Megúszta a 300 ezres bírságot a 245 km/órás gyorshajtó

Perelhető a rendőrség a hibák miatt

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.07.17. 06.00

245-tel száguldott a traffipax előtt, de megúszta. Más viszont indokolatlanul kapott 130 ezres csekket a rendőrségtől, szembeszállt a határozattal, és győzött. Meglepő rendőrségi bakik és utóéletük.

Most már hivatalos, amit sejtettünk: június hónap gyorshajtó rekordere megúszta a büntetést. “A 245 km/órás sebességgel haladó járműről nem áll rendelkezésünkre fényképfelvétel” – közölte a Vezess.hu kérdésére az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK), amely múlt hétfőn felrakott a honlapjára egy öreg Toyota SUV-ról készült traffipax-fotót. A mellékelt szöveg szerint 80-as táblánál ment 245-tel, így ő a hónap rekordere.

A rendőrök ki is postázták a 300 ezres csekket a vétlen autósnak, csak ezt követően, megkeresésünkre ismerték el nyilvánosan az ordító bakit. A valóban 245-tel közlekedő kocsi – mint most biztossá vált – elszáguldott a traffipax előtt. Azt sem tudják, hogy mi volt ennyire gyors.

“Jól mért a műszer, azonban a szabályszegésről készült képfelvétel a mérőműszert működtető személy hibájából téves adatokat tartalmaz, a képfelvétel nem azt a gépjárművet ábrázolja, amely a szabályszegést elkövette (…). A kezelő nem megfelelő módon követte a szabályszegő gépjárművet a sebességmérő műszerrel, így a műszer fókuszába egy közeledő gépkocsi került, a műszer ezt rögzítette, majd ez az adat került automatikusan a TrafficPoint Rendszerbe” – adott magyarázatot a hibára a rendőrség.

Sajnos nem egyedi, hogy vétlen sofőröket sokkol durva csekkekkel a rendőrség. A múlt heti cikk után több olvasónk küldött a fentihez hasonló sztorit, amiből most két érdekesebbet ismertetünk.

130 ezres csekk a vétlen autósnak

Vasúti megálló előtt sebességmérő rendőrökre lett figyelmes Krisztián, aki 40 km/órával haladt a KRESZ-nek megfelelően. Két és fél hónappal (!) később 130 ezres csekket kapott a rendőrségtől, a mellékelt határozat szerint 86 km/órás sebességgel közlekedett az átjáróban.

Öt hónapig nyomta Krisztián zsebét a csekk

“Ritkán járok arra, elég feltűnő volt az átjáróban gyorshajtókra vadászó traffipaxos autó, így emlékeztem rá, és biztos voltam benne, hogy itt valami nagyon nem stimmel” – meséli  a Vezess.hu-nak. Szabadságot vett ki, mivel távolabbról érkezett, ezért autópálya-matricát is kellett vásárolnia, és elutazott az illetékes székesfehérvári kapitányságra.

Három darab fekete-fehér fotót mutattak neki. “A 325 méteres távolságból készített képeken két azonos irányba haladó kocsi látszódott, de a rendszámuk nem volt leolvasható. A mérőműszer kurzora a kocsim mellett volt látható,  alig észrevehetően, elmosódottan,  de a másik autó irányára mutatóan” – emlékezik olvasónk, aki állítja, “ez nem egy véletlenül benézett fotócska volt”.

A feltételezett szándékosságot nem tudta bizonyítani, de az előadónál egyből rákérdezett, hogy “mi ez a trükközés?”. Erre azt a választ kapta, hogy fellebbezhet. Mivel mégiscsak 130 ezer forintról volt szó, és a szabiját már kivette, visszament a helyszínre, és kiderült, hogy a fotón szereplő távolság sem stimmelt, ami újabb érv volt a fellebbezésében.

Megőrizte emlékbe

Nagyjából újabb 2,5 hónappal később kapta kézhez a fent látható iratot, ami megsemmisítette a határozatot, és megszüntette az eljárást ellene. Szerinte akinek rosszabb a szeme, biztosan nem szúrta volna ki a fotón, amit ő észrevett. Közel fél évig fenyegette a 130 ezres csekk, amit megőrzött emlékbe.

Emelkedőn 130-cal száguldó Trabant

“Semmi nem változott az elmúlt 30-40 év alatt” – kezdi egy régi sztori mesélését másik, idősebb olvasónk. Egykor a szomszédja éppen eladófélben lévő Trabantjával kapcsolatban küldött a rendőrség határozatot, miszerint egy autópályás emelkedőn 130 km/órával hasított. “Közel sem akkora bírság volt mint manapság, és jó humora volt a szomszédnak, ezért megírta a rendőröknek, hogy kifizeti a bírságot, ha küldenek egy hiteles fotót a kocsijáról a 130-as számmal. Jól jött volna a reklám a kocsi értékesítésekor.”

Kiderült, hogy pont ugyanaz történt, mint a mostani esetben. A Trabi mellett elhúzó autó zavarta meg a traffipaxot.

Nem az autópályás sebességéért szerettük


Rendőrség: nem lehet manipulálni a fotókat

“A szabályszegésekről rögzített adatokat automata sebességmérők rögzítik, az adatok olyan formában tárolódnak, hogy azokat nem lehet manipulálni, kitörölni, módosítani. A rendszer éppen a korábbi egyik legfőbb sérelmet, a visszaélés lehetőségét zárja ki” – állítja az ORFK. Fölösleges korrumpálást kezdeményezni a mérést végző rendőrökkel, mert a rendszer automatikusan továbbítja az adatokat, a traffipax kezelője nem tudja kitörölni belőle a fizetős ügyfelet.

Az automatizált rendszerrel évente százas nagyságrendben vitatják az autósok a valós vagy vélt gyorshajtásukkal kapcsolatos bírságokat. A jármű sebessége mellett leginkább azt kifogásolják, hogy nem is az ő kocsijuk van a képen, nem is annyi az adott helyszínen a korlátozás, de van, hogy elismerik a tempót, ám “végszükséget teremtő helyzetre hivatkozással indokolják” – összegzi az ügyeket a rendőrség.

Szerettük volna megtudni, hogy mekkora százalékban adnak végül igazat a fellebbezést benyújtó autósoknak, de erre vonatkozóan azt állítják az egyenruhások, hogy nem végeznek adatgyűjtést.

Perelhető a költségekért a rendőrség

A fellebbezés, utánajárás persze idővel és költségekkel jár, az első történetünkben szereplő Krisztián például a szabadnap kivétele és autópálya-matrica megvásárlása mellett 200 kilométert autózott azért, hogy saját szemével láthassa a kocsija állítólagos gyorshajtásáról készült felvételeket. Jó hír a vétlen sofőröknek, hogy ilyen esetekben van jogi lehetőségük ráverni a hibázó rendőrségre a költségeiket, mondja a Vezess.hu jogi szakértője.

Ha megérkezett a saját hibáját elismerő rendőrségi papír, akkor Dr. Janklovics Ádám szerint polgári peres eljárásban követelheti kárának megtérítését az autós.

“Nem jellemző, hogy az érintett élne ezzel a lehetőséggel, ugyanis az 1-2-3 éves eljárás idejére meg kell hiteleznie az újabb költségeket. Ügyvédi díjat, perköltséget, újabb pénzt az utazásokra. De ha a végén nyer, amire jó esély van, akkor mindezt rá lehet terhelni a rendőrségre” – mondja a szakértő.

Kommentek

  • troll

    ha a lézeres sebességmérő 100-at mér, az nem azt jelenti, hogy 100-al mentünk, hanem azt, hogy amennyiben szabályosan végezték a mérést, akkor 99,99% a valószínűsége, hogy 97 és 103 között mentünk .

    mivel ott van az a 0,01 % , ezért tulajdonképpen nem tekinthető minden kétséget kizáró bizonyítéknak az eredmény, bár gyakorlati okokból a bíróság mégis annak fogadja el, másképp lehetetlen lenne büntetni a gyorshajtást.

    a másik a mérés szabályossága:

    csak akkor korrekt az eredmény, ha a mérés a jármű első vagy hátsó függőleges felületén történt, és az teljes egészében fedi a lézerkúpot jelölő kör területét.

    ellenkező esetben ,ha pl a motorháztetőn ,vagy az autó oldalán ,sarkán van a lézerkúp, rossz ereményt kapunk, mivel pl. ha 100-al haladó gk-nál az első távolságmérést az autó orrán végzi a műszer, ,majd 0,3 sec mulva a másodikat mondjuk az a oszlopnál, akkor a kettő közötti 2 méter különbség is hozzáadódik az autó által 100 -al 0,3 sec alatt megtett 4 méterhez, azaz 150 -et fog mutatni a készülék!

    ezért ,ha a fotón azt látjuk, hogy a lézerkúp köre nem teljesen fedi az autónk első vagy hátső függőleges felületét, akkor forduljunk bírósághoz és kérjünk igazságügyi szakértői véleményt, jó eséllyel hatályon kívül helyezik a határozatot.

  • Hori80

    Troll! Amennyiben nem látható a fotózott autón a “lézerkúp” az már adhat okot a kép hitelességét illetően?

  • imi001

    Valóban lehet pereskedni ha meg is nyeri a pert az autós és kifizetik a költségeit sajnos akkor sem a rendőrség fizet hanem az adófizetők Ezért tartanám célszerűnek hogy minden hibáért személyesen feleljen valaki Ha a saját zsebükre menne a játék akkor talán jobban odafigyelnének a hibákra

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Íme luxusautóként a magyar honvédek orosz gépe

A GAZ 69, vagyis a Magyar Honvédség kötelékében is szolgáló orosz terepjáró meglepő metamorfózison esett át. Igénytelen, terepre termett célszerszámból divatos géppé változott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.