Jönnek a négy litert fogyasztó autók

Bosch tesztnap: merre megy az autóipar?

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.06.20. 07.00

Két év múlva átlagosan már csak 5,6 illetve 4,9 litert fogyaszthatnak az autók százon, amit 4 liter alá kell vinni 2020-ra. A feladat nehéz, de nem megoldatatlan.

Minap a Cadillac ATS kapcsán írtunk róla, hogy a Bosch boxbergi tesztpályáján jártunk. Ide jó esetben kétévente jut el egy újságíró a páratlan években tartott előadásokra és tesztekre, ahol érdemes figyelni. Nem azért, mert a Bosch itthon oly sokakat foglalkoztat és fejlesztőközpontot is fenntart, hanem azért, mert az autóiparban a legtöbb fejlesztést már rég a beszállítók végzik, nem pedig a gyárak saját maguk. Itt derül ki, merre megy az autóipar a következő években, milyen újdonságokkal büszkélkednek el a gyártók a közeljövő autóiban.

A látottak-hallottak alapján a fogyasztáscsökkentés létfontosságú marad. A design mögött ma is a fogyasztás és az ebből fakadó, több országban az autók adóztatását meghatározó szén-dioxid-kibocsátás a második legfontosabb szempont autóvásárláskor.

A nemzetközi helyzet fokozódik, mert az autóipari lobbi nem tudta megakadályozni, hogy az Európai Unió kitűzze a világ legszigorúbb flottafogyasztási és emissziós célszámait. 2015-től 130, 2020-tól 95 g/kilométer a határérték lásd a keretes részt.

Milliárdokba kerülhet a magas fogyasztás

Az EU a legelszántabb, de középtávon Kína és az Egyesült Államok is igyekszik szigorú határértékekkel mérsékelni a szén-dioxid-emissziót

Az EU a legelszántabb, de középtávon Kína és az Egyesült Államok is igyekszik szigorú határértékekkel mérsékelni a szén-dioxid-emissziót


2015-től Európában az eladott autók átlagának el kell érnie a 130 g/kilométer szén-dioxid-emissziós szintet, ami benzinből 5,6, gázolajból 4,9 liter/100 kilométeres fogyasztásnak felel meg. (Egy liter üzemanyag elégésekor a gázolaj magasabb energiatartalma miatt keletkezik több CO2, mint egy liter benzinből.) 2020-tól a határérték már 95 g/km, ami csupán 4,1 illetve 3,6 liter százon. Az EU nem bízta a véletlenre és minden egyes eladott autó után igen magas pénzbüntetést helyezett kilátásba, ha az adott márka átlaga nem éri el ezt a szintet.

2019-től a túllépés minden egyes grammja 95 eurójába (ma 27 930 Ft) kerül az autógyártónak eladott autónként. Aki 2021-ben elad például tízezer darab 8,3 litert fogyasztó, 199 g/kilométer emissziójú benzines autót, annak (104g X 10 000 db X 27 930 Ft)= 29,05 milliárd forintot kell becsengetnie. Egy német prémiummárka esetében ez évente több száz millió eurós tétel lehet. Mivel az autógyártás elsődleges célja a befektetők pénzének megfialtatása, ilyen mértékű büntetésekkel senki ne csodálkozzon, mitől vesznek ki a szabványos mérésben magasabb fogyasztású szívómotorok a Clio RS-től a következő RS5-ös Audiig a nagy volument gyártó márkáknál.

Az intézkedés előnyeként drágább, de sokkal takarékosabb autóink lesznek és ha pl. India, Brazília vagy Oroszország kormánya is követi ezt a lépést, akkor az emberiségnek több esélye van megállítani a légköri felmelegedést. Ha nem is ilyen eltökélten, de Kína és az Egyesült Államok kormányzata is elhatározta a járművek emissziójának radikális visszafogását. Részletek a linkre kattintva.

Elterjednek az egyszerű automatizált váltók

A fogyasztás leszorítása a különböző kategóriákban eltérő ráfordítással oldható meg. A célérték kizárólag a kiskategóriában érhető el simán belső égésű (benzines vagy dízel) motorral. Itt a várható lépések:

Kézi váltó, automatizált kapcsolással: 5-6%. Guruláskor kinyomja a kuplungot, hogy a motorfék ne lassítsa az autót
Hengerszám és lökettérfogat-csökkentés (downsizing): 7-8% megtakarítás
Égés tökéletesítése: 9-10 %

A kompakt autók közül a dízelekkel ez elég lesz a norma betartásához, a benzinesek fogyasztását stop-start rendszerrel, gázelvételkor vagy fékezéskor erősebben töltő generátorral, még inkább mild hibrid rendszerrel lehet leszorítani erre a szintre.


Kellenek a hibridek

A Boschnál már beépítésre kész a Boost Recuperations System (rásegítő/energia-visszatermelő rendszer), amely egy 48 volton működő hibridegység. Az elektromos motor 10 kW (13,6 lóerő) teljesítményt ad le, nyomatékával jól kisegíti a hozzá kapcsolt benzinest és ami a legfontosabb, a szabványos mérési ciklusban 15 százalékkal javítja a fogyasztást.

A nagy és nehéz autókból mindenképp full hibrid illetve konnektorról tölthető hibrid lesz. Ezt a Porsche Panamera Hybridnél csak egy Aston Martin DB9 demonstrálta szebben. A nemes brit kupéban a V12-es motorral az utolsó centiig kitöltött orrban találtak még helyet a hibridrendszer elemeinek, így a hátul lévő akkuk egy 200 lóerős elektromos motort táplálnak. Ez tényleg hibrid sportautó.

2016-ra ígérik a hidropneumatikus hibridrendszert, amit legkorábban várhatóan csak 2015-ben fogunk tudni vezetni. Városban 45, vegyes mérési ciklusban 30 százalékkal csökkentheti az üzemanyag-felhasználást

Könnyebb és olcsóbb nem akkumulátorban tárolni a mozgási energiát

Közelebb van a rögvalósághoz a hidropneumatikus hibridrendszer, amelyet a Peugeot vagy a Citroën vezet be a sorozatgyártásba három éven belül. A 2016-ra ígért rendszer városban 45, vegyes mérési ciklusban 30 százalékkal csökkentheti az üzemanyag-felhasználást, részletek ebben a cikkben.

Az emisszió mérséklésének másik módja, ha olyan üzemanyagot találunk, ami kisebb környezetszennyezéssel ég el, miközben Charlie dalol és zöld alagúttá folynak össze a fák. Ez lehet a sűrített földgáz, amelyből legalább 100 évre elegendő készletek vannak. A CNG előállítható mesterségesen és minden további nélkül elfüstölhető benzinnel is működő motorokban, a benzines üzemnél 25 százalékkal csekélyebb szén-dioxid-szinttel.

Drift, csak a fékkel

Mivel Boxbergben oly sok mindent láttunk, egy másik cikkben nemsokára arról is írunk, sikerül-e az automatikának útépítéskor a szűkített sávban tartania a Passatot, mikor és hol lehet majd újságot olvasni autózás közben, milyen tipikus női hibákat képes kivédeni egy okos autó és mitől farol ki egy 5-ös BMW, ha egyáltalán nem is pörög ki a kerék? 

Kommentek

  • Akkumlátoros

    Nagyon tévúton járnak az autó gyártok, nem is értem a fantáziátlanságukat. De már örülhetünk hogy rájöttek arra hogy guruláskor a motorfék lassítja az autót és ezt automatizáljál. Éljen!!!! 200 000Ft gyári áron, bármelyik átlagautó fogyasztását meg lehet felezni, csak akarat kérdése, de ez nem érdeke az olajcégeknek. Csak erről van szó semmi másról.

  • PluginHibrid

    Hibridek nélkül ugyis bukják az egészet !!!

    Szerencsére, hogy 10-15 év múlva minden autó hibrid lesz, és sok -sok plugin hibrid ….

  • toce

    Mármint 1-2-ben gurulásról van szó, ugye? Mert feljebb váltva a motorfék hatás elenyésző, a motor toló üzemben szinte semmit sem fogyaszt, míg kinyomott kuplungnál ott az alapjárati fogyasztás, ráadásul a generátort/légkondit is tekerni kell üzemanyagból, míg kuplung kinyomása nélkül ez a mozgási energia rovására történik…

  • Guevara

    toce: Tedd mondjuk negyedikbe (ennyi valószínűleg van) a váltót és kezdd el tolni az autót. Nem lesz elenyésző az ellenállás…
    A motorfék alapvetően energiaemésztő folyamat, amit gázelvétel előtt kell benzinből felszabadítanunk a haladás során.
    Ha régimódi megoldással termeljük az áramot, működtetjük a klímát akkor valóban forgatni kell a motort (is) az tény, de ezeket a rendszereket is meg lehet refomálni. A motorféket mint olyat pedig ki kell küszöbölni.

  • ,L Rómeó

    nem kel ide hibrid!!
    sokszor megirtuk jopárran (holiday köcsögnepper, bmw7, kovacspista, kempelen, liverpool) hogy egy pd tdi mindent megold és agyonveri a hibridet mindenben. az a jövő! is, meg jelen is meg minden!
    hibrid csak egy jappán maszlag!

  • zoldfulu2000

    15 éve a dízelek csak megalkuvást jelentettek némi fogyasztáselőnyért, a technika fejlődésével mára meghatározóvá váltak a piacon. Jeenleg a villanymotorok még csak kisegítő funkciót látnak el, lehet hogy 20 év múlva már tényleg nem lesznek hibridek, csak villanyhajás.

  • ,L Rómeó

    utyértem villany sem kell!
    vw-nek nincs bisztos nem véletlenül!
    megint jappán nissan micubisi trükk csak.

  • PluginHibrid

    Zold

    20 év kevés hozzá…

    A következő minimum 20 évben a hibrideké lesz a fő szerep…

  • bikes

    Tesla 2015-2016-ra hozza ki az “átlagos” modelljét, ami kb. olyan 35,000 dollárról fog indulni. Mire kishazánkba elér addigra 10 millió körüli árat mondanék rá, de figyelembevéve, hogy mit fog tudni, szerintem még ez is jutányos. Pláne a jelenlegi förtelmes Priusokhoz hasonlítva. Ez a modell kb. 300 km-t fog tudni megtenni egy töltéssel. Már csak az a kérdés, hogy Európában mikor kezdik el a gyorstöltőket installálni… Mindenesetre Balatoni kiruccanás oda-vissza Budapestről simán abszolválható lesz vele. Ami az esetek többségében már tényleg elég.

  • fank1970

    A hibrid túl lassan terjed, ezért ‘bukta’ lesz. Amire elterjedne, jön az újabb tuti technológia.

  • Köcsögnepper

    “A következő minimum 20 évben a hibrideké lesz a fő szerep…”

    Butaság

  • Köcsögnepper

    “Tesla 2015-2016-ra hozza ki az “átlagos” modelljét, ami kb. olyan 35,000 dollárról fog indulni. Mire kishazánkba elér addigra 10 millió körüli árat mondanék rá, de figyelembevéve, hogy mit fog tudni, szerintem még ez is jutányos. Pláne a jelenlegi förtelmes Priusokhoz hasonlítva. Ez a modell kb. 300 km-t fog tudni megtenni”

    Fogalmazzunk diplomatikusan úgy, hogy a Tesla az autógyártás Háry Jánosa.
    Jánosa.

  • zoliiiii

    Rómeó szájára rá kellene kötni egy csövet, aminek a másik vége egy tdi kipufogóra csatlakozik. SZÍVJAD. Ekehúzó engine. Igénytelenség.

  • PluginHibrid

    Köcsög

    Meglátjuk…de szerintem ne fogadj ellenük…

  • ,L Rómeó

    akkor köcsögnepperére is zolii?
    mekmontta hogy butaság (ezér ez igy is van!!) tehát te buta vagy!

  • ,L Rómeó

    amúgy bocs andriskám de cim csallóka tejis tudod..
    jönnek a 4l-es autók..
    már rég it vannak!
    1,9 pd tdi golfom fix utazótempónál(150) 3l körül fogyaszt, utánfutóval telepakolva lomival is 4 alat van!

  • ,L Rómeó

    a cim lehettne:
    más márrkáknál is jönek a 4l -et foggyasztó autók

  • bikes

    Ezt a lófaszjóskát meg a társait nem lehetne végleg bannolni????? Iszonyatosan fárasztó már.

  • ,L Rómeó

    temeg lófaszszopó
    barmoljanak téged!

  • zoliiiii

    Rómeó, tőlem az övét is szívhatod! :)

  • toce

    Guevara: Tedd mondjuk negyedikbe (ennyi valószínűleg van) a váltót és kezdd el tolni az autót. Nem lesz elenyésző az ellenállás…

    Én tolóüzemben működő motorról beszéltem. Az álló autót 4-esben meg kívánod tolni, akkor egy folytott és álló (talán még hideg is) motor ellenálásáról beszélünk, meg sebváltóról, minden egyébről ami a főtengelyre van kötve… Ja meg az autó tömege…

    Guevara: Ha régimódi megoldással termeljük az áramot, működtetjük a klímát akkor valóban forgatni kell a motort (is) az tény, de ezeket a rendszereket is meg lehet refomálni,

    Mint ahogy meg is teszik (microhybrid elv, stb.) Többek között erről is szól a cikk. De ha az autómata a gázelvételre majd kinyomja a kuplungot, akkor a motort is leállítja majd, ebben szinte biztos vagyok. Én csak annyit akartam mondani, hogy a tolóüzemben forgó motor kevesebbett fogyaszt, mint az alapjáraton magától járó, ezért a mai átlag autóknál nem érdemes kinyomni a kuplungot és “üresben” gurulni, ha elveszed a gázt pl. az M7-en hazafelé Bp határában…

  • PluginHibrid

    “Jönnek a négy litert fogyasztó autók” ???

    Majdnem 20 éve itt vannak.

    Insight, Prius !!!

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.