Terhes nő gázolt halálra idős kerékpárost. Mi az ítélet?

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.08.03. 06.00

9 hónapos terhes autós száguldott a megengedett sebesség duplájával, amikor nem adott neki elsőbbséget egy bringás, aki a Stop tábla ellenére elé hajtott. 10 métert repült, meghalt. Ki a hibás? Mi a bíróság ítélete?

Közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk következő darabja. (Mostani cikkünk alatt megtalálja az előző részeket.)

Gyönyörű tavaszi nap volt, ideális időjárással a házasságkötéshez. Az esküvőt követően az elegáns násznép autóba ült, és elindult a lakodalom helyére. A rokonság egy része azonban súlyos baleset részesévé vált.

Mi történt?

Az egyik járművet vezető utolsó hónapos kismama (mellett férje ült, mögötte édesapja) az 50 km/órás korlátozás ellenére körülbelül 90-nel sietett az étterem felé, amikor egy kereszteződésnél nem adta meg neki az elsőbbséget egy kerékpáros. Megállási kötelezettségét megszegve az idős férfi kihajtott a nő elé, pedig Stop figyelmeztette a veszélyre.

Ebben a pillanatban olyan 45-48 méterre lehetett a bringástól a száguldva közeledő autó – állapította meg később a rendőrségi jegyzőkönyv. A sofőr azonnal vészfékezett, és hogy elkerülje az ütközést a jobbról érkező kerékpárral, balra kormányzott, mégis megtörtént a baj. Kocsija elcsapta a nygdíjast, aki 10 métert repülve a kereszteződés túlsó felére esett, és a helyszínen meghalt.

A nő kocsija az út balján felszaladt a padkára, becsapódott egy fába, ami kitörve a tetőn landolt.

Illusztráció


Hogyan védekezett a vádlott?

A tárgyalásokon végig tagadta bűnösségét, tagadta a gyorshajtást, szerinte kocsija tempója olyan 50 km/óra lehetett. Szülés előtt állt, ezért is biztos, hogy nem lépte túl a megengedett sebességet. Ugyanezt vallotta a bíróság előtt a férje és az édesapja is.

Mindhárman hozzátették: nem is vészfékezéssel, hanem sima lassító fékezéssel próbálta elkerülni a sofőr, hogy az egyébként lassítás nélkül a kocsi elé kihajtó kerékpárral ütközzön.

A Dr. Székely Ügyvédi Iroda által védett vádlott állította, a rendőrségi helyszínrajz téves helyre jelölte az ütközési pontot. Szerinte a baleset pillanatában kocsijának már a háromnegyed része a baloldali sávban volt, ekkor ütközött a jármű jobb oldalának a kerékpáros.

Illusztráció


A rendőrség és a bíróság megállapításai

Zömében cáfolják a fenti állításokat, a rendőrök helyszínrajza és a szemléről készült jegyzőkönyv a vádlott bűnösségét támasztották alá. A baleset helyszínét szemléző szakértő szerint a kocsi féknyomából és a kerékpár csúszási nyomából egyértelműen megállapítható az ütközési pont. A jármű sebességét pedig 85-95 km/óra közé helyezte.

Elutasította a bíróság a védelem azon állítását is, amely a szakértőkkel ellentétben 8-11 km/óra helyett 14 km/órában határozta meg a kerékpáros sebességét. Szerinte életszerűtlen, hogy az “időskorú sértett a szakértők által számolt sebességnél nagyobb sebességgel haladjon, majd behaladva az úttestre kezd el nyomot nem hagyóan lassulni”.

A bíróság kerek-perec kimondta: amennyiben a kocsi valóban 50-nel ment volna, akkor sima fékezéssel meg tudott volna állni, magyarán elkerülhető lett volna az ütközés.

Ugyanakkor azt is világossá tette a bíróság, hogy a baleset létrejöttében “közrehatott” a kerékpáros a KRESZ megszegésével. Ha megáll a Stop táblánál, nincs ütközés.

Illusztráció


Mi az ítélet?

A vádlott bűnös halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétségében – mondta ki a bíróság, amely főbüntetésül 2 év fogházra, mellékbüntetésül 2 évi közúti járművezetéstől eltiltásra ítélte a nőt, de a szabadságvesztés végrehajtását felfüggesztette 3 évnyi próbaidőre.

Enyhítő körülménynek tekintette a bíróság, hogy a vádlott kiskorú gyermekről gondoskodik, hogy büntetlen előéletű, régóta rendelkezik vezetői engedéllyel, és ellene az elmúlt két évben nem volt szabálysértési eljárás, összességében pedig tiszta a közlekedési múltja. Emellett a sértett KRESZ-szegése is enyhítette a vádlott büntetését.

Súlyosító körülmény volt az ilyen jellegű balesetek elszaporodása.

Kommentek

  • szabojgy

    Tegyük fel hogy a megengedett sebességgel közlekedik az autós. Így lehet hogy elkerülhette volna az ütközést a szabálytalan másikkal. Esetleg mégis ütköznek de nem történt volna haláleset. Ugyanakkor továbbra is mindegyik megkapta volna a magáét, mármint a mindkét életben maradott.

  • hova

    Örökké visszatérő polémia a :HA:ha a szgk.vzetője 50 Km/h-val ment volna, elkerülhető lett volna a baleset, de igaz ez akkor is, ha a kerékpáros megáll a STOP! táblánál.De akkor hogyan lehet rndet tennei?Úgy,hogy a táblák eldöntik a haladás sorrendjét, utasítást adnak! A helyszínen elvileg minden eldönthető, csak tudni kell “olvasni” belőle. Ha a helyszíni szemle tökéletes volt és a szakértővel együtt pontosan rögzítették a nyomokat, kiszámolható a járművek sebessége, sőt az úttesten hagyott nyomok milyensége, mélysége / karcolás/, iránya és az uttestre zuhant fstéknyomom / egyéb más anyagok/ helyzete alapján elfogadhatóan lehet mondani az ótközési pontot.Ha a képen látható kerékpárról van szó, biztosan nem a kerékpáros ment az autó oldalának, hanem a szgk. “csapta el” a jobb hátsó kereket.Ha nincsenek tanu, igen nehéz pár km. különbséget megállapítani a kerékpáros sebességére ide v oda, ezt va szgk. sebessége alapján és a szgk- kerékpáros ütközésekor hagyott nyomokból lehet megmondani, illetve az ütközés utáni kerékpár “zuhanásából”-annak irányából és mélységéből. A szakértőnek ezt az ütközés modellezésével ki kell tudni számolni! Nyilván alaposan átvizsgálta a rendőrség a gépkocsi és a kerékpőr sérüléseit, mert ezek bizony közvetlen bizonyítékok mindenhez. Szerintem nem született rossz döntés, a balesetért az 50 Km/h-t jelentősen túllépő szgk. vezetője a felelős, jelentős sértetti közrehatás mellett!

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelem részére. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.