“Mikorra tervezik az E-type utódját?” – a rossz nyelvek szerint ez volt Ratan Tata, a Tata Csoport elnök-tulajdonosának első kérdése, amikor pontosan öt évvel ezelőtt a Fordtól megvette a Jaguar-Land Rovert. Hát tessék, az autó megszületett és már Magyarországra is megérkezett. Az F-type révén egy igazi, hamisítatlan sportautó jelent meg ismét a patinás brit márka kínálatában – hiszen az XK inkább a GT, azaz a nagy teljesítményű, de egyúttal kényelmes Gran Turismo kategóriába tartozik.

A nem egészen négy és fél méter hosszú, de majdnem két méter széles F-type karosszériája – a tömegcsökkentés szellemében – teljes egészében alumíniumból készül, sőt, a segédkeretek és a futómű legtöbb eleme is ebből az acélnál könnyebb anyagból készül. Ezzel együtt nem egészen légsúlyú az F-type, hiszen a legkönnyebb kivitele is 1595 kilót nyom a mérlegen.

Jók az F-type arányai. Eső esetén vászontetővel fedhető el az utastér, méghozzá 12 másodpercen belül. Ebben a kategóriában nem menő a nyitható fémtető, és a vászontető könnyebb is

Sportutóba erős motorok valók, ennek megfelelően az F-type egyik motorja sem vérszegény. Azért, hogy még véletlenül se legyen az, mindegyik kompresszoros. Az alapmotor háromliteres, V6-os, a teljesítménye 340 lóerő, ami 5,3 másodperces gyorsulásra és 260 km/órás végsebességre elég.

A következő lépcsőben ez a motor már 380 lóerőt teljesít, amivel a 0-100 km/h közötti gyorsulási idő 4,9 másodpercre csökken, a végsebesség 275 km/órára nő. A jelenlegi csúcsváltozat gépházteteje alatt ötliteres, 495 lóerős V8-as dorombol, s ha felmérgelik, 4,3 másodperc alatt katapultálja az F-type-ot százra és akár 300 km/óráig is elhajszolja.

Elegáns, nemes és jó minőségű az utastér, ahogy egy Jaguarhoz illik

A dorombolás egyébként nem vicc, a motorok hangja már önmagában is bizsergető, de egy gomb megnyomásával – ami kinyit bizonyos szelepeket a kipufogódobban – még dögösebbé varázsolható. Az F-type egyébkén tele van ilyen ötletekkel. Az LCD kijelző feletti szellőzőnyílások, ha nincs rájuk szükség, a műszerfal tetejébe süllyednek, az ajtónyitó kilincs érintésre emelkedik ki, gombnyomásra szárny tolható ki az autó hátuljából, és rajtprogram is rendelkezésre áll, a lehető legvehemensebb gyorsulás eléréséhez.

A motorok teljesítményének kiaknázását ZF gyártmányú, nyolcfokozatú automataváltó segíti, amely természetesen kézzel is kapcsolható vagy a kormány mögötti fülekkel, vagy a középső karral, amit az utóbbi idők Jaguarjaiból száműztek – így újdonságnak számít. A váltó egyébként nagyon intelligens, kanyarban például tartja a fokozatot, de ugyanúgy személyre szabható a programozása, mint az F-type összes többi egységéé.

Lana del Rey játszik az F-type filmben és persze ő is énekli a dalokat

Beletartozhat ebbe az elöl-hátul dupla keresztlengőkaros futómű is, amennyiben megrendelik hozzá az adaptív csillapítást, ami fékezéskor a bólintást, gyorsításkor az ágaskodást, kanyarban pedig a dőlést akadályozza a megfelelő csillapítók felkeményítésével.

Próbáltak tehát mindent beletenni a Jaguarosok az F-type ahhoz, hogy megszorongassák a Porsche 911-esét, de, hogy ez valóban sikerül-e nekik, az összehasonlító tesztek során kiderül. Árban már most is sikerült elé kerülnie, hiszen míg a 911 Carrera Cabrióért 33 996 580 forintot kérnek, a Jaguar F-type belépő modelljének ára 23 299 000 forint.

Kedvcsinálóként egy egész kis filmet forgatott a Jaguar az F-type-pal és az F-type-ról. Rendezője Ridley Scott (Szárnyas fejvadász, Nyolcadik utas a halál, Gladiátor, Sólyom végveszélyben), főszereplői Damian Lewis és Lana Del Rey. Itt megnézhetik: