Miért kell internetre kötni egy autóülést?

Continental Tech Show 2013 3/4

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.06.30. 07.00

A Connectivity az autóiparban a különböző elektronikai rendszerek összekapcsolhatóságával, hálózatra kötésével foglalkozó fejlesztési szakterület. A Continental ezzel foglalkozó mérnökei mutattak pár, ezzel kapcsolatos dolgot a jövőből.

A Continental és a hasonló háttéripari gigacégek az OEM-ek (így hívják szemérmesen az autógyártókat, tehát a vevőiket: Original Equipment Manufacturer, vagyis az a gyártó, akiről a majdani tényleges felhasználó azt hiszi, hogy ő készítette az általa vásárolt terméket) számára éppúgy fejlesztik és marketingelik termékeiket, ahogy az autógyártók a vevőik számára. Ebbe a business to business piactérbe nyerhettünk bepillantást újságíróként a Continental Tech Show nevű rendezvényen pár hete. Ezúttal a konnektivitás területéről mutatunk be pár érdekességet.

Conti Tech Show 1/4: önmagát vezető Conti-autóról írott cikkünk ide kattintva olvasható.
Conti Tech Show 2/4: elektromos autó-fejlesztésekről szóló cikkünk ide kattintva érhető el.
Conti Tech Show 4/4: takarékos apróságok

Már most sok szériaautóban találunk netes alapú navigációt, aktuális időjárás-jelentést, segélyhívó gombot, de a jövő autói még aktívabban fogják használni a világhálózatokat. Nemcsak az okostelefonok és a számítógépek esetén, hanem egyre több hétköznapi tárgynál is alapvető szempont a konnektivitás. A fejlesztések az edzés folyamatát online nyomon követő futócipőktől egészen a lakás energiafelügyeletének teljes irányítását online lehetővé tévő úgynevezett okosházakig terjednek, de a gépjárműiparban kiemelkedően gyors a változások tempója.

A Connectivity fontos területe a jövőben: az elektromos autóknak majd tudniuk kell, hol van szabad töltőpont a közelben, ha merül az akku

A hálózatba kapcsolt gépjárművek alapvető szerepet fognak játszani a jövőbeli fejlesztéseknél. “Már ma is egyre több új funkció a konnektivitásra épül a gépjárműveknél. Az innovatív megoldások fejlesztése érdekében még szorosabb köteléket alakítunk ki az egyes gépjármű-részegységek és rendszerek között, valamint növeljük a gépjárműnek a környező világgal való összeköttetésének szintjét is” – mondja Ralf Lenninger, a Continental Interior divíziója Stratégia és Fejlesztési osztályának vezetője.

Ma a hálózatba kapcsolt gépjárműveknél alkalmazott technológia eleve hozzájárul a biztonsághoz és a kényelemhez, valamint csökkenti az üzemanyag-felhasználást. A vezetésirányító egységek adatsíneken keresztül kommunikálnak a biztonsági funkciókért felelős elemekkel és a karosszéria-elektronikával. Így például az esőszenzor nem csak bekapcsolja az ablaktörlőket, hanem arról is gondoskodik, hogy az elektronikus fékrendszer az esős körülményekhez igazodjon.

Egészen extrém példája a konnektivitásban rejlő lehetőségeknek egy netre kötött autóülés. A Conti fejlesztésében készült demófotel elméletileg arra is képes, hogy a felhasználó alkatának, fizikumának leginkább megfelelő masszázsprogramot töltsön le a netről és indítson meg – akár menet közben is.

A netre kötött autófotel felismeri - mondjuk telefonjáról -, ki ült bele, automatikusan beállítja magát és akár a sofőr orvosi gondjain segítő masszázsprogramot is tölt le neki

Hálózati infotainment és az ember-gép közötti kapcsolat a jövőben

Ezidáig a vezetők leginkább csak az infotainment területén tapasztalhatták meg a külső világgal való gépjármű-konnektivitást. Az USB-n vagy a Bluetoothon keresztüli kapcsolat már többé-kevésbé szabványosnak számít.

“Ha megnézzük a vásárlók szokásait, akkor egyértelművé válik: az elkövetkező néhány évben a gépjármű infotainment rendszereinek internetre kapcsolása egyre elterjedtebb lesz” – folytatja Lenninger. Az internetkapcsolat biztosítható a gépjármű saját telematikai egységén, de akár egy okostelefonon keresztül is. A rövid hatótávolságú kommunikációhoz (Near Field Communication) hasonló szabványok, illetve a vezeték nélküli töltés lehetősége azon egyre bővülő infrastruktúrának a része, amely egyre természetesebb módon integrálja az okostelefonokat a gépjármű rendszereibe.

A Head Up Display is egyre több információt közöl a vezető figyelmének elvonása nélkül

A Continental azon dolgozik, hogy az okostelefonokat ne csak zenelejátszásra és telefonos kommunikációra lehessen használni, hanem a gépjárműhöz való kulcsként, az ülés pozíciójának beállításához vagy akár navigációs célokra is. Főleg a fejlődő piacokat célozva meg, a Continental egy olyan innovatív eszközrendszert fejleszt, amely felhasználja az okostelefon GPS adatait és navigációs szoftverét, de a navigációs utasításokat már közvetlenül a gépkocsi műszerein jelzi ki. (Ilyen rendszerrel találkozhattunk nemrég a Chevrolet Traxben.)

Annak érdekében, hogy a vezető a figyelmét minél inkább a közlekedésre összpontosíthassa, a Continental olyan elképzelésen dolgozik, amely összeköti a közlekedési szituációt és a vezető figyelmét. A “vezetőfigyelő koncepció autóban” (egy Cadillac ATS) a műszerfalba épített infravörös kamera rögzíti, hogy a vezető mennyire figyel, a vezetősegítő rendszerek – mint például a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer és az adaptív sebességtartó automatika – érzékelői pedig észlelik a potenciálisan veszélyes szituációkat. Mindkét információforrást beépítik egy innovatív HMI-be (Human-Machine Interface, Ember-Gép Tolmács), amely egy körben elhelyezett LED fénysor segítségével, futófénnyel jelzi a vezető számára közvetlenül, hogy honnan várható a veszélyes helyzet.

Utastéri futófények segítik a vezető figyelmét a legfontosabb irányba terelni: jelzik a hirtelen fékezés fontosságát, az érkező veszély irányát

A konnektivitás képezi a jövő közlekedésbiztonságának az alapját

A környezeti érzékelő rendszeren túl a többi gépjárművel való összekapcsoltság és a felhőalapú szolgáltatások is közvetlenül hozzájárulhatnak a közlekedésbiztonsághoz már a közeli jövőben is. Az esőszenzor például képes lenne a gépjármű más rendszereivel, a többi közlekedővel, valamint központi rendszerekkel is közölni, hogy várható-e csapadék egy adott útszakaszon, és ha igen, akkor milyen mértékű. A Car2Car Kommunikációs Konzorciummal együttműködve a Continental úgy becsüli, hogy 2016-ban már megjelenhetnek az első alkalmazások.

“A gépjármű és a környezete közötti kommunikációval lényegében kiterjesztjük a gépjármű saját szenzorainak észlelési távolságát a felhőalapú szolgáltatások által nyújtott “hetedik érzékkel”. Ezzel a gépjármű a világhálózatok részévé válik, és megalapozza a teljesen új funkciókkal rendelkező intelligens közlekedési rendszerek kialakítását” – teszi hozzá Lenninger.

Az online diagnosztikai szolgáltatások, a parkolóhely-foglalás vagy a személyre szabott biztosítási tarifa csak néhány példa a sok lehetőség közül. A teljesen automatizált gépjárműveknél a felhőalapú rendszereket használó és az aktuális forgalmi helyzetről pontos információval szolgáló valós idejű adatszolgáltatás egy másik olyan alapkoncepció, ami kifejlesztésre vár.

Kommentek

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.