Győzelemre készül a magyar versenyautó

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.06.22. 14.00

Hamarosan pályára viszik a 100-as tempót 3,5 másodperc alatt elérő versenyautójukat a BME diákjai. A csapat eddigi legjobb eredményére készül.

Brazíliától Olaszországig rendeznek futamokat - A BME néhány ambiciózus mérnökhallgatója hívta életre 2007-ben a Formula Racing Team-et, hogy a Formula Student versenysorozat szabályai szerint megépített versenyautóval részt vehessenek a világméretű szériában. Eleinte 18-an voltak, ma már közel száz egyetemista alkotja a csapatot, amelynek elsődleges célja a száguldásnál is fontosabb: a diákok megtanuljanak felépíteni a költségvetéstől a marketingen át a működő versenyautóig egy működő team-et. Tehát a szponzorszerzéstől az alkatrésztervezésig tartó skálán minden feladatot maguk végeznek

Számos különféle versenyszámban kell helyt állniuk a diákoknak a több napon át tartó versenyhétvégéken. A fenti képen látható gépátvétel után jönnek a végső pontszám 40 százalékát adó statikus, és a 60-at kitevő dinamikus versenyszámok. A statikusak közül az elsőnél egy olyan költségvetést kell összeállítani, mintha az autót kis sorozatban gyártanák, az utolsó csavar meghúzásáig elszámolva. Azután egy teljes üzleti modellt kell prezentálni, hogy miként törnének be ezzel a termékkel a hobbi-pályaautó piacra, végül az autó műszaki tartalmát kell megvédeni, komoly szakemberekkel szemben, az autógyárak és a különböző autósportok vezető mérnökei előtt

Hockenheimben száguld a tavalyi benzines autójuk - A négy dinamikus versenyszám közül a gyorsulás során egy 75 méteres egyenes szakaszon kell a legrövidebb idő alatt végigsprintelni, álló helyzetből indulva. A legjobbak 4 mp alatt végigérnek, ami 110-120 km/óra körüli végsebességet jelent a célnál. Pilótával együtt 300 kilós autótömeget feltételezve a szükséges vonóerő így átlagosan 4000 N nagyságú. A versenyautó kanyarodási képességeit egy 8-as alakú pályán mérik, a szintidő teljesítéséhez 1,5 g oldalgyorsulás tartozik. Ezeket egy kiépített pályán követi a 800 méteres időmérő és a 22 km-es (endurance) verseny, melynek végeztével az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát is mérik

Fék és hátsó felfüggesztés - A hajtáslánc tövében helyezkedik el a két, méretében csekély, de hatalmas teljesítményű villanymotor, mellettük a tűz és ütésálló akkumulátorpakk, felette a motorvezérlő. Az autó beépített számítógépének segítségével valósítható meg az intelligens differenciálmű, ami a szenzorok jele és egy folyamatosan futó járműmodell alapján számolja ki, hogy melyik keréken mekkora fordulatszám- és nyomatékigény van

Műhelyüket támogatásként kapják, eszközökkel maguk töltik fel – Idén a top 3-ban akarunk lenni összetettben - mondja a Vezess.hu-nak Székely Béla vezető tervező – aki nem mellesleg az első magyar monocoque karbon kompozit váz megtervezője is. Ez a siker a csapat rekorderedménye lenne, tavaly már versenyszámokat sikerült nyerniük

Fényezőműhelyben - Az első magyar monocoque karbon kompozit váz, az elkészülés pillanatában. Eddig a csapat a klasszikus acél csőstruktúrát használta, idén első alkalommal a Forma-1-hez hasonló technológiát alkalmaznak. Nemcsak a szellemi termék teljesen magyar, de a felhasznált anyagok 85%-a is. Fejlesztése, tervezése körülbelül 12000, elkészítése pedig több mint 6000 munkaóra volt

A leglátványosabb részek, az aero elemek tavaly még hiányoztak - Ez a csapat 8-ik versenyautója, abból is a 3-ik elektromos, amelyet 2 db egyenként 35 kW-os villanymotor hajt. Akár egy percig is bírják a 60-65 kW-os túlterhelést. A jármű 3,5 másodperc körüli 100-as gyorsulásra képes, áttételezése jelenleg a 75 méteres távra van beállítva, így a végsebessége 120-130 km/óra körül van. A lánckerék kicserélésével elérhető akár a 200 km/óra is

Támogatói matricákkal is honorálják a bizalmat - Az egyik legnagyobb újdonság idén a szénszálas vázszerkezet, a monocoque - ami összesen 23 kilogrammot nyom. Emellett nem kis meglepetés az aeropakk, amelynek leszorító ereje 80 km/óránál 60 kg. Kling Sándor pilóta és kompozit csoport vezető büszkesége a saját gyártású, kompozit és alumínium hibrid felni, amely csavarokkal együtt 1,75 kg, miközben a legkönnyebb gyári 3,5 kg. Tavaly 0,5 kg volt a kormány - elektronika nélkül -, idén mindössze 170 gramm

170 gramm a kormány - Közel 130 szenzor figyeli és méri az autó különböző paramétereit. Például az energiát tároló 86 cella-, a gumi-, és a hűtővíz hőmérsékletét, a kerekek, pedálok és a kormány állását, valamint a futómű különböző beállításait

A szponzormatricák felragasztása előtt - Mi volt az álmotok, amikor belefogtatok ebbe? A világ legjobb alkatrészét megtervezni - mondja Béla. Én gokartpályán megvertem Benik Balázst egyszer, számomra a versenyzés volt a fontos - így Sanyi

A tavalyi benzines gép, a futamgyőztes FRC05 - Ahogyan a magyar olimpiai válogatottnál, a Formula Racing Team-nél is különféle kategóriákba sorolódnak a szponzorok a támogatás mértéke szerint, legyen szó tisztán anyagi, gyártási, anyag- vagy eszközbeli ill. egyéb segítségről. Gyakorlatilag ebből származik a csapat éves költségvetése, ami a diplomatikus megfogalmazás szerint egy nagyon drága luxusautó árával van azonos szinten

Sanyi ünnepel - Tehetségekre, vagy éppen ötletekre vadászva a versenyeken olyan nagyságok is megjelennek időnként, mint a Mercedes Forma-1-es csapatának főnöke, Ross Brawn. Az FRT-ből kikerülő, egyetem mellett szabadidejükben önképző diákok meghatározó többsége könnyen elhelyezkedik a járműipari cégeknél, az együttműködés során képességeiket megismerő szponzorok például előszeretettel alkalmazzák őket

Kommentek

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Csúcskivitel belépőmotorral: jön a Mazda CX-3 GT Sport

Bizarr termékfilozófiát követ a Mazda: a CX-3 crossover nyáron debütáló új csúcskiadása nem a legerősebb motort kapja meg.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.