Terhes nő gázolt halálra idős kerékpárost. Mi az ítélet?

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.08.03. 06.00

9 hónapos terhes autós száguldott a megengedett sebesség duplájával, amikor nem adott neki elsőbbséget egy bringás, aki a Stop tábla ellenére elé hajtott. 10 métert repült, meghalt. Ki a hibás? Mi a bíróság ítélete?

Közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk következő darabja. (Mostani cikkünk alatt megtalálja az előző részeket.)

Gyönyörű tavaszi nap volt, ideális időjárással a házasságkötéshez. Az esküvőt követően az elegáns násznép autóba ült, és elindult a lakodalom helyére. A rokonság egy része azonban súlyos baleset részesévé vált.

Mi történt?

Az egyik járművet vezető utolsó hónapos kismama (mellett férje ült, mögötte édesapja) az 50 km/órás korlátozás ellenére körülbelül 90-nel sietett az étterem felé, amikor egy kereszteződésnél nem adta meg neki az elsőbbséget egy kerékpáros. Megállási kötelezettségét megszegve az idős férfi kihajtott a nő elé, pedig Stop figyelmeztette a veszélyre.

Ebben a pillanatban olyan 45-48 méterre lehetett a bringástól a száguldva közeledő autó – állapította meg később a rendőrségi jegyzőkönyv. A sofőr azonnal vészfékezett, és hogy elkerülje az ütközést a jobbról érkező kerékpárral, balra kormányzott, mégis megtörtént a baj. Kocsija elcsapta a nygdíjast, aki 10 métert repülve a kereszteződés túlsó felére esett, és a helyszínen meghalt.

A nő kocsija az út balján felszaladt a padkára, becsapódott egy fába, ami kitörve a tetőn landolt.

Illusztráció


Hogyan védekezett a vádlott?

A tárgyalásokon végig tagadta bűnösségét, tagadta a gyorshajtást, szerinte kocsija tempója olyan 50 km/óra lehetett. Szülés előtt állt, ezért is biztos, hogy nem lépte túl a megengedett sebességet. Ugyanezt vallotta a bíróság előtt a férje és az édesapja is.

Mindhárman hozzátették: nem is vészfékezéssel, hanem sima lassító fékezéssel próbálta elkerülni a sofőr, hogy az egyébként lassítás nélkül a kocsi elé kihajtó kerékpárral ütközzön.

A Dr. Székely Ügyvédi Iroda által védett vádlott állította, a rendőrségi helyszínrajz téves helyre jelölte az ütközési pontot. Szerinte a baleset pillanatában kocsijának már a háromnegyed része a baloldali sávban volt, ekkor ütközött a jármű jobb oldalának a kerékpáros.

Illusztráció


A rendőrség és a bíróság megállapításai

Zömében cáfolják a fenti állításokat, a rendőrök helyszínrajza és a szemléről készült jegyzőkönyv a vádlott bűnösségét támasztották alá. A baleset helyszínét szemléző szakértő szerint a kocsi féknyomából és a kerékpár csúszási nyomából egyértelműen megállapítható az ütközési pont. A jármű sebességét pedig 85-95 km/óra közé helyezte.

Elutasította a bíróság a védelem azon állítását is, amely a szakértőkkel ellentétben 8-11 km/óra helyett 14 km/órában határozta meg a kerékpáros sebességét. Szerinte életszerűtlen, hogy az “időskorú sértett a szakértők által számolt sebességnél nagyobb sebességgel haladjon, majd behaladva az úttestre kezd el nyomot nem hagyóan lassulni”.

A bíróság kerek-perec kimondta: amennyiben a kocsi valóban 50-nel ment volna, akkor sima fékezéssel meg tudott volna állni, magyarán elkerülhető lett volna az ütközés.

Ugyanakkor azt is világossá tette a bíróság, hogy a baleset létrejöttében “közrehatott” a kerékpáros a KRESZ megszegésével. Ha megáll a Stop táblánál, nincs ütközés.

Illusztráció


Mi az ítélet?

A vádlott bűnös halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségében – mondta ki a bíróság, amely főbüntetésül 2 év fogházra, mellékbüntetésül 2 évi közúti járművezetéstől eltiltásra ítélte a nőt, de a szabadságvesztés végrehajtását felfüggesztette 3 évnyi próbaidőre.

Enyhítő körülménynek tekintette a bíróság, hogy a vádlott kiskorú gyermekről gondoskodik, hogy büntetlen előéletű, régóta rendelkezik vezetői engedéllyel, és ellene az elmúlt két évben nem volt szabálysértési eljárás, összességében pedig tiszta a közlekedési múltja. Emellett a sértett KRESZ-szegése is enyhítette a vádlott büntetését.

Súlyosító körülmény volt az ilyen jellegű balesetek elszaporodása.

Kommentek

  • szabojgy

    Tegyük fel hogy a megengedett sebességgel közlekedik az autós. Így lehet hogy elkerülhette volna az ütközést a szabálytalan másikkal. Esetleg mégis ütköznek de nem történt volna haláleset. Ugyanakkor továbbra is mindegyik megkapta volna a magáét, mármint a mindkét életben maradott.

  • hova

    Örökké visszatérő polémia a :HA:ha a szgk.vzetője 50 Km/h-val ment volna, elkerülhető lett volna a baleset, de igaz ez akkor is, ha a kerékpáros megáll a STOP! táblánál.De akkor hogyan lehet rndet tennei?Úgy,hogy a táblák eldöntik a haladás sorrendjét, utasítást adnak! A helyszínen elvileg minden eldönthető, csak tudni kell “olvasni” belőle. Ha a helyszíni szemle tökéletes volt és a szakértővel együtt pontosan rögzítették a nyomokat, kiszámolható a járművek sebessége, sőt az úttesten hagyott nyomok milyensége, mélysége / karcolás/, iránya és az uttestre zuhant fstéknyomom / egyéb más anyagok/ helyzete alapján elfogadhatóan lehet mondani az ótközési pontot.Ha a képen látható kerékpárról van szó, biztosan nem a kerékpáros ment az autó oldalának, hanem a szgk. “csapta el” a jobb hátsó kereket.Ha nincsenek tanu, igen nehéz pár km. különbséget megállapítani a kerékpáros sebességére ide v oda, ezt va szgk. sebessége alapján és a szgk- kerékpáros ütközésekor hagyott nyomokból lehet megmondani, illetve az ütközés utáni kerékpár “zuhanásából”-annak irányából és mélységéből. A szakértőnek ezt az ütközés modellezésével ki kell tudni számolni! Nyilván alaposan átvizsgálta a rendőrség a gépkocsi és a kerékpőr sérüléseit, mert ezek bizony közvetlen bizonyítékok mindenhez. Szerintem nem született rossz döntés, a balesetért az 50 Km/h-t jelentősen túllépő szgk. vezetője a felelős, jelentős sértetti közrehatás mellett!

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.