Orosz elnöki limuzin után irány a Mercedes

Interjú a díjnyertes formatervezővel

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.07.06. 06.00

Sebestyén Marcell harmadik lett az orosz elnök luxuslimuzinjának megtervezésére kiírt versenyen, majd másnap megnyert egy Opel-pályázatot. Ősztől a Mercedes dizájnközpontjában dolgozik. Interjú.

Írtunk már rólad, és te is írtál nekünk korábban. Most viszont szuper díjakat nyertél. Hogyan indult az orosz pályázat?

A cardesign.ru, a Marussia Motors és a NAMI Intézet hirdette meg ezt a pályázatot, ahol az orosz elnök képzeletbeli limuzinjának megtervezése volt a feladat. A neten láttam a kiírást.

Mi volt pontosan a feladat?

A résztvevőknek olyan célokat kellett szem előtt tartaniuk, mint a mihamarabbi gyárthatóság, tehát tartózkodni kellett a sci-fi-s ötletektől. Nagyjából adottak voltak a műszaki paraméterek (hossz/szélesség/magasság/tengelytáv minden esetben rögzített volt kb. 30 centis mozgástérrel), illetve hogy stílusában vagy a mai mainstream-hez tartozzon (Mercedes/Audi/Bentley/Rolls, stb.), vagy egy teljesen fiktív márka legyen, esetleg egy klasszikus feltámasztása.

Utóbbit választva 3-ik lettél két orosz pályázó mögött. Miért e mellett döntöttél?

Szerintem a GAZ 13, más néven a Csajka a valaha készült legkarakteresebb orosz autó. Igyekeztem a tradicionális autó vonásait modern formában interpretálni, mint az oldalán lévő szárnymotívum, vagy a hűtőmaszk kialakítása.

Mi ez a SUV és kisbusz? A gorilláknak?

Fontos volt a téma adoptálhatósága az elnöki limuzint követő autókra, SUV-ra, kisbuszra.

Mennyi idő alatt tudsz összerakni egy ilyen pályamunkát?

Nagyban befolyásolja a leadási határidő. Ha van rá 3 hetem, akkor igyekszem szinte minden nap dolgozni többet-kevesebbet rajta. Eleinte ötletelek, nézegetek dolgokat, skicceket készítek, aztán ahogy egyre jobban alakul, formát ölt az egész. Azután készülnek el a rajzok, aminek az ideje legalább annyi időbe telik, mint az ötletelési fázis. De az Opel-projekt elkészítése egy hétbe került azokban a napokban, amikor diplomáztam.

Az egészen más munkának tűnik.

Kevésbé komplex tervet vártak a pályázóktól, valamilyen formai játékot, belső tér kitalálására nem is volt szükség. Az Auto Design & Styling, és az Opel CS hirdette meg ezt az ötletpályázatot, ahol az Opel Adam párját, Eve-et keresték.

Itt mi volt a koncepciód?

Az ábrahámi vallások teremtéstörténete szerint Ádám és Éva volt az első férfi és nő.
Véleményem szerint az Opel Adam és Eve a márka palettájának legalsó szintjét képviselnék, átvitt értelemben belőlük eredeztethető a többi modell. Az Opel Eve tehát az Adam női párja lenne, kisebb méretével, finomabb vonalvezetésével konkurenciát állíthatna a Toyota iQ szegmensben.

Mit kapnak a nyertesek, dobogósok ezeken a pályázatokon?

Az orosszal kis pénzjutalom is jár, de ennél tényleg sokkal fontosabb a szakmai elismerés, különösen az ismertség megszerzése egy pályáját éppen elkezdő formatervező számára. A pályázatomat közlő cardesign.ru népszerű oldal a szakmában, de azért elsősorban mégiscsak Oroszországban követik. Az Opel-győzelemnek viszont azért is örültem annyira, mert az viszont megjelent a szakma két legrangosabb oldalán, a carbodydesign.com-on, és a cardesignnews.com-on. Ezeket komoly autógyártóknál dolgozó jó nevű tervezők is figyelik, néhányan aktívak is az oldalakon, és olykor visszajeleznek.

Ősztől te is egy nagyon komoly cég dizájnközpontjában dolgozol. Mit csinálsz majd Sindelfingenben?

A MOME végzős diákjaként kaptam lehetőséget a Mercedestől, hogy szakmai gyakornok lehessek. Ez első lépésben 3 hónap, de remélem, hogy meghosszabbítják majd. Kapok egy konkrét projektet, azon kell dolgozni. Igazából arról szól majd ez a történet, hogy kiderüljön, érdekes vagyok-e számukra szakmailag, beszélem-e szerintük azt a nyelvet, amit kell. Számomra biztosan rendkívül hasznos lesz a későbbi álláskeresésnél, hogy ott lesz a portfóliómban a sindelfingeni dizájnközpontban szerzett munkatapasztalat.

Újabb magyar díjnyertes


Eheti hír: a Milánóban tanult Veress Attila nyerte meg a BMW csoport és a Fratelli Guzzini design versenyét. Ha valaki nem tudná, utóbbi konyhai felszereléseket gyárt vagy száz éve. Győzelmével a végzős egyetemista fél éven keresztül a BMW németországi központjának járműtervezési részlegén, majd újabb fél éven át a Fratelli Guzzini gyár olaszországi központjában tanulhat tovább. Szakmai gyakorlatát 2013 őszén kezdheti meg Münchenben.
   

A nyolc hónapja indult versenyen a tervezőművész hallgatók azt a feladatot kapták, hogy “Mozgásban az étel” mottó alatt alkossanak meg egy teljesen egyedi, a BMW stílusához illő, élelmiszerek szállítására alkalmas innovatív tárgyat.

Kommentek

  • Guillotine

    Szép sikerek!
    Hajrá! Így tovább!

  • husky

    Gratulálok! Na ez is magyar szellemi termék! Legyen példa a többieknek is! Bár valahol a magyrok mindíg is meghatározói voltka a világ járműgyártásnak fejlődésében. Csonka,Jendrassik, Galamb, Barényi, Járay és még sorolhatnánk.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.