Rossz fék okozott halálos balesetet

Mi az ítélet?

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.09.01. 06.00

A sofőr mellett bíróság elé került a jármű tulajdonosa, és egy autószerelő is.

Tanulságos, olykor tragikus közúti baleseteket, és – amiről a hírekben soha nem esik szó – azok bírósági utóéletét mutatjuk be sorozatunkban. Itt a következő sztori – minden autós gondolkodjon el rajta!

Mi történt?

Remek látási viszonyok között, száraz, de hideg időben történt az alábbi tragédia. Az ügyben elsőként meggyanúsított vádlott által vezetett pótkocsis teherautó Pest megyében haladt, amikor a legegyszerűbb manővert kellett végrehajtania: az előtte haladó fékezett, így neki is lassítania kellett. Ekkor jött a baj.

A fékezéstől ugyanis egyből erősen balra húzott a járműszerelvény, majd átsodródott a menetirány szerinti bal oldalra, és frontálisan ütközött a szemből, szabályosan érkező kisteherautóval. Ekkor a furgon a kamion alá szorulva, gyakorlatilag azzal együtt a bal oldali árokba vágódott, a pótkocsi pedig az úttesten a tetejére borulva állt meg.

Sajnos olyan súlyos sérüléseket szenvedett a vétlen sofőr, hogy a helyszínen szörnyet halt.
Ezen felül mindkét teherautó totálkárosra tört, a szintén megsérült rakománnyal együtt a kár elérte a 15 millió forintot.

Mit mondott a műszaki vizsgálat?

Ahogy a népnyelv fogalmaz, perdöntő fontosságúak voltak ebben az ügyben az utólagos műszaki vizsgálatok. Az már ránézésre kiderült, hogy a balesetet okozó kamion egyik bal hátsó gumija “helyenként simára kopott” volt.

Már ez is szabályellenes, ennél súlyosabb ugyanakkor, hogy a teljes szerelvény 5 tengelye közül kizárólag az első fékereje volt megfelelő. A fékek szétszerelésekor kiderült az is utólag, hogy a b-tengely jobb oldali kerekének fékbetétje hiányzott.

A fékpofa lemez erősen poros volt, ebből arra következtetett a szakértő, hogy “a fékbetét már jóval a baleset előtt leszakadt, így ebben az állapotban a teherautó akár több ezer km-t is megtehetett fékbetét nélkül”.

Életveszélyes volt a kamion

Egyértelművé vált, hogy a feltárt valamennyi hiányosság már jóval a baleset napja előtt is fennállt. Vagyis a jármű legkevésbé sem felelt meg a hatósági előírásoknak, nem lehetett volna elindulni vele. A bíróság kimondta, hogy a járműszerelvény a közúti közlekedés biztonságát erőteljesen veszélyeztette.

Képünk illusztráció

Sőt, a szakértői vizsgálatok törvényszerűnek nevezték, hogy egy közepesnél nagyobb intenzitású fékezés során a gépjármű ilyen állapotban erőteljesen balra húz. 

Képbe kerül a tulajdonos, és a szerelő

Kiderült az eljárás során, hogy a súlyosan elhanyagolt műszaki állapot már a sofőr munkáltatója (ebben az esetben a tehergépkocsi tulajdonosa) által is észlelhető volt már hónapokkal a baleset előtt. Üzembentartóként neki egyébként is tisztában kell(ett) lennie a jármű elhanyagolt műszaki állapotával, ennek ellenére a járművel való közlekedést nem tiltotta meg az alkalmazottjának.

Tovább cifrázta az ügyben a felelősség kérdését, hogy kevéssel a balesetet megelőzően szerelőnél járt a kamion. Csakhogy a mester a fékeket éppen nem ellenőrizte.

Itt volt némi konfliktus az ügy szereplői között, ugyanis a Dr. Székely Ügyvédi Iroda által védett sofőr az eljárás során állította: kimondottan fékhibával vitte a szerelőhöz a járművet, hiszen érezte, hogy nagyon hosszú a fékútja. A szerelő ezzel szemben azt vallotta, hogy a fékek ellenőrzésére nem volt megbízása.

A bíróság fontosnak nevezte, hogy ha egy szerelő “olyan, előre nem látott hibát fedez fel, amelynek kijavításában a felek nem állapodtak meg, akkor is köteles a hiba felfedezéséről a megrendelőt haladéktalanul értesíteni”. Az autószerelő ezt elmulasztotta, márpedig a vontató és a pótkocsi fékje is problémás volt.

Három vádlott. Mi az ítélet?

Az eljárás során a sofőr közölte, ő nem csak a szerelőnek, hanem a munkáltatójának is többször jelezte a jármű műszaki problémáit. Ugyanakkor nem akart vitába keveredni vele, mert féltette az állását.
Így a sofőr mellett a tulajdonos és a szerelő is vádlottá vált.

A legenyhébb büntetést az autószerelő kapta. A bíróság szerint megszegte foglalkozásának szabályait, ami “közvetlen okozati összefüggésben van a bekövetkezett halálos balesettel”. Ezért bűnös halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétségében.

Képünk illusztráció

Tekintettel arra, hogy nem kizárólagosan az ő mulasztása vezetett a tragédia bekövetkezéséhez, szabadságvesztés helyett csak pénzbüntetést kapott: 250 napi tételt. Az 1 napi tétel összegét a bíróság mindig az elítélt anyagi viszonyai alapján számítja ki, így elvileg elérhető, hogy ugyanaz a pénzbírság (pl. a 250 tétel) egy szegénynek és egy vagyonosnak nagyjából ugyanakkora teher legyen.
 
Ennél súlyosabb ítéletet mért a bíróság a két másik vádlottra.
 
A sofőrt 9 havi felfüggesztett fogházbüntetésre, illetve 1,5 évnyi járművezetéstől eltiltásra, az üzembentartót pedig szintén 9 felfüggesztett fogházbüntetésre ítélte a bíróság.

Utóbbit előzetes mentesítésben részesítette, ami azt jelenti, hogy mentesül az elítéléshez fűződő hátrányos jogkövetkezmények alól. Kvázi úgy tekintik, mintha nem is lett volna ügye korábban: megmarad a tiszta erkölcsi, törlik a bűntettesek nyílvántartásából, még az eljárás során róla készült fotót is megsemmisítik. 

Kommentek

  • djveteran

    Sajnos az ilyen ítéletek miatt tehetik azt a gépjármű tulajdonosai, hogy az alkalmazottaikat rossz műszaki állapotú gépjárműveikkel kényszerítsék munkára. Amennyiben a gépkocsivezető nem vállalja el a rossz műszaki állapot miatt a fuvart, kereshet magának másik munkahelyet. Mindig lesz felelőtlen gépkocsivezető, aki eleget tesz a vállalkozó elvárásainak és rossz állapotú gépkocsival is útra kell, amivel veszélyezteti saját és mások életét. A vállalkozót zárattam volna börtönbe, nem hogy menetesíteni minden alól. Kész röhej az egész!!!!

  • DEAK

    Magyarországon nincs bíróság,helyesen:bírósegg…

  • zorro32

    igazad van,sőt talán a szerelő is pont azt csinálta,amit a felettesei parancsoltak neki,csukja be a szemét,vagy kereshet másik munkahelyet. de sajnos ebbe az országba ez van,mindíg az erősebb kutya b….ik,itt a tulajdonos.

  • Janoss

    Magyar valóság,magyar biróság!Sajnos pl Tatabányán is olyan válalkozók vannak hogy 12 gumi kellene a 40 tonnásra.Ssofőr megreklamálta azonnal kidobták.Remélem a válalkozó magára ismer.A sok léhűtő rendörnek ilyenekkel kellene foglalkozni nem a sebességmérővel.Ha megkérdezik a “válalkozó”nevét szivesen elárulom.

  • istvan66

    Cifra helyzet. A tulajdonos felelőssége kellene az elsődleges. A sofőr nem tudja magállapítani az állapotot(nem lát bele), csak az első fékhasználatkor. A vonali ellenőrző fékpróbák úgy látszik nem mindenütt divatosak. Különösen ajánlott, amikor fékhibára panaszkodik a vezető és azt követően szükséges lett volna! Az a tulajdodonos, aki ilyen akarnok, egyszerűen belátja, mi a jó megoldás, ha helyzetbe hozzák, de a magyar embernek nem a megoldás kell, hanem a civakodás lehetősége büntetlenül. Mindenütt ezt látom.

  • PluginHibrid

    KEVÉS KEVÉS KEVÉS

    Hol a szerviz munkafelvételi lap ???

    Még a legkisebb sufniszervizben is felírják áltban, hogy mi a gond az autóval…

    Ha a tulaj tudott a gondokról..le kell ültetni azonnal!!!

  • N.JOZEF44

    Hát erre + mit lehet mondani!? ISMÉTELTEN NEM VÓLT IGAZSÁGOS A BÍRÓSÁG DÖNTÉSE! HISZEN AZT MENTETTE FEL CSŰRVE-CSAVARVA, AKI A LEGNAGYOBB HASZNOT LÁTTA AZ ELHANYAGOLT JÁRMŰ ÜZEMBENTARTÁSÁBÓL !!! ÉS AZT BÜNTETTE LEGJOBBAN AKI UGYAN HIBÁS VÓLT AZÉRT MERT NEM TAGADTA + A MUNKAVÉGZÉST,ÉS HABÁR JELEZTE A ROSSZ ÁLLAPOTOKAT, SZERELŐHÖZ IS ELVITTE, DE MUNKÁBA ÁLLT VELE BÁR TUDTA HOGY MÉG MINDÍG NEM FELEL + AZ ELVÁRTAKNAK!!! A SZERELŐ FELELŐSSÉGRE VONÁSÁRÓL NEM IS BESZÉLVE!!! ELÉG GYENGE AHHOZ KÉPEST MENNYI A KÁR ÉS HOGY EGYEMBER ÉLETÉBE KERÜLT!!!
    ÉN ASOFFŐR HELYÉBEN KIFIGYELTEM VOLNA A 1 “KPM”-es ELLENŐRZÉSI PONTOT, MAGAMTÓL BEÁLLTAM VOLNA A PADRA, ÉS KÉRTEM VOLNA ŐKET, HOGY TARTÁSK+ A JÁRMŰ FELÜLVIZSGÁLATÁT MINTHA ŐK ÁÁLÍTOTTAK VOLNA+!!! ÍGY BIZTOSAN MEG KELLETT VOLNA CSINÁLTATNI A JÁRMŰVET,KÜLÖNBEN NEMFUTHATOTT VOLNA TOVÁBB!
    ÉS LEHET HOGY MÉG AFORGALOMBÓL IS KIVONJÁK! AZ+ NEM BULI 1 MUNKÁLTATÓNAK!

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Barbár Mad-Max autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

F1: Szocsiban talán már célba ér Alonso

A Honda a hétvégén következő Orosz Nagydíjra megbízhatósági javításokat visz, a múlt heti teszt után bizakodnak a McLarennél.

Teniszpályára skiccelték fel a luxuskombit

Wimbledon makulátlan gyepébe nem vandálok, hanem maguk a pályagondozók rajzolták bele a Jaguar XF Sportbrake prémium kombi körvonalait.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

A Toyota felszámolja a közlekedési dugókat

Sikerrel zárult a Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) thaiföldi projektje, amelynek elsődleges célja a hatmilliós Bangkok utcáin gyakran tapasztalható közlekedési dugók enyhítése volt.

F1: Mégsem nyúlnak a DRS-zónákhoz

Bár az előzések száma jelentősen csökkent a Forma-1-ben 2016-hoz képest, a Nemzetközi Automobil Szövetség úgy döntött, nem módosít a DRS-zónákon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.