Buliztak, ütköztek, aztán hazudtak a rendőröknek

Mi a bíróság ítélete?

Szerző: dr. Székely Andrea levél küldés  Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.07.09. 06.00

Gondatlan balesetokozás, hamis tanúzás, segítségnyújtás elmulasztása – szinte minden van a közúti baleseteket és azok bírósági utóéletét bemutató új sorozatunk 2-ik részében.

Száguldó motorkerékpáros ütközött kisteherautóval sorozatunk nyitódarabjában, ami után egy büntetett előéletű, éppen felfüggesztett büntetés alatt álló sofőr balesetokozását mondja el Dr. Székely Andrea, aki a vádlottat védte.

Mi történt?

Buliból hazafelé menet olyan 80-90 km/órás sebességgel haladt autójával a későbbi vádlott éjszaka, amikor a figyelmetlensége miatt a menetirány szerinti jobb oldali útpadkára hajtott. Balra kapta a kormányt, majd a hirtelen mozdulat következtében megcsúszott kocsija a száraz úton, és a jobb oldali árokba esett.

Négy utasa közül a hátul ülő három azonnal különböző fájdalmakra panaszkodott, de képesek voltak járni, így fogták magukat, és bementek a legközelebbi orvosi ügyeletre. Kettőjüknél 8 napon belüli, míg egyiküknél azon túl gyógyuló sérüléseket állapított meg a doktor.

Képünk illusztráció

Meglepő fordulat a kihallgatásnál

A baleset résztvevőinek első kihallgatásakor a legsúlyosabb sérült közölte, hogy az árokba csúszás után megkérdezte őket a vezető: megsérült-e valaki, hívjon-e esetleg mentőt? A baleset után két nappal tett tanúvallomását azonban később megváltoztatta, mondván, a valóságban a vádlott és családtagjai utasították arra, hogy ezt nyilatkozza. Sőt, folyamatosan fenyegették és zaklatták őt is, a családját is.

Érdekes módon a könnyebben sérültek is mást mondtak a rendőröknek az árokba csúszás után, mint a későbbi vallomásnál. Először egyértelműen állították, a sofőr nem győződött meg az esetleges sérüléseikről, két hónappal később viszont ennek épp az ellenkezőjét mondták.
 
Átverték a bírót?

“Esetük teljesen megegyezik a legsúlyosabb sérültével, így a vallomás megváltoztatásának hátterében is ugyanazon okok állhattak” – állapította meg a bíróság, ezért nem is fogadta el a vallomások megváltoztatását, a balesethez közelebbi nyilatkozatokat vette az ítélet alapjául.

Kiderült az eljárás során, hogy a balesetet okozó vádlott bár megkérdezte a többieket, hogy “jól vagytok?”, de mentőt nem hívott, és a rendőrséget sem értesítette, aminek komoly oka volt. Ahogy a jogásznyelv fogalmaz, “felfüggesztett büntetés hatálya alatt állt”, másrészt korábban már volt is büntetve. Ezúttal félt egy újabb eljárástól.

Buliztak, ütköztek, aztán hazudtak a rendőröknek 1

2001 és 2010 között 40 százalékkal csökkent Magyarországon a balesetben elhunytak száma, ami nagyon jó. Ha viszont megnézzük az Európai Uniót, akkor kiderül, ez csak átlag alatti csökkenés

Felmerült a per során, hogy az egyik sértett már a baleset előtt tartott a vádlottól. Vajon akkor miért ült be mellé? A vizsgálat szerint szórakozás közben ivott, éjszaka volt, és a hazajutásra ez a megoldás tűnt számára a leginkább kényelmesnek.

Az ítélet

Bűnös – mondta ki végül a bíróság a sofőrre, mégpedig “közúti baleset okozásának vétségében és segítségnyújtás elmulasztásának a veszélyhelyzetet előidéző által elkövetett bűntettében”. Az ítélet mégsem lett súlyos, két évre eltiltották a vezetéstől. Dr. Székely Andrea szerint “ez enyhe büntetés, más esetben pénzbüntetést is kiszabnak, de sokszor felfüggesztett fogházat is adnak a járművezetéstől eltiltás mellett”.

Az ítélet kiszabásakor súlyosító körülménynek ítélte a bíróság a vádlott büntetett előéletét, a felfüggesztett büntetést, a KRESZ többes megszegését, és a segítségnyújtás elmulasztását különös tekintettel arra, hogy egyre szaporodnak az ilyen esetek.

Voltak enyhítő körülmények is: az időmúlás, a vádlott “részbeni” beismerő vallomása, az, hogy kisgyerekes szülő, és nem utolsó sorban az, hogy kártérítést fizetett a legsúlyosabban sérült utasának.

A bíróság megállapította, hogy a vádlott “veszélyt jelent a közúti közlekedés biztonságára”, ezért döntött a jogsibevonás mellett.

A KRESZ alábbi rendelkezései ellen vétett a vádlott

25. § (1) Járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni; figyelemmel kell lenni a jármű sajátosságaira, az utasokra és a rakományra.

58. § (1) A balesettel érintett jármű vezetője köteles a járművel azonnal megállni, a baleset folytán megsérült vagy veszélybe került személy részére segítséget nyújtani és az esetleges további balesetek elkerülése érdekében minden tőle telhetőt megtenni.
        (2) Ha a baleset halált vagy személyi sérülést okozott, a balesetről a rendőrhatóságot (a legközelebbi rendőrt) haladéktalanul értesíteni kell és a lehetőséghez képest gondoskodni kell a nyomok megőrzéséről; a helyszínt csak az intézkedő rendőr engedélyével szabad elhagyni. Ha a baleset veszélyes anyagot szállító járművel következett be, a balesettel nem érintett járművek vezetőinek is haladéktalanul értesíteni kell a rendőrhatóságot (a legközelebbi rendőrt) a balesetről, közölni kell a jármű narancssárga alapszínű tábláján feltüntetett számokat.
 

Kommentek

  • gabetdi

    Ilyen barátok a jók… :D A buliba, hülyeségbe együtt mennek bele, de ha baj van akkor rögtön áthárítják az összes felelősséget az egyikre. Volt olyan ismerősöm aki hasonló szituációba volt, és ott is az addigi nagy barátok akik élvezték h nem buszozni kell buliba, a baleset után a szülői kapzsiságnak engedve elkezdtek kártérítést követelni.

  • Ambrus Gergely

    mekkora patkányság már.
    akármi történik a baártok mellett ki kell állni.
    ha velem csinálnák ezt én keményen megszívatnám őket, de csak ha járóképes maradna az autó.
    Elrejteném a francba ismerősnél, azt azt mondanám hogy ellopták, nem tudom miről hadobáltak a “havejaim”, nézzék meg részegek is, biztos túl sokat ittak.
    Aztán a szüleimmel gyártatnék magamnak alibit.
    Végül az autóvlal megállnék valahol mire vége az ügynek, had találják meg, és hű meglett az autóm, csak aki ellopta össze is törte.
    Aztán odamennék a régi haverjaimhoz, és elkezdenék táncolni a küszöbükön, meg nyalogatnám a számat.
    aahhh ahhhh aaaa

  • Ambrus Gergely

    aki engem meg akar szívatni az kösse fel a gatyáját, eddig is meg ezután is mert a becsület számomra szent és sérthetetlen, akármeddig képes vagyok elmenni.

  • Ambrus Gergely

    erre kérjetek kártérítést, minden alakalommal beleröhögnék a képükbe, meg a kártérítést kérő szüleik képébe is.
    mert megérddemlik.
    ők nem tudják mi a becsület, meg a barátság, és meg akkor elfelejtem az emberséget.

  • Guillotine

    Ambrus!

    De ha véletlenül megtalálja a rendőr a kocsidat vmelyik ismerősödnél mert mondjuk minden nyom erre utal meg ugye szemtanúk is mindig vannak akkor szépen téged csuknak le aztán rajtad röhögnek.
    Szerinted ez másnak még nem jutott eszébe?!!

  • G-Shock

    @Ambrus Gergely – 2013.07.09 // 11:26

    Morális értékítélet nélkül is az, amit írtál(a régi Btk. szerint):
    – hamis tanúzás
    – x rendbeli felbujtás hamis tanúzásra (de lehet hatósági eljárás akadályozása is)
    – hamis vád.

    Szóval inkább vonjuk le az alap és legésszerűbb következtetést: ittasan nem kell vezetni és nem kell “leülni gondolkodni”.

  • Kempelen10.

    Egy normális sofőr az nagyon sokat tud profitálni menőmanó. Az a te problémád, hogy te nem tudsz. :DDD Otthon reklamálj miatta, onnan hoztad.

  • Kempelen10.

    Ambrus Gergely, szerintem több szerénységet.

  • gabetdi

    “Okosok”… A cikkben kutya nem említett olyat, hogy a sofőr ivott! Az utasai ittak és kényelmesebbnek látták a sráccal hazamenni, mint busszal. De alapból tudhatták, hogy nem vezet jól, vagy biztonságosan, ennek ellenére beültek mellé. Innentől tökre saját felelősség. A sofőr sem csinált semmi különöset csak nem volt a toppon. Az oké, hogy az ilyeneknek simán el lehetne venni a jogsiját, aki elalszik vezetés közbe, de akkor garantálom, hogy már a fél országnak nem lenne jogsija (persze nem lenne baj én örülnék neki). Ezen kívül akkor is taplóságnak tartom, hogy így alakult az ügy, mert végül elmentek mindannyian orvoshoz kivizsgálták őket, tehát a segítségnyújtást sem értem…

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

Stuttgart nem kér az öreg dízelekből

Csak Euro 6-os besorolású autók hajthatnak be 2018-től Stuttgart belvárosába, kivételt képeznek az áruszállítók.

100 új buszt kaptak a vidéki közlekedési központok

Összesen 100 vadonatúj, magyar gyártmányú Credo autóbusz állt forgalomba a vidéki közlekedési társaságoknál december vége óta.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

Segítene parkolni a Magyar Telekom

A betonba épített szenzorok segítenének az autósoknak szabad parkolóhelyet találni a városokban.

Három hengerrel támad az új Ford Fiesta ST

1,5 literes háromhengeres turbómotorral érkezik a hothatchek közé a Ford Fiesta legsportosabb változata, az ST.

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.