Változások sorát hozza július 1. a közlekedők számára, összeszedtük, hogy milyen újdonságokat vezettek be. 

Számítógépes kalózok támadásával indult (indult volna) ma hajnaltól az e-útdíj fizetése a teherautók számára. Az illetékesek vizsgálatot rendeltek el a túlterheléses hekkertámadás miatt, de az apró malőr ne tántorítsa el a 3,5 tonna feletti járművek sofőreit a fizetéstől, nem ússzák meg. A kormány az év második felében 75 milliárd forintos bevételt vár az új rendszertől.

A kéttengelyes teherautóknak a gyorsforgalmi úton 49,90 forintot, míg a főúton 21,23 forintot kell fizetniük egy kilométerért. A háromtengelyes teherautónál ez az összeg 70,02 és 36,75 forint, a négytengelyes kamionnál pedig 108,38, illetve 67,60 forint. A “C” környezetvédelmi kategóriás két- és háromtengelyes járműveknél 1,15, míg a négytengelyeseknél pedig 1,2 lesz a szorzó. A “B” környezetvédelmi besorolású motorral rendelkező haszonjárműveknél az üzembentartók a két- és háromtengelyesek 0,85-os, míg a négytengelyesek 0,8-es szorzóval kalkulálhatnak.

Úgy tűnik, sokkal kevesebb időt veszítenek július 1-től a horvát határon a magyar turisták

Nem bízzák a kamionosok belátására, hogy fizetnek-e, 95 új járművel kezdik meg a munkát az ellenőrző egységek.

Csaló nepperek, drogos autósok és bevásárlóközpont

Számukra is nehezedik az élet július 1-től, legalábbis reméljük, hogy nem csak papíron változik a büntetésük. Szigorodik az ittas vezetés szabályozása is, 0,8 ezrelék helyett már a sofőr 0,5 ezrelék feletti véralkoholszintje is bűncselekménynek számít.

Az új Btk. hatálybalépésével teljesen új, önálló tényállássá válik “a járművezetés bódult állapotban”, ami után könnyebben és szigorúbban büntethetik például a bedrogozottan vezető sofőröket. Szintén új tényállás az autók kilométer-számlálójának meghamisítása, ami mától 1 évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető.

Pótlóbuszok és torlódás lesz a Nagykörúton

A közúti veszélyeztetést eddig csak közúton lehetett elkövetni, július 1-től viszont a szabályozást kiterjesztették a közforgalom elől el nem zárt magánutakra is. Ilyenek például a bevásárlóközpontoknál használt utak, vagy a benzinkutak területei.

Szintén új tényállás a gépjármű kilométer-számlálójának meghamisítása, azaz a visszatekerése, ami nálunk már-már alap a zsivány autókereskedőknél. Mától egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető az óratekerés.

M0, Nagykörút és Horvátország

Érdemes elkerülni Budapesten a Nagykörútat, ugyanis július 27-ig a Bérkocsis utca és az Oktogon, majd július 27-e és augusztus 19-e között pedig a Corvin-negyed és a dél-budai végállomások közötti szakaszon újulnak meg egyes szakaszokon az elhasználódott villamosvágányok.

Az M0 autóút déli szektorában, az M5 autópálya felé vezető oldalon a kivitelezők befejezték a forgalomba helyezéshez szükséges munkákat az M6 autópálya és az 51 sz. főút közötti szakaszon (12-23. km-szelvények között). Az újonnan elkészült betonburkolatú pályát a hétvégén átadták.

Azóta újra használható a 6-os számú főúti csomópont lehajtó ága, valamint a halásztelki csomópontban is ismét fel lehet hajtani az M0 autóútra. Az új szakasz átadásával az M7 autópályától az 51. számú főútig – mintegy 20 km hosszan – három sávon haladhat a forgalom az M5 autópálya irányába, a biztonságos üzemeltetést leállósáv is segíti.

Jó hír a Horvátországba a nyáron induló tízezreknek: a szomszédos állam európai uniós csatlakozásától, azaz július 1-től kezdődően átalakul és gyorsabbá válik a két letenyei határátkelőn a ki- és beléptetés rendje. A leginkább érezhető változás az, hogy a vámvizsgálat megszűnése és a rendőrök közös ellenőrzése bevezetésével már nem négyszer, csupán egy alkalommal kell átadniuk az irataikat az utazóknak.