Kockázatos spórolás

Abroncspiaci trendek Magyarországon

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.07.07. 14.00

Tavasszal és ősszel központi téma a gumiabroncs, a köztes időszakokban viszont kevesebb szó esik az autók ezen alapvető tartozékáról. Az iparág és a piac helyzetéről, kilátásairól a Magyar Gumiabroncs Szövetség elnökét, a Continental Hungaria Kft. ügyvezető igazgatóját, Rábai Dánielt kérdeztük


Az abroncsmárkák hazai képviseletei idén feltűnően sokáig, május derekáig beszéltek arról, hogy ne felejtsük el a téli abroncsokat nyárira cserélni. Ennyire figyelmetlenek volnánk mi, magyar autósok? 

Nem, azt gondolom, ennek semmi köze a figyelmetlenséghez. A kommunikáció eltolt időzítésének az okát egyrészt az elhúzódó télben kell keresnünk. Emlékezzünk csak vissza a március 15-i torlódásokra, amikor is sokan nyári abronccsal közlekedtek egész télen, amellyel nem csak saját magukat és családtagjaikat, de felelőtlenül a közlekedés többi résztvevőjét is veszélybe sodorták. 
Az elhúzódó tél mennyire befolyásolhatta a forgalmazók eladási lehetőségeit? 
Erre a kérdésre a választ elsősorban a tavaly piaci eseményekben kell keresnünk. Magyarországon 2010 és 2011 során a korábbi évekhez képest növekedést mutattak a hazai eladások. Ezeken felbuzdulva a kereskedők 2012 első félévében is komoly mennyiségeket rendeltek a gyártóktól, és aztán jött a feketeleves: tavasszal elmaradtak a vásárlók. A Szövetségnek erre vonatkozó statisztikája ugyan nincs, de a Continental Hungaria becslései szerint tavaly a potenciális vásárlók 35-40 százaléka úgy döntött, nyilván anyagi kényszer hatására, hogy kihúzza a nyarat a téli abroncsokkal, nem vesz új nyárit. 
A tavalyi nyárról hatalmas készletek maradtak a kereskedők raktárában, a szokásosnak nagyjából a kétszerese. Ezzel a jelentős teherrel indult tehát az idei piac, az első öt hónap egyenlege jelenleg 7 százalékot meghaladó visszaesést mutat a tavalyihoz képest. 
Mely gyártóknál, milyen kategóriákban érezhető leginkább a csökkenés? 


Konkrét gyártókat nem említenék, de nyilvánvaló, hogy ma elsősorban árversennyel lehet érvényesülni Magyarországon. Jelenleg itthon a prémium márkás termékek teszik ki a piac 35-40 százalékát – ez elsőre jól hangzik, de a szintén visszaeséssel küzdő nyugat-európai piacokon még mindig 60 százalék fölött van ez az arány. A magyar piacnak papíron az egynegyedét teszik ki a középkategóriás termékek, de ez részben annak köszönhető, hogy vannak márkák, amelyek alsó kategóriás áron forgalmazzák a középkategóriás termékeket, átrendezve ezzel az egyes szegmensek arányait. 

Ugyanakkor egyre több kereskedő kínál Nyugat-Európából behozott, használt prémium abroncsokat. Jó márkanév, egy-két évnyi futás, kedvező ár – papíron ez jól hangzik, de ismeretlen előéletű abroncsot vásárolni a rejtett sérülések miatt nagyobb lutri, mint használt autóba belevágni. Ez a szegmens ma saját becslésünk szerint már a piac 10-15 százalékát teszi ki, és ahogy mondtam, ez elsősorban nem azért aggályos, mert a bevételek nem gyarapítják a hazai forgalmazók forgalmát – bár tegyük hozzá, éppen ezért a hulladék újrahasznosítási kvótákból is kiesnek, ami hosszú távon felboríthatja az abroncshulladékok jelenleg száz százalékosnak mondható begyűjtési és újrahasznosítási arányát. 
A hazai újautó-eladásokat évek óta a flottapiac tartja életben. Érezhető-e hasonló trend az abroncseladásokban? 
Nyugat-Európában az autósok zöme másodikként ugyanazt az abroncsmárkát választja, mint amivel a gyárban felszerelték autóját. Nálunk ez, ahogy a fentiek is mutatják, a privát vásárlóknál fokozott árérzékenységük miatt csak részben működik. Azt gondolom, a prémium kategóriás abroncsok hazai eladásai még nagyobb mértékben zuhantak volna, ha nem volnának a flottás vásárlók. 
Ebben a többszörösen hátrányos környezetben fenntartható-e a hazai abroncsipar fejlődése? 
Erre a kérdésre sem a Szövetség elnökeként, hanem a Continental Hungaria ügyvezetőjeként válaszolnék. Szerencsés helyzetben vagyunk, talán azért is, mert a Continental cégcsoport nem csak abroncsokkal foglalkozik, hanem az autóipar legkülönbözőbb területein dolgozunk elsődleges beszállítóként. A cégcsoport tavalyi árbevétele alapján a top 20 magyarországi vállalat közé tartozunk, csaknem hatezer embert foglalkoztatva. 
Áprilisban stratégiai megállapodást írtunk alá a kormányzattal, ami mindkét fél számára megnyugtató garanciákat tartalmaz, de igazából úgy gondolom, két évtizede itt vagyunk, garanciák nélkül is bizonyítottunk. 
A gumiabroncs ágazat hazai fejlődésének fontos pillére, hogy Mosonmagyaróváron megépült a Continental regionális raktárbázisa; tehát a 2011. évtől kezdve fokozatosan innen szolgáljuk ki nem csupán az Audi és a Mercedes hazai gyáregységeit, de például a teljes osztrák piacot is. Ennek köszönhetően csaknem megháromszorozhattuk árbevételünket, és nem mellékesen hetven új munkahelyet teremtettünk. 
Beszéltünk a hazai piac kilátásairól, most nézzük az iparágat. Milyen műszaki fejlesztések kapnak prioritást a közeljövőben az abroncsiparban? 


Azt gondolom, a legfontosabb új irányt a hibrid és az elektromos autók képviselik. Minden eddiginél nagyobb jelentőséget nyer náluk a hatásfok, az energiatakarékosság, ezért egészen újszerű geometriát és gumikeverékeket igényelnek. 

A másik fontos fejlesztési terület a már említett újrahasznosítás, ahol gumiőrleményt, gyakorlatilag egy új terméket állítunk elő. Egyre szélesebb körben használjuk fel az őrleményeket, az útalaptól a futó- és sportpályák illetve játszóterek burkolatáig. A környezettudatos gazdálkodás jegyében a cél természetesen az, hogy magába az abroncsgyártásba forgassuk vissza az őrleményt; ez technológiai okokból ma még fejlesztendő terület, ám a jövőben egyre nagyobb arányban kerülhet ‘újragumi’ a személyabroncsokba – az ipari felhasználású termékekben már ma is jelentős ez a ráta.

Kommentek

  • Specialized78

    Sosem fogom megérteni azon embereket,akik nem képesek évszaknak megfelelő abroncsokat használni.Inkább szerencsétlenkednem nyári gumikon télen is,illetve téli gumikon nyáron.Ahelyett,hogy ha már annyi pénzük nincs,vagy energiájuk,hogy évszaknak megfelelő abroncsot vegyenek,vennének inkább 4 évszakos abroncsot és akkor nem kell erre figyelniük.Szomorú,hogy nagyon sok felelőtlen és buta ember van.

  • toce

    Nekem az a tapasztalatom, hogy a jó minőségű nyári gumim, és az igencsak elöregedett (minta még bőven van rajta, de kikeményedett a gumi) téli között nincs különbség, vagy ha van a nyári javára.

    Szárazon és esőben jobb a nyári. Friss hóban talán egy picit jobb a téli. (Nyári gumi Pirelli, a téli Contnental és Michlein, pontos márkákat és évjáratokat nem tudom.)

    Mivel egy új gumikészlet komoly százalékokkal növelné az autó értékét, egyenlőre maradnak ezek…

  • Kempelen10.

    Nekem meg az a tapasztalatom, hogy mindig lesznek olyan sötét, agyatlan idióták, akik még meg is dumálják, hogy jó a nyári télen. Közmunkán lenne a helye mindnek.

  • toce

    Ha zavar, hogy vannak gondolkodó emberek, eltérő vélemények, húzd ki a kábel modemet a falból! Sokkal konfortosabb lesz így a világ…

  • toce

    By the way a gumi szerintem az autó egyik legfontosabb, ha nem “a legfontosabb” alkatrésze. Ehhez képest kevés figyelmet fordítunk rá. Pl. hány autótesztben tesznek említést arról, milyen gumin kapták meg az autót? Pedig mennyit számít tapadásban, menetkomfortban, fogyasztásban, gördülési zajban, stb…

    Általában az új autókon még viszonylag jó gumi van, aztán ha elkoptak már az olcsó kerül fel legtöbbször.

    Persze az, hogy milyen gumit érdemes feltenni egy autóra nagyban függ attól, mire, mennyit, hogyan használjuk. Egy jó, a használati körülményeknek megfelelő gumival őrületes, mennyit lehet egy autón javítani. (Így van értelme a téli/nyári guminak, sokat számít)

    Abban viszont biztos vagyok, hogy minőségben is óriási különbségek vannak, és a tapasztalatok alapján mondhatom, hogy ha nem 30 cm szűz havon kell haladni, a jó minőségi nyári gumi tud jobb lenni, mint a széthajtott/elöregedett téli. Sőt voltam már olyan élethelyzetben, hogy annyira keveset ment a család 2. autója, hogy nem vettük le a télit nyáron sem, mert bár gyorsabban kopik annyira kicsi volt a futásteljesítmény, hogy többet ártott volna a guminak az átszerelés, mint így az extra kopás. Stb. stb. stb.

    A megvilágosodás nekem egyébként egy október eleji pár napos Prágai úttal kapcsolatban jött meg, ahol szikrázó 23 fokban indultunk el, hazafelé meg 20cm hóban jöttünk a nyári gumin, és abszolút hihetetlennek tűnt, milyen jól tapad a Pirelli. (Első sorban azért, mert mint utólag kiderült egy elsősorban esős körülményekre fejlesztett nyári gumi. Persze mikor vettem nem tudtam. Ez volt akciós, mivel senkinek sem kellett a nagyobb gördülési zaj miatt. A kereskedő meg ajánlotta. Persze máig üdítő feltenni utána a sokkal halkabb télit… :-) )

    Nem kell mindent bevenni, amit marketingelnek, hanem tessék gondolkodni/tapasztalni. Érdemes lenne többet foglalkozni a gumikkal, sokat számít.

    És esti gumi nélkül ne indulj útnak délután 6-kor!

  • zoldfulu2000

    Alapjhában véve egyet értek Tocéval, de csak az kockáztasson, aki le tudja tenni az autót. Mert van olyan szitu amikor a nyári tényleg veszélyessé válik. KB az esetek 5-10%ban jobb a téli de akkor nagyon. Aki nem teheti meg hogy nem hazsnálja, az tetessen fel időben a télit. Mi is sokszor szvítuk már meg azzal hogy nem volt időpont, sajnos muszály túl korán feltenni a télit…

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.