Lada 1500: Ezeröcsi, az utak királya

VAZ 2103, a legszebb Lada

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.08.20. 06.00

A szocializmus álomautója számunkra a Lada 2103 volt. Ennél hatékonyabban talán csak nyugati autóval lehetett csajozni a Balatonnál.

Ha egy autóról érdemes bort elnevezni, akkor az a típus több mint autó. A saját 21061 nyomán az Ezerötöst házasító ifj Márkvárt János aligha fog mellé a névválasztással. Mert az Ezeröcsinek komoly tábora van, akik üvegesre koccintott tekintettel méltatják a meseszép Ladát és a daliás időket, amikor 70-nel vették a Panoráma-kanyart és az új M7 lejtőjén kiakadt a sebességmutató a felfoghatatlan 180-as tempónál.

Nemrég a használt autók törésnyomainak felderítéséről írva kaptam a tippet, hogy egy Fejér-megyei faluban érdemes megnéznem egy 2103-ast. Az autó 1979-es, eredeti, minden évszakban fut, mégis kiváló állapotú – ígérték.

Belső téri kivitele és felszereltsége jobb volt sok korabeli nyugati autónál, főleg azonos árkategóriában


MZ mellett egy 2103

Virágdíszes porta előtt parkolok le, a garázsban egy 125-ös MZ társaként okkersárga Lada fogad. Az avatatlan szemnek egyforma Ezeröcsik többféle hűtőnyílással, szélvédővel, lökhárítóval, keréktárcsával, tükörrel, sőt szerszámkészlettel készültek az évek során, ahogy azt a Veterán Zsiguli Egyesület tagjai összegyűjtötték.


Ez a modell az 1972-1985-ös gyártási periódus közepén állt fel a vonatra Togliattiban, nagy első hűtőnyílással és a zacskóstejes műanyagtasak helyett rendes ablakmosótartállyal. Az ablakmosó spriccnit elektromos szivattyú működteti, nem lábpumpa és a Zsiguli felirat helyett Lada típusjelzéssel indult az autó a baráti Magyarországra. Ahol a jólét jelképévé vált, akárcsak ma a középkategóriás prémiummezőny tagjai.

Önmagában az ikerlámpás orr és a bőven mért króm nem tette volna vágyott státuszszimbólummá az autót. Ezt az eredeti FIAT 124 Special is megadta, de az közel sem pucolta volna olyan tisztára a belső sávot, mint a szovjet leszármazott.

A tekintély nem is csak a teljesítményen múlt, mert a Moszkvics szintén ezerötös motorral készült, de laprugós hátsó futóműve és őstermelős arculata miatt sosem ábrándoztak róla annyian, mint a 2103-ról.

150 km/óra a végsebessége, 15 másodperc alatt gyorsult százra gyári adatok szerint. 30-40 éve ezekkel az értékekkel a belső sáv ura volt az M7-en


King of the road, de tényleg

Ellenfél lehetett volna a Polski FIAT 125p, legalábbis az ezerötös, amely hátul csak laprugós volt, de négy tárcsafékkel lassult. Ez az extra még Nyugaton is ritka volt, pedig a rothadó kapitalizmus autóipara a béketábor előtt járt egy kicsivel, elég az Audi 80-ból készült első Passatra vagy az 504-es Peugeot-ra gondolni.

Mégis az Ezerötös volt az utak királya, talán mert előredőlő orra a cápa-BMW-khez hasonló agresszivitást sugárzott. 15 másodperces százra gyorsulásával a szerencsétlen, hátul nyithatatlan ablakú 105-ös Škodákból nézve az Ezerötösben feszítőknek tényleg bejött az élet. A maga idejében kiugróan gazdag felszereltségű Ladának szerencséje is volt. Arculatát sokkal kevésbé terhelték kiskirályként pöffeszkedő tanácselnökök, helyi párttitkárok, mint a tárgyként hasonlóan esztétikus M-24-es Volgáét.

Érdekes, hogy az elvileg menőbb ezerhatos Lada sem anno, sem ma nem vált ki olyan rajongást, mint gyengébb fivére. Műanyag fényszórókeretével és lökhárítóbabáival talán modernebb, de kevésbé elegáns.

Szeip József 34 éve óvja, de használja is az okkersárga Ezeröcsit


Valahogy érezni rajta, hogy krómjaitól azért fosztották meg, mert így olcsóbb volt gyártani az 1985-ben kifutó Ezerötösnél. Ráadásul teljesítményben az a három lóerő, amivel többet tudott a 2103-nál, egy eleve 75 lóerős autónál nem sokat számított.

Nem telt ki a hároméves várakozás

1977-ben, a képeken látható Lada megrendelésekor, hároméves szállítási határidőt ígért a Merkur, amely autókereskedelmi vállalatként szétosztotta az elérhető járműmennyiséget. Ladából hiány volt, a várakozási idő miatt a három év alatti Ladákat új árukon el lehetett használtan, mert nem kellett várni rájuk. Ám ez csak a lazuló diktatúrában működött, mert az állam pont 1979-ben kikötötte, hogy az alattvaló három éven belül csak a Belkereskedelmi Minisztérium által kijelölt szervnek adhatja el saját tulajdonát, nyilván nyomott áron.

Végül 1980 helyett már 1979. októberében ajánlott levelet hozott a postás. Nagy volt az öröm, mert ha nem is fehér, de a másodikként beírt sárga fényezéssel az autó átvételre várt a csepeli telepen (A szocializmusban a tulaj autójának olyan alapvető tulajdonságát sem választhatta ki biztosra, mint a szín.)

8-9 liter a fogyasztása százon. Az autót soha nem volt restaurálva, csak vigyázott rá a tulaja


34 év alatt az autó tulajdonosa 107 675 kilométert tett meg vele, Magyarországon belül. Ladája nem agyondédelgetett kedvenc, hanem használati tárgy, amelynek hóban is mennie kellett, ha lakatosként dolgozó gazdája busszal nem tudott bejutni munkahelyére. Ezt tudva bámulatos állapotban van a restaurálatlan autó, csak az első sárvédőkön rügyezik némi rozsda.

Már sor áll érte

Szeip József, a tulajdonos mellé élmény beülni. Nemcsak azért, mert az autóstáska, a barna szandál és a slusszkulcson lógó bűvös torony tökéletesen autentikus Lada-tulajjá teszi őt, hanem azért a harmóniáért is, amit csak az autóval évtizedeken át összecsiszolódott emberekkel lehet átélni. Finoman, de lendületesen vezet, általában 90-100 körüli tempóval jár, de néha gyorsabban is.

Nála 100 kilométeren 8-9 litert fogyaszt az autó, szinte csak országúton és autópályán, ami nem igazolja a benzinpusztító Ladák rémképét. Ha gyakran nyit a második porlasztótorok vagy valaki 140-150-nel dönget, akkor megrendül a benzinszint, de a fogyasztást jelző klasszikus Motortester segít féken tartani a jobb lábat.

Minden dokumentum megvan az autóról. Fent középen az átvételről szóló értesítés látható


Többen kapacitálták a tulajdonost, hogy vegyen már végre modernebb autót, de ő már marad a Ladájánál. Az okkersárga autóra rendszeresen kap vételi ajánlatokat, a környékbeli bodzagyűjtők csetézni vennék meg az autót. (A csete tájszó a bodza termésére, a bogyót gyógyszerek vagy üdítőital alapanyagaként veszik át a gyűjtőktől.) Több az esélye azoknak, akik nem a földutak legyűrésére használnák, de belőlük az idők során igazi várólista alakult ki. Eredeti, szép állapotban megőrzött bácsiautóból egyre kevesebb akad és a sorállást az is generálja, hogy a 2103 a legszebb Lada. Talán mindörökre.

Szerző:

Szavazás

Itt a lehetőség 10-es skálán kifejezni, mekkora királyság volt akkor és mekkora ma egy ilyen szép Ezeröcsi?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.