

Ebben az esetben az egészségi alkalmasság:

a) idiopátiás generalizált epilepsziák: benignus lefolyás, gyógyszeres antiepileptikus kezelés, jó együttműködés, 1 év rohammentesség után,
b) fokális epilepszia szindrómák: antiepileptikus kezelés, jó együttműködés esetén 2 év rohammentesség után,
c) nem rohammentes betegek esetében, amennyiben csak alvás alatt jelentkező, vagy tudati alterációval nem járó ritka rohamok jelentkeznek 1 év után
állapítható meg.

az első fokú orvosi megállapítás felülvéleményezését a vélemény kézhezvételétől számított 15 napon belül az első fokon eljárt szervnél lehet írásban kérni. Ebben az esetben az orvos beutalja a területileg illetékes bizottság elé.

Üdvözlettel:
Dr. Székely Andrea Ügyvédi Iroda
http://www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

  • Funkyman

    Ez az autóvásárlós tanács kicsit “kecske is jóllakjon, káposzta is megmaradjon” szitu. Ne legyen öreg, ne legyen gyenge, ne legyen drága. Plusz gondolom ne egyen sokat, és persze ne legyen lerúgott. Itt valamelyik követelményből engedni kell majd.
    Mindenesetre ha én sokat járnék a hegyekbe, ki van csukva, hogy 1.6 szívó benzines alsó-közepes autót vennék. Ha ketten vannak, szerintem bőven elég egy kisautó valami erősebb motorral. Viszont olyat is nehéz lesz találni ebből a pénzből max. 5 évesen.

    FIAT Bravo vagy Punto T-Jet esetleg? Azok mennek, ha kell. Ha viszont nem kell, nem esznek sokat. És már szépen eldobták az áruk nagy részét, olcsón meg lehet venni őket, a többiből meg félre lehet tenni a javításokra.

  • Ambrus Gergely

    Én egy utolsó évjáratos jól felszerelt III-as Golf variantot javasolnék Tündééknek az 1.9-es TDI-vel, a 90 lóerő bőven elég, de ha jó állapotú 110 lóerőset sikerül kifogni az az igazi.
    Vagy ugyanez B4-es passat variantba, tágas, jól felszerelt. 5-800 ezer forint között nagyon jó rozsdamentes kocsit lehet kapni.
    Megvan benne ugyanaz mint az újakba (tetőablak, elektromos ablakok, fed. computer, stb) és ezeken nem is lehet annyit bukni.
    Ha nem lenne pénzem autóra, vagy nagyon véges minimális összeg (5 millió alatt használt autóra) nem is gondolkoznék, hanem vennék egy ilyet.
    Az újakba ha elromlik a porlasztócsúcs az 4*200 ezer forint lesz, plusz turbó 150 ezer, régibe meg csak felújítod az adagolót falun, turbót is és elketyeg.

  • Ambrus Gergely

    Nekem is sokszor mondják az ismerőseim, hogy nem nagy szám már a 2005-ös X5-öm, meg ő is vehetne egyet 3 millióért, de azt nem tudják sokan hogy ezeket nem megvenni nehéz hanem fenntartani.
    Megvetted 3 millióért még sehol nem vagy.
    Téli, nyári gumi garnitúra, erre már illik megvenni a Michelint, 350 ezer forint (téli-nyári 700)
    plusz gyakran megkapom szerviznél a számlát, hogy 450 ezer forint, mert ezt és ezt ki kellett cserélni, de nem baj mert megengedhetem magamnak, ezzel számoltam is mikor megvettem.
    De ha az anyagi körülményeim miatt ezt nem tehetném meg vennék egy régi Vw-t és azzal járkálnék és gyűjteném a pénzt.
    És azoknál sem kell lemondani a kényelmi extrákról.

  • Ambrus Gergely

    Ja és még annyi, hogy csak dízelt vegyetek ha sokat utaztok (autópályán, hegyekbe), mert sokkal dinamikusabb és intenzív terhelésen fele annyit fogyaszt és dinamikusabb is.

  • Ambrus Gergely

    “Már egész jól kordában tudom tartani az autót a csúszásoknál és az érdekelne, hogy az ezzel szerzett rutinommal ki tudnék e védeni egy közúton, száraz vagy esős körülmények közti esetleges megcsúszást?”

    Ha ez a kérdés fogalmazódik meg benned, akkor a válaszom NEM.
    Nekem egy percig nem jutna ilyen az eszembe, mert biztosra tudom magamról hogy ismerem az autóm és a saját képességeimet tudom hol van a határ.
    Sőt télen még forgalomban is van mikor kanyar előtt belóbálom kicsit vagy intenzíven rákormányzom és adok neki egy nagy gázt hogy sodródjon egy kicsit, persze csak finoman nem eszetlenül.

  • Funkyman

    G III? Mikor 5 évnél idősebb kocsit nem akar venni?

    “régibe meg csak felújítod az adagolót falun, turbót is és elketyeg”

    Jajj, ne fárassz már!

  • Ambrus Gergely

    olyan nincs hogy nem akar, hacsak nem akar rosszat magának.
    ha már használt tökmindegy semmivel sem becsülik meg jobban azért mert 10 évvel fiatalabb kocsiban ül.
    te meg nem értesz hozzá akkor ne szólj bele

  • Funkyman

    “te meg nem értesz hozzá akkor ne szólj bele”

    Hajjaj, most megkaptam.

    Valahogy megértem, ha valaki inkább 5 éves autót akar, mint 15 éveset, és nem az imidzs miatt. Előbbiből lehet még viszonylag keveset futott, viszonylag sérülésmentes, nem lerúgott darabot találni, a dízel G III-asok meg azért már túl vannak pár dolgon. Egy 5 éves autó nem mostanában fog elkezdeni rohadni, egy G III-nál meg lehet, hogy hónapok kérdése, ha egyáltalán eleve nem rozsdásodik.

    Fórumokon, kommentekben lehet osztani az észt, hogy “óóóó, kimegy az a világból, ha meg elromlik, a sarki cipész megpatkolja”. Csak egy 15+ éves autó javítása a valóságban nem így szokott menni.

  • Guillotine

    Nem baj!
    Ambruska mindenhez ért!
    X5,GOLF,1.8d Fiesta,mindent vezetett mindent tud..! :D
    Ráááadásul X5-ben elengedett kormánnyal vezet mer egyik kezében a pia a másikban meg a cigi meg még közbe öt csaj van egyszerre a lábaközött!

    Funky Te mit vitatkozol ilyennel??!! :D:D

  • Ambrus Gergely

    hát régebben az autónepper múltam miatt elég sok autó megfordult a kezeim között hosszabb rövidebb időre.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.