Minap a Cadillac ATS kapcsán írtunk róla, hogy a Bosch boxbergi tesztpályáján jártunk. Ide jó esetben kétévente jut el egy újságíró a páratlan években tartott előadásokra és tesztekre, ahol érdemes figyelni. Nem azért, mert a Bosch itthon oly sokakat foglalkoztat és fejlesztőközpontot is fenntart, hanem azért, mert az autóiparban a legtöbb fejlesztést már rég a beszállítók végzik, nem pedig a gyárak saját maguk. Itt derül ki, merre megy az autóipar a következő években, milyen újdonságokkal büszkélkednek el a gyártók a közeljövő autóiban.

A látottak-hallottak alapján a fogyasztáscsökkentés létfontosságú marad. A design mögött ma is a fogyasztás és az ebből fakadó, több országban az autók adóztatását meghatározó szén-dioxid-kibocsátás a második legfontosabb szempont autóvásárláskor.

A nemzetközi helyzet fokozódik, mert az autóipari lobbi nem tudta megakadályozni, hogy az Európai Unió kitűzze a világ legszigorúbb flottafogyasztási és emissziós célszámait. 2015-től 130, 2020-tól 95 g/kilométer a határérték lásd a keretes részt.

Milliárdokba kerülhet a magas fogyasztás

Az EU a legelszántabb, de középtávon Kína és az Egyesült Államok is igyekszik szigorú határértékekkel mérsékelni a szén-dioxid-emissziót

Az EU a legelszántabb, de középtávon Kína és az Egyesült Államok is igyekszik szigorú határértékekkel mérsékelni a szén-dioxid-emissziót


2015-től Európában az eladott autók átlagának el kell érnie a 130 g/kilométer szén-dioxid-emissziós szintet, ami benzinből 5,6, gázolajból 4,9 liter/100 kilométeres fogyasztásnak felel meg. (Egy liter üzemanyag elégésekor a gázolaj magasabb energiatartalma miatt keletkezik több CO2, mint egy liter benzinből.) 2020-tól a határérték már 95 g/km, ami csupán 4,1 illetve 3,6 liter százon. Az EU nem bízta a véletlenre és minden egyes eladott autó után igen magas pénzbüntetést helyezett kilátásba, ha az adott márka átlaga nem éri el ezt a szintet.

2019-től a túllépés minden egyes grammja 95 eurójába (ma 27 930 Ft) kerül az autógyártónak eladott autónként. Aki 2021-ben elad például tízezer darab 8,3 litert fogyasztó, 199 g/kilométer emissziójú benzines autót, annak (104g X 10 000 db X 27 930 Ft)= 29,05 milliárd forintot kell becsengetnie. Egy német prémiummárka esetében ez évente több száz millió eurós tétel lehet. Mivel az autógyártás elsődleges célja a befektetők pénzének megfialtatása, ilyen mértékű büntetésekkel senki ne csodálkozzon, mitől vesznek ki a szabványos mérésben magasabb fogyasztású szívómotorok a Clio RS-től a következő RS5-ös Audiig a nagy volument gyártó márkáknál.

Az intézkedés előnyeként drágább, de sokkal takarékosabb autóink lesznek és ha pl. India, Brazília vagy Oroszország kormánya is követi ezt a lépést, akkor az emberiségnek több esélye van megállítani a légköri felmelegedést. Ha nem is ilyen eltökélten, de Kína és az Egyesült Államok kormányzata is elhatározta a járművek emissziójának radikális visszafogását. Részletek a linkre kattintva.

Elterjednek az egyszerű automatizált váltók

A fogyasztás leszorítása a különböző kategóriákban eltérő ráfordítással oldható meg. A célérték kizárólag a kiskategóriában érhető el simán belső égésű (benzines vagy dízel) motorral. Itt a várható lépések:

Kézi váltó, automatizált kapcsolással: 5-6%. Guruláskor kinyomja a kuplungot, hogy a motorfék ne lassítsa az autót
Hengerszám és lökettérfogat-csökkentés (downsizing): 7-8% megtakarítás
Égés tökéletesítése: 9-10 %

A kompakt autók közül a dízelekkel ez elég lesz a norma betartásához, a benzinesek fogyasztását stop-start rendszerrel, gázelvételkor vagy fékezéskor erősebben töltő generátorral, még inkább mild hibrid rendszerrel lehet leszorítani erre a szintre.


Kellenek a hibridek

A Boschnál már beépítésre kész a Boost Recuperations System (rásegítő/energia-visszatermelő rendszer), amely egy 48 volton működő hibridegység. Az elektromos motor 10 kW (13,6 lóerő) teljesítményt ad le, nyomatékával jól kisegíti a hozzá kapcsolt benzinest és ami a legfontosabb, a szabványos mérési ciklusban 15 százalékkal javítja a fogyasztást.

A nagy és nehéz autókból mindenképp full hibrid illetve konnektorról tölthető hibrid lesz. Ezt a Porsche Panamera Hybridnél csak egy Aston Martin DB9 demonstrálta szebben. A nemes brit kupéban a V12-es motorral az utolsó centiig kitöltött orrban találtak még helyet a hibridrendszer elemeinek, így a hátul lévő akkuk egy 200 lóerős elektromos motort táplálnak. Ez tényleg hibrid sportautó.

2016-ra ígérik a hidropneumatikus hibridrendszert, amit legkorábban várhatóan csak 2015-ben fogunk tudni vezetni. Városban 45, vegyes mérési ciklusban 30 százalékkal csökkentheti az üzemanyag-felhasználást

Könnyebb és olcsóbb nem akkumulátorban tárolni a mozgási energiát

Közelebb van a rögvalósághoz a hidropneumatikus hibridrendszer, amelyet a Peugeot vagy a Citroën vezet be a sorozatgyártásba három éven belül. A 2016-ra ígért rendszer városban 45, vegyes mérési ciklusban 30 százalékkal csökkentheti az üzemanyag-felhasználást, részletek ebben a cikkben.

Az emisszió mérséklésének másik módja, ha olyan üzemanyagot találunk, ami kisebb környezetszennyezéssel ég el, miközben Charlie dalol és zöld alagúttá folynak össze a fák. Ez lehet a sűrített földgáz, amelyből legalább 100 évre elegendő készletek vannak. A CNG előállítható mesterségesen és minden további nélkül elfüstölhető benzinnel is működő motorokban, a benzines üzemnél 25 százalékkal csekélyebb szén-dioxid-szinttel.

Drift, csak a fékkel

Mivel Boxbergben oly sok mindent láttunk, egy másik cikkben nemsokára arról is írunk, sikerül-e az automatikának útépítéskor a szűkített sávban tartania a Passatot, mikor és hol lehet majd újságot olvasni autózás közben, milyen tipikus női hibákat képes kivédeni egy okos autó és mitől farol ki egy 5-ös BMW, ha egyáltalán nem is pörög ki a kerék?