A Formula Student olyan világméretű autóverseny-sorozat, amely legkevésbé az autókról és a versenyzésről szól. A nagy autóipari cégek által támogatott rendezvényeken komoly egyetemek rendkívül felkészült mérnöktanonc-csapatai mutatják be tudásukat, és az egész dolog lényege, hogy a nagyvállalatok megtalálják a jövő menedzsereit saját maguk számára.

Történelem

A Formula Student szervezése a ’80-as években indult, Amerikában. Az autóipar felismerte, hogy a műszaki oktatásban nagyon kevés gyakorlati tapasztalatot szereznek jövőbeni mérnökeik, ezért a gyártók egy konstruktőri versenysorozatot találtak ki a főiskolások, egyetemisták számára. A felsőoktatási szféra és az ipar együttműködését nagyban segítő koncepció nagy sikert aratott és gyorsan elterjedt világszerte. Mára háromszáz csapat dolgozik már projekteken, Ausztráliában, Ázsiában, Európában is tartanak versenyeket.

Gépátvétel, mérések a dinamikus tesztek előtt

Magyarországon 2010-ben tartották meg az első versenyt, tavaly ötezernél is több látogatója volt a nem épp a nagyközönség számára szervezett eseménynek. Tavaly 32, idén már 17 országból 43 csapat nevezett a versenyre. Magyarországról három csapat adott be nevezést, de a Miskolci Egyetem brigádja visszalépett, így a BME elektromos autója és a Kecskeméti Főiskola benzines kocsija fut az augusztus 24-25-i hétvégén, Gönyűn.

A verseny

A kocsik megtervezése, megépítése csak egy kis szelete a versenynek. A műszaki tervek mellé átfogó üzleti tervet is kell készíteni, képzeletbeli piac számára, meghatározott szabályok szerint. 10 ezer darabos szériára kell gyártási költségeket, árstratégiát, logisztikai terveket, marketingtervet felépíteni. A versenyhétvégéken a pályákon gyorsulásban, kanyarsebességben, megbízhatóságban, fogyasztásban versenyeznek maguk a kész autók.

A benzines kocsikat 40 fokos dőlésű padon is vizsgálják, nem folyik-e belőlük valami, a villanyautókat tavaly még vízpermetes áztatással is tesztelte a zsűri. A kocsikat nem feltétlenül csak egy pilóta vezeti, hanem az, aki a csapatból az adott számban ügyesebb. Egy kocsira négy pilóta nevezhető. A BME csapata szimulátoron, gokartpályán választotta ki azokat, akikre a csapat rá meri bízni egy százfős team éves munkáját. Pilótasztárolás nincs, aki vezet, az is csak egy csapattag a sok közül.

Fékteszttel indul a verseny, ha nem kiegyenlített a fékhatás a négy keréken, a kocsit nem engedik a dinamikus tesztekre

Miközben a pilóták izzadnak bennük a tűzálló overallban, a csapatok más tagjai szintén izzadva védik meg a pénzügyi tervet nagy könyvvizsgáló cégek delegált vizsgabiztosai előtt, a műszaki terveket autóipari gigászok vezető mérnökei előtt.

A kocsik

A mezőny gerincét a 600 köbcentis motorkerékpár-blokkokból szerkesztett motorral induló autók adják, de van teljesen saját tervezésű motorral érkező kocsi is. Hátsókerék-hajtással és 4×4-gyel is lehet nevezni, a szárnyak alkalmazását sem tiltja a kiírás. Bár a nagy spoilereknek a viszonylag kis sebességű versenyszámokban nem sok szerepe van, a csapatok mégis szívesen kísérleteznek a szárnyakkal is, hiszen ki tudja, a védésen, a versenyen talán épp egy nagy F1-csapat aerodinamikai részlegénél kaphat majd jövőbeni állásajánlatot az a hallgató, akinek ez az élete álma.

Versenyistállók is gyakran válogatnak a Formula Student versenyzőiből: nem kell őket sokat tanítani bevetés előtt

Tavaly óta már nem csak belső égésű motorral, hanem elektromos autókkal is nevezhetnek a csapatok. A konstrukciók ebben az osztályban is nagyot szórnak, láttunk négymotoros, kerekenként hajtott modellt és egymotoros, sperrdifis, hátsókerekes autót is.

A BME csapata

A Budapesti Műszaki Egyetem például két villanymotorral hajtott, lítium-vas-foszfát akkukkal felszerelt autót hozott idén a versenyre. A hazai mezőny legrégebbi képviselője a BME Formula Racing Team, 2007 óta indulnak futamokon. 18 mérnökhallgatóval kezdte a csapat, mára több mint 100 egyetemista érintett a projektben.

A BME nagyon profin állt a versenyhez, egyfajta németesen hideg megfontoltság, céltudatosság jellemezte munkájukat a boxban is, a mikrofonok előtt is. Minden csapattag fegyelmezetten végezte a dolgát, az összehangoltság lenyűgöző. Az Audi, Mercedes, Opel és persze a háttéripari cégek, például vendéglátónk, a Magyarországon hat gyárral üzemelő Continental HR-esei boldogan ölelhetik majd keblükre a csapattagokat, ha végeztek a suliban.

A BME csapata higgadtan készül, mindenkinek megvan a maga dolga

A BME autójának hagyományosan van neve is. A kocsi idén a Mihaela nevet kapta, egy cseh vendéglátóipari egység kedves csaposlánya után.

A KeFo csapata

Látványosan más stílusban készült a tesztekre a Kecskeméti Főiskola csapata, a KeFo Motorsport. A négyhengeres Yamaha blokk köré épített autó jóval kevésbé hat szériaérett terméknek, mint a BME elvágólagosan összeillesztett kocsija, de sokkal több benne a klasszikus gépészeti szépség, az igazi garázstuning varázsa.

Nagy a tanakodás a KeFo autója körül: nem fér be a "pörszi"

Élmény volt látni (nekünk – a csapattagoknak biztos nem), ahogy a zöldbe öltözött mérnökhallgatók profi mozdulatokkal, de megejtően emberi kétségbeeséssel, magyarosan bazmegelve flexelték és hegesztették újra a fejtámla vázát, amikor a gépátvételnél kiderült, hogy Percy, a méretellenőrző sablonfigura nem fér el a vezetőülésben. “Tavaly nem is próbálták bele egy kocsiba se, mert azt mondták, nem akarnak túl szigorúak lenni. Különben is, úgy el van dugva a szabályzatban ez a rész, hogy meg se lehet találni. Pedig a kocsi nagyon gyors különben”, mondták kérdéseinkre a csapattagok.

Ez az alapból hárító, mégis hurráoptimista mentalitás annyira magyar, annyira egyetemistás, főiskolás, hogy a lelkem belemelegedett. A BME láthatóan felnőttesebben és profibban dolgozik, de a KeFo fiatalosabb brigádjában több a tűz, az élet. Mindkét csapatnak szívből drukkolunk! Információk és eredmények a versenyről ezen a honlapon.