Most már hivatalos, amit sejtettünk: június hónap gyorshajtó rekordere megúszta a büntetést. “A 245 km/órás sebességgel haladó járműről nem áll rendelkezésünkre fényképfelvétel” – közölte a Vezess.hu kérdésére az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK), amely múlt hétfőn felrakott a honlapjára egy öreg Toyota SUV-ról készült traffipax-fotót. A mellékelt szöveg szerint 80-as táblánál ment 245-tel, így ő a hónap rekordere.

A rendőrök ki is postázták a 300 ezres csekket a vétlen autósnak, csak ezt követően, megkeresésünkre ismerték el nyilvánosan az ordító bakit. A valóban 245-tel közlekedő kocsi – mint most biztossá vált – elszáguldott a traffipax előtt. Azt sem tudják, hogy mi volt ennyire gyors.

“Jól mért a műszer, azonban a szabályszegésről készült képfelvétel a mérőműszert működtető személy hibájából téves adatokat tartalmaz, a képfelvétel nem azt a gépjárművet ábrázolja, amely a szabályszegést elkövette (…). A kezelő nem megfelelő módon követte a szabályszegő gépjárművet a sebességmérő műszerrel, így a műszer fókuszába egy közeledő gépkocsi került, a műszer ezt rögzítette, majd ez az adat került automatikusan a TrafficPoint Rendszerbe” – adott magyarázatot a hibára a rendőrség.

Sajnos nem egyedi, hogy vétlen sofőröket sokkol durva csekkekkel a rendőrség. A múlt heti cikk után több olvasónk küldött a fentihez hasonló sztorit, amiből most két érdekesebbet ismertetünk.

130 ezres csekk a vétlen autósnak

Vasúti megálló előtt sebességmérő rendőrökre lett figyelmes Krisztián, aki 40 km/órával haladt a KRESZ-nek megfelelően. Két és fél hónappal (!) később 130 ezres csekket kapott a rendőrségtől, a mellékelt határozat szerint 86 km/órás sebességgel közlekedett az átjáróban.

Öt hónapig nyomta Krisztián zsebét a csekk

“Ritkán járok arra, elég feltűnő volt az átjáróban gyorshajtókra vadászó traffipaxos autó, így emlékeztem rá, és biztos voltam benne, hogy itt valami nagyon nem stimmel” – meséli  a Vezess.hu-nak. Szabadságot vett ki, mivel távolabbról érkezett, ezért autópálya-matricát is kellett vásárolnia, és elutazott az illetékes székesfehérvári kapitányságra.

Három darab fekete-fehér fotót mutattak neki. “A 325 méteres távolságból készített képeken két azonos irányba haladó kocsi látszódott, de a rendszámuk nem volt leolvasható. A mérőműszer kurzora a kocsim mellett volt látható,  alig észrevehetően, elmosódottan,  de a másik autó irányára mutatóan” – emlékezik olvasónk, aki állítja, “ez nem egy véletlenül benézett fotócska volt”.

A feltételezett szándékosságot nem tudta bizonyítani, de az előadónál egyből rákérdezett, hogy “mi ez a trükközés?”. Erre azt a választ kapta, hogy fellebbezhet. Mivel mégiscsak 130 ezer forintról volt szó, és a szabiját már kivette, visszament a helyszínre, és kiderült, hogy a fotón szereplő távolság sem stimmelt, ami újabb érv volt a fellebbezésében.

Megőrizte emlékbe

Nagyjából újabb 2,5 hónappal később kapta kézhez a fent látható iratot, ami megsemmisítette a határozatot, és megszüntette az eljárást ellene. Szerinte akinek rosszabb a szeme, biztosan nem szúrta volna ki a fotón, amit ő észrevett. Közel fél évig fenyegette a 130 ezres csekk, amit megőrzött emlékbe.

Emelkedőn 130-cal száguldó Trabant

“Semmi nem változott az elmúlt 30-40 év alatt” – kezdi egy régi sztori mesélését másik, idősebb olvasónk. Egykor a szomszédja éppen eladófélben lévő Trabantjával kapcsolatban küldött a rendőrség határozatot, miszerint egy autópályás emelkedőn 130 km/órával hasított. “Közel sem akkora bírság volt mint manapság, és jó humora volt a szomszédnak, ezért megírta a rendőröknek, hogy kifizeti a bírságot, ha küldenek egy hiteles fotót a kocsijáról a 130-as számmal. Jól jött volna a reklám a kocsi értékesítésekor.”

Kiderült, hogy pont ugyanaz történt, mint a mostani esetben. A Trabi mellett elhúzó autó zavarta meg a traffipaxot.

Nem az autópályás sebességéért szerettük

Rendőrség: nem lehet manipulálni a fotókat

“A szabályszegésekről rögzített adatokat automata sebességmérők rögzítik, az adatok olyan formában tárolódnak, hogy azokat nem lehet manipulálni, kitörölni, módosítani. A rendszer éppen a korábbi egyik legfőbb sérelmet, a visszaélés lehetőségét zárja ki” – állítja az ORFK. Fölösleges korrumpálást kezdeményezni a mérést végző rendőrökkel, mert a rendszer automatikusan továbbítja az adatokat, a traffipax kezelője nem tudja kitörölni belőle a fizetős ügyfelet.

Az automatizált rendszerrel évente százas nagyságrendben vitatják az autósok a valós vagy vélt gyorshajtásukkal kapcsolatos bírságokat. A jármű sebessége mellett leginkább azt kifogásolják, hogy nem is az ő kocsijuk van a képen, nem is annyi az adott helyszínen a korlátozás, de van, hogy elismerik a tempót, ám “végszükséget teremtő helyzetre hivatkozással indokolják” – összegzi az ügyeket a rendőrség.

Szerettük volna megtudni, hogy mekkora százalékban adnak végül igazat a fellebbezést benyújtó autósoknak, de erre vonatkozóan azt állítják az egyenruhások, hogy nem végeznek adatgyűjtést.

Perelhető a költségekért a rendőrség

A fellebbezés, utánajárás persze idővel és költségekkel jár, az első történetünkben szereplő Krisztián például a szabadnap kivétele és autópálya-matrica megvásárlása mellett 200 kilométert autózott azért, hogy saját szemével láthassa a kocsija állítólagos gyorshajtásáról készült felvételeket. Jó hír a vétlen sofőröknek, hogy ilyen esetekben van jogi lehetőségük ráverni a hibázó rendőrségre a költségeiket, mondja a Vezess.hu jogi szakértője.

Ha megérkezett a saját hibáját elismerő rendőrségi papír, akkor Dr. Janklovics Ádám szerint polgári peres eljárásban követelheti kárának megtérítését az autós.

“Nem jellemző, hogy az érintett élne ezzel a lehetőséggel, ugyanis az 1-2-3 éves eljárás idejére meg kell hiteleznie az újabb költségeket. Ügyvédi díjat, perköltséget, újabb pénzt az utazásokra. De ha a végén nyer, amire jó esély van, akkor mindezt rá lehet terhelni a rendőrségre” – mondja a szakértő.