Autónevek magyarul Kihívótól Rájáig

A magyar nem a marketing nyelve

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.08.01. 15.00

Ahogy a filmcímek és a slágerszövegek, az autónevek túlnyomó többsége is idétlenül hat magyarra fordítva. Ki a fene akarna például egy Kísérőnaszád Közönséges Mérges Ráját? De kinek ne kéne egy Corvette Stingray?

Vagy a hey you sexy baby you / Ez hangzik a legfaszábban amerikai angolul / Ismételd hey you sexy baby you / Ugye hogy ez hangzik a legfaszábbulmondja a Belga, és milyen igaza van! Az angol nyelv valamiért sok esetben menőbb, kúlabb, trendibb és baróbb, jobban esik a fülnek, mint a magyar – és nem csak a slágerszövegeket illetőleg, de különösen igaz ez márkanevek, pláne autómárkák, modellek esetében.

Nemrég régóta esedékes kötelezettségemet róttam le az autóbuzéria oltárán és megnéztem a Vanishing Point című, tulajdonképpen igen rossz filmet, amit már rég illett volna megtennem. (A rajongók ne hördüljenek fel: sajnos véletlenül az 1997-es remake-et sikerült elindítanom, így a ’71-es- állítólag sokkal értelmesebb őseredeti megtekintésének terhe még mindig nyomasztja a lelkemet.)

A Dodge Challenger paradox módon Elkerül Kihívó lenne magyarul

A teljesen szürreális cselekmény és a céltalan, ráadásul nem is túl látványos autós üldözések közben volt időm azon morfondírozni, milyen menőn hangzik a nevadai rendőrségi rádióban, hogy “seventy Dodge Challenger“, és milyen kínos volna, ha mondjuk a salgótarjáni diszpécser mondaná be hanyagul az uerhába, hogy “ezerkilencszázhetvenes Elkerül Kihívó“-t, más értelmezésben “Félreugrik Felszólító-t” üldözünk. Mert a Dodge Challenger ugye ilyesmit jelent. A filmben a Challengert üldöző Charger is fura lenne magyarul: Vádlóként, Töltőként, jobb esetben Katonalóként, netán Rohamozóként fordítható a modell neve.

A borzasztó film után elméláztam még pár autó nevén; mi lenne, ha Verne Gyula vagy Marx Károly mintájára ezeket is lefordítanánk magyarra? Vajon a Mercury Cougar mennyire lenne menő Higany Pumaként vagy Hírvivő Pumaként? (Még esetleg Merkúr Pumaként csak-csak…) Lehetett-e volna a Lincoln Continental Convertible Kennedy integetős elnöki autója, ha az USA nyelve a magyar lenne, a kocsit meg Lincoln Szárazföldi Átválthatónak vagy Átalakíthatónak hívnák?

Buick Nyócvannyóc

Ki a fene nevezne egy Buick modellt Century-nek, Évszázadnak itthon? A Ford Mustang Boss lehetne-e kívánatos legenda Vadló Főnökként? Hát a Corvette Stingray, ha Sevrolé Kísérőnaszád Közönséges Mérges Rája állna a forgalmijában? Az Oldsmobile is bizonyára hamarabb kihalt volna itthon, elvégre kinek kell egy Öregekautója? Még akkor is, ha tudjuk, hogy nem öregeknek szóló autókról van szó, hanem az alapító R. E. Olds vezetékneve szerepel a névben. És az Oldsmobile Cutlass sokkal jobban hangzik, mint a Vadászkés, a 8, 88 is menőbb Eight-ként és Eighty-Eight-ként, mint Nyolcként vagy Nyolcvannyolcként lehetne.

Tuti, hogy az amerikai és az angol autóipar legendává válásában ott van a globálisan jól hangzó nyelv is. Egy Peterbilt kamiontraktor emblémája tök menő bárhol, de ha nem egy Peterman nevű mérnök nevezte el a maga keze munkájáról (egy kicsit eltorzítva) a márkát, úgy is mint Peter Built, hanem egy Péter nevű magyar Péterépítette nyergesvontatóját kéne megvenni, milyen sikerrel indulna a fuvarozók kegyeiért egy Freightlinerrel szemben? Ami meg igazából valami olyasmit jelent, hogy Fuvarosjárat? Talán nem csak a terméken múlt, hogy az Ikarus világhíres lett, a Csepel, Rába meg nem igazán.

Range Rover Vogue, amit ha a Rába Vagon- és Gépgyár készítene, Legelő Csavargó Divatnak hívnának

A brit autóipar se lenne olyan legendás, ha a Árpád vezér átkel a La Manche-on. Nagy kedvencem, a kihalt Humber márka még egész menő lenne magyarul is; a Sceptre (Jogar), Super Snipe (Szuperszalonka) vagy Imperial (Birodalmi) még nem is olyan kellemetlen. De a Range Rover Vogue már elég ellentmondásos: Legelő Csavargó Divat??? Egy Land Rover Defendert a világon bárhol el lehet adni, de kinek kéne egy Földi Csavargó Védelmező?

A japánok a második világháború után szintén ráéreztek az amerikai hangzású modellnevek fontosságára. Az alapítói személynevek ugyan megmaradtak sok márkákban, de a Suzuki, Toyota (eredetileg Toyoda), Honda eleve nem is olyan kínos, mintha Kovács, Szabó vagy Tóth modelleket emlegetnénk. Ellenben a típusjelzések!

Egy Toyota Highlander hibrid fura lenne Felföldiként, vagy az egykori filmcím fordítása alapján Hegylakóként. A Subaru Outlander meg mi lenne? Fiastyúk Kültelki? Mitsubishi Lancer, mint Háromgyémánt Lándzsás? No persze a Suzuki Hayabusa motorkerékpár Vadászsólyomként bizonyára a nemzetközi piacon is megállná a helyét, ha már légitársaságot is indítanak bizonyára marketingből jól felkészült honfitársaink hasonló néven…

Suzuki Vadászsólyom


Kommentek

  • zoldfulu2000

    Srácok, mi a logika a kommentelések engedélyezése mögött?

  • v_Petya25

    Semmi, hol megy, hol nem megy.
    Amúgy a cikk tök jópofa.

  • zoldfulu2000

    Igen, jó kis kommentvadász cikk, lehet tesztelni az új rendszet :)

    Amúgy nem csak az angol ilyen bevált, sima keresztnevek, mint Romeo, vagy akár családnevek, mint Chevorolet.

    Ha Mr Veyront mondjuk Leibowitznak vagy Székesfehérváry-nak hívtrák volna aligha neveznek el róla szupersportkcsit.

  • zoldfulu2000

    Mondjuk van mit félni a kommentektől a tesztekbe bekerüklt pár nagyon meredek csúsztatás és hólyeség, pl a XF-et a 518d ellen árazni… És akkor még nem beszéltünk felszereltségről.

    De valamért van egy egészéges rosszallás a Jagek felé…

  • Kovijani

    Na alljunk megy egy szora! Grecsy tanarurat kerdeznem hogy mi baja van a Kovacs nevvel? Nagyon szep nev! Amugy visszaforditva a dolgot ez ugy hangzik angolul, hogy Kovax. Majdnem olyan meno mint a Kavasaki!
    Higany puma nem is rossz! Uvegtigris meg a legjobb! Csodalkozom, hogy az indian nevuket nem kerestetek meg! Solyomszem az melyik lenne?!

  • Kovijani

    Zoldfulu kollaganak pedid azt uzenem, hogy ha leforditana nekem magyarra a Jagek-et, akkor azt nagyon megkoszonnem! De az indiant is megertem! Koszi!

  • csufár

    jó cikk, helyesen van. a higanypuma a legjobb :) a Suzuki Samurai a magyaroknál valami Szabó Huszár lehetne :)

  • daneel19

    Cutlass=tengerésztőr!!!!
    Egyébként tényleg jó cikk,magyarul hülyén hangzanak!
    Lehet,hogy ezért nem gyártunk autókat??????

  • zoldfulu2000

    Hát srácok, lassan kezd a TC szinvonala alá kerülni az oldal, ti pedig még nem vagytok ott hogy ezt megtehetssétek (tisztelet a kivételnek).

    Ezek az ostoba beböfögések, alapvető tárgyi tévedésekre alapozott mondanivalókkal több mint röhejesek.

    Nyilván ti nem magatoknak kerestek autót de az utolsó két Rácz teszt annyira xar hogy az már kiüti a biztosítékot.

    Ha valakinek ennyire nem füllik a foga a munkához az menjen szabadságra. Nem kell ezt erőltetni, biztos lenne elég nyári beugró aki nem bánná ha 10-20 milliós autókba tehetné a xeggét…

  • ,L Rómeo

    nagyon jo cik és nagyon ötletes.
    sossem jutot eszembe lefordittani neveket meg hát én sem tudok angolul nagyon jok hogy ezeket meg tuggyuk.
    mongyuk miis nevettünk kiskorunkban azon hogy pít az pete angolossan.
    nagyon jo ez a szín vonal!

  • ,L Rómeo

    Pete ejcsd Pít, érrted?
    Pít-nak mongyák de Pete-nek irrlyák! nagyon jó, hehehe

  • ,L Rómeo

    vagy népekautójja sivatagi szél:)
    mongyuk ez nem vicces és szar minda töbi hanem ez jó!
    hajjrá vw!

  • csufár

    ZF mire rágtál be? nem tetszett a 12 milkás v50? :)))

  • zoldfulu2000

    Csufár: Hát az a nyitás amikor egy szerző hamis adatokkal akarja alátámasztani a mondanivalóját az több mint röhejes.

    Nem várom el hogy virtuózan bánjon a szavakkal egy szerző egy autós újságban, de legalább ne legyen hülyébb mint egy átlag júzer/vásárló, és nézzen utána amit leír.

    Aki egy árlistával sem boldogul az ne írjon tesztet, főleg ne ilyen röhejesen arrogánsan. Odaírni a 2.2 XF mellé a 518d árát konkurensnek az pedig igenis ilyen hiba. Közben nem utánanzéni olyan dolognak mint az XF 4* NCAPje. Ami viszont érdekelne egy vevőt… Ahogy hamis súlyadatokkal ajnározni a Golfot is több mint röhejes.

    A vezess.hu egyik nagy erénye az volt hogy szabadon kommentelhetőek voltak a cikkek. Ez persze hozott hátrányokat is, mint trollhadak beözönlése, de nem lehetett magas lóról hülyeségeket beszélni, mint az pl lassan bejáratott lesz a TC tesztjeinél és pláne a híreinél.

  • ,L Rómeo

    ha zavar hogy nem ojjan jappánbuzi ezaz oldal minda TC, ahhol ösze mernek hassonlíttani egy übergolfot szar jappán szusihuszárral(pfuj-hányok-okádok) akor meny oda!
    it németautók és fölleg vw nyer eszt ved tudásul!
    és így jo ezér szerettyük Rácz irro urat és Szörényit is!

    nem érrdekelnek az árak, tömegek, és egyéb tények, meg ösze-visza hasonlítgatássok ezek alapján, csak ha ugy nézzük hogy golf über aki rá hasonlit(és német) az jo, aki jappán olasz makaróni meg trianon francia az meg egyen szusit és ne autózzon!

  • ,L Rómeo

    örüllökis hogy nem engedik it mekmagyarrázni hogy mi hány méter mikor irro megirrja hogy szerinte mit mennyi.
    amig vw-t hoza elönybe addig melete vagyok!

  • Kovijani

    Szabo huszarok banzai!! Akarom mondani elore! :)

  • csufár

    wow. nem is tudtam, hogy van 518-as bmw…

  • zoldfulu2000

    A facelifttel érkezett. De azért te inkább nyomulj a V8 projektre :)

    Amúgy még épp 10mp alatt van, persze ilyet Rácz úr sosem merne ványadtnak nevezni, sőt inkább benevezi a 2.2es 8.8mps XF ellen, hiszen az nem lehet prémium sem (pedig szerintem inkább feljebb van pozicionálva, fapad belépő és tömegmodellek nélkül). Az már említésre sem méltó, hogy a sok lebaxás között nem említi meg hogy az XF nem kicsit jobban felszerelt mint az 518d, ilyesmivel az igazi szakemberek nem foglakoznak,maradjon a vevők baja.

  • csufár

    jól van, hát akkor legyen az 520d az ellenfél. so what? az annyival drágább?

  • Keeep

    Romeo Azért a TC-n legutóbb ugy lehuzták a Toyota Aurist hogy az nem kivánom egy gyártónak sem !

    http://totalcar.hu/tesztek/2013/07/15/toyota_auris/

  • zoldfulu2000

    Annyit nem, mert maga az ár amit a tesztelő megad valamiért a 20d-é, manuális váltóval.De ismerve a két márka árpolitikáját, gyanítom hogy a BMW drágább lesz ha ugyanúgy bekonfigurálnám (800e csak a tiptronic), így az alap üzenet amit a teszt sugall szerintem nem állja meg a helyét.

    Az külön kérdés hogy ahogy a V70est, az E klassét is nehéz pariba állítani az XFfel. Egyszerűen kisebbek, és az XF belseje ellen nem sokan rúgnak labdába (spec a 5ös, A6 igen), de megint elnagyolt böfögés a “németezés”, mert az E klassét biztos ejteném (bár a facelifteset még nem láttam).

  • Keeep
  • zoldfulu2000

    keep: így már láttam, sőt, árlistánm is van, csak tesztvezetni nem volt még példány, így nem láttam hogy miben javult a régihez képest (új még kiállítva sem volt Februárban, azóta meg volt jobb dolgom).

  • husky

    Az autónevek kapcsán, valamiért kimaradt az írásból a CSATLÓS (Trabant) és Tamás Buszokat Épít, azaz az amerikai, közismert iskolabusz a Thomas Built Buses cég gyártmányai.

Chevy Camaro ZL1 1LE: csak véletlenül kap rendszámot

Egyedi komponensekkel és hangolással tette versenypálya-kompatibilissé a Camaro eleve legsportosabb kivitelét a Chevrolet.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.