Az autóipar apró trükkjei a fenntartható gurulásért

Continental Tech Show 2013 - 4/4

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.07.07. 07.00

Ha arról olvasunk híreket, hogy bőrbarát üléskárpit van egy új VW-ben, elektromos vákuumpumpa az új Opelben, energiatakarékos légrugó egy Jeepben, nemigen gondolnánk, hogy nem az egyes autógyártók, hanem egyazon, alig ismert német cég fejlesztette mindezt.

OEM; így hívják szemérmesen az autógyártókat, tehát a vevőiket a háttéripari beszállítók. Original Equipment Manufacturer a rövidítés kifejtése, ez a gyártó, akiről a majdani tényleges felhasználó azt hiszi, hogy ő készítette az általa vásárolt terméket. Mondjuk egy Golfot.

A Continental és a hasonló háttéripari gigacégek az “OEM”-ek számára éppúgy fejlesztik és marketingelik termékeiket, ahogy az autógyártók a vevőik számára. Ebbe a business to business piactérbe nyerhettünk bepillantást a Continental Tech Show nevű rendezvényen pár hete. Ebben a cikkben azokat a fejlesztéseket tekintjük át, melyeket a fenntarthatóságért, a hatékonyság növeléséért, a takarékosabb üzemért folytat az autóipari gigacég.

Conti Tech Show 1/4: önmagát vezető autóról írt cikkünk ide kattintva olvasható.
Conti Tech Show 2/4: mennyire legyen elektromos az az elektromos autó?
Conti Tech Show 3/4: netre kötött autóülés, hajlított érintőképernyő és ilyenek.

Az autóknak a jövőben erősnek és kényelmesnek kell lenniük, valamint a lehető legtakarékosabban kell bánniuk az üzemanyaggal, nem bocsáthatnak ki túl sok CO2-t, és a lehető legkörnyezetbarátabb módon kell készülniük.

Ha arról olvasunk híreket, hogy bőrbarát üléskárpit van egy új VW-ben, elektromos vákuumpumpa az új Opelben, energiatakarékos légrugó egy Jeepben, nemigen gondolnánk, hogy nem az egyes autógyártók, hanem egyazon, alig ismert német cég fejlesztette mindezt

A prognózisok szerint az új gépkocsik körülbelül 95 százaléka még 10 év múlva is benzin- vagy dízelüzemű lesz. Emiatt a környezetszennyező anyagok és a szédioxid-kibocsátás csökkentésének leghatékonyabb módja közúti közlekedésnél a hagyományos meghajtás optimalizálása és az elektromos rendszerekre való fokozatos átállás.

A “Clean Power” (Tiszta energia) technológia két alapelemének (égéstér és villamos rendszerek) egyidejű fejlesztésével a Continental az elektromos és mechanikus megoldásokat holisztikus megközelítésben egyesíti, az elektromos meghajtás különféle rendszereit és részegységeit pedig – kezdve az akkumulátortól az elektronikán át egészen az egyes elektromos meghajtás-típusokhoz használt elektromos motorokig – optimalizálja.

A súly csökkentése érdekében a Continental gyakran használ poliamidot még a legnagyobb terhelésnek kitett motorok felfogatásához és a strukturális elemekhez is. Ezek a komponensek ötven százalékos súlycsökkentést eredményeznek a hagyományos, alumíniumból készülő motorfelfogatáshoz képest. Az ajtó belső borításához használt, TPO-ból (olefin alapú termoplasztikus elasztomerek) készült fólia és a műszerek paneljei nem csak hogy újrahasznosíthatóak és halogénmentesek, de 25-50 százalékkal kisebb súlyúak is a kialakítástól függően.

A fenntarthatóság jegyében fejlesztett legújabb kori apróságok egy modern autó belsejéből

Textilek

Az egészségügyi és környezetvédelmi megfontolások szoros összefüggésben vannak egymással, ahogy azt a Continental jelenlegi borítóanyag-kínálata is mutatja. A rendkívül modern ülésborító anyagok és ajtóborítások különösen bőrbarátak, nem tartalmaznak allergéneket, és csökkentik a kibocsátást. Akár ötven százalékban megújuló nyersanyagokból készülnek, és a standard borítóanyagokhoz képest tizenöt százalékkal jobb CO2-egyensúlyt biztosítanak. Azon tény ismeretében, hogy átlagban két és fél évet töltünk el összesen gépkocsiban életünk során, fontos a minél egészségesebb belső klíma. Kínában a kormány iránymutató értékeket határozott meg a gépjármű belső terében megengedett szennyezőanyag-kipárolgást illetően. Ezekkel az anyagokkal könnyebb lesz megfelelni ennek a szabályozásnak.

Acella Eco Natural: az új kárpitanyag akár alsóneműként is viselhető, annyira bőrbarát

Az Acella Eco termékcsaláddal a Benecke-Kaliko, azaz a Continental borításspecialistája jelentősen hozzájárul a gépjárművek belső terében lévő kellemesebb légkör kialakításához. Az ülésborításhoz és az ajtóborításhoz használt belső anyagként az Acella Eco Green rendkívül bőrbarát, nem tartalmaz allergéneket, és csökkenti a kibocsátást.

Azt hiszed, bőrfotelben ülsz? Haha.

A Benecke-Kaliko a Continental tulajdonában lévő, de többé-kevésbé függetlenül működő autóipari háttércég, mely kárpitanyagok, belső burkolatok gyártására specializálódott. Királyi hintók kárpitozásával kezdték századokkal ezelőtt, a bőrhöz megtévesztésig hasonlító PVC-k gyártásával foglalkoznak most.

A Benecke-Kaliko és a Continental viszonya

A Benecke-Kaliko és a Continental viszonya


A Continental szervezésében részt vehettünk egy gyárlátogatáson a hannoveri PVC-üzemben, de fotózni sajnos nem volt szabad. A gyárban a papírgyártáshoz hasonlóan, óriási, elképzelhetetlenül hosszú hengersorokon készül a kárpit, a PVC-t először papírra viszik fel, majd leszedik róla, esetenként lézergravírozó másolja rá a valósághű bőrmintát – vagy amit a vevő kíván.

A Benecke-Kaliko fejlesztése az Acela Eco Green textil, mely az allergológusok, bőrgyógyászok tanúsítása szerint is olyannyira bőrbarát, hogy akár egész nap viselhetnénk alsóneműként, pizsamaként.

A gyár PR-esénél feltettem életem egyik legfontosabb kérdését: tulajdonképpen mi is az az Alcantara? Nos, a főleg olasz autókban látható, tapintható, hasítottbőr-szerű anyag is szintetikus, tépéssel állítják elő egy PVC-szerű műanyagból. Az autóipar gyűlöli, mert nehéz vele bánni, de a piac imádja, ezért az olasz gyártó, aki márkanévként is birtokolja az Alcantara nevet, még jó ideig készítheti a mű-hasítottbőrt.

A Benecke-Kaliko TEPEO belső fóliája akár ötven százalékkal is könnyebb lehet, mint a szokásos PVC termékek. Ezzel akár két kilogramm súlycsökkentést is el lehet érni az autónál. A TEPEO teljes életciklusát összehasonlították a hagyományos PVC fóliáéval: a kis súlyú TEPEO fólia negyvennyolc százalékkal jobb CO2 egyensúllyal bír, mint a standard műszerfal-burkoló fólia.

Átmenetes színezésű műszerfal a Mitóhoz

Alumíniumot helyettesítő műanyag, acélt helyettesítő alu

A fémkomponensek helyett műanyag elemek használata is egy módja a súlycsökkentésnek. A Continental üvegszál megerősítésű poliamid motorfelfogatóit és strukturális komponenseit már használja a General Motors, a BMW és a Porsche. Ezek a rendkívül erős elemek ötven százalékkal könnyebbek, mint a hagyományos alumínium motorfelfogatók. Sőt, a műanyag alacsonyabb hőmérsékleten formálható, mint például az alumínium, így kevesebb energiára van szükség a gyártási folyamat során, és nagyon sokféleképpen lehet újrahasznosítani.

A fékrásegítők legújabb generációja (3. generáció) kisebb súllyal érkezik. Teljes egészében alumíniumból készül, majdnem ötven százalékkal könnyebb, mint a hagyományos acél fékrásegítők. A hagyományos technológiákkal összehasonlítva a panel vastagsága 50 százalékkal kisebb (2,4 milliméterről 1,2 milliméterre csökkent), miközben a fékrásegítő élettartama változatlan maradt.

Elektromos vákuumszivattyú: segédrendszereknek termel vákuumot, motortípustól függetlenül szerelhető, uniformizált alkatrészek beszerelését teszi lehetővé

Elektromos vákuumpumpa

Az elektromos vákuumszivattyú (EVP) valamennyi, a vákuummal kapcsolatos követelménynek megfelel, különösen az elektromos, a hibrid és a dízelüzemű gépjárműveknél, valamint a közvetlen befecskendezésű benzinüzemű autóknál is. Az EVP-t akkor is használhatják az autógyártók, ha a modern fojtásnélküli benzinüzemű belső égésű motoroknál nincs elég vákuum a fékrásegítő működtetéséhez, illetve a vákuummal vezérelt és működtetett indítószerkezeteknél. A robusztus és tartós kialakítás lehetővé teszi az EVP számára, hogy egyedüli vákuumforrás legyen a gépjárműben. Az igény szerinti vákuumellátással az EVP segít lecsökkenteni a CO2-kibocsátást a hagyományos belső égésű motoroknál a meghajtástól függetlenül.

Hatékonyabb klíma, hatékonyabb szíjak

A légkondicionáló csövekből és belső hőcserélő egységből álló újratervezett ECO AC termékcsalád javítja a légkondicionáló egység hatékonyságát, valamint csökkenti a súlyt és a hűtőfolyadék-felhasználás szintjét.

A hajtószíjak is hozzájárulnak ahhoz, hogy mennyire üzemanyag-takarékos és környezetbarát a motor. Az UNIPOWER ECO2-FLEX nevű rendkívül rugalmas, hosszbordás poly-V szíj tíz százalékkal csökkenti a teljesítményveszteséget a kiegészítő meghajtóegységeknél. A Continental nagy igénybevételre tervezett, hosszbordás poly-V szíját megtaláljuk az üzemanyagtakarékos, CO2-kibocsátást csökkentő start-stop rendszereknél is.

Az olajálló CONTI OIL RUNNER vezérműszíj felválthatja az olajszivattyú meghajtóláncát és a vezérműláncot. A speciális, nagy igénybevételre tervezett, V-bordás szíj a szíjhajtású indítógenerátoroknál használható. A start-stop műveletek során 5-10 százalékkal is csökkenti az üzemanyag-felhasználást, s ezzel kisebb lesz a károsanyag-kibocsátás a piros lámpánál, illetve a stop & go rendszerű használatnál csúcsforgalomban.

Hangulatfény a kárpit alá rejtve

Hőszigetelés az autóban

A hőszigetelés is kezd lényegessé válni a gépkocsiknál az egyes elemek egymástól való egyre kisebb távolsága miatt. A Conti Thermo-Protect egy rugalmas szigetelőanyag, amellyel leszigetelhetőek a csővezetékek a gépkocsiban. Jó megoldásnak bizonyul a nehezen elérhető, illetve a kritikus helyeken, ahol a hagyományos tömítések és szigetelőrendszerek nem alkalmazhatók igazán jól.

A sok helyen hajlított csöveknél az igen rugalmas hab körbeöleli a csövet és a vezetékeket, s -50 °C-tól +250 °C-ig megbízható védelmet nyújt. Ez lehetővé teszi a hőveszteség akár hetven százalékos csökkentését is ezeknél a komponenseknél.

Cél a 2500 bar!

A dízelmotorok esetén már megkezdődött a vezérlőegységek, a nagynyomású szivattyúk és injektorok fejlesztésének következő fázisa. A befecskendezés során 2000 bar nyomást generáló rendszerek már sorozatgyártásban vannak, a 2500 baros nyomáshatár a következő generációnál várható, 2015-től.

A PCRs5, azaz az új, jobb teljesítményű és költségoptimalizált, dízelüzemű motorokhoz fejlesztett közös vezetékes piezo szervo injektor a Conti megoldása a legtöbb dízelüzemű kisteherautó számára világszerte (6 tonna alatti személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek). Ez a technológia könnyebbé teszi a dízelmotorok számára az Euro 6-os kipufogógáz-kibocsátási szabvány előírásainak való megfelelést is.

eHorizon

A Continental díjnyertes újításai közül kettő kombinációja egyértelműen megmutatja, hogy milyen fontos a gépjármű-elektronika különböző egységeinek tökéletes összehangolása az új részegységek és rendszerek fejlesztése során. Az elektronikus horizont (eHorizon) elgondolás lehetővé teszi a vezető számára, hogy a navigációs adatok felhasználásával más gépjármű-rendszereket is szabályozzon.

Az előzetesen érkező adatok révén az eHorizon tudni fogja, hogy mire kell számítani a következő útszakaszokon. Az eHorizon továbbítja ezt az információt a többi vezérlőegységnek, és a vezetőnek – egy force feedback-es gázpedál segítségével. Piros lámpa jön? Visszarúg a gázpedál: ne nyomd, felesleges!

Az eHorizon és az aktív gázpedál segít a vezetőnek jelentősen lecsökkenteni az üzemanyag-felhasználást – ugyanakkor az segít a hibrid és a teljesen elektromos meghajtású gépjárműveknél a hatótávolság növelésében.

Kommentek

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.