Orosz elnöki limuzin után irány a Mercedes

Interjú a díjnyertes formatervezővel

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.07.06. 06.00

Sebestyén Marcell harmadik lett az orosz elnök luxuslimuzinjának megtervezésére kiírt versenyen, majd másnap megnyert egy Opel-pályázatot. Ősztől a Mercedes dizájnközpontjában dolgozik. Interjú.

Írtunk már rólad, és te is írtál nekünk korábban. Most viszont szuper díjakat nyertél. Hogyan indult az orosz pályázat?

A cardesign.ru, a Marussia Motors és a NAMI Intézet hirdette meg ezt a pályázatot, ahol az orosz elnök képzeletbeli limuzinjának megtervezése volt a feladat. A neten láttam a kiírást.

Mi volt pontosan a feladat?

A résztvevőknek olyan célokat kellett szem előtt tartaniuk, mint a mihamarabbi gyárthatóság, tehát tartózkodni kellett a sci-fi-s ötletektől. Nagyjából adottak voltak a műszaki paraméterek (hossz/szélesség/magasság/tengelytáv minden esetben rögzített volt kb. 30 centis mozgástérrel), illetve hogy stílusában vagy a mai mainstream-hez tartozzon (Mercedes/Audi/Bentley/Rolls, stb.), vagy egy teljesen fiktív márka legyen, esetleg egy klasszikus feltámasztása.

Utóbbit választva 3-ik lettél két orosz pályázó mögött. Miért e mellett döntöttél?

Szerintem a GAZ 13, más néven a Csajka a valaha készült legkarakteresebb orosz autó. Igyekeztem a tradicionális autó vonásait modern formában interpretálni, mint az oldalán lévő szárnymotívum, vagy a hűtőmaszk kialakítása.

Mi ez a SUV és kisbusz? A gorilláknak?

Fontos volt a téma adoptálhatósága az elnöki limuzint követő autókra, SUV-ra, kisbuszra.

Mennyi idő alatt tudsz összerakni egy ilyen pályamunkát?

Nagyban befolyásolja a leadási határidő. Ha van rá 3 hetem, akkor igyekszem szinte minden nap dolgozni többet-kevesebbet rajta. Eleinte ötletelek, nézegetek dolgokat, skicceket készítek, aztán ahogy egyre jobban alakul, formát ölt az egész. Azután készülnek el a rajzok, aminek az ideje legalább annyi időbe telik, mint az ötletelési fázis. De az Opel-projekt elkészítése egy hétbe került azokban a napokban, amikor diplomáztam.

Az egészen más munkának tűnik.

Kevésbé komplex tervet vártak a pályázóktól, valamilyen formai játékot, belső tér kitalálására nem is volt szükség. Az Auto Design & Styling, és az Opel CS hirdette meg ezt az ötletpályázatot, ahol az Opel Adam párját, Eve-et keresték.

Itt mi volt a koncepciód?

Az ábrahámi vallások teremtéstörténete szerint Ádám és Éva volt az első férfi és nő.
Véleményem szerint az Opel Adam és Eve a márka palettájának legalsó szintjét képviselnék, átvitt értelemben belőlük eredeztethető a többi modell. Az Opel Eve tehát az Adam női párja lenne, kisebb méretével, finomabb vonalvezetésével konkurenciát állíthatna a Toyota iQ szegmensben.

Mit kapnak a nyertesek, dobogósok ezeken a pályázatokon?

Az orosszal kis pénzjutalom is jár, de ennél tényleg sokkal fontosabb a szakmai elismerés, különösen az ismertség megszerzése egy pályáját éppen elkezdő formatervező számára. A pályázatomat közlő cardesign.ru népszerű oldal a szakmában, de azért elsősorban mégiscsak Oroszországban követik. Az Opel-győzelemnek viszont azért is örültem annyira, mert az viszont megjelent a szakma két legrangosabb oldalán, a carbodydesign.com-on, és a cardesignnews.com-on. Ezeket komoly autógyártóknál dolgozó jó nevű tervezők is figyelik, néhányan aktívak is az oldalakon, és olykor visszajeleznek.

Ősztől te is egy nagyon komoly cég dizájnközpontjában dolgozol. Mit csinálsz majd Sindelfingenben?

A MOME végzős diákjaként kaptam lehetőséget a Mercedestől, hogy szakmai gyakornok lehessek. Ez első lépésben 3 hónap, de remélem, hogy meghosszabbítják majd. Kapok egy konkrét projektet, azon kell dolgozni. Igazából arról szól majd ez a történet, hogy kiderüljön, érdekes vagyok-e számukra szakmailag, beszélem-e szerintük azt a nyelvet, amit kell. Számomra biztosan rendkívül hasznos lesz a későbbi álláskeresésnél, hogy ott lesz a portfóliómban a sindelfingeni dizájnközpontban szerzett munkatapasztalat.

Újabb magyar díjnyertes


Eheti hír: a Milánóban tanult Veress Attila nyerte meg a BMW csoport és a Fratelli Guzzini design versenyét. Ha valaki nem tudná, utóbbi konyhai felszereléseket gyárt vagy száz éve. Győzelmével a végzős egyetemista fél éven keresztül a BMW németországi központjának járműtervezési részlegén, majd újabb fél éven át a Fratelli Guzzini gyár olaszországi központjában tanulhat tovább. Szakmai gyakorlatát 2013 őszén kezdheti meg Münchenben.
   

A nyolc hónapja indult versenyen a tervezőművész hallgatók azt a feladatot kapták, hogy “Mozgásban az étel” mottó alatt alkossanak meg egy teljesen egyedi, a BMW stílusához illő, élelmiszerek szállítására alkalmas innovatív tárgyat.

Kommentek

  • Guillotine

    Szép sikerek!
    Hajrá! Így tovább!

  • husky

    Gratulálok! Na ez is magyar szellemi termék! Legyen példa a többieknek is! Bár valahol a magyrok mindíg is meghatározói voltka a világ járműgyártásnak fejlődésében. Csonka,Jendrassik, Galamb, Barényi, Járay és még sorolhatnánk.

F1: Rosbergből filmszínész lesz?

A Forma-1 váratlanul visszavonult világbajnoka csendes karácsonyt tervez, de később akár filmszínészettel is megpróbálkozna. Tucatnyi utódot is szeretne.

Festővászon lett a városi törpeautó

Párbeszéd a festés és a formatervezés, a technológia és a művészet az alkotó és a Renault között: indiai származású francia képzőművész nézte festővászonnak a Renault legkisebb típusát.

Pazar fotókon a budapesti fényvillamos

Talán még soha nem készültek ennyire jó képek az ünnepi járatról. Nem csoda, hogy világhírű lett a fényvillamos.

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.