Rongyos álomautók félmillióért

Használt piaci körkép - 20 éves erős kisautók

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.06.26. 16.00

A benzinvérű keménymag állandóan azon rinyál, hogy nincs már utastérbe tóduló benzinszag, agyrezgető motorhang és halálfélelmet garantáló félcsillagos törésteszt. Viszont ezek az autók megadják mindezt!

Rég volt ennyire ereje teljében az izmos kisautók kategóriája. A nemrég nálunk járt, összehasonlító teszten megmérettetett trió az élő bizonyíték. De bármilyen csábító egy hatmillióért mért apró méregzsák, az átlagpolgár átlagtárcájával vívott küzdelemben menthetetlenül alulmarad.

Józan érvek mentén nézve vállalhatatlanul drágák, viszont a használtautó-piac talán kínál megfelelő gyógyszer az égető birtoklási vágy enyhítésére.

Végtére is a benzinvérű keménymag állandóan azon rinyál, hogy a mai műanyag autók már tompa, túldigitalizált élményt adnak, nincs már utastérbe tóduló benzinszag, agyrezgető motorhang és halálfélelmet garantáló félcsillagos törésteszt. Ezt az élményt pedig már két-háromhavi fizetésért a magunkénak érezhetjük, egy nyarat pedig kibír a család vajas kenyéren és lopott dinnyén.    

Különleges autókról lévén szó a keresés, vásárlás szabályai is eltérnek a megszokottól. Általános tanács, hogy a nagy példányszámban gyártott darabokat keressük, amelyekhez könnyebb alkatrészt találni. Ezt ebben az esetben el is vethetjük, alig akad eladó darab, és általában azok is igen lelakott állapotban keresnek gazdát.

Az alkatrészekkel nem lehet nagy gond, a lóerővel kitömött városi autók sosem különböztek radikálisan gyengébb társaiktól, csak az egyedi kiegészítők beszerzéséből lehet költséges vesszőfutás.

Első ritka és olcsó tippünk mi más lehet, mint a 208 GTi nagynevű őse a 205 GTi. “Az apró francia méregzsák könyörtelen élményautó volt, amely könnyű farával keresztbe állt gázelvételre, de ezért akkor nem indultak termékfelelősségi perek és nem is jöttek létre Facebook-csoportok a veszélyes kiskocsi gyártója ellen. 1994-ig összesen 294 514 talált gazdára a veszett gyors kiskocsiból.

Többféle motorváltozat készült a GTI-ből. Az 1,6-os és az 1,9-es szívó benzines nagyon hasonló, csak a nagyobbiknak hosszabb a lökete. A 103-105 lóerős kisebbikkel is betyárosan mehetett, de volt ennél durvább is. Az amerikai izomautók receptje alapján született meg korának legkeményebb apró GTI-je, amikor a 205 megkapta a 405-ből átemelt 128 lóerős négyhengerest.” – Szörényi András

A valós rémtörténetek, és a hideg számok jól mutatják, hogy a ritkán felbukkanó 205 GTi-k között válogatva mire kell odafigyelnünk: Elsősorban a törésre. Nem a karcokra, vagy a lógó lökhárítóra, hanem az autót teljesen hazavágó árokjárásra. Két évtized alatt biztosan sikerült összehozni egy komoly esést, amit bizonyítva máris jobb alkupozícióba kerülünk.

Komoly típushibákról nem szereztünk tudomást, az autó könnyen kerül külsőleg lepusztult állapotba, de a műszaki tartalmat tekintve, komoly igénybevétel mellett is tartja magát. Az alumíniumból készült XU motorblokk, a váltó, és az egyszerű futómű sem okoz komoly fejfájást alapjáraton, a típusra inkább a múltban rejlő kontár javítások, módosítások okozta hibák jellemzőek.

Fiatalabb, de néha még olcsóbb találat az Alfa Romeo 145 QV. A 150 lóerős, kétliteres motorral szerelt olasz vas tudja mindazt, amiért szerelemet gerjeszt a kultikus márkajel. Nem mellesleg a gyűlöletkeltő hibáknak sincs híján.

A fergeteges vezetési élmény garantált, a szívó kétliteres hangja, karaktere állandó csapatásra csábít, és az árak is nemrég érték el a gödör alját, 3-500 forint között már bíztató állapotban lévő darabokat is elcsíphetünk.

A Twinspark motornál a vezérműszíj gyakori cseréje erősen javallott, a 115 ezer kilométeres gyári intervallumot megközelíteni igazi orosz rulett, a szíj könnyen veszít feszességéből, és az ?átugrott a vezérlés? jellegű hiba költségei könnyen sírógörcshöz vezetnek.

A speciális gyújtásrendszer miatt hengerenként két gyertyával kell számolnunk, gyakori hibaforrás a légtömegmérő, valamint a vízpumpa és a hűtőrendszer is gyenge pont, ezért tesztvezetéskor ne feledkezzünk meg ellenőrizni ezeket a rendszereket. A galvanizált karosszéria miatt komoly rohadástól nem kell tartani, a padlólemezt, azon belül a taposókat érdemes közelebbről szemügyre venni.

Futóműve érzékeny a rossz utakra, fokozott karbantartási igényét gyakran rövidebb rugókkal, feszesebb lengéscsillapítókkal orvosolják, ami a helyzeten nem javít, az úttartáson viszont igen. Elég gyakori beavatkozás, ezt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hiszen alapból sem magas a 145, de ebből lefaragva minden fekvőrendőr halálos ellenséggé válhat.

Az Alfa körüli mítosz pont a kiismerhetetlenségen alapul, ezért nem csodálkozok, ha egy tulajdonos kommentet ír, miszerint az ő 145-öse hiba nélkül fut évek óta. Viszont ebben az esetben nem csak küszöbdísz a négylevelű lóhere, hanem valódi, szerencsehozó talizmán.

Ezen a két típuson kívül egyértelmű választás a Golf II GTi, akár a gyengébb nyolcszelepes, vagy a fickósabb 16V kivitelben, szinte senkinek sem kell bemutatni a kategóriateremtő egyes még tökösebb, tökéletesebb verzióját.

Titkos favorit lehet a Clio első generációjából készült, 1.8 literes motorral szerelt verzió, ami 990 kilogramm mellé 135 lóerőt, és emelt pulzusszámot kínál.

 A lista nyugodtan bővíthető, a japán példák kimaradtak, fura mód (lehet az én műveletlenségem okán) a kor egyébként erős távol-keleti gépei nem emelkedtek olyan legendás státuszba, mint az európai konkurensek. Pedig az utcai versenyzés Alfája és Omegája a Civic bármelyik generációja 1990 óta napjainkig, tehát akinek véleménye, hozzáfűznivalója akad, ne rejtse véka alá!

Filléres erős kisautóra vágyik? Nézzen szét a Vezess.hu használt autó keresőjében!

Kommentek

  • v_johny
  • dexter123
  • megint

    A 145 QV három évig volt az “élettársam”, az alap futómű nagyon jó ha sima az út, viszont szar úton nagyon buta, elpattog. Sajnos a motor nálam is megdöglött, viszont amikor jó volt akkor ki sem akartam szállni belőle, max tankolni, az viszont fájdalmason sok volt:). II-es golf gti, a 139 lóerős még mindig zseniális, csak kevés belőle a normális állapotú. Pögóhoz nem volt szerencsém, ahogy a rönóhoz sem, de utóbbi érdekes kis autó lehet.

  • subtotal

    Ebből van elég:
    http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bmw-318ti-compact-m-sportpaket-berlin/179144736.html?origin=PARK
    Igaz, nem itthon vannak a jó példányok.
    Viszont hegyekben áll hozzá az alkatrész. Ez a motor pedig jó, nagyon jó.

  • v_johny

    subtotal:

    De nem is fog megállni a vételár 500k környékén…

  • subtotal

    A vételár szigorúan véve igen.
    Ha külföldről hozod megspórolod az átiratást, szóval majdnem forma-forma. De valóban, kicsit felette van mire lepapírozod.

  • JohnSmith

    jol van joni akkor vedd meg de mär nagyon unalmas amennyit nyälazod az opelt.
    attol ezek az asträk meg ugyanugy szetrohadnak, ahogy eddig is tettek dögivel.
    itt pl az apro szepseghiba azt jelenti, hogy beülsz es hajthatod läbbal mint Fredi, mert lemällott a korroziotol…

  • v_johny

    JohnSmith:

    Hát persze-persze… Mindenki nevében köszönöm a cikkhez történő építő hozzászólásod. Pont az ilyen magasröptű gondolkodással megáldott elmebetegekre van szüksége ennek az oldalnak… A kóbor kutya nem volt kíváncsi a fröcsögésedre, a te kiemelkedő minőségű hozzászólásod leszámítva itt (eddig) kulturált eszmecserék folytak…

  • menőmanó

    Aki ilyenekre adja a fejét, annak kell valaki, aki követi egy normális autóval, mert teljesen bizonytalan a megérkezés.
    Hulladék szinte az összes, nem hiába nem látni egyet sem az utakon.

  • Kempelen10.

    menőmanó ezért jársz te busszal. Jól teszed, így mindig megérkezel a kezelésre. Mivel foglalkozik egy ekkora hülye, mint te, nem hinném, hogy a hazudozásaidért bárki is fizetne. Szegény muterod.

  • Guillotine

    Menőmanó!

    Te csak tudod,értesz is hozzá meg tapasztalt toyotás vagy!
    Nem úgy volt hogy milyen jók voltak régen a szívó motorok??!! Akkor most mégsem?

  • v_johny

    Nem szabad általánosítani… Egy autó állapota attól függ leginkább, hogy az életútja során milyen gazdái voltak. Ha megfelelően törődtek vele és nem csak használták, akkor 20 éves korára is tökéletesen tudnak üzemelni. Igaz, elfogynak bizonyos dolgok idővel, ez függ a használattól és a típustól/gyártótól is (vannak tartósabbak és kevésbé tartósak, de egy gondos gazdánál nem esik szét egyik sem).
    Azonban azt ne felejtsük el, hogy a 15-20 évvel ezelőtti autók másként voltak méretezve, kiemelten fontos volt akkor még a gyártóknak a tartósság és nem volt céljuk szervizigényes modelleket gyártani. Kíváncsi vagyok én arra, hogy 20 év múlva mekkora számban és milyen minőségben rohangálnak majd a napjainkban gyártott autókból (tudnak-e olyan minőségben használhatóak lenni mint a mostani megbecsült korosabb autók). Meglátjuk majd…

  • menőmanó

    Guillotine
    Motor és motor között nagy különbségek vannak!
    Én a pörgős 100 lóerő/liter teljesítményű motorokat kedvelem. Ezekben hány ilyet találsz? Az én 19 évvel ezelötti japán GTI-m is csak közelítette ezt az adatot.
    Mellesleg az autó nem csak motorból áll (elektronika, futómű, kasztni), arról nem is beszélve, hogy az ilyen autókat már fiatal korukban gyakran rommá törik és nem javítják meg rendesen.
    Szinte lehetetlen normális darabot találni, amit meg találsz arra irreálisan sok pénzt kell költeni, ha mindennapi használatra akarod. Vannak fanatikusok akik megteszik, de ahhoz nagyon elhivatottnak kell lenni.
    Szóval mindennek meg van az ideje. Ezeknek sajnos lejárt. Ezt tudomásul kell venni. Gondolj csak a biztonságra ha nem is magad de az utasaid érdekében.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.