Vegyen autót és tankolja otthon ingyen!

Elektromos autó házi villanykúttal

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.08.13. 15.00

A napelem (ha már megvettük), ingyen termel áramot. A villanyautó árammal megy. Mehet-e a villanyautónk ingyen árammal?

A napelemes autó, vagyis az a négykerekű, ami kizárólag a Nap energiájának közvetlen hasznosításából nyeri az energiát, biztosan nem fogja tudni kiváltani a belsőégésű motoros személyautókat. Ahhoz, hogy egy mai átlagautó kényelmét, biztonságát, sebességét, praktikumát kizárólag napelemekből oldjuk meg, vagy három teniszpályát kéne cipelnünk a hátunkon, napelemekből kirakva. És akkor még nem is beszéltünk arról, mi van, ha beborul az ég.

No de mi van akkor, ha a napelemet nem visszük magunkkal, csak a vele megtermelt elektromos energiát? Mennyibe kerülne, ha házi napelem-teleppel és elektromos autóval egyszer’s mindenkorra véget vetnénk annak, hogy fizetnünk kelljen a benzinkútnál az autózásért?

Sokba, egyelőre nagyon sokba. Egy Golf-méretű, mai elektromos autó, mondjuk a 8,8 millió forintos Nissan Leaf eleve annyival drágább, mint egy hasonlóan felszerelt dízel személyautó, hogy az üzemanyag-megtakarítással nagy valószínűség szerint az akkumulátorok élettartamán belül nem jön vissza az árkülönbség. Elektromos árammal autózva a hazai tarifák mellett száz kilométerre körülbelül két és fél liter benzin árának, 1250 forintnak megfelelő értékű villanyszámlával kell számolnia egy lakossági felhasználónak (fele éjszakai, fele nappali árammal kalkulálva). Egy modern, hatmilliós dízel Golf eszik mondjuk öt liter gázolajat százon, az 2310 forint. A különbségből a 2,8 milliós árkülönbség bő negyedmillió kilométeren jönne vissza.

Ez az idill valószínűleg gyorsan általánossá válik a családi házak mellett a fejlett világban: a konnektorról is tölthető, félig elektromos, ún. range extenderes, hatótávnövelő benzinmotoros villanyautók gyors terjedése a legvalószínűbb lépés az olajfüggőség csökkentésének folyamatában

Az előny, hogy közben a villanyautóra csupán minimális karbantartási költséget fizetni, nagyjából kioltható azzal, hogy viszont mellette időnként kölcsönözni kell egy klasszikus autót, ha hosszabb távra mennénk, mint a legfeljebb 150 km körüli gyakorlati hatótáv (ami télen, ha fűtünk és nyáron, ha hűtünk, és bármikor, ha sztrádatempóban közlekedünk, drasztikusan csökken.) És mennyi garanciát ad a Nissan az akkura? Öt évet – de csak 100 ezer kilométerig.

(A kalkulációban valóság-közeli becsléseket alkalmaztam katalógusértékek helyett. Papíron a Leaf használata 550 forintba kerül 100 kilométeren, 199 km a hatótávolsága és 24 kWh az akku kapacitása, az 1,6 literes dízel Golf pedig – pláne, ha Blue Motion -, 3,2 liter gázolajat eszik százon. Haha.)

Na de, ha napelemmel termelem meg a Leafemnek az áramot?

25 kWh/100 km fogyasztással érdemes számolnom valós használat mellett (az első generációs Leaf katalógusértéke 21,25 kWh/100 km). Ha egy évben 30 ezer kilométert szeretnék megtenni elektromos autómmal, 7500 kWh elektromos energiára lesz szükségem. Ezt hazai viszonyok közepette egy 6 kW csúcsteljesítményű rendszerrel jó eséllyel meg lehet termelni.

Egy ilyen, hat kilowattos elméleti csúcsteljesítményű napelemes rendszer telepítési költsége manapság nagyjából hárommillió forint. A rendszer helyigénye ferde tetőre szerelve körülbelül 50 m2, ami, ha egy fedett kocsibeállót vagy garázst burkolnék le vele, négy autóbeállót jelent. Valahogy így, amint egy budapesti mintaparkolóban látható:

A 24 napelempanel körülbelül 5,8 kW elméleti csúcsteljesítményt tud, ami évente a magyar napsugárzási viszonyok mellett körülbelül 7500kWh energiát képes megtermelni. Egy elektromos autóban ez hozzávetőleg 33 ezer kilométerre elég

Vagyis: ha megveszem a kilencmilliós Leafet, még hatmillió forint ára napelemet kell beszereznem, hogy – évi 30, na jó, talán 35 ezer kilométer erejéig – ingyen autózhassak. Amíg az akku bírja.

Nem kevés, nem jó üzlet, de nem is szürreális befektetés. Akinek érzelmileg sokat jelent, hogy füstmentesen autózhat, és persze van is kerete az emissziómentes mobilitásra, egy közepes házi úszómedence árából kompletten száműzheti életéből az olajégetést – nem csoda, hogy a Leafből, minden idők (eddig) legsikeresebb elektromos autójából júliusig már 71 ezer kelt el világszerte.

Hosszabb utakra azért még kell a benzin, ha csak nem akarunk száz kilométerenként megállni jó esetben, elérhető 500 voltos egyenáramú töltők mellett is harminc percre, civilizálatlanabb környéken, sima konnektorral pedig egy Budapest-Debrecen távon 8 órára egy-egy tankolásra.

A CGI-álom csalóka: azzal a pár szolárpanellel nem jutna messzire a két elektromos autó

A napelem viszont autó nélkül sem hülyeség. Bár az elektromos autók akkumulátorának élete ugyancsak véges, a napelemes rendszer, miután 7-8 év alatt visszahozta az árát,  kis túlzással az idők végezetéig termeli ingyen – ugyan lassan csökkenő kapacitással –  az elektromos energiát.

Persze a fentieket boríthatja a dotáció. Például az USA-ban állami támogatás mellett 1,9 millió forintért beszerezhető olyan napelemes töltő, ami évi 3000 kilowattóra energiát termel. Évi 12-15 ezer km megtételéhez elég. Sőt a tetőre szerelhető rendszer még olcsóbb lehet, ha a kormányzati mellett helyi támogatást is igénybe vesz az ügyfél.  

Kommentek

  • PluginHibrid

    Sima ügy csak pénz kell hozzá..

    Nálunk az sajna nincs..

    Pl Cali-ban egy Model S + napelem kombo tuti móka.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. Az európaiak egészségével szórakoznak a buherálók.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.