Rongyos álomautók félmillióért

Használt piaci körkép - 20 éves erős kisautók

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.06.26. 16.00

A benzinvérű keménymag állandóan azon rinyál, hogy nincs már utastérbe tóduló benzinszag, agyrezgető motorhang és halálfélelmet garantáló félcsillagos törésteszt. Viszont ezek az autók megadják mindezt!

Rég volt ennyire ereje teljében az izmos kisautók kategóriája. A nemrég nálunk járt, összehasonlító teszten megmérettetett trió az élő bizonyíték. De bármilyen csábító egy hatmillióért mért apró méregzsák, az átlagpolgár átlagtárcájával vívott küzdelemben menthetetlenül alulmarad.

Józan érvek mentén nézve vállalhatatlanul drágák, viszont a használtautó-piac talán kínál megfelelő gyógyszer az égető birtoklási vágy enyhítésére.

Végtére is a benzinvérű keménymag állandóan azon rinyál, hogy a mai műanyag autók már tompa, túldigitalizált élményt adnak, nincs már utastérbe tóduló benzinszag, agyrezgető motorhang és halálfélelmet garantáló félcsillagos törésteszt. Ezt az élményt pedig már két-háromhavi fizetésért a magunkénak érezhetjük, egy nyarat pedig kibír a család vajas kenyéren és lopott dinnyén.    

Különleges autókról lévén szó a keresés, vásárlás szabályai is eltérnek a megszokottól. Általános tanács, hogy a nagy példányszámban gyártott darabokat keressük, amelyekhez könnyebb alkatrészt találni. Ezt ebben az esetben el is vethetjük, alig akad eladó darab, és általában azok is igen lelakott állapotban keresnek gazdát.

Az alkatrészekkel nem lehet nagy gond, a lóerővel kitömött városi autók sosem különböztek radikálisan gyengébb társaiktól, csak az egyedi kiegészítők beszerzéséből lehet költséges vesszőfutás.

Első ritka és olcsó tippünk mi más lehet, mint a 208 GTi nagynevű őse a 205 GTi. “Az apró francia méregzsák könyörtelen élményautó volt, amely könnyű farával keresztbe állt gázelvételre, de ezért akkor nem indultak termékfelelősségi perek és nem is jöttek létre Facebook-csoportok a veszélyes kiskocsi gyártója ellen. 1994-ig összesen 294 514 talált gazdára a veszett gyors kiskocsiból.

Többféle motorváltozat készült a GTI-ből. Az 1,6-os és az 1,9-es szívó benzines nagyon hasonló, csak a nagyobbiknak hosszabb a lökete. A 103-105 lóerős kisebbikkel is betyárosan mehetett, de volt ennél durvább is. Az amerikai izomautók receptje alapján született meg korának legkeményebb apró GTI-je, amikor a 205 megkapta a 405-ből átemelt 128 lóerős négyhengerest.” – Szörényi András

A valós rémtörténetek, és a hideg számok jól mutatják, hogy a ritkán felbukkanó 205 GTi-k között válogatva mire kell odafigyelnünk: Elsősorban a törésre. Nem a karcokra, vagy a lógó lökhárítóra, hanem az autót teljesen hazavágó árokjárásra. Két évtized alatt biztosan sikerült összehozni egy komoly esést, amit bizonyítva máris jobb alkupozícióba kerülünk.

Komoly típushibákról nem szereztünk tudomást, az autó könnyen kerül külsőleg lepusztult állapotba, de a műszaki tartalmat tekintve, komoly igénybevétel mellett is tartja magát. Az alumíniumból készült XU motorblokk, a váltó, és az egyszerű futómű sem okoz komoly fejfájást alapjáraton, a típusra inkább a múltban rejlő kontár javítások, módosítások okozta hibák jellemzőek.

Fiatalabb, de néha még olcsóbb találat az Alfa Romeo 145 QV. A 150 lóerős, kétliteres motorral szerelt olasz vas tudja mindazt, amiért szerelemet gerjeszt a kultikus márkajel. Nem mellesleg a gyűlöletkeltő hibáknak sincs híján.

A fergeteges vezetési élmény garantált, a szívó kétliteres hangja, karaktere állandó csapatásra csábít, és az árak is nemrég érték el a gödör alját, 3-500 forint között már bíztató állapotban lévő darabokat is elcsíphetünk.

A Twinspark motornál a vezérműszíj gyakori cseréje erősen javallott, a 115 ezer kilométeres gyári intervallumot megközelíteni igazi orosz rulett, a szíj könnyen veszít feszességéből, és az ?átugrott a vezérlés? jellegű hiba költségei könnyen sírógörcshöz vezetnek.

A speciális gyújtásrendszer miatt hengerenként két gyertyával kell számolnunk, gyakori hibaforrás a légtömegmérő, valamint a vízpumpa és a hűtőrendszer is gyenge pont, ezért tesztvezetéskor ne feledkezzünk meg ellenőrizni ezeket a rendszereket. A galvanizált karosszéria miatt komoly rohadástól nem kell tartani, a padlólemezt, azon belül a taposókat érdemes közelebbről szemügyre venni.

Futóműve érzékeny a rossz utakra, fokozott karbantartási igényét gyakran rövidebb rugókkal, feszesebb lengéscsillapítókkal orvosolják, ami a helyzeten nem javít, az úttartáson viszont igen. Elég gyakori beavatkozás, ezt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hiszen alapból sem magas a 145, de ebből lefaragva minden fekvőrendőr halálos ellenséggé válhat.

Az Alfa körüli mítosz pont a kiismerhetetlenségen alapul, ezért nem csodálkozok, ha egy tulajdonos kommentet ír, miszerint az ő 145-öse hiba nélkül fut évek óta. Viszont ebben az esetben nem csak küszöbdísz a négylevelű lóhere, hanem valódi, szerencsehozó talizmán.

Ezen a két típuson kívül egyértelmű választás a Golf II GTi, akár a gyengébb nyolcszelepes, vagy a fickósabb 16V kivitelben, szinte senkinek sem kell bemutatni a kategóriateremtő egyes még tökösebb, tökéletesebb verzióját.

Titkos favorit lehet a Clio első generációjából készült, 1.8 literes motorral szerelt verzió, ami 990 kilogramm mellé 135 lóerőt, és emelt pulzusszámot kínál.

 A lista nyugodtan bővíthető, a japán példák kimaradtak, fura mód (lehet az én műveletlenségem okán) a kor egyébként erős távol-keleti gépei nem emelkedtek olyan legendás státuszba, mint az európai konkurensek. Pedig az utcai versenyzés Alfája és Omegája a Civic bármelyik generációja 1990 óta napjainkig, tehát akinek véleménye, hozzáfűznivalója akad, ne rejtse véka alá!

Filléres erős kisautóra vágyik? Nézzen szét a Vezess.hu használt autó keresőjében!

Kommentek

  • v_johny
  • dexter123
  • megint

    A 145 QV három évig volt az “élettársam”, az alap futómű nagyon jó ha sima az út, viszont szar úton nagyon buta, elpattog. Sajnos a motor nálam is megdöglött, viszont amikor jó volt akkor ki sem akartam szállni belőle, max tankolni, az viszont fájdalmason sok volt:). II-es golf gti, a 139 lóerős még mindig zseniális, csak kevés belőle a normális állapotú. Pögóhoz nem volt szerencsém, ahogy a rönóhoz sem, de utóbbi érdekes kis autó lehet.

  • subtotal

    Ebből van elég:
    http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bmw-318ti-compact-m-sportpaket-berlin/179144736.html?origin=PARK
    Igaz, nem itthon vannak a jó példányok.
    Viszont hegyekben áll hozzá az alkatrész. Ez a motor pedig jó, nagyon jó.

  • v_johny

    subtotal:

    De nem is fog megállni a vételár 500k környékén…

  • subtotal

    A vételár szigorúan véve igen.
    Ha külföldről hozod megspórolod az átiratást, szóval majdnem forma-forma. De valóban, kicsit felette van mire lepapírozod.

  • JohnSmith

    jol van joni akkor vedd meg de mär nagyon unalmas amennyit nyälazod az opelt.
    attol ezek az asträk meg ugyanugy szetrohadnak, ahogy eddig is tettek dögivel.
    itt pl az apro szepseghiba azt jelenti, hogy beülsz es hajthatod läbbal mint Fredi, mert lemällott a korroziotol…

  • v_johny

    JohnSmith:

    Hát persze-persze… Mindenki nevében köszönöm a cikkhez történő építő hozzászólásod. Pont az ilyen magasröptű gondolkodással megáldott elmebetegekre van szüksége ennek az oldalnak… A kóbor kutya nem volt kíváncsi a fröcsögésedre, a te kiemelkedő minőségű hozzászólásod leszámítva itt (eddig) kulturált eszmecserék folytak…

  • menőmanó

    Aki ilyenekre adja a fejét, annak kell valaki, aki követi egy normális autóval, mert teljesen bizonytalan a megérkezés.
    Hulladék szinte az összes, nem hiába nem látni egyet sem az utakon.

  • Kempelen10.

    menőmanó ezért jársz te busszal. Jól teszed, így mindig megérkezel a kezelésre. Mivel foglalkozik egy ekkora hülye, mint te, nem hinném, hogy a hazudozásaidért bárki is fizetne. Szegény muterod.

  • Guillotine

    Menőmanó!

    Te csak tudod,értesz is hozzá meg tapasztalt toyotás vagy!
    Nem úgy volt hogy milyen jók voltak régen a szívó motorok??!! Akkor most mégsem?

  • v_johny

    Nem szabad általánosítani… Egy autó állapota attól függ leginkább, hogy az életútja során milyen gazdái voltak. Ha megfelelően törődtek vele és nem csak használták, akkor 20 éves korára is tökéletesen tudnak üzemelni. Igaz, elfogynak bizonyos dolgok idővel, ez függ a használattól és a típustól/gyártótól is (vannak tartósabbak és kevésbé tartósak, de egy gondos gazdánál nem esik szét egyik sem).
    Azonban azt ne felejtsük el, hogy a 15-20 évvel ezelőtti autók másként voltak méretezve, kiemelten fontos volt akkor még a gyártóknak a tartósság és nem volt céljuk szervizigényes modelleket gyártani. Kíváncsi vagyok én arra, hogy 20 év múlva mekkora számban és milyen minőségben rohangálnak majd a napjainkban gyártott autókból (tudnak-e olyan minőségben használhatóak lenni mint a mostani megbecsült korosabb autók). Meglátjuk majd…

  • menőmanó

    Guillotine
    Motor és motor között nagy különbségek vannak!
    Én a pörgős 100 lóerő/liter teljesítményű motorokat kedvelem. Ezekben hány ilyet találsz? Az én 19 évvel ezelötti japán GTI-m is csak közelítette ezt az adatot.
    Mellesleg az autó nem csak motorból áll (elektronika, futómű, kasztni), arról nem is beszélve, hogy az ilyen autókat már fiatal korukban gyakran rommá törik és nem javítják meg rendesen.
    Szinte lehetetlen normális darabot találni, amit meg találsz arra irreálisan sok pénzt kell költeni, ha mindennapi használatra akarod. Vannak fanatikusok akik megteszik, de ahhoz nagyon elhivatottnak kell lenni.
    Szóval mindennek meg van az ideje. Ezeknek sajnos lejárt. Ezt tudomásul kell venni. Gondolj csak a biztonságra ha nem is magad de az utasaid érdekében.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.