Melyik a legtágasabb családi autó?

Mennyi IKEA-bútor fér be egy autóba?

Szerző: Autó Magazin levél küldés 
Dátum: 2013.08.22. 06.00

Bármikor előfordulhat, hogy bútort kell szállítanunk. De vajon melyik autóba
mennyit lehet bepakolni? Egy diákszobára való bútorral tettünk próbát.

Klippan, Pax, Malm, Billy, Lack vagy Bjursa. Aki járt már a svéd lapra szerelt bútorok áruházláncának bármelyik egységében, annak biztosan ismerős legalább egy a nevek közül. (A legvalószínűbb talán a Billy.) Így együtt egy diák szobájának berendezését adják, és arra várnak, hogy különböző autókba tuszkoljuk őket, majd kiderítsük, melyikkel a legkényelmesebb hazaszállítani valamennyit.

Az alapkérdés persze éppen ez: vajon befér-e az összes bútor a hat kiválasztott típusba? Ha ránézünk a VW T5-ös buszára, eszünkbe sem jut kételkedni ebben. No de beférhet-e minden egy alsó-középkategórás Ford Grand C-Maxba vagy egy még annál is rövidebb Mercedes B-osztályba? Kevésbé kérdéses a Dacia Dokker, a Mazda CX-5 és az Audi A6 Avant hordári képessége, de biztos, ami biztos, végezzük el a próbát!

Szállításnál a méret nagyon fontos, de ne feledkezzünk meg a másik lényeges tényezőről sem: a tömegről. Ez ügyben aggodalomra semmi ok, ugyanis mind a hat típus terhelhetősége eléri vagy meghaladja az 550 kilogrammot. A rakomány speciális rögzítésétől (pl. hevederek) eltekintettünk, mert arra voltunk kíváncsiak, hogyan oldható meg a feladat az autókkal úgy, ahogy kigördülnek a szalonból.

Melyik a legtágasabb családi autó? 1

Szekrény és kanapé

Diákszoba-garnitúránkba beválogattuk a Paxot és a Klippant. Aki nem találkozott még velük, azoknak eláruljuk: ez a két legterjedelmesebb darab. A Pax egy szekrény, magassága 2,36 m, szélessége 60 cm. A Klippan pedig egy kanapé, az sem kicsi, 181 centis hosszával, 89 centis szélességével és 58 centis magasságával.

Hogy betuszkoljuk őket valahogy a szállításhoz, azokból az autókból, ahol ez szerszám használata nélkül megtehető volt, kiszereltük az üléseket. Ezt a Fordnál és a Volkswagennél tudtuk megoldani, azonban itt sem volt egyszerű: hat erős férfikézre volt szükség a manőver sikeres végrehajtásához. Az Audi, a Dacia, a Mazda és a Mercedes esetében előrebillentettük az első utas ülésének valamint a hátsó utasok üléseinek háttámláit a könnyebb pakolhatóságért.

Ahogy azt már az elején is sejtettük, a 4,89 méter hosszú, 4300 literes térfogatú rakteret kínáló VW-buszba könnyedén befért minden.


Csak kívül nagy

Nem sejtettük viszont, hogy tesztünk leghosszabb autójába, a 4,93 m hosszú Audi A6 Avantba nem fér be minden. Papíron ugyanis hiába 1680 literes a csomagtere, a szekrénynek bizony már nem jutott hely benne. Az ok: az első utas ülésének háttámláját nem lehet eléggé sem előre-, sem hátradönteni.

“Biztos, hogy a kanapé nem fér be” – meditált a csapat a Mazda CX-5 1620 literes, azaz az Audiénál alig nagyobb csomagtere előtt állva. Majd láss csodát: az első ülés előrehajtása után – amivel 4,56 m hosszú raktér alakult ki – mindent sikerült bepakolni! Igaz, úgy nézett ki utána a CX 5-ös csomagtere, mint egy plafonig telezsúfolt pince. Ám, ha lett volna utastárs, kénytelen lett volna busszal hazamenni, merthogy neki már nem jutott hely.

Ugyanez a sors várt volna a Ford Grand C-Max utasára is, azzal a különbséggel, hogy a szekrény hazaszállítását más úton kellett volna megoldani. Hiába nagyobb a Ford csomagtartója 122 literrel a Mazdáénál, a szekrényt sehogy nem lehetett beletuszkolni.

Kívül kicsi, belül nagy

Lazán belefért minden a Dacia Dokkerbe, annak ellenére, hogy 16 centivel rövidebb, mint a Ford Grand C-Max. A hátsó ülés támlája egy mozdulattal előre-, az első utas üléséé hátradönthető, és ezután a Klippan és a Pax éppúgy simán becuppant, mint a Billy polc, a Malm íróasztal és az összes kisebb elem – és még annyira sem kellett megerőltetni az agyunkat az elhelyezéshez, mintha tetriszeznénk éppen.

Ha belenézünk az adatlapba, azt látjuk, hogy a raktér 3000 literes – keresve sem találni másik típust, amelyik ekkora rakteret kínálna annyi pénzért, amennyibe a Dacia Dokker kerül. Azzal azonban a Dokker esetében is számolni kell, hogy utastársunknak valamilyen alternatív közlekedési eszközzel kell hazatérnie. (A cikk megjelenésekor a Dokker még nem volt kapható Magyarországon. Időközben megjelent, árairól itt olvashattok, első tesztünket itt találjátok a turbós benzinesről.)

És mit kezdett a bútorhalommal a Mercedes B-osztály, tesztünk legrövidebb és legkisebb raktértérfogatot kínáló típusa? A kisebb darabokat gond nélkül sikerült berakni – a szekrény és a kanapé azonban kívül rekedt. A való életben azok hazajuttatásához kénytelenek lennénk igénybe venni az IKEA házhoz szállító szolgálatát.


Összegzés

A legnagyobb meglepetéssel a Mazda szolgált, hiszen, bár papíron a második legkisebb a csomagtere, mindent hiánytalanul elnyelt. A Ford éppen ellenkezőleg: annak ellenére sem volt képes az összes bútort a fedélzetére venni, hogy raktere a harmadik legnagyobb volt. Tesztünk leghosszabb autója, az Audi is csak a vezető akadályoztatása árán tudott volna mindent magával vinni, mert hosszú tárgyakat az első utasülés elégtelen ledönthetősége miatt nem lehet biztonságosan szállítani benne. Az anyagiakat is figyelembe véve egy diákszoba bútorainak el-szállítására a Dacia Dokker a legjobb megoldás, mert kis külső méretek mellett óriási rakteret kínál – rendkívül kedvező áron.

Melyik a legtágasabb családi autó? 2

Nagyításért kattintson!

Melyik a legtágasabb családi autó? 3

Nagyításért kattintson!

Olvasnál még ehhez hasonló anyagokat? Az Autó Magazin minden hónapban sok ehhez hasonló érdekes írást közöl. A szeptemberi számban többek között megtudhatod, hogy szerepel az új Škoda Octavia, az Opel Astra és a Ford Focus ellen. De teszteltük az új 911 GT3-at is.

A részletes tartalomjegyzékért kattints ide!

Melyik a legtágasabb családi autó? 4

Kommentek

  • clior

    Sajnalom, se kritika kovetkezik! Sem az Audi, sem a Mazda nem tul gyakori modell, de meg a Mecedest es a VW-t sem tartom annak. Renault Scenic, Citroen Picasso, VW Touran… Ilyen autok illettek volna a kepbe es par kombival meg jo lett volna tesztelni a rakomany elnyelesi kepessegeiket, de a ritkasag sorait gyarapito jarmuvek ilyen osszehasonlitasa szamomra ertelmetlenne tette a cikket.

  • PDA FAN

    Nekem az egész teszt életidegen.

    Van egy több milliós autóm, van pénzem bútorra, de nincs pénzem a szállításra? Nyilván nem a bútorszállítási képessége alapján fogok autót választani, sőt, az sem lesz szempont, hogy befér-e a hűtőszekrény vagy a mosógép, mert ilyeneket velem együtt az autósok többsége nem fog soha szállítani.

    Viszont a kreatív autós újságíróknak javasolnám, próbálják ki, melyik típussal lehet a legjobban szántani, vagy a boronát húzni. Több millió ember él vidéken, hátha kedvet kapnak hozzá :-)

  • v_Petya25

    Én sem értem miért ezek az autók lettek kijelölve a családi kategóriában. Ezek a típusok eladást tekintve nagyon kis százalékát fedik le az átlag családi autók piacának. T5 A6 B CX mi a fenét keres itt?

  • gazgeza

    Mémet anyalaptól átvett cikk (ld. rendszámok), ott azért nem olyan ritkaságok ezek.

  • Hawaii-

    “Audi A6 Avantba nem fér be minden. Papíron ugyanis hiába 1680 literes a csomagtere”

    “meditált a csapat a Mazda CX-5 1620 literes, azaz az Audiénál alig nagyobb csomagtere előtt állva. Majd láss csodát: az első ülés előrehajtása után – amivel 4,56 m hosszú raktér alakult ki – mindent sikerült bepakolni!”

    Jó teszt, hisz fény derült néhány kevésbé közismert érdekességre:
    – Hát igen, az 1620 liter az 1680 liternél tényleg alig nagyobb. Mondhatni egyáltalán nem.
    – Az igen derék, hogy a 4555mm hosszú autóban az első ülés lehajtásával 4,56m hosszú raktér alakult ki. Tudnak ezek a Japánok.

  • zoldfulu2000

    A cstartóadatok kezdenek a fogyasztás és co2 adatokhoz hasoníltani, sk gyártó minden trükköt bevet hogy a szaályokra optimalizálja a kocsiját, pl alapráon pótketék helyett javító kit, és máris mehet az extra 50 liter.

    Sajnos volt már rpecedens ezen az odlalion is arra, hogy mániákusan rááltak egy katalógus adatra és azon kovagoltak, pedig a fenti adat talán a legkevésbé releváns egy kimbinál…

    A legfájóbb az hogy a kombik esetében a elgtöbb teszetélő odabigygeszt két katalógusadatot és aztán kész a versenyszám.

  • zoldfulu2000

    Aki egy kombit vesz a többször fogja használni a csomagtartót plafonig, de felhajtott támlával. Aléág egy nyáru pénteken megnézni a pályákat, minden családos kimbis ezt teszi.

    Ilyenkor a tulajok tojnak rá hány ülés hajtható le, és gyanakszom ezt a konfigurációt többször evszim igényeb mint a többi bemutatottat.

  • zoldfulu2000

    Az alsó rekeszek sem hpzank annyit, gyakorlatilag ha van egy kavés csomag hátul, ami alulr akerült az ott is marad mert a teljes rakteret ki kellene pakolni hogy hizzáférjünk.

  • zoldfulu2000

    PDA fan: én márjratm úgy hogy szégyenszemre az asszon akkori kis alfájával mentem egy hűtőt mert a “családi” lépcsőható volvómba eseély sem volt hogy beférjen.

    Teljesen életszerű hogy nem akar az ember extra 20 ezreseket kiadni ha belefér a bútor a kocsiba.

    Mellesleg a mostani kombi tesztvezetése során elhoztam egy IKEA kanapét is. Pont bepasszolt :), szal jól vizsgázott a bálna :)

  • zoldfulu2000

    Petya: ez egy német teszt ahogy látom, ott pedig ezek a legnagyobb pldszámú autók, kivéve a Daciát, ami sehol sincs, nemhogy a top 20-ben.

    Egyébbként az Audinál jó lenne ha valaki észhez térne, ha nem pratkikus autóra vágynék akkor ott az A7 ill A5 sportback, az A4/A6 avant a csapott fara minden csak nem kombis…

    És sajnos szinte nincs is rendes kombi az Audinál lassan…

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. Az európaiak egészségével szórakoznak a buherálók.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.