Challenger, Mustang, Camaro, CTS-V: melyik farol a legjobban?

Így gyorsulnak a legjobb amerikai izomautók

Szerző: Autó Magazin levél küldés  Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2013.08.05. 16.00

Négy igazi muscle car feszül egymásnak, hogy gumicsíkot húzva az aszfaltra, temérdek füstöt eregetve eldöntsék, melyikük a jobb a híres negyed mérföldes távon.

Ez a cikk az Autó Magazin nyári különszámában, a SuperCarsban jelent meg, amelyben további érdekes autókról olvashat. A kiadványban többek között szerepel a Pagani Huayra, a Ferrari F12, a Mercedes-Benz SLS AMG és a Porsche 911. Keresse az újságárusoknál!

Valahol minden autórajongóban ott lapul a vágy, hogy egyszer ész nélkül a gázba taposson egy igazi V8-assal. Hogy tövig nyomja a pedált, miután kikapcsolta a menetstabilizáló elektronikát, és legfőképpen a kipörgésgátlót. Mindannyian tudjuk, hogy pazarlás és környezetszennyezés, de a rázúduló nyomatéktól magatehetetlenül füstölni kezdő abroncsok látványa és illata, az utána következő szinte bénító gyorsulás valamiért euforikus érzést vált ki legtöbbünkből.

Füst, amíg a szem ellát

Egyfajta perverzitás ez. Erre pedig semmi sem alkalmasabb, mint egy igazi amerikai izomautó a maga mély hangon hörgő V8-asával. Ennél még jobb már csak négy amerikai izompacsirta lehet egyszerre. Pont ennyi járt nálunk, hogy Hockenheimben megmutassák, melyiküknek nagyobb a bicepsze.

A szintetikus növekedési hormonon nevelkedett fiúk neve ábécésorrendben: Cadillac CTS-V, Chevrolet Camaro, DodgeChallenger, Ford Mustang. Ők aztán nem gatyáznak, rövid impulzusokban, arrogánsan egyből túráztatni kezdik a motorokat, a négy V8-as egyszerre éppen úgy szól, mintha egy NASCAR-verseny rajtja következne pillanatokon belül.
Challenger, Mustang, Camaro, CTS-V: melyik farol a legjobban? 1

Nem is járunk messze ettől; lássuk, melyikük gyűri le leggyorsabban a klasszikus gyorsulási versenyeken megszokott negyed mérföldes – azaz 400 méteres – távot! Az ilyen típusú, drag racing néven elhíresült versenyek a korai harmincas évek Amerikájából származnak. Kiszáradt kaliforniai folyómedrek szolgáltak elsőként helyszínül, ahol már a korabeli modellek is elérték az akkor még szédítően soknak és veszélyesnek számító 100 mérföldes (160 km/óra) tempót.

Mivel egyre népszerűbb lett arrafelé az efféle benzinégetéssel párosuló szórakozási forma, 1947-ben megalakult egy ilyen céllal kitalált szövetség, amely Southern California Timing Association (SCTA) névre hallgatott. Két évvel később ez a társaság rendezte meg az akkoriban már ismert helyszínen, a Bonneville-sóstó kiszáradt medrében azt a több napig tartó gyorsulási versenyt, amely a mai napig létezik, és több tízezren várják minden évben – ez a Bonneville Speed Week.

Gép, gép ellen

Itt ember ember ellen, gép gép ellen küzd napokon keresztül, hogy a tükörsima sós síkságon újabb rekordot állítsanak fel. A Hockenheimringen felsorakozó négy izomautó ezt a hangulatot idézi egy kicsit másképp.

Lényeges különbség a létszámot illetően mutatkozik, valamint hogy mind a négy versenyző teljesen széria – semmi sufnituning, bárki kigurulhat velük a szalonból, ha úgy tartja kedve, és persze engedi a pénztárcája. Ezután pedig benevezhet velük egy gyorsulási versenyre, mert olyan teljesítmény és nyomaték lakozik mindben, hogy azt lehetetlen utcai körülmények között megtapasztalni és kihasználni.


Első versenyzőnk a Ford Mustang, amelyről külön kategóriát neveztek el az USA-ban a hatvanas években. A pony car elnevezés alá olyan autókat soroltak, amelyek egyszerre feleltek meg a megfizethető, stílusos és teljesítményorientált kitételeknek. Ebből is sejthető, hogy a pony elnevezés nem az autó erejére kíván utalni, inkább a Mustang jeléből származtatható.

Nem póni, inkább egy ménes ereje az az 528 newtonméter, ami az ötliteres blokkban lapul. A Mustang egyébként ízig-vérig retroautó; ami a hangulatot illeti, még ma is a hatvanas éveket idézi. A Mustang 2004-ben tért vissza remek formában, azóta pedig csupán 2010-ben történt egy enyhe ráncfelvarrás az aktuális modellen.

Állatias erő az új Camaróban

A rendkívül gyorsan kultautóvá vált Mustangra 1967-ben jött válasz a Chevrolet-től, ahol kifejezetten ellene vetették be először a Camarót. Evidens tehát, hogy a Mustang a Camaro ellen gyorsuljon. A Chevy 2002-g készítette a Camarót, négy generáció és 4,8 millió eladott autó volt a mérleg, amikor beszüntették a gyártást. Az utolsó generáció joggal volt csalódás mindenkinek: teljesen alkalmatlan volt mondjuk egy igazi autós üldözésre – legfeljebb ha megjátszós mozis hajszára.

Az ötödik generáció 2009-től újra állatias erőt sugároz. Hihetetlenül nagy, 6,2 literes motorját a tengerentúlon még mindig small blocknak hívják. Az utastér itt is retrós, a középkonzol műszerei az emlékezetes 1969-es modellét idézik. A futómű szerencsére teljesen modern. A mérhetetlenül egyszerű konstrukciók helyett a Camaro jól elbánik az oldalerőkkel is, nem csak egyenes vonalú mozgásra képes. Jöhetnek kanyarok, úthullámok, a Camaro szépen veszi őket, nem érezzük úgy magunkat, mintha bikát kellene megülnünk egy rodeón. Ellentétben a Mustanggal.

A Ford sokkal inkább a tükörsima aszfalton tud bizonyítani, itt mutatnak majd szép számokat a G-erőt mérő applikációk a telefonon. Itt, a Hockenheimringen szerencséje lehet a Mustangnak: induljon hát a verseny!

A karácsonyfának is csúfolt indítólámpán sorra gyulladnak ki a fények, miközben a két V8-as egymást túlharsogva, nekifeszülve vár a rajt pillanatára. A lámpa zöldre vált, a két V8-as pedig a hátsó tengelyre kuporodva próbálja átvinni a nyomatékot. A Camaro oldalán reng a föld és üvölt a V8-as; hamarosan maga mögött is hagyja a Mustangot.

A Ford sofőrje a borzalmas váltóval küzd éppen, de teljesen hiába. A nagy testvért, a Boss 302-est kellett volna harcba küldeni, amelyik a 412 lóerő helyett 440 lóerőt állított volna szembe az örök vetélytárssal. Persze 588 lóerővel küzdve nem biztos, hogy esélye lett volna…

Az egyre távolodó dübörgés viszont jelzi, eljött az idő, hogy a másik két bodybuilder is színre lépjen. A Dodge Challenger érkezik. Szögletes élek mindenütt, kerek, narancssárga árnyalatú fényszórókkal – pont úgy néz ki, mint egy felpumpált, kiöregedett testépítő. A négy autó egyike sem ennyire vad és amerikai, mint a Challenger. Nagyobb kontraszt nem is lehetne a Cadillackel.


A CTS-V már külsejében is csak nyomokban emlékeztet amerikai izomautóra, inkább európai sportkocsinak tűnik, amelynek adaptív futóművét talán éppen a Nordschleifén hangolták tökélyre. Belülről sem felel meg az amerikai sztereotípiáknak: nem ócska és tepsi méretű műanyagok fogadják az utasokat; ez egy luxushotel, míg a többi inkább útszéli motel. Hogy mi amerikai a Caddyben? Elsősorban a neve ? és természetesen a motor mérete: 6,2 literes V8. A méret önmagában nem feltétlenül elegendő, így egy Eaton kompresszor pumpál még több benzint a motorba ? és még több adrenalint a szervezetünkbe menet közben. Pont, mint a Camaróban, amely a Corvette ZR1-es motorját örökölte, néhány lóerővel megkurtítva.

Ami a csövön kifér

A Cadillac kézi váltója tökéletes arra, hogy kiélvezzük a V8-as hangorgiáját és a motor erejét, ami máris kis hátrányba hozza a suhanáshoz tökéletes automata váltót a Dodge-ban. A Challengerben nem kell olyan finoman kezelni a gázt, mint a kézi váltónál, egyszerűen csak padlógáz, és mehet, ami a csövön kifér. A jókora lóerő- és technikai hátrány meglepő, de alig látszik; a Challenger néhány méteres távolságból szorosan követi a Caddyt végig, a 400-as méteres befutójáig.

Megvan hát a két győztes, a Camaro és a Cadillac között dől el, ki lesz a gyorsulás királya. Persze az egyenesekben való sprinten túl is van élet, így néhány driftgyakorlatot is bemutatnak a jelenlévők. Egy hátsókerekes izomautó nem az igazi, ha nem lehet vele keresztben autózni.

Melyik a jobb farolni?

A kilinccsel előre kanyarvételi technika pedig egyáltalán nem bonyolult kaszkadőrtrükk, inkább csak a helyes gázadagolás elsajátításán múlik. A CTS-V-vel megcsinálni pont olyan könnyű, mint kimondani: könnyedén rajzolhatunk vele az aszfaltra, de vastag és zsíros guminyomot is égethetünk vele, elég csak tövig nyomni a gázpedált. A másik ág győztese, a Camaro hasonló 6,2 literese is képes ugyanerre, csak neki sokkal jobban áll. Lássuk hát a mérkőzést, jöjjön az utcai harcos a kifinomult izompacsirta ellen.
 
A karácsonyfa újra kigyullad, a nyolchengeresek felbőgnek. Az abroncsok ráfeszülnek az aszfaltra, és a 700 newtonméter feletti nyomatéknak köszönhetően egy részük ott is marad, ahogy az autók enyhén füstölve kilőnek. Gumiszag terjeng, és a kompresszoros motorra jellemző géppuskahang most két V8-asból ordít fel egyszerre, ahogy fej fej mellett száguldanak a cél felé.

Belülről meg sem lehet mondani, ki jár előrébb, kiegyenlített a küzdelem egészen a célig. Célfotó kellene ide, ha nem működne a fotocella, amely végül segít kihirdetni a győztest. Ez pedig nem más, mint a nagy visszatérő: a Chevrolet Camaro ZL1, amely 12,5 másodperces negyed mérföldes sprintjével méltó küzdelemben szerezte meg az elsőbbségét. Ezért érdemes volt visszatérni, bravó, Camaro! Reméljük, nem az utolsó generáció, amelyet próbálhattunk.

Ez a cikk az Autó Magazin nyári különszámában, a SuperCarsban jelent meg, amelyben további érdekes autókról olvashat. A kiadványban többek között szerepel a Pagani Huayra, a Ferrari F12, a Mercedes-Benz SLS AMG és a Porsche 911. Keresse az újságárusoknál!

Challenger, Mustang, Camaro, CTS-V: melyik farol a legjobban? 2

Kommentek

  • PAlex

    Hiába no, az autós újságírók az élet császárai :)

  • ,L Rómeo

    no igen de nem ezér a szarokér hanem a német überlimókér. egy 530as vagy golf gti otthaggya ezeket!

  • Gil Grissom

    Szerintem az összehasonlításhoz nem egy sima GT 5.0-át és nem is Boss 302-est kellett volna használni hanem egy Shelby GT500-ast mert mind három ellenfélből a legerősebb változatot használták…

  • Hawaii-

    Albumbeli első képhez: ‘Na és lányok, hol található az üzemanyagtartály?’

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.