Miért kell internetre kötni egy autóülést?

Continental Tech Show 2013 3/4

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.06.30. 07.00

A Connectivity az autóiparban a különböző elektronikai rendszerek összekapcsolhatóságával, hálózatra kötésével foglalkozó fejlesztési szakterület. A Continental ezzel foglalkozó mérnökei mutattak pár, ezzel kapcsolatos dolgot a jövőből.

A Continental és a hasonló háttéripari gigacégek az OEM-ek (így hívják szemérmesen az autógyártókat, tehát a vevőiket: Original Equipment Manufacturer, vagyis az a gyártó, akiről a majdani tényleges felhasználó azt hiszi, hogy ő készítette az általa vásárolt terméket) számára éppúgy fejlesztik és marketingelik termékeiket, ahogy az autógyártók a vevőik számára. Ebbe a business to business piactérbe nyerhettünk bepillantást újságíróként a Continental Tech Show nevű rendezvényen pár hete. Ezúttal a konnektivitás területéről mutatunk be pár érdekességet.

Conti Tech Show 1/4: önmagát vezető Conti-autóról írott cikkünk ide kattintva olvasható.
Conti Tech Show 2/4: elektromos autó-fejlesztésekről szóló cikkünk ide kattintva érhető el.
Conti Tech Show 4/4: takarékos apróságok

Már most sok szériaautóban találunk netes alapú navigációt, aktuális időjárás-jelentést, segélyhívó gombot, de a jövő autói még aktívabban fogják használni a világhálózatokat. Nemcsak az okostelefonok és a számítógépek esetén, hanem egyre több hétköznapi tárgynál is alapvető szempont a konnektivitás. A fejlesztések az edzés folyamatát online nyomon követő futócipőktől egészen a lakás energiafelügyeletének teljes irányítását online lehetővé tévő úgynevezett okosházakig terjednek, de a gépjárműiparban kiemelkedően gyors a változások tempója.

A Connectivity fontos területe a jövőben: az elektromos autóknak majd tudniuk kell, hol van szabad töltőpont a közelben, ha merül az akku

A hálózatba kapcsolt gépjárművek alapvető szerepet fognak játszani a jövőbeli fejlesztéseknél. “Már ma is egyre több új funkció a konnektivitásra épül a gépjárműveknél. Az innovatív megoldások fejlesztése érdekében még szorosabb köteléket alakítunk ki az egyes gépjármű-részegységek és rendszerek között, valamint növeljük a gépjárműnek a környező világgal való összeköttetésének szintjét is” – mondja Ralf Lenninger, a Continental Interior divíziója Stratégia és Fejlesztési osztályának vezetője.

Ma a hálózatba kapcsolt gépjárműveknél alkalmazott technológia eleve hozzájárul a biztonsághoz és a kényelemhez, valamint csökkenti az üzemanyag-felhasználást. A vezetésirányító egységek adatsíneken keresztül kommunikálnak a biztonsági funkciókért felelős elemekkel és a karosszéria-elektronikával. Így például az esőszenzor nem csak bekapcsolja az ablaktörlőket, hanem arról is gondoskodik, hogy az elektronikus fékrendszer az esős körülményekhez igazodjon.

Egészen extrém példája a konnektivitásban rejlő lehetőségeknek egy netre kötött autóülés. A Conti fejlesztésében készült demófotel elméletileg arra is képes, hogy a felhasználó alkatának, fizikumának leginkább megfelelő masszázsprogramot töltsön le a netről és indítson meg – akár menet közben is.

A netre kötött autófotel felismeri - mondjuk telefonjáról -, ki ült bele, automatikusan beállítja magát és akár a sofőr orvosi gondjain segítő masszázsprogramot is tölt le neki

Hálózati infotainment és az ember-gép közötti kapcsolat a jövőben

Ezidáig a vezetők leginkább csak az infotainment területén tapasztalhatták meg a külső világgal való gépjármű-konnektivitást. Az USB-n vagy a Bluetoothon keresztüli kapcsolat már többé-kevésbé szabványosnak számít.

“Ha megnézzük a vásárlók szokásait, akkor egyértelművé válik: az elkövetkező néhány évben a gépjármű infotainment rendszereinek internetre kapcsolása egyre elterjedtebb lesz” – folytatja Lenninger. Az internetkapcsolat biztosítható a gépjármű saját telematikai egységén, de akár egy okostelefonon keresztül is. A rövid hatótávolságú kommunikációhoz (Near Field Communication) hasonló szabványok, illetve a vezeték nélküli töltés lehetősége azon egyre bővülő infrastruktúrának a része, amely egyre természetesebb módon integrálja az okostelefonokat a gépjármű rendszereibe.

A Head Up Display is egyre több információt közöl a vezető figyelmének elvonása nélkül

A Continental azon dolgozik, hogy az okostelefonokat ne csak zenelejátszásra és telefonos kommunikációra lehessen használni, hanem a gépjárműhöz való kulcsként, az ülés pozíciójának beállításához vagy akár navigációs célokra is. Főleg a fejlődő piacokat célozva meg, a Continental egy olyan innovatív eszközrendszert fejleszt, amely felhasználja az okostelefon GPS adatait és navigációs szoftverét, de a navigációs utasításokat már közvetlenül a gépkocsi műszerein jelzi ki. (Ilyen rendszerrel találkozhattunk nemrég a Chevrolet Traxben.)

Annak érdekében, hogy a vezető a figyelmét minél inkább a közlekedésre összpontosíthassa, a Continental olyan elképzelésen dolgozik, amely összeköti a közlekedési szituációt és a vezető figyelmét. A “vezetőfigyelő koncepció autóban” (egy Cadillac ATS) a műszerfalba épített infravörös kamera rögzíti, hogy a vezető mennyire figyel, a vezetősegítő rendszerek – mint például a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer és az adaptív sebességtartó automatika – érzékelői pedig észlelik a potenciálisan veszélyes szituációkat. Mindkét információforrást beépítik egy innovatív HMI-be (Human-Machine Interface, Ember-Gép Tolmács), amely egy körben elhelyezett LED fénysor segítségével, futófénnyel jelzi a vezető számára közvetlenül, hogy honnan várható a veszélyes helyzet.

Utastéri futófények segítik a vezető figyelmét a legfontosabb irányba terelni: jelzik a hirtelen fékezés fontosságát, az érkező veszély irányát

A konnektivitás képezi a jövő közlekedésbiztonságának az alapját

A környezeti érzékelő rendszeren túl a többi gépjárművel való összekapcsoltság és a felhőalapú szolgáltatások is közvetlenül hozzájárulhatnak a közlekedésbiztonsághoz már a közeli jövőben is. Az esőszenzor például képes lenne a gépjármű más rendszereivel, a többi közlekedővel, valamint központi rendszerekkel is közölni, hogy várható-e csapadék egy adott útszakaszon, és ha igen, akkor milyen mértékű. A Car2Car Kommunikációs Konzorciummal együttműködve a Continental úgy becsüli, hogy 2016-ban már megjelenhetnek az első alkalmazások.

“A gépjármű és a környezete közötti kommunikációval lényegében kiterjesztjük a gépjármű saját szenzorainak észlelési távolságát a felhőalapú szolgáltatások által nyújtott “hetedik érzékkel”. Ezzel a gépjármű a világhálózatok részévé válik, és megalapozza a teljesen új funkciókkal rendelkező intelligens közlekedési rendszerek kialakítását” – teszi hozzá Lenninger.

Az online diagnosztikai szolgáltatások, a parkolóhely-foglalás vagy a személyre szabott biztosítási tarifa csak néhány példa a sok lehetőség közül. A teljesen automatizált gépjárműveknél a felhőalapú rendszereket használó és az aktuális forgalmi helyzetről pontos információval szolgáló valós idejű adatszolgáltatás egy másik olyan alapkoncepció, ami kifejlesztésre vár.

Kommentek

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

F1: Milliárdos veszteséget hoz a szabálymódosítás

A Force Indiánál a legkevésbé sem örülnek a versenyzői nevek és rajtszámok megjelenítéséről szóló szigorításnak, dollármilliókban mérhető veszteséget jelenthet az újítás.

Autógyári munkásnak állt a Facebook-vezér

Mark Zuckerberg a Ford dearbroni gyárában járt, ahol még a munkából is kivette a részét a Ford F-150-eseket előállító üzemben.

F1: Háromtizeden belül a Mercedes, a Ferrari és a Renault

A Nemzetközi Automobil Szövetség számításai szerint három gyártó erőforrása egyenlő szintre ért, csak a Honda van lemaradásban.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.