Orosz elnöki limuzin után irány a Mercedes

Interjú a díjnyertes formatervezővel

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.07.06. 06.00

Sebestyén Marcell harmadik lett az orosz elnök luxuslimuzinjának megtervezésére kiírt versenyen, majd másnap megnyert egy Opel-pályázatot. Ősztől a Mercedes dizájnközpontjában dolgozik. Interjú.

Írtunk már rólad, és te is írtál nekünk korábban. Most viszont szuper díjakat nyertél. Hogyan indult az orosz pályázat?

A cardesign.ru, a Marussia Motors és a NAMI Intézet hirdette meg ezt a pályázatot, ahol az orosz elnök képzeletbeli limuzinjának megtervezése volt a feladat. A neten láttam a kiírást.

Mi volt pontosan a feladat?

A résztvevőknek olyan célokat kellett szem előtt tartaniuk, mint a mihamarabbi gyárthatóság, tehát tartózkodni kellett a sci-fi-s ötletektől. Nagyjából adottak voltak a műszaki paraméterek (hossz/szélesség/magasság/tengelytáv minden esetben rögzített volt kb. 30 centis mozgástérrel), illetve hogy stílusában vagy a mai mainstream-hez tartozzon (Mercedes/Audi/Bentley/Rolls, stb.), vagy egy teljesen fiktív márka legyen, esetleg egy klasszikus feltámasztása.

Utóbbit választva 3-ik lettél két orosz pályázó mögött. Miért e mellett döntöttél?

Szerintem a GAZ 13, más néven a Csajka a valaha készült legkarakteresebb orosz autó. Igyekeztem a tradicionális autó vonásait modern formában interpretálni, mint az oldalán lévő szárnymotívum, vagy a hűtőmaszk kialakítása.

Mi ez a SUV és kisbusz? A gorilláknak?

Fontos volt a téma adoptálhatósága az elnöki limuzint követő autókra, SUV-ra, kisbuszra.

Mennyi idő alatt tudsz összerakni egy ilyen pályamunkát?

Nagyban befolyásolja a leadási határidő. Ha van rá 3 hetem, akkor igyekszem szinte minden nap dolgozni többet-kevesebbet rajta. Eleinte ötletelek, nézegetek dolgokat, skicceket készítek, aztán ahogy egyre jobban alakul, formát ölt az egész. Azután készülnek el a rajzok, aminek az ideje legalább annyi időbe telik, mint az ötletelési fázis. De az Opel-projekt elkészítése egy hétbe került azokban a napokban, amikor diplomáztam.

Az egészen más munkának tűnik.

Kevésbé komplex tervet vártak a pályázóktól, valamilyen formai játékot, belső tér kitalálására nem is volt szükség. Az Auto Design & Styling, és az Opel CS hirdette meg ezt az ötletpályázatot, ahol az Opel Adam párját, Eve-et keresték.

Itt mi volt a koncepciód?

Az ábrahámi vallások teremtéstörténete szerint Ádám és Éva volt az első férfi és nő.
Véleményem szerint az Opel Adam és Eve a márka palettájának legalsó szintjét képviselnék, átvitt értelemben belőlük eredeztethető a többi modell. Az Opel Eve tehát az Adam női párja lenne, kisebb méretével, finomabb vonalvezetésével konkurenciát állíthatna a Toyota iQ szegmensben.

Mit kapnak a nyertesek, dobogósok ezeken a pályázatokon?

Az orosszal kis pénzjutalom is jár, de ennél tényleg sokkal fontosabb a szakmai elismerés, különösen az ismertség megszerzése egy pályáját éppen elkezdő formatervező számára. A pályázatomat közlő cardesign.ru népszerű oldal a szakmában, de azért elsősorban mégiscsak Oroszországban követik. Az Opel-győzelemnek viszont azért is örültem annyira, mert az viszont megjelent a szakma két legrangosabb oldalán, a carbodydesign.com-on, és a cardesignnews.com-on. Ezeket komoly autógyártóknál dolgozó jó nevű tervezők is figyelik, néhányan aktívak is az oldalakon, és olykor visszajeleznek.

Ősztől te is egy nagyon komoly cég dizájnközpontjában dolgozol. Mit csinálsz majd Sindelfingenben?

A MOME végzős diákjaként kaptam lehetőséget a Mercedestől, hogy szakmai gyakornok lehessek. Ez első lépésben 3 hónap, de remélem, hogy meghosszabbítják majd. Kapok egy konkrét projektet, azon kell dolgozni. Igazából arról szól majd ez a történet, hogy kiderüljön, érdekes vagyok-e számukra szakmailag, beszélem-e szerintük azt a nyelvet, amit kell. Számomra biztosan rendkívül hasznos lesz a későbbi álláskeresésnél, hogy ott lesz a portfóliómban a sindelfingeni dizájnközpontban szerzett munkatapasztalat.

Újabb magyar díjnyertes


Eheti hír: a Milánóban tanult Veress Attila nyerte meg a BMW csoport és a Fratelli Guzzini design versenyét. Ha valaki nem tudná, utóbbi konyhai felszereléseket gyárt vagy száz éve. Győzelmével a végzős egyetemista fél éven keresztül a BMW németországi központjának járműtervezési részlegén, majd újabb fél éven át a Fratelli Guzzini gyár olaszországi központjában tanulhat tovább. Szakmai gyakorlatát 2013 őszén kezdheti meg Münchenben.
   

A nyolc hónapja indult versenyen a tervezőművész hallgatók azt a feladatot kapták, hogy “Mozgásban az étel” mottó alatt alkossanak meg egy teljesen egyedi, a BMW stílusához illő, élelmiszerek szállítására alkalmas innovatív tárgyat.

Kommentek

  • Guillotine

    Szép sikerek!
    Hajrá! Így tovább!

  • husky

    Gratulálok! Na ez is magyar szellemi termék! Legyen példa a többieknek is! Bár valahol a magyrok mindíg is meghatározói voltka a világ járműgyártásnak fejlődésében. Csonka,Jendrassik, Galamb, Barényi, Járay és még sorolhatnánk.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.