Klippan, Pax, Malm, Billy, Lack vagy Bjursa. Aki járt már a svéd lapra szerelt bútorok áruházláncának bármelyik egységében, annak biztosan ismerős legalább egy a nevek közül. (A legvalószínűbb talán a Billy.) Így együtt egy diák szobájának berendezését adják, és arra várnak, hogy különböző autókba tuszkoljuk őket, majd kiderítsük, melyikkel a legkényelmesebb hazaszállítani valamennyit.

Az alapkérdés persze éppen ez: vajon befér-e az összes bútor a hat kiválasztott típusba? Ha ránézünk a VW T5-ös buszára, eszünkbe sem jut kételkedni ebben. No de beférhet-e minden egy alsó-középkategórás Ford Grand C-Maxba vagy egy még annál is rövidebb Mercedes B-osztályba? Kevésbé kérdéses a Dacia Dokker, a Mazda CX-5 és az Audi A6 Avant hordári képessége, de biztos, ami biztos, végezzük el a próbát!

Szállításnál a méret nagyon fontos, de ne feledkezzünk meg a másik lényeges tényezőről sem: a tömegről. Ez ügyben aggodalomra semmi ok, ugyanis mind a hat típus terhelhetősége eléri vagy meghaladja az 550 kilogrammot. A rakomány speciális rögzítésétől (pl. hevederek) eltekintettünk, mert arra voltunk kíváncsiak, hogyan oldható meg a feladat az autókkal úgy, ahogy kigördülnek a szalonból.

Melyik a legtágasabb családi autó? 1

Szekrény és kanapé

Diákszoba-garnitúránkba beválogattuk a Paxot és a Klippant. Aki nem találkozott még velük, azoknak eláruljuk: ez a két legterjedelmesebb darab. A Pax egy szekrény, magassága 2,36 m, szélessége 60 cm. A Klippan pedig egy kanapé, az sem kicsi, 181 centis hosszával, 89 centis szélességével és 58 centis magasságával.

Hogy betuszkoljuk őket valahogy a szállításhoz, azokból az autókból, ahol ez szerszám használata nélkül megtehető volt, kiszereltük az üléseket. Ezt a Fordnál és a Volkswagennél tudtuk megoldani, azonban itt sem volt egyszerű: hat erős férfikézre volt szükség a manőver sikeres végrehajtásához. Az Audi, a Dacia, a Mazda és a Mercedes esetében előrebillentettük az első utas ülésének valamint a hátsó utasok üléseinek háttámláit a könnyebb pakolhatóságért.

Ahogy azt már az elején is sejtettük, a 4,89 méter hosszú, 4300 literes térfogatú rakteret kínáló VW-buszba könnyedén befért minden.

Csak kívül nagy

Nem sejtettük viszont, hogy tesztünk leghosszabb autójába, a 4,93 m hosszú Audi A6 Avantba nem fér be minden. Papíron ugyanis hiába 1680 literes a csomagtere, a szekrénynek bizony már nem jutott hely benne. Az ok: az első utas ülésének háttámláját nem lehet eléggé sem előre-, sem hátradönteni.

“Biztos, hogy a kanapé nem fér be” – meditált a csapat a Mazda CX-5 1620 literes, azaz az Audiénál alig nagyobb csomagtere előtt állva. Majd láss csodát: az első ülés előrehajtása után – amivel 4,56 m hosszú raktér alakult ki – mindent sikerült bepakolni! Igaz, úgy nézett ki utána a CX 5-ös csomagtere, mint egy plafonig telezsúfolt pince. Ám, ha lett volna utastárs, kénytelen lett volna busszal hazamenni, merthogy neki már nem jutott hely.

Ugyanez a sors várt volna a Ford Grand C-Max utasára is, azzal a különbséggel, hogy a szekrény hazaszállítását más úton kellett volna megoldani. Hiába nagyobb a Ford csomagtartója 122 literrel a Mazdáénál, a szekrényt sehogy nem lehetett beletuszkolni.

Kívül kicsi, belül nagy

Lazán belefért minden a Dacia Dokkerbe, annak ellenére, hogy 16 centivel rövidebb, mint a Ford Grand C-Max. A hátsó ülés támlája egy mozdulattal előre-, az első utas üléséé hátradönthető, és ezután a Klippan és a Pax éppúgy simán becuppant, mint a Billy polc, a Malm íróasztal és az összes kisebb elem – és még annyira sem kellett megerőltetni az agyunkat az elhelyezéshez, mintha tetriszeznénk éppen.

Ha belenézünk az adatlapba, azt látjuk, hogy a raktér 3000 literes – keresve sem találni másik típust, amelyik ekkora rakteret kínálna annyi pénzért, amennyibe a Dacia Dokker kerül. Azzal azonban a Dokker esetében is számolni kell, hogy utastársunknak valamilyen alternatív közlekedési eszközzel kell hazatérnie. (A cikk megjelenésekor a Dokker még nem volt kapható Magyarországon. Időközben megjelent, árairól itt olvashattok, első tesztünket itt találjátok a turbós benzinesről.)

És mit kezdett a bútorhalommal a Mercedes B-osztály, tesztünk legrövidebb és legkisebb raktértérfogatot kínáló típusa? A kisebb darabokat gond nélkül sikerült berakni – a szekrény és a kanapé azonban kívül rekedt. A való életben azok hazajuttatásához kénytelenek lennénk igénybe venni az IKEA házhoz szállító szolgálatát.

Összegzés

A legnagyobb meglepetéssel a Mazda szolgált, hiszen, bár papíron a második legkisebb a csomagtere, mindent hiánytalanul elnyelt. A Ford éppen ellenkezőleg: annak ellenére sem volt képes az összes bútort a fedélzetére venni, hogy raktere a harmadik legnagyobb volt. Tesztünk leghosszabb autója, az Audi is csak a vezető akadályoztatása árán tudott volna mindent magával vinni, mert hosszú tárgyakat az első utasülés elégtelen ledönthetősége miatt nem lehet biztonságosan szállítani benne. Az anyagiakat is figyelembe véve egy diákszoba bútorainak el-szállítására a Dacia Dokker a legjobb megoldás, mert kis külső méretek mellett óriási rakteret kínál – rendkívül kedvező áron.

Melyik a legtágasabb családi autó? 2

Nagyításért kattintson!

Melyik a legtágasabb családi autó? 3

Nagyításért kattintson!

Olvasnál még ehhez hasonló anyagokat? Az Autó Magazin minden hónapban sok ehhez hasonló érdekes írást közöl. A szeptemberi számban többek között megtudhatod, hogy szerepel az új Škoda Octavia, az Opel Astra és a Ford Focus ellen. De teszteltük az új 911 GT3-at is.

A részletes tartalomjegyzékért kattints ide!

Melyik a legtágasabb családi autó? 4