Brazíliától Olaszországig rendeznek futamokat - A BME néhány ambiciózus mérnökhallgatója hívta életre 2007-ben a Formula Racing Team-et, hogy a Formula Student versenysorozat szabályai szerint megépített versenyautóval részt vehessenek a világméretű szériában. Eleinte 18-an voltak, ma már közel száz egyetemista alkotja a csapatot, amelynek elsődleges célja a száguldásnál is fontosabb: a diákok megtanuljanak felépíteni a költségvetéstől a marketingen át a működő versenyautóig egy működő team-et. Tehát a szponzorszerzéstől az alkatrésztervezésig tartó skálán minden feladatot maguk végeznek

Számos különféle versenyszámban kell helyt állniuk a diákoknak a több napon át tartó versenyhétvégéken. A fenti képen látható gépátvétel után jönnek a végső pontszám 40 százalékát adó statikus, és a 60-at kitevő dinamikus versenyszámok. A statikusak közül az elsőnél egy olyan költségvetést kell összeállítani, mintha az autót kis sorozatban gyártanák, az utolsó csavar meghúzásáig elszámolva. Azután egy teljes üzleti modellt kell prezentálni, hogy miként törnének be ezzel a termékkel a hobbi-pályaautó piacra, végül az autó műszaki tartalmát kell megvédeni, komoly szakemberekkel szemben, az autógyárak és a különböző autósportok vezető mérnökei előtt

Hockenheimben száguld a tavalyi benzines autójuk - A négy dinamikus versenyszám közül a gyorsulás során egy 75 méteres egyenes szakaszon kell a legrövidebb idő alatt végigsprintelni, álló helyzetből indulva. A legjobbak 4 mp alatt végigérnek, ami 110-120 km/óra körüli végsebességet jelent a célnál. Pilótával együtt 300 kilós autótömeget feltételezve a szükséges vonóerő így átlagosan 4000 N nagyságú. A versenyautó kanyarodási képességeit egy 8-as alakú pályán mérik, a szintidő teljesítéséhez 1,5 g oldalgyorsulás tartozik. Ezeket egy kiépített pályán követi a 800 méteres időmérő és a 22 km-es (endurance) verseny, melynek végeztével az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát is mérik

Fék és hátsó felfüggesztés - A hajtáslánc tövében helyezkedik el a két, méretében csekély, de hatalmas teljesítményű villanymotor, mellettük a tűz és ütésálló akkumulátorpakk, felette a motorvezérlő. Az autó beépített számítógépének segítségével valósítható meg az intelligens differenciálmű, ami a szenzorok jele és egy folyamatosan futó járműmodell alapján számolja ki, hogy melyik keréken mekkora fordulatszám- és nyomatékigény van

Műhelyüket támogatásként kapják, eszközökkel maguk töltik fel – Idén a top 3-ban akarunk lenni összetettben - mondja a Vezess.hu-nak Székely Béla vezető tervező – aki nem mellesleg az első magyar monocoque karbon kompozit váz megtervezője is. Ez a siker a csapat rekorderedménye lenne, tavaly már versenyszámokat sikerült nyerniük

Fényezőműhelyben - Az első magyar monocoque karbon kompozit váz, az elkészülés pillanatában. Eddig a csapat a klasszikus acél csőstruktúrát használta, idén első alkalommal a Forma-1-hez hasonló technológiát alkalmaznak. Nemcsak a szellemi termék teljesen magyar, de a felhasznált anyagok 85%-a is. Fejlesztése, tervezése körülbelül 12000, elkészítése pedig több mint 6000 munkaóra volt

A leglátványosabb részek, az aero elemek tavaly még hiányoztak - Ez a csapat 8-ik versenyautója, abból is a 3-ik elektromos, amelyet 2 db egyenként 35 kW-os villanymotor hajt. Akár egy percig is bírják a 60-65 kW-os túlterhelést. A jármű 3,5 másodperc körüli 100-as gyorsulásra képes, áttételezése jelenleg a 75 méteres távra van beállítva, így a végsebessége 120-130 km/óra körül van. A lánckerék kicserélésével elérhető akár a 200 km/óra is

Támogatói matricákkal is honorálják a bizalmat - Az egyik legnagyobb újdonság idén a szénszálas vázszerkezet, a monocoque - ami összesen 23 kilogrammot nyom. Emellett nem kis meglepetés az aeropakk, amelynek leszorító ereje 80 km/óránál 60 kg. Kling Sándor pilóta és kompozit csoport vezető büszkesége a saját gyártású, kompozit és alumínium hibrid felni, amely csavarokkal együtt 1,75 kg, miközben a legkönnyebb gyári 3,5 kg. Tavaly 0,5 kg volt a kormány - elektronika nélkül -, idén mindössze 170 gramm

170 gramm a kormány - Közel 130 szenzor figyeli és méri az autó különböző paramétereit. Például az energiát tároló 86 cella-, a gumi-, és a hűtővíz hőmérsékletét, a kerekek, pedálok és a kormány állását, valamint a futómű különböző beállításait

A szponzormatricák felragasztása előtt - Mi volt az álmotok, amikor belefogtatok ebbe? A világ legjobb alkatrészét megtervezni - mondja Béla. Én gokartpályán megvertem Benik Balázst egyszer, számomra a versenyzés volt a fontos - így Sanyi

A tavalyi benzines gép, a futamgyőztes FRC05 - Ahogyan a magyar olimpiai válogatottnál, a Formula Racing Team-nél is különféle kategóriákba sorolódnak a szponzorok a támogatás mértéke szerint, legyen szó tisztán anyagi, gyártási, anyag- vagy eszközbeli ill. egyéb segítségről. Gyakorlatilag ebből származik a csapat éves költségvetése, ami a diplomatikus megfogalmazás szerint egy nagyon drága luxusautó árával van azonos szinten

Sanyi ünnepel - Tehetségekre, vagy éppen ötletekre vadászva a versenyeken olyan nagyságok is megjelennek időnként, mint a Mercedes Forma-1-es csapatának főnöke, Ross Brawn. Az FRT-ből kikerülő, egyetem mellett szabadidejükben önképző diákok meghatározó többsége könnyen elhelyezkedik a járműipari cégeknél, az együttműködés során képességeiket megismerő szponzorok például előszeretettel alkalmazzák őket