Győzelemre készül a magyar versenyautó

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.06.22. 14.00

Hamarosan pályára viszik a 100-as tempót 3,5 másodperc alatt elérő versenyautójukat a BME diákjai. A csapat eddigi legjobb eredményére készül.

Brazíliától Olaszországig rendeznek futamokat - A BME néhány ambiciózus mérnökhallgatója hívta életre 2007-ben a Formula Racing Team-et, hogy a Formula Student versenysorozat szabályai szerint megépített versenyautóval részt vehessenek a világméretű szériában. Eleinte 18-an voltak, ma már közel száz egyetemista alkotja a csapatot, amelynek elsődleges célja a száguldásnál is fontosabb: a diákok megtanuljanak felépíteni a költségvetéstől a marketingen át a működő versenyautóig egy működő team-et. Tehát a szponzorszerzéstől az alkatrésztervezésig tartó skálán minden feladatot maguk végeznek

Számos különféle versenyszámban kell helyt állniuk a diákoknak a több napon át tartó versenyhétvégéken. A fenti képen látható gépátvétel után jönnek a végső pontszám 40 százalékát adó statikus, és a 60-at kitevő dinamikus versenyszámok. A statikusak közül az elsőnél egy olyan költségvetést kell összeállítani, mintha az autót kis sorozatban gyártanák, az utolsó csavar meghúzásáig elszámolva. Azután egy teljes üzleti modellt kell prezentálni, hogy miként törnének be ezzel a termékkel a hobbi-pályaautó piacra, végül az autó műszaki tartalmát kell megvédeni, komoly szakemberekkel szemben, az autógyárak és a különböző autósportok vezető mérnökei előtt

Hockenheimben száguld a tavalyi benzines autójuk - A négy dinamikus versenyszám közül a gyorsulás során egy 75 méteres egyenes szakaszon kell a legrövidebb idő alatt végigsprintelni, álló helyzetből indulva. A legjobbak 4 mp alatt végigérnek, ami 110-120 km/óra körüli végsebességet jelent a célnál. Pilótával együtt 300 kilós autótömeget feltételezve a szükséges vonóerő így átlagosan 4000 N nagyságú. A versenyautó kanyarodási képességeit egy 8-as alakú pályán mérik, a szintidő teljesítéséhez 1,5 g oldalgyorsulás tartozik. Ezeket egy kiépített pályán követi a 800 méteres időmérő és a 22 km-es (endurance) verseny, melynek végeztével az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát is mérik

Fék és hátsó felfüggesztés - A hajtáslánc tövében helyezkedik el a két, méretében csekély, de hatalmas teljesítményű villanymotor, mellettük a tűz és ütésálló akkumulátorpakk, felette a motorvezérlő. Az autó beépített számítógépének segítségével valósítható meg az intelligens differenciálmű, ami a szenzorok jele és egy folyamatosan futó járműmodell alapján számolja ki, hogy melyik keréken mekkora fordulatszám- és nyomatékigény van

Műhelyüket támogatásként kapják, eszközökkel maguk töltik fel – Idén a top 3-ban akarunk lenni összetettben - mondja a Vezess.hu-nak Székely Béla vezető tervező – aki nem mellesleg az első magyar monocoque karbon kompozit váz megtervezője is. Ez a siker a csapat rekorderedménye lenne, tavaly már versenyszámokat sikerült nyerniük

Fényezőműhelyben - Az első magyar monocoque karbon kompozit váz, az elkészülés pillanatában. Eddig a csapat a klasszikus acél csőstruktúrát használta, idén első alkalommal a Forma-1-hez hasonló technológiát alkalmaznak. Nemcsak a szellemi termék teljesen magyar, de a felhasznált anyagok 85%-a is. Fejlesztése, tervezése körülbelül 12000, elkészítése pedig több mint 6000 munkaóra volt

A leglátványosabb részek, az aero elemek tavaly még hiányoztak - Ez a csapat 8-ik versenyautója, abból is a 3-ik elektromos, amelyet 2 db egyenként 35 kW-os villanymotor hajt. Akár egy percig is bírják a 60-65 kW-os túlterhelést. A jármű 3,5 másodperc körüli 100-as gyorsulásra képes, áttételezése jelenleg a 75 méteres távra van beállítva, így a végsebessége 120-130 km/óra körül van. A lánckerék kicserélésével elérhető akár a 200 km/óra is

Támogatói matricákkal is honorálják a bizalmat - Az egyik legnagyobb újdonság idén a szénszálas vázszerkezet, a monocoque - ami összesen 23 kilogrammot nyom. Emellett nem kis meglepetés az aeropakk, amelynek leszorító ereje 80 km/óránál 60 kg. Kling Sándor pilóta és kompozit csoport vezető büszkesége a saját gyártású, kompozit és alumínium hibrid felni, amely csavarokkal együtt 1,75 kg, miközben a legkönnyebb gyári 3,5 kg. Tavaly 0,5 kg volt a kormány - elektronika nélkül -, idén mindössze 170 gramm

170 gramm a kormány - Közel 130 szenzor figyeli és méri az autó különböző paramétereit. Például az energiát tároló 86 cella-, a gumi-, és a hűtővíz hőmérsékletét, a kerekek, pedálok és a kormány állását, valamint a futómű különböző beállításait

A szponzormatricák felragasztása előtt - Mi volt az álmotok, amikor belefogtatok ebbe? A világ legjobb alkatrészét megtervezni - mondja Béla. Én gokartpályán megvertem Benik Balázst egyszer, számomra a versenyzés volt a fontos - így Sanyi

A tavalyi benzines gép, a futamgyőztes FRC05 - Ahogyan a magyar olimpiai válogatottnál, a Formula Racing Team-nél is különféle kategóriákba sorolódnak a szponzorok a támogatás mértéke szerint, legyen szó tisztán anyagi, gyártási, anyag- vagy eszközbeli ill. egyéb segítségről. Gyakorlatilag ebből származik a csapat éves költségvetése, ami a diplomatikus megfogalmazás szerint egy nagyon drága luxusautó árával van azonos szinten

Sanyi ünnepel - Tehetségekre, vagy éppen ötletekre vadászva a versenyeken olyan nagyságok is megjelennek időnként, mint a Mercedes Forma-1-es csapatának főnöke, Ross Brawn. Az FRT-ből kikerülő, egyetem mellett szabadidejükben önképző diákok meghatározó többsége könnyen elhelyezkedik a járműipari cégeknél, az együttműködés során képességeiket megismerő szponzorok például előszeretettel alkalmazzák őket

Kommentek

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.