Mikor merjünk előzni?

Válogatás szakértői levelesládánkból

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.08.07. 16.00

Vajon mikor biztonságos egy előzés? Vezetéstechnikai szakértőnk választ ad erre a fontos kérdésre, de természetesen jogi, és autóvásárlási tanácsaink sem maradnak ki heti szakértői válogatásunkból.


Autóvásárlás

Olvasónk kérdezi

Tisztelt szakértő,

Húszéves 1.2-es B Corsámat tervezem lecserélni, egy fiatalabb és nagyobb vezetési élményű modernebb darabra, és kb 500 ezer de maximum 600 000 a keret rá. Elsődleges az alacsony fenntartási költség, és fogyasztás, másodlagos a vezetési élmény és szép forma. Évente kb 6-8ezret megyek vegyes használatban, nagy részben egyedül. A pakolási hely nem annyira fontos.

Szűkítettem a körömet már a Clio2-es, Fiat Bravo vagy esetleg Brava, Citroën c3,Hyundai getz. Szivesen vennék egyéb javaslatokat is ha van. Klíma is jó lenne ha lenne benne. A hyundai egy modern autó, ami jó lenne, viszont kevésbé tetszik a Bravónál pl, ami kifejezetten kedvemre való. A francia autókat sokat szidják és az olaszt is, ezért kicsit összekavarodtam. A c3 as is tetszik formailag,de nem nagyon ismerem, a német autók nem jönnek be, így ezeket kizártam. Esetleg Ford  Focus? Erről a típusról sok jó véleményt olvastam, jó futómű és tartós stb. bár ennyi pénzért szerintem ebből kapnám a legleharcoltabbat, úgyhogy kissé tanácstalan vagyok!

válaszát előre is köszönöm.

B Corsa helyett, racionális és érzelmi érveket is figyelembe véve az első generációs Ford Focus jelenthet jó megoldást 5-600 forintos áron


Szakértőnk válasza

Kedves Zoltán!

Az említett kisautók közül Getzet vennék. Négycsillagos töréstesztje, megbízható technikája, tágas utastere miatt racionális választás. Sajnos Fabiát ezért a pénzért nehéz jót találni. Viszont a Focus nem drágább, olcsón fenntartható és sokkal jobb autó a Getznél (futómű, kormányzás, belső tér mérete, váltó pontossága), ezért ezt az összeget leginkább egy első generációs Focusra költeném. Az 1,4-es benzines takarékosabb (6-8,5 l/100 km), az 1,6-os kicsit többet fogyaszt, de szebb vele az élet (6,5-10 liter).

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika

Olvasónk kérdezi

Tisztelt szakértő úr!

Igaz-e Hogy a biztonságos előzéshez a megelőzendő jármű sebességénél legalább + 20 km-re van szükségünk?

Tisztelettel,
Nagy Imre

Vajon mikor biztonságos egy előzés? Vezetéstechnikai szakértőnk választ ad erre a fontos kérdésre, de természetesen jogi, és autóvásárlási tanácsaink sem maradnak ki heti szakértői válogatásunkból.

Szakértőnk válasza

Kedves Imre!

Az előzés során, azért hogy a lehető legrövidebbre csökkentsük a manőverezés során a szembejövő oldalon haladás idejét,célszerű megfelelő sebességkülönbséget használni.( létrehozni ) Amikor azonos tempóval haladunk egy előttünk lévő mögött, és úgy döntünk szeretnénk öt megelőzni,és erre minden egyéb feltétel adott, akkor a kigyorsításnál pár másodperc alatt el tudjuk érni ezt a pillanatnyi sebességkülönbséget. A tempó abszolút értékétől, és az autónk teljesítményétől függően lehet szükség esetleg visszaváltásra.

Az oktatás során, a még tapasztalattal nem rendelkező vezetők számára bizonyos támpontot jelent, ha valamilyen számértékhez tudják ezt a sebességkülönbséget kötni. Többen használják a 20 Km/h – s értéket mint közelítő értéket. Az előzés a legveszélyesebb manőver, hiszen egyszerre akár 3 mozgó jármű sebességét, távolságát kell megítélni hibátlanul másodpercek alatt. A statisztikákból látjuk, hogy nem sikerül mindenkinek hibátlanul.

Üdvözlettel Székely Gyula

Jogi esetek

Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Egy jó barátom nemrégiben közúti balesetet szenvedett: egy méh repült az autóba, minek következtében ő véletlenül elrántotta a kormányt, a jármű pedig az árokba borult. Személyi sérülés nem történt, a mentőket sem értesítették, ám kivizsgálásra azért befáradtak a kórházba. Itt persze értesítették a rendőrséget, viszont az autót már a baleset után 10 perccel elszállították. Barátom nemrég kapott kézhez egy levelet, melyben 40-50 forintra büntették, és négy hónapra elvették jogosítványát a helyszínelésre, és a helyszínen készült fotókra hivatkozva. Azt írják, fellebbezésnek helye nincs. Ön szerint jogszerűen jártak el?

Nemcsak balesetet, de jogi bonyodalmat is okozott egy méh, és úgy tűnik a rovar által megzavart sofőrnek mindenképp fizetnie kell


Szakértőnk válasza

Kedves Zsolt!

A kórháznak bűncselekmény gyanúja esetén kötelessége a rendőrséget értesíteni. Az eljárást ez indíthatta meg. A fellebbezés lehetősége alkotmányból eredő jog, amit minden esetben biztosítani kell. Akkor nincs helye fellebbezésnek, ha már a jogorvoslati lehetőséget kimerítették, azaz ha már éltek ezzel a joggal.

üdvözlettel:

Dr. Székely Ügyvédi Iroda

www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

  • menőmanó

    Mit kell ijedezni egy méhtől vagy darázstól? Ha a szélvédőn keresztül “berepül” egy sas, azt megértem, de egy kis rovartól?
    Az ilyen balfékektől el kell venni a jogosítványt min. fél évre és megbüntetni 100.000 Ft-ra. Még szerencse, hogy csak magának okozott kárt, de meg is ölhetett volna másokat.

  • DTF

    menőmanó: önmagában a darázs vagy méh ártalmatlan, de ha egy olyan illető autójába száll be, aki esetleg allergiás a csípésre, az azért megijed (pláne ha nincs nála pl kálcium)
    Előzés téma: +20 relatív, főleg mert a legtöbbször akit előzöl, az úgy is rágyorsít (vagy reflexszerűen, vagy kicseszésből). sztem sokkal fontosabb a körültekintés, helyfezelismerés és a megfelelő sebességfokozat megválasztása (visszakapcsolás). sajnos sokan rohadtul bénák még előzéskor is, mert vagy úgy előznek, hogy előtt enem náznke tükörbe, vagy pedig tetű módjára teszik ezt és mögöttük kell ‘cammogni’ előzés közben. De a legeslegfontosabb: ha naghy a sor és látjuk h előzni akarnak minket, akkor húzódjuk az út jobb szlére amennyire csak lehet, lassítsunk és tarusnk követési távolságot, hogy az előző gépjármű beférjen!

  • Funkyman

    Ja, sokan úgy tesznek, mintha a padlógáz valami misztikus, mesebeli dolog lenne, vagy esetleg rögtön szétesne tőle az autó…

    Vezetési élmény, és akkor fölsorolja a Geccet, a Cliót meg a C3-at. Nyehehe.

  • v_gabe

    Mondja menőmanó, aki semmitől és senkitől nem fél.:)

  • Suzuki king 1.3

    én az 1.3 8v swiftemmel állandóan padlógázon járok csikorog is a kerék

  • PAlex

    Ha jönnek szemből, akkor előre kicsit lemaradni, és már korábban gyorsítva lehet(ne) meggyorsítani az előzést.
    Ha meg nem jönnek szembe, akkor elvileg tökmindegy, de azért nem “illik” cammogni, főleg, ha mögöttünk más is előz.
    Akik meg konvojban haladnak, ne menjenek egymás seggébe, és ne dudáljanak, ha valaki be akar menni közéjük.

    De a legfontosabb ilyenkor is, hogy ne ellenségnek tekintsük a másikat, boldogabb, lesz az élet, és valószínű mindenki célba is ér épségben.

  • menőmanó

    DTF
    Ijedezni, kapkodni nagyon nem érdemes, főleg nem autóban.
    Persze vannak akik nem tudnak magukon uralkodni, de nekik is el kéne gondolkozniuk azon, hogy ezzel csak rosszabbat csinálnak, hiszen valószínűleg pont ezért fogja őket megcsípni a rovar. Nyugodtan félre kell állni és megoldani a “problámát”.
    Nálunk most nyáron beköltöztek a nyitott garázsba. Ott kolbászolok köztük nekem repülnek, “agresszívoskodnak”, de nem foglalkozom velük. Nem csíptek meg.
    Amint ez megtörténik összeakasztjuk a bajszunkat, addig viszont nem bántom őket. :)

  • HakapesziM

    Svédországban olyan gyógyegerek is vannak, hogy mikor haladok kamionnal – általában 85 – tel – nekiáll előzni 90 – nel. Többnyire kiváló, erős személyautók ezek, de ennyivel előz, jöhetnek szemből, inkább megdöglik, meg villog, de nem gyorsít a megengedett 90 fölé, hová is vezetne az?
    Ha egymást utolérik személykocsik, ott egerésznek, vonatoznak, felveszik a legelöl haladó sebességét, legyen az akár csak 70, és úgy mennek, amíg világ a világ. Nekem meg úgy kell egyesével leversenyeznem őket ha sietek a komphoz. Teljesen lebutították a képességeiket a sok szabályzással, képtelenek végrehajtani egy előzést. Így lesz nálunk is, mi is oda tartunk.

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.