900 ezer forintos bírságot kapott az ámokfutó

Szerző: dr. Janklovics Ádám levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.07.27. 06.00

Rendőrök elöl menekülő autós okozott riadalmat Budapesten, végül elkapták, és bíróság elé állították.

Érdekes közlekedési esetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk újabb darabja. Az első két részt ide kattintva, és itt lehet elérni.


Mi történt?


Szokásos közúti ellenőrzéshez készülődtek a fővárosi rendőrök, egyikük sablonos karmozdulatokkal az útszélre intette a felé érkező sokadik autót. Csakhogy ez lassítás helyett az egyenruhások hirtelen kikerülése után száguldásba kezdett. Azonnal bepattantak kocsijukba a rendőrök, majd szirénázva utána eredtek.

Klasszikus autós üldözés kezdődött Budapest belterületén. Miközben a rendőrök hangosbemondón többször felszólították a menekülő autóst, a későbbi vádlott kocsija Stop táblás kereszteződéseken vágtatott át, szabálytalanul előzgette az útjába kerülő járműveket, és az egyik zebránál majdnem elgázolta az éppen átkelő, majd hirtelen félreugró gyalogosokat.

Addig üldözték a rendőrök, amíg a sofőr elkövette saját szempontjából az ilyenkor szokásos, végzetes hibát: bekanyarodott egy rokona udvarába. Úgy gondolta, gyalog menekül tovább, de gyorsan nyakon csípték a rendőrök, akiknek addig fogalmuk sem volt, hogy ki után eredtek. És, hogy az miért szökött.


Mivel védekezett az ámokfutó?

Gyorsan kiderült, hogy az FBI körözöttjeinek listavezetője helyett egy jogsi nélküli fiatal férfi menekült előlük.

Védekezése során már határozottabb arcát mutatta a fiatalember, aki a bíróság előtt nem ismerte el bűnösségét. Az eljárás során azzal magyarázta menekülését – noha elismerte, látta a szirénát, hallotta a hangosbeszélőt -, hogy nem saját kocsijával közlekedett, aminek a papírjai sem voltak nála, ezért nem akarta bajba sodorni a kocsi tulajdonosát. Egyszerűen megijedt, ezért adott gázt.

A Dr. Székely Ügyvédi Iroda által védett vádlott állítása szerint száguldás közben nem kényszerített más járműveket vészfékezésre. Olyan sem történt – mondta a bíróság előtt -, hogy a zebrán átkelő gyalogosokat veszélyeztette volna, és egyébként sem ment gyorsabban 80-nál a városban.


Hogyan látja a bíróság?

A büntető törvénykönyv szerint: aki a közúti közlekedés szabályainak megszegésével más, vagy mások életét, vagy testi épségét közvetlen veszélynek teszi ki, bűntettet követ el. Ezt hívják közúti veszélyeztetésnek.

Világos volt a bíróság előtt, hogy a vádlott “erősen felindult, izgalmi állapotban” követte el a bűncselekményt. Ugyanakkor azt is megállapította, hogy menekülése során a férfi sorozatosan vészfékezésre és lehúzódásra késztetett személyautókat és tehergépkocsikat. Az is tény, hogy több gyalogosnak hirtelen vissza kellett lépnie a zebráról a járdára.

Kimondta a bíróság: “a vádlott a fenti cselekményeivel olyan helyzetet teremtett, hogy a baleset bekövetkezésének lehetőségével már reálisan számolni lehetett”, amit a rendőrök jelentése is megerősített.


Mi az ítélet?


A bíróság szerint a jogsi nélküli vezetés “a közúti közlekedés absztrakt veszélyeztetését önmagában hordozza”, de a vádlott ezen túllépve konkrét veszélyhelyzeteket állított elő, amelyek megalapozták a bűncselekményt.

Ennek megfelelően 900 ezer forint pénzbírságot szabott ki a vádlottra a bíróság, akinek 2 évig azt is megtiltotta, hogy részt vegyen a közlekedésben – ha esetleg közben úgy gondolná, hogy jogsit szerez.

Enyhítő körülménynek tekintette a bíróság a büntetlen előéletet, súlyosító körülménynek a többszöri KRESZ-megszegést, de különösen azt, hogy a vádlott “relatíve hosszabb időn keresztül, több személlyel szemben valósította meg a veszélyeztető magatartását”.

Kommentek

  • Guillotine

    Megérdemelne többet is,csak azt nem értem miért kell amerikát játszani a zsaruknak mások veszélyeztetésére?!
    Tehát ha mondjuk közúti ellenőrzés van akkor miért nem áll az ellenőrizni kívánt oldalon szakaszos távolságban legalább két rendőrautó?
    Régebben (90es évek közepén) ez sokkal elterjedtebb volt.
    Így azért az ilyen esetek nagyrész elkerülhetőek lennének ha rádiós kapcsolatban állnak a járőrök és közre zárják az ilyen félhülyéket.
    Természetesen elsősorban az ilyen barmok a hibásak hogy közútra mernek tekeregni minden nélkül…

  • kocogok

    Csak egy jó ügyvéd és máris nincs 4-5 év letöltendő bünti, a pízre meg részletfizetést kap …

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.