Ott mér-e a rendőr, ahol sok a baleset?

Összevetettük a balesettérképet a traffipaxtérképpel

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.07.22. 07.00

Van a Rendőrség weboldalán egy térkép, ahol feltüntenik a halálos balesetek helyszíneit. És van egy programterv arról, hol szándékozik traffipaxozni a Cég az adott hónapban. Vajon mennyire fedi egymást a kettő?

“Neked való” tárggyal küldte kedves vezető szerkesztőnk, Zsolti az alábbi mailt a minap:

“Megújult a police.hu és felfedeztem két dolgot. Ide ugye felkerülnek a sebességellenőrzések: http://www.police.hu/hirek-es-informaciok/utinfo/sebessegellenorzesek, ezen a térképen meg láthatóak a baleset helyszínek, súlyosság stb.: http://bbterkep.police.hu/mapdisplay/bal.html.

Készülhetne egy anyag, hogy van-e átfedés. Azaz ott mérnek-e sebességet a rendőrök, ahol sok a baleset, hiszen mint tudjuk a gyorshajtás a legfőbb oka a baleseteknek. Ha pedig meg akarjuk előzni a baleseteket?”

Zseniális ötlet, még ha nem is az enyém. Megnéztem a térképet és a traffizási ütemterveket. Jó sűrű mindkettő, az tűnt a legkövethetőbb módszertannak, hogy kiválasztok pár frekventált baleseti gócot mondjuk egy fővárosi területet és egy vidéki várost. Ezután összestriguláztam, hogy július hónapban a környéken hova tervez sebességmérést a Rendőrség. Az eredmény tanulságos, ha nem is meglepő.

Rendőri sebességellenőrzés

Budapest

A XI. kerület összes, öt darab halálos balesete egy viszonylag kis területen koncentrálódott az elmúlt 365 napban. A traffipax-vonulási terv szerint 2013. július havában a XI. kerületben 64 alkalommal lesz/van/volt sebességmérés, az alábbi ütemezésben:

Nagyszőlős u.: 7
Irinyi József u. 9-11.: 12
Budafoki út: 16
Andor utca: 13
Bartók béla út: 6
Fehérvári út: 3
Kőérberki út: 4
Budai alsó rkp. Lágymányosi-Petőfi híd között: 3

Ha tehát a rendőri ellenőrzések fő célja a halálos balesetek számának csökkentése, az elmúlt év ilyesfajta tragédiáinak nyilván az Irinyi utcában, a Budafoki úton, az Andor utcában, a Nagyszőlős utcában, az Etele téren és a Bartók Béla úton kellett történnie a józan paraszti logika szerint.

A rendőrségi baleseti térkép a Nagyszőlős utca Daróci utca kereszteződésében, a Bartók Béla út-Tétényi út csomópontban és a Bartók Béla út – Bertalan Lajos utca kereszteződésében valóban említ is egy-egy szerencsétlenséget. A negyedik halálos baleset a Fehérvári úton történt, valamint  még az Etele térnél volt egy halálos baleset.

64 traffipaxos kivonulásból tehát 16 végződik olyan helyszínen, ahol valóban szomorú tapasztalat indokolja a forgalom kontrollját. No de mi lehet a többi, 75%-nyi kerületi mérési munka célja? Miért olyan népszerű az Irinyi utca (itt a Petőfi híd előtt szokták mérni a hídra felhajtókat) és a Budafoki út (a Lágymányosi híd előtt gyakori a mérés)? Hosszú, jól belátható, a gyalogosforgalomtól masszívan elválasztott, széles utak; miért kell itt mérni? Miért érdemli meg az elmúlt 365 napban vérmentes, ám változatos sebességkorlát-változásokkal megszórt Budafoki ugyanazt a mértékű, egy hónapban 16 kivonulásos figyelmet, mint a halálos balesetek útjai összesen? Vajon?

Elképzelésünk sincs, hiszen, mint tudjuk, a pénzbehajtás semmiképp nem célja a sebességmérésnek.

Megkérdeztük a Rendőrséget, hogy az új, gigantikus méretű, 12 milliárdos traffipax-beszerzés után – melyről az ORFK már adott ki közleményt – milyen elvek szerint telepítik majd az új fix traffikat; várható-e, hogy a baleseti térkép szerint veszélyes útszakaszokra kerül majd a legtöbb gép. Sajnos a Rendőrség a Belügyminisztériumnak passzolta a labdát, ők pedig e cikk megjelenésének idejére még nem tudtak választ adni a kérdésre.

Debrecen halálos balesetei egy évre visszamenőleg

Debrecen

A Hajdú-Bihar megyei kapitányság mérőberendezései nem sokat pihennek, a szemem kifolyt, mire összeírtam a debreceni tervezett kivonulási helyszíneket:

Budai Nagy Antal utca: 3
4-es főút ki-bevezető: 1
Kishegyesi út: 12
Böszörményi út: 7
Pesti utca: 6
33 bevezető: 1
Csigekert utca: 2
Diószegi út: 7
Sámsoni út: 14
Gulyakút utca: 2
Szentgyörgyfalvi utca: 1
Hadházi út: 1
Péterfia utca: 2
Nyíl utca: 3
Balmazújvárosi út: 2
Mikepércsi út: 7
Leiningen utca: 2
Alma utca: 3
Faraktár út: 5
Kiskörút: 1
Móricz Zsigmond körút: 2
Dóczy József utca: 1
Kassai út: 5
Gázvezeték utca: 11
Hadházi út: 4
Benedek Elek tér: 3
Egyetem sugárút: 4
Simonyi utca: 3
Füredi út: 2
Szoboszlai út: 3
Létai út: 2
Monostorpályi út: 4
Wesselényi utca: 8
Honvéd utca: 2
Pósa utca: 1
Rigó utca: 2
Balmazújvárosi út: 2
Acsádi út: 2
Veres Péter utca: 3
Vámospércsi út: 3
István út: 5
Derék utca: 1
Nagyerdei körút: 1
Vágóhíd utca: 1
Pallagi út: 1
Mester utca: 1
Köntösgát sor: 2
Szabó Kálmán u.: 3
Huszár Gál út: 1
Sumen u.: 2
Petőfi tér: 1
Bartók Béla u.: 2
Hétvezér u.: 1
Klaipeda utca: 1

A baleseti térkép az elmúlt 365 napra 8 debreceni tragédiát mutat. Egy volt a Füredi úton (33-as kivezető), egy a Biczókert utcában, egy a Diószegi úton, kettő a Sámsoni úton, egy az Ótemető utcában, egy a Vár utcában, egy a Piac utca Péterfia utca felőli végén.

172 mérési kivonulásból tehát, ha jóindulatú vagyok, és a Péterfia utcai trafizásokat megfeleltetem a Piac utcai balesetnek, 26 történt azokon az útszakaszokon, ahol a Rendőrség adatai szerint az elmúlt 365 napban volt halálos baleset. A kivonulások 15%-a ez.

Debrecen halálos balesetei egy évre visszamenőleg

Vajon mi indokolhat csak három utcában, a Kishegyesin (12 tervezett mérés) a Gázvezetéken (11 mérés) és a Wesselényin (8 alkalom) intenzívebb rendőri jelenlétet, mint az összes halálos baleseti helyszínen? Hosszú, jól belátható, széles, egyenes utcák, elválasztott gyalogosforgalom? A súlyos balesetek megelőzése, vagy az ezeken az utakon túl alacsony városi sebességhatárt nagy arányban túllépő autóforgalomra kivethető sarc lehetősége?

Mint arról korábban már írtunk, a rendőrség kommunikációja szerint 2011-ben a személyi sérüléses balesetek 29,3, a halálos balesetek 41%-a történt gyorshajtás miatt. Csakhogy, mint a birtokunkba jutott adatok nyomán rámutattunk: a 15064 járművezetői hibából eredő személyi sérüléses balesetből mindössze 124 történt abszolút gyorshajtásból eredően, az 576 halálos balesetből 16 történt meg a sebességhatárok be nem tartása miatt.

Ennyi, amit traffipaxszal – esetleg – meg lehetne előzni.

És tudják, mennyi volt az összes, a rendőrség által gyorshajtásnak kommunikált okból eredő baleset? 4416. Ebből 3289 a nem az útviszonyoknak való sebesség alkalmazása (pl. kisodródás egy kanyarban), 212 a forgalmi viszonyok figyelmen kívül hagyása (pl. nagy sebességgel elmotorozás a sorok között), 520 a nem a látási vagy időjárási viszonyoknak megfelelő sebesség (pl. 90-nel belecsapódni éjjel az elakadt kamionba).

Ismételjük csak meg, 2011-ben mindössze 124-en, háromnaponta egyszer hajtottak úgy gyorsan a KRESZ szerint, hogy ebből személyi sérüléses baleset származott, alig háromhetente egy, összesen 16 halálos baleset történt emiatt.

Friss hír, hogy a rendőrség a korábban tervezetnél hamarabb, már jövő tavaszra vásárol ötszáz új sebességmérő készüléket!

Kommentek

  • PAlex

    Ugyan már.
    Itt nincs pénzbehajtás.
    NINCS.
    Hiszen minden nap látni iskolák, óvodák előtt a traffipaxokat működni…

  • menőmanó

    Érdekes egyértelműen bizonyítva látni azt, amit egyébként is tud minden értelmes autós. Szemét, hazug népség a rendőrségnek ez a része és a legbosszantóbb, hogy ők sem tartják be a szabályokat.
    Múltkor 150-nel kellett haladjak az országúton ahhoz, hogy beérjek egy megkülönböztető jelzés nélkül száguldozó rendőrautót. Megelőzni nem előztem meg, de mentem utána 130-cal. :)

  • Funkyman

    Miután bebizonyítottátok, hogy nem is a sebességhatár túllépése okozza a sok balesetet (messze nem a legtöbbet), ez már csak hab a tortán.

    Mellesleg csak a vezess volt elég tökös hozzá, hogy így nekimenjen a rendőrségnek… pedig jó volna, ha a saját adónkból fönntartott szervezet egyrészt nem nézne minket hülyének, másrészt a feladatát végezné (baleset-megelőzés), harmadrészt nem hazudna pofátlanul.

  • Szőrős

    Nézzük az érme másik oldalát! Mennyi baleset lenne ott, ahol most trafiznak akkor, ha nem ott trafiznának?
    Szerintem csakis egy ilyen összehasonlítás alapján lehetne kritikát alkotni!

  • Pokol

    Még 2000-ben volt,hogy a rendőrautós előzés közben a bal hátsó kerekéből ki repülő kő ki verte a rendőrségtől vásárolt 1500-Ladám “anno rendőrségi üldöző autó volt az autópályán akkoriban.Típus váltás véget volt selejtezve 45 ezer km volt benne ” szélvédőjét egy Volkswagen III-al.Lakott területen 80Km,lakot területen 150Km mentem utána.De azért meg előzve keresztbe állva sikerült csak meg állásra kényszeríteni.Kb 180Km előztem.Tuningolt volt a volt rendőrségi Lada.Persze mikor fel jelentést tettem a rendőrségen,a gépjármű előadónak a válasza”Varú a varjúnak nem vájja ki szemét.Persze a rendőr tettesek mindent tagadtak.Még a gyorshajtást is!Ez az eset még 2000-ben volt.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

Meglépett az autóval a kisfiú, kecskét is vitt magával

Ennek a fiúnak az apja szerint a vezetést nem lehet elég korán elkezdeni. A csomagtartóban utazó kecske ennek tükrében már nem is olyan meglepő.

F1: A Red Bullnál röhögnek az FIA-n

A Red Bullnál komolytalannak tartják a Nemzetközi Automobil Szövetség állítását, miszerint a Mercedes-, a Ferrari- és a Renault-motor háromtized másodpercen belülre került idén.

Ezt a BMW reklámot betiltották Angliában

Az angolok szerint veszélyes közúti huligánkodásra buzdít a BMW plakátja, ezért gyorsan be is tiltották.

F1: Bejelentették a Sauber Honda-szerződését

A Forma-1-es Orosz Nagydíj délelőttjén hivatalosan is bejelentették, hogy 2018-tól a Sauber-csapat is a Honda erőforrásaival.

F1: A McLaren Mercedes-motorra vált jövőre?

Érdekes sztorit dobott be az egykori csapattulajdonos Eddie Jordan, de a McLaren gyorsan cáfolt.

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

Csúcskivitel belépőmotorral: jön a Mazda CX-3 GT Sport

Bizarr termékfilozófiát követ a Mazda: a CX-3 crossover nyáron debütáló új csúcskiadása nem a legerősebb motort kapja meg.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.