Mozgássérült-járművel a forgalomban?

Kis elektromos kerekesszékek az utakon

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.09.04. 07.00

Ha olyan szerencsénk van, hogy még nem ilyenben ülünk, néha szánakozunk, néha mosolygunk, néha idegeskedünk a forgalomban egyre nagyobb számban csetlő-botló kis elektromos mozgássérült-kocsikon. De mit szól hozzájuk a jog?

Gyerekkoromban Debrecenben, a csónakázó-tó partján lévő talponálló mellett, illetve focimeccsek idején a Loki-pálya környékén gyakran láttam egy kézzel forgatható karral lánccal hajtható mozgássérült-járművet, egy triciklit. Behemót nagy jószág volt, direkthajtásos és páratlan a maga nemében.

Minden kerekes szerkezet iránt kényszeres vonzalmat érző autóbuzi-agyamban máig ott forog a mozi, ahogy lejtőkön gurul a triciklivel a bácsi, ez elengedett kurbli pedig hipnotikus ritmusban forog. Valami gyermekien perverz módon még irigyeltem is, hogy ilyen járgánya lehet.

Kerékpáros? Gyalogos? Segédmotor-kerékpáros?

Bizony, harminc évvel ezelőtt még nem volt tipikus, hogy mozgássérültek, idősek, esetenként kórosan elhízottak önállóan, mások által tolt kerekesszék nélkül vehessenek részt a közlekedésben. Ma már más a helyzet. Se szeri, se száma az utcákon, sőt, utakon a mozgáskorlátozottak számára fejlesztett kis járműveknek. Vagyis – miknek is pontosan? Mik ezek az elektromos kiskocsik? Mit tehetnek velük a közlekedők? Mit kell velük tennie az autósoknak, gyalogosoknak a törvény szerint? Utánanéztünk.

Elsőként természetesen a rendőrségtől kértünk tájékoztatást, ők az alábbi levelet írták nekünk:

Megkeresésével kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy a kérdéses témában statisztikai adatgyűjtést nem végzünk. Általános tapasztalatként elmondható, hogy a mozgássérültek közlekedésére szolgáló elektromos meghajtású eszközök közúton való igénybevétele során a közlekedésben résztvevő többi gépjárműhöz viszonyított sebességkülönbség és a mellettük való elhaladáskor tartott oldaltávolság jelent fokozott baleseti kockázatot.

Az ilyen eszközzel közlekedők számára kiemelten fontos, hogy ott vegyenek részt a közúti közlekedésben, ahol ezt részükre a közúti közlekedési szabályok és a kialakított forgalmi rend nem tiltja. Ennek során különösen nagy figyelmet kell fordítaniuk a láthatóságuk biztosítására. Az elsőbbségadási kötelezettségük teljesítése során is fokozott óvatossággal kell eljárniuk. Az elsőbbségi pozícióban lévő közlekedő járművek sebességét a saját eszközük menettulajdonságait figyelembe véve kell tudniuk felmérni.

Vajon menetirány szerint vagy menetiránnyal szemben közlekedhet az úttesten? Egyáltalán: közlekedhet az úttesten?

A KRESZ több helyen is hivatkozik a forgalomban részt vevő mozgássérültekre, fogalmi meghatározást is ad ezekre az elektromos szerkentyűkre:

A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék – ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska – nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek.

A bringán kellhet a láthatósági mellény, lámpa, két fék, prizma... Mi kell az elektromos kerekesszékre?

Általánosságban tehát az alábbi szabályok vonatkoznak rájuk a 21.§ szerint (a pontokba, bekezdésekbe szedett szöveget folyó szöveggé alakítva):

A gyalogosnak a járdán, ahol pedig járda nincs, a leállósávon, az útpadkán vagy a kerékpárúton kell közlekednie. Ha az úton sem járda, sem leállósáv, sem útpadka, sem kerékpárút nincs – vagy az a gyalogosközlekedésre, illetőleg a kerekes székkel való közlekedésre alkalmatlan -, a gyalogosok az úttesten közlekedhetnek. Ha a gyalogosok az úttesten közlekednek, az úttest szélén, egysorban (sic!), a kerekes székkel közlekedő mozgáskorlátozott gyalogosok mindig a menetirány szerint a jobb oldalon haladhatnak.

Hát ennyi, ennél több szabályt nem találtam. Nincs tehát szabály arra, hogy a járdán hagyott, a gyalogosokat akadályozó villamosszék letett poggyásznak vagy leparkolt járműnek minősül, nincs szabály arra, hogy nyílt országúton éjszaka kell-e számítanunk egy méter széles, kivilágítatlan motoros triciklire a sávunk közepén, és nincs szabály arra, hogy ez a fekete Bentley-ktől is szokatlanul kreatív parkolás a kereszteződés torkolatában, menetiránnyal szemben minek minősül:

Erre mondják, hogy mint eb a Szaharát, ugye?

No és, kedves olvasó, mi a te véleményed a motoros mozgássérült-kiskocsikról?

Szavazás

Egyre szaporodnak a mozgássérült-kiskocsik a járdákon, utcákon, lakott területen kívüli utakon. Mit szól a jelenséghez?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guillotine

    Ez tényleg érdekes kép!
    Nekem csupán annyi volna a véleményem,ahogy én látom azok akik ilyen és hasonló mozgássérült járművel közlekednek valahogy sosem látják úgy hogy a alapvetően a járdán kellene közelekedniük.
    Illetve én 95%-ban csak az úttesten látok ilyen kocsikat,tekintet nélkül arra hogy az egy vagy akár négy sávos,hogy az lakott terület vagy országút…
    Ettől függetlenül úgy gondolom azokra akik ilyen eszközökkel közlekednek vigyázni azoknak kell akik autóban ülnek hiszen amugy sem állnak jelenleg a társadalom megbecsült részében és bárki juthat még hasonló sorsa.
    Nyilván mi sem köszönnénk meg ha legyaulna egy kamion az úttesten mert mondjuk a járda túl szük a gyalogosnak és nekünk is egyszerre ha ilyen eszközzel közlekednk.

    Esetleg a rendőr büntene meg mert a járdán hagytuk a eszközt amit erdetelig is oda szántak…

    De lehet túl empatikus vagyok.

  • Xebulon

    Szerintem minősüljön kerékpárnak, ha a hajtóerő több mint az előírt, akkor segédmotoros kerékpár, vagy motorkerékpár. Ha kerékpárnak minősül, akkor nem kell rá rendszám, nincs adó, mehet kerékpárúton stb.

  • maliganhuligan

    Munkába menet és jövet gyakran találkozom egy kerekesszékes ürgével, ha szegény nem lenne olyan csóró, már Drugs Bunnyt megszégyenítő felsőteste lenne. Mindig szépen az út jobb oldalán megy, láthatósági mellény van a háttámlán, de nem sokat szokott érni, mert kanyargós az út, és jó magyar szokás szerint nem nagyon nyírják a gyöpöt/gazt az út mellett. Úgyhogy azon a szakaszon észnél kell lenni.
    Lehetne itt még nagyon sok mindent szabályozni, de azt látva, hogy milyen cirkusz ment a quadokkal és a mopedautókkal, sok jó ebből sem lenne. Az az érzésem, néha a hatóságnak félre kéne tenni a “mindenáron pénzt szerezni” felfogását, és végre az ésszerűséget és a szokásjogot kéne közös nevezőre hozni. Az talán még a közlekedésbiztonságnak is jót tenne.

  • v_Petya25

    Kerékpárnak kikiáltani nem éppen a legjobb megoldás. Nem egynyomú, világítás-prizma-láthatmellény-bukósisak nuku, és zebrán tolni kéne! Tehát bukó. Valami segédmotornak (gépi hajtott nem?) kéne nyilvánítani ha már nem a járdán megy vele aki erre rászorul. Forgalomban egy abszolút veszélyes üzem.

  • Sokéves

    Gondolatébresztő cikk… Mondjuk arról nincs szó a cikkben, hogy amelyik önerőből át tudja lépni a 10km/órát az milyen járműnek minősül és milyen szabályok vonatkoznak rá. Mifelénk szívesen használják rokkantkocsinak a 3 kerekű, TORNÁDÓ márkájú elektromos izéket, amiknek a sebessége 20-30 km/h körül lehet. De én szívesebben olvasnék egy cikket az “elektromos kerékpárokról”. Vidéken nagyon sok problémát és balesetet okoznak. Se bukó, se biztosítás, se KRESZ tudás. Alanyi jogon közlekedhet bárki ész nélkül velük… Személy szerint a segédmotoros kerékpárokhoz sorolnám, ugyanúgy mint a “dongómotoros” kerékpárokat.

  • Guevara

    Mi van akkor ha nem is egy ténylegesen mozgássértült (papírja van róla) használ ilyen széket, csak mondjuk nincs kedve gyalogolni? Bárki vehet ilyen széket, ha van rá pénze.

  • Guevara

    Hogy érdemben is hozzászóljak, szerintem nem kéne eddig létező KRESZ kategóriákba erőszakolni ezeket az alkalmatosságokat, hanem egy teljesen újat kell nekik alapítani, egzakt definíciókkal meghatározni. Ekkor már valószínűleg járműnek minősülne, mert hogy lényegében és valójában az is, de egy egészségügyi intézmény által kiállított igazolás birtokában lehessen csak használni, tehát nem kell feltétlenül mozgáskorlátozottnak lenni. Joglakotói szinten pedig pár szabályt lefektetni hogy hol használhatók, hol tárolhatók, stb. Én azt gondolom hogy jelenleg a gyalogosokra vonatkozó szabályok tekinthetők mérvadónak a használatukat tekintve. Ha szűk a hely a járdán, akkor nyilván a következő legkisebb kockázattal járó helyen kell közlekedni vele, amit adott esetben meg is kell tudni indokolni hogy miért választott a kerekes székkel közlekedő személy. Akár valamiféle fényjelző berendezéssel is el lehetne látni ezeket a székeket, tekintve hogy egyébként is elektromos hajtásúak (már amelyik) tehát külön áramforrás sem kell erre a célra.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.