Megúszta a 300 ezres bírságot a 245 km/órás gyorshajtó

Perelhető a rendőrség a hibák miatt

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.07.17. 06.00

245-tel száguldott a traffipax előtt, de megúszta. Más viszont indokolatlanul kapott 130 ezres csekket a rendőrségtől, szembeszállt a határozattal, és győzött. Meglepő rendőrségi bakik és utóéletük.

Most már hivatalos, amit sejtettünk: június hónap gyorshajtó rekordere megúszta a büntetést. “A 245 km/órás sebességgel haladó járműről nem áll rendelkezésünkre fényképfelvétel” – közölte a Vezess.hu kérdésére az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK), amely múlt hétfőn felrakott a honlapjára egy öreg Toyota SUV-ról készült traffipax-fotót. A mellékelt szöveg szerint 80-as táblánál ment 245-tel, így ő a hónap rekordere.

A rendőrök ki is postázták a 300 ezres csekket a vétlen autósnak, csak ezt követően, megkeresésünkre ismerték el nyilvánosan az ordító bakit. A valóban 245-tel közlekedő kocsi – mint most biztossá vált – elszáguldott a traffipax előtt. Azt sem tudják, hogy mi volt ennyire gyors.

“Jól mért a műszer, azonban a szabályszegésről készült képfelvétel a mérőműszert működtető személy hibájából téves adatokat tartalmaz, a képfelvétel nem azt a gépjárművet ábrázolja, amely a szabályszegést elkövette (…). A kezelő nem megfelelő módon követte a szabályszegő gépjárművet a sebességmérő műszerrel, így a műszer fókuszába egy közeledő gépkocsi került, a műszer ezt rögzítette, majd ez az adat került automatikusan a TrafficPoint Rendszerbe” – adott magyarázatot a hibára a rendőrség.

Sajnos nem egyedi, hogy vétlen sofőröket sokkol durva csekkekkel a rendőrség. A múlt heti cikk után több olvasónk küldött a fentihez hasonló sztorit, amiből most két érdekesebbet ismertetünk.

130 ezres csekk a vétlen autósnak

Vasúti megálló előtt sebességmérő rendőrökre lett figyelmes Krisztián, aki 40 km/órával haladt a KRESZ-nek megfelelően. Két és fél hónappal (!) később 130 ezres csekket kapott a rendőrségtől, a mellékelt határozat szerint 86 km/órás sebességgel közlekedett az átjáróban.

Öt hónapig nyomta Krisztián zsebét a csekk

“Ritkán járok arra, elég feltűnő volt az átjáróban gyorshajtókra vadászó traffipaxos autó, így emlékeztem rá, és biztos voltam benne, hogy itt valami nagyon nem stimmel” – meséli  a Vezess.hu-nak. Szabadságot vett ki, mivel távolabbról érkezett, ezért autópálya-matricát is kellett vásárolnia, és elutazott az illetékes székesfehérvári kapitányságra.

Három darab fekete-fehér fotót mutattak neki. “A 325 méteres távolságból készített képeken két azonos irányba haladó kocsi látszódott, de a rendszámuk nem volt leolvasható. A mérőműszer kurzora a kocsim mellett volt látható,  alig észrevehetően, elmosódottan,  de a másik autó irányára mutatóan” – emlékezik olvasónk, aki állítja, “ez nem egy véletlenül benézett fotócska volt”.

A feltételezett szándékosságot nem tudta bizonyítani, de az előadónál egyből rákérdezett, hogy “mi ez a trükközés?”. Erre azt a választ kapta, hogy fellebbezhet. Mivel mégiscsak 130 ezer forintról volt szó, és a szabiját már kivette, visszament a helyszínre, és kiderült, hogy a fotón szereplő távolság sem stimmelt, ami újabb érv volt a fellebbezésében.

Megőrizte emlékbe

Nagyjából újabb 2,5 hónappal később kapta kézhez a fent látható iratot, ami megsemmisítette a határozatot, és megszüntette az eljárást ellene. Szerinte akinek rosszabb a szeme, biztosan nem szúrta volna ki a fotón, amit ő észrevett. Közel fél évig fenyegette a 130 ezres csekk, amit megőrzött emlékbe.

Emelkedőn 130-cal száguldó Trabant

“Semmi nem változott az elmúlt 30-40 év alatt” – kezdi egy régi sztori mesélését másik, idősebb olvasónk. Egykor a szomszédja éppen eladófélben lévő Trabantjával kapcsolatban küldött a rendőrség határozatot, miszerint egy autópályás emelkedőn 130 km/órával hasított. “Közel sem akkora bírság volt mint manapság, és jó humora volt a szomszédnak, ezért megírta a rendőröknek, hogy kifizeti a bírságot, ha küldenek egy hiteles fotót a kocsijáról a 130-as számmal. Jól jött volna a reklám a kocsi értékesítésekor.”

Kiderült, hogy pont ugyanaz történt, mint a mostani esetben. A Trabi mellett elhúzó autó zavarta meg a traffipaxot.

Nem az autópályás sebességéért szerettük


Rendőrség: nem lehet manipulálni a fotókat

“A szabályszegésekről rögzített adatokat automata sebességmérők rögzítik, az adatok olyan formában tárolódnak, hogy azokat nem lehet manipulálni, kitörölni, módosítani. A rendszer éppen a korábbi egyik legfőbb sérelmet, a visszaélés lehetőségét zárja ki” – állítja az ORFK. Fölösleges korrumpálást kezdeményezni a mérést végző rendőrökkel, mert a rendszer automatikusan továbbítja az adatokat, a traffipax kezelője nem tudja kitörölni belőle a fizetős ügyfelet.

Az automatizált rendszerrel évente százas nagyságrendben vitatják az autósok a valós vagy vélt gyorshajtásukkal kapcsolatos bírságokat. A jármű sebessége mellett leginkább azt kifogásolják, hogy nem is az ő kocsijuk van a képen, nem is annyi az adott helyszínen a korlátozás, de van, hogy elismerik a tempót, ám “végszükséget teremtő helyzetre hivatkozással indokolják” – összegzi az ügyeket a rendőrség.

Szerettük volna megtudni, hogy mekkora százalékban adnak végül igazat a fellebbezést benyújtó autósoknak, de erre vonatkozóan azt állítják az egyenruhások, hogy nem végeznek adatgyűjtést.

Perelhető a költségekért a rendőrség

A fellebbezés, utánajárás persze idővel és költségekkel jár, az első történetünkben szereplő Krisztián például a szabadnap kivétele és autópálya-matrica megvásárlása mellett 200 kilométert autózott azért, hogy saját szemével láthassa a kocsija állítólagos gyorshajtásáról készült felvételeket. Jó hír a vétlen sofőröknek, hogy ilyen esetekben van jogi lehetőségük ráverni a hibázó rendőrségre a költségeiket, mondja a Vezess.hu jogi szakértője.

Ha megérkezett a saját hibáját elismerő rendőrségi papír, akkor Dr. Janklovics Ádám szerint polgári peres eljárásban követelheti kárának megtérítését az autós.

“Nem jellemző, hogy az érintett élne ezzel a lehetőséggel, ugyanis az 1-2-3 éves eljárás idejére meg kell hiteleznie az újabb költségeket. Ügyvédi díjat, perköltséget, újabb pénzt az utazásokra. De ha a végén nyer, amire jó esély van, akkor mindezt rá lehet terhelni a rendőrségre” – mondja a szakértő.

Kommentek

  • troll

    ha a lézeres sebességmérő 100-at mér, az nem azt jelenti, hogy 100-al mentünk, hanem azt, hogy amennyiben szabályosan végezték a mérést, akkor 99,99% a valószínűsége, hogy 97 és 103 között mentünk .

    mivel ott van az a 0,01 % , ezért tulajdonképpen nem tekinthető minden kétséget kizáró bizonyítéknak az eredmény, bár gyakorlati okokból a bíróság mégis annak fogadja el, másképp lehetetlen lenne büntetni a gyorshajtást.

    a másik a mérés szabályossága:

    csak akkor korrekt az eredmény, ha a mérés a jármű első vagy hátsó függőleges felületén történt, és az teljes egészében fedi a lézerkúpot jelölő kör területét.

    ellenkező esetben ,ha pl a motorháztetőn ,vagy az autó oldalán ,sarkán van a lézerkúp, rossz ereményt kapunk, mivel pl. ha 100-al haladó gk-nál az első távolságmérést az autó orrán végzi a műszer, ,majd 0,3 sec mulva a másodikat mondjuk az a oszlopnál, akkor a kettő közötti 2 méter különbség is hozzáadódik az autó által 100 -al 0,3 sec alatt megtett 4 méterhez, azaz 150 -et fog mutatni a készülék!

    ezért ,ha a fotón azt látjuk, hogy a lézerkúp köre nem teljesen fedi az autónk első vagy hátső függőleges felületét, akkor forduljunk bírósághoz és kérjünk igazságügyi szakértői véleményt, jó eséllyel hatályon kívül helyezik a határozatot.

  • Hori80

    Troll! Amennyiben nem látható a fotózott autón a “lézerkúp” az már adhat okot a kép hitelességét illetően?

  • imi001

    Valóban lehet pereskedni ha meg is nyeri a pert az autós és kifizetik a költségeit sajnos akkor sem a rendőrség fizet hanem az adófizetők Ezért tartanám célszerűnek hogy minden hibáért személyesen feleljen valaki Ha a saját zsebükre menne a játék akkor talán jobban odafigyelnének a hibákra

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

Isuzu D-Max – Egy no bullshit-pickup

Ha te is s-sel ejted az Isuzut, érdemes elolvasnod ezt a cikket Japán legrégebbi autógyártójának legújabb pickupjáról. Az átdolgozott D-Max nem igényli a bullshitgenerátort.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.