Gázos japán helyett gázolajos franciát?

Válogatás heti szakértéseinkből

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.07.03. 16.00

Szokásos heti szakértői válogatásunkban előkerül a sárga lámpán átslisszanás kérdése, valamint pár alapvető takarékos vezetési tanács, de az autóvásárlási tanácsunk sem marad el, kiderül érdemes-e japánról franciára váltani.

Vezetéstechnika

Mikor milyen sebességi fokozatban autózzunk? Ez itt a nagy kérdés. Bár olvasónk megfogalmazása kissé ködös, azért vezetéstechnikai szakértőnk megpróbál kimerítő választ adni a felmerült problémára.



Olvasónk kérdezi

Tisztelt szakértő úr,

Van egy Renault 19-esem 1987 évjáratú benzines, a kisebb fogyasztásért sík úton 60 km/h sebességgel ésszerű 5-os fokozatban autózni? (ezt persze lakot területen belül értem). Ha előzni szeretnék de a sebesség lecsökken 70 60km/h órára olyankor érdemes visszaváltani 4-es be és úgy gázt adni vagy meg nem szükséges?

Szakértőnk válasza

Kedves Ferenc,

Lakott területeken is vannak olyan kijelölt szakaszok, ahol 60- 70 km/h sebességgel lehet haladni. Itt teljesen elfogadott, hogy az elindulást követő szakaszban úgy gyorsítunk ki, hogy a forgalom, és az egyéb körülmények ,az útviszonyok figyelembevételével, a lehető leghamarabb érjük el azt az utazó sebességet, ahol a váltót akár a legnagyobb sebességi fokozatba tudjuk “felkapcsolni”, anélkül hogy a motor rángatna, tehát erőlködne.

Az a legjobb, ha folyamatos tempóval tudunk haladni, és a lehető legkevesebbet kell fékezgetnünk. Kisebb lassításoknál, elég ha elveszi a gázt, a korszerűbb autóknál, ez már annyit is jelent, hogy motorfék üzemben az autó fogyasztása átmenetileg nullára csökken.Amikor előzni szeretne, tehát átmenetileg nagyobb vonóerőre lenne szüksége,célszerű visszakapcsolni,akár 5. – ből harmadikba, majd újra felváltani 4. majd 5.fokozatba.

Humorból próbálja ki, sima egyszerű közúton haladva,az autója eltűri- e, hogy egy intenzív kigyorsítás alkalmával, amikor lehetősége van a folyamatos haladásra a 3. fokozatot húzassa ki egy kicsivel magasabb fordulattal, és ekkor kihagyva a 4. – et használja közvetlen az 5. fokozatot. Visszafele váltásnál 5. ből tegye vissza 3. fokozatba.Közte a motorfék magasabb fokozatban nem lesz túl nagy erejű, de ha előrelátóan, defenzíven vezet, ez jelenthet kevesebb fogyasztást.

Üdvözlettel Székely Gyula

Autóvásárlás

Gázos Suzuki Swift helyett gázolajos Renault Clio? Japánról franciára váltani? Merészség vagy ésszerű döntés? Szakértőnk segít eldönteni!



Olvasónk kérdezi

Kedves András!

Szeretném a tapasztalatait megismerni a Renault Clio 1.5 dci-vel kapcsolatban. Jelenleg egy elgázosított régi Suzuki Swift-et használok. Gondolom magasabb lenne az üzemanyag költségem (havi 4000 km-et megyek), de egy kevésbé “zajos”, kicsivel izmosabb autóra vágyom.

Kellően megbízható a Clio? A legtöbb fórumon csak a szokásos francia és olasz gyártás f*kázását olvasom…visszaolvasva a korábbi bejegyzéseket nem láttam a típussal kapcsolatos írást. Vállalni tudom az esetlegesen magasabb szerviz költséget, de kínlódni nem akarok vele (elkényeztetett ilyen szempontból a Suzu). Válaszát előre is köszönöm.
Üdv.: Mul

Szakértőnk válasza

Kedves Mul!

Az LPG-s Swiftnél nem lesz olcsóbb dízel Clióval járni, de sokkal kellemesebb havi négyezret ülni benne. Nem írt évjáratot, ezért nem tudom, hogy 2. vagy harmadik generációs Clióról van-e szó? Megbízhatóságban egyikkel sincs baj, de színvonalban az újabb igen nagy ugrást jelent. Én inkább spórolnék a 2005 utánira, mert sokkal jobb autó a kettes Cliónál kényelem és biztonság terén.

Generációtól függetlenül az 1,5 dCi motorral a hajtókarcsapágy cseréje adódhat gondként. Ez a 100 ezer km feletti autókat fenyegeti, tehát szinte az összeset, amit eladásra kínálnak, de elsősorban a nagyobb teljesítményű, 80-85 vagy 105-110 lóerőseket. A 65-68 lóerőst tehát kevésbé. Az a baj, hogy amikor egy hozzáértő kihallja a csapágy hibáját, akkor általában már késő. A csapágycsere nagyjából 140 000 forintba kerül márkaszervizben.

Megkérdeztem egy nagyon profi szervizes kollégát a budakalászi Renault-nál, akia Clio II esetében a toronycsapágy lógását említette még hibalehetőségként. Ennek cseréje gyári vagy utángyártott alkatrésszel oldalanként 10-20 000 Ft. A vezérléscsere ideje alvázszámtól függően 120 vagy 160 ezer km illetve 5/6 év után jön el.

A legfontosabb, hogy a kinézett autót vigye el állapotfelmérésre, átnézetni egy Renault-márkaszervizbe, ahol kiderül, hogy a kocsinak van-e szervizmúltja! Inkább vennék egy 150-200 ezret futott, de követhető előéletű autót, mint állítólag 50-80 ezerrel egy bizonytalant, aminél nem tudom, mit csináltak meg és mi várhat rám. A Renault előnye, hogy van kvázi “gyári utángyártott” alkatrészük a nem új autókhoz. A Motrio cuccaival jó minőségben, de jutányosan szervizelhető az autó.

Üdvözlettel, Szörényi András

Jog

Átment a sárgán, de fél a büntetéstől? Jöhet ezért csekk, vagy érdemes lett volna vészfékezéssel megállni? Jogi szakértőnk válaszol!


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Hölgyem/Uram!

a KRESZ 9.§ (4) c. pontjának értelmezésében kérném a segítségüket. A 4.c pont szerint a kereszteződésben a megállás helyét jelző útburkolati jel, illetőleg zebra, ezek hiányában a jelzőlámpa előtt kell megállni. Azt szeretném tudni, hogy ha az útburkolati jelen a lámpa sárga jelzésén, de a zebrán, illetve a kereszteződésen már piros jelzésen hajtok át, akkor milyen szabálysértést követek el (piros vagy sárga lámpán áthajtás)?

Válaszukat előre is köszönöm!

Szakértőnk válasza

Kedves Péter!

A sárga lámpán való áthajtást 2012. októberétől nem büntetik. De sárga fényt észlelve már törekedni kell a fékezésre, és a biztonságos megállásra. Ha már nem tudunk biztonságosan megállni át kell hajtani a kereszteződésen. De aki a piros jelzés ellenére hajt át a kereszteződésen (KRESZ 9.§ (4) d. pont) az az objektív felelősség szabályai szerint 50.000 Ft pénzbírságról kap csekket.

Üdvözlettel:

Dr. Székely Ügyvédi Iroda

http://www.drszekely.hu

Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!

Kommentek

  • demagóg

    Clio dCi-hez: nálunk van a családban egy újonnan vásárolt darab.
    160 ezer km alatt két csapágyat kellett cserélni és az ékszíjtárcsát (vagy valami tárcsát, típushiba, hogy elég korán tönkremegy).
    Ezen felül csak a kötelezők voltak, kipufogó, féktárcsák eredetiek.
    Nálam, jellemzően városon kívül, de nem autópályán 4 körül fogyasztott… Egyszer sikerült 3,6-ot etetni vele (teli tanktól teli tankig), de akkor nagyon odafigyeltem. Hamarosan 10 éves lesz, nem bántuk meg, jó vétel volt.

  • Funkyman

    A volt munkahelyemen – francia multi, ezért kötelező volt francia kocsikat tartani – elég komoly flotta volt 1.5 dCi Cliókból (a 2. szériás, mint a képen) és Megane-okból (előbbiből 68, utóbbiből 86 lovas) verzióban. Meglepően megbízhatóan üzemeltek. Pár apróság volt jellemző (olyasmik, amik kb. minden mai autónál előfordulnak), illetve amennyire emlékszem 1 vagy 2 autó garanciában beleszaladt egy-egy porlasztócsúcs-cserébe. De az talán betudható a gondatlan használatnak is…

    A régi Swift után előrelépés lesz kényelemben, de nem olyan hű de nagy.

  • Nick Árpi

    A Renault 19-es tulaja üljön fel egy sok sebességes biciklire. Gyorsítson fel, mondjuk 40km/órára. A lánc ennél a sebességnél már legyen elöl a legnagyobb, hátul a legkisebb fogaskeréken. Hagyja lelassulni a gépet 10km/órára, majd kezdjen el gyorsítani váltás nélkül.
    Sz@r érzés lesz? Nyugodjon meg, a kocsinak is az.
    Idióta fogyasztásbajnok…

  • Jómunkásembervótvalamikor

    Volt nekem is rönyóm,jól ment semmi baja nem.Olvastam népítéletet is de (több típusú autónál) olyan hibákkal nem nagyon találkoztam.Max 1-2 hibával.
    De volt a haveri körben olyan aki egymás után vette u.a. típust.Jól beszopta.A jó autót lecserélte egy valószínű tekert órájú,
    valószínű gyári selejtre.Annyi de annyi minden elromlott rajta
    hogy ha nem engem hív,mi lehet a baja ?Mitől romolhatott el?El se hiszem.Olyan volt ,mintha összeválogatták volna a szar alkatrészeket.

  • Funkyman

    Mielőtt kiadták a cégünknél az ukázt, hogy franciát kell venni, jól bevásároltunk TDI Passatokból a főnökségnek (az utódok C5 Break HDI-k lettek). Na, azok között is volt ilyen “selejtes” példány, pedig újonnan vettük.

  • peti biker

    Nekem Rönó Tháliával van tapasztalatom, rohadtul kényelmetlen, a régi Swiftemhez(GLX) képest, no meg az 1,5 dci, a 68 lovával, nem sokra való, amúgy hiba mentesen adtuk el, 100 ezer km felett, valamivel.

Kabaréba illő jelenet egy nyíregyházi parkolóban

Az egy dolog, hogy szabálytalanul parkolt két autós is, de a kiállni készülő kolléga sem volt a helyzet magaslatán.

Ez az autózás jövője. Kipróbáltuk!

Az új Smart, abból is főleg az elektromos változat autóbuzi szemmel egy érdektelen kis izé. Ugyanakkor ez a kocsika az európai nagyvárosi közlekedés közeljövőjének meghatározó eleme, az utcákat elárasztó igazi slágertermék lehet.

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.