Takarékos vezetés automata váltóval?

Válogatás heti szakértéseinkből

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.06.19. 16.30

Heti szakértéseink között megvizsgáljuk, mikor említhető egy lapon a takarékos vezetési stílus az automata váltóval, valamint rendhagyó módon két autóvásárlással kapcsolatos kérdésre is választ adunk.

Vezetéstechnika

A közvélekedés szerint automata váltóval elfelejthetjük az üzemanyag takarékos üzemet, ám a megfelelő vezetési stílussal még így is faraghatunk a fogyasztáson. Szakértőnk elárulja, hogyan.



Olvasónk kérdezi

Kedves Gyula!

Rövid ideje 2.0-es szívó benzinesem van, automataváltóval. Hogyan tudok elérni jobb fogyasztást: ha nagyon kis gázzal, lassan gyorsítok, vagy közepes pedálállással, határozottan gyorsítok a megcélzott tempóig? Melyik a jobb a mechanikának? Érzésre egyébként az előbbi esetben kicsit vontatottnak tűnik a váltás, határozottan gyorsítva teljesen kisimul.

Válaszát előre is köszönöm!

Szakértőnk válasza

Kedves Csaba,

Semmiképpen ne azt alkalmazza, hogy hosszan gyorsít fel, 1/4 – ed gázzal. Sokkal egyszerűbb, és kezelhetőbb,(meleg motornál) ha minél hamarabb eléri a kívánt utazó sebességet, és ott tartja azt a visszavett gázpedál állást, ahol már az automata csak finoman húz, és nem gondolkodik örökké a vissza vagy felfelé váltáson.A mai automata váltók motorhoz hangolása sokkal kifinomultabb mint az régen volt, nyugodtan bízza rá magát.

Amennyiben egy nem várt helyzetben hirtelen rövid időre az automata adta lehetőségeknél nagyobb vonóerőre, vagy egy előzéshez gyorsabb reagálásra van szüksége, váltson át manuális módba, válassza meg Ön a kívánt fokozatokat, használja ki i a 2.0 literes motor adta lehetőségeket, és amint újra elérte az utazó sebességet, tegye vissza automatába.

Üdvözlettel Székely Gyula

Autóvásárlás


Rendhagyó módon két autóvásárlói tanácsra válaszolunk Jogi szakértői rovatunk átalakulása miatt. Első olvasónk csak japán autóban gondolkodik, második kérdezőnk pedig a kiszolgált Škoda Feliciát szeretné lecserélni 1,5 millió forint értékben.


Olvasónk kérdezi

Kedves András!

Már régóta olvasgatom a válaszait és autócsere előtt állunk, ezért megragadom a lehetőséget és kérdezek Öntől. Jelenlegi autó egy 2001-es évjáratú Toyota Corolla 1,4 VVT-i (csak japán autó jöhet szóba, Toyotából ez a 6-odik a családban…nem fogunk váltani).

Kissé öregecske szegényke és a növekvő hibalista kijavítása is komoly pénzösszegeket emészt fel.
A választás egy 2007-es Corolla Verso-ra esett, Linea Sol felszereltség, 2,2 dízel (136 LE). Viszont akármelyiket néztem idáig meg, mindegyikben jóval 200.000km fölött volt. A kérdés az lenne hogy mennyire okozhat ez gondot a későbbiekben, mivel nem szeretnék az egész családdal az út szélén a nyaralást megszakítva autómentőre várni. Több eltérő véleményt is olvastam a típusról és nem nagyon tudok dűlőre jutni.

Esetleg másik autót kellene választani? Ha igen akkor milyet?

Elvárások: dízel, belefér egy 5 fős család csomagokkal(gyereküléssel, kiskáddal, stb), megbízható és az ára 2Millió alatt van.

Válaszát előre is köszönöm!

Szakértőnk válasza

Kedves Zoltán!

Az a baj, hogy az elvárásoknak a kategóriában a legkisebbek közé tartozó csomagterével a Corolla Verso csak korlátozottan felel meg, ráadásul a 2,2 literes motor fogyasztása nem valami kedvező. Ha marad a Corolla Versónál, akkor legyen inkább a kétliteres dízel. Kétmillión belül Toyota egyterűként adódik a korábbi Avensis Verso, amely szintén egy megbízható típus.

Ha fiatalabb autót szeretne, az előző Kia Carenst mindenképp megnézném, szinte csak dízeleket árulnak belőle használtan. Ha magamnak keresném, akkor a II-es Grand Scénicet sem hagynám ki az 1,5 dCi-vel. Ezzel a motorral adódhat hajtókarcsapágy-csere, de fogyasztása rendkívül kedvező és a Grand Scénic egy igen átgondolt, családbarát belső terű, hatalmas autó. További alternatíva az Opel Zafira B, amiből a FIAT-eredetű 1,9 literes dízeleket érdemes keresni. Strapabíró motor, egy megbízható autóban.

Üdvözlettel, Szörényi András

Olvasónk kérdezi

Kedves András!

Škoda Felíciánk van, 13 éves 100 ezer km-el. Nagyon meg vagyunk elégedve vele, csak eléggé elkezdett rozsdásodni és kisebb-nagyobb karcolások is vannak rajta.

Megigényeltem a mozgássérültek autóvásárlási támogatását használt autóra ami 600 ezer Ft. Max. 5 éves autót lehet vásárolni ezen a pénzen, nem tudom a Felíciát mennyiért lehetne értékesíteni.
1.500.000 Ft-ig tudnánk elmenni anyagiakban, főleg rövid távra használjuk a kocsit, bejárni a közeli városba, hosszabb távra ritkábban megyünk.

Mit tanácsol milyen autóban gondolkodjunk? A férjemnek Fabia teszik, nekem a Ford Focus vagy Fusion is tetszene, esetleg ha magasabb lenne az ülés benne az se lenne rossz.

Köszönöm szépen a válaszát! Berni

Szakértőnk válasza

Kedves Berni!

A Feliciáért nagyjából 250-300 ezer forintot adhatnak attól függően, mennyit tudnak várni egy nem nepper vevőre. Szerintem a Fabia, a Fusion és a második generációs Focus egyaránt jó választás. Kényelemben a Focus a legjobb a három közül, ám a kívánt magas ülés miatt a Fusion Önöknek érdekesebb lenne. De ha magas ülésű, megbízható és csekély fenntartási költségű autót kellene vennem az 1,5 milliós határig, akkor a Suzuki SX4-gyel kezdeném. Az SX4 komoly hátránya csupán a kis csomagtér, de ez pont akkora, mint a mostani Feliciáé.

Üdvözlettel, Szörényi András

Közlekedési joggal kapcsolatos kérdésed van?

Kérdezd a Dr. Székely Ügyvédi Irodát! Szívesen válaszolunk bármely közlekedési büntetőjogi, szabálysértési, kártérítési, mediáció, KRESZ értelmezésével kapcsolatban!

Természetesen szakértőink más témákban is várják az érdeklődő olvasói leveleket:

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!

Kommentek

  • v_johny

    Egy 2001-es Toyota öregecske benyomását kelti a felhasználójában? Ráadásul “a növekvő hibalista kijavítása is komoly pénzösszegeket emészt fel.” Egy 1.4 benzinből dízelbe átülni a családi kasszán tud majd akkora léket vágni amekkorát a köv 10 évben az a Corolla nem fog/nem tud…
    Rakasd rendbe, csak nem lehet akkora a gond. Egy használt kocsi átírása és az első komoly birtokba vétele (pláne egy használt 200k km-es állású dízelnél => ami lehet 300 k is), többe lesz mint ismét pikk-pakk Corolla-t szereltetni magadnak.
    Egy 2001-es autó azért messze nem vén (gondolom nincs benne 400ezer km), emiatt nem kell a folyamatos -főként- az öreg autóknál jellemző anyagöregedési hibákkal számolni. Ez nem most kezd el elfogyni, csak ezt-azt meg kell csinálni. minden autó ilyen. Többe fáj majd az a dízel.

  • v_johny

    Az SX4 egy valóban jó alternatíva. Másfél millióért majdnem “újat” lehet kapni. Egyébként ha a Fusion is számításba jött, akkor a Meriva-t ajánlanám. Tökéletes kis mindenes és mindennek van benne hely, meglepően tágas és jól használható.
    Az említett árszinten vannak nagyon szép darabok.

  • DTF

    Az automata váltós tema kapcsan kerdeznek: hibrid cvt-s autom van. Itt is ajanlottabb gyorsan a kivant sebessegre gyorsitani’ majd tartani a sebeseget vagy celszerubb itt a lassu gyorsitas (kihasznalva pl az elektromotorral torteno 15-20ig valo ‘gyorsitast’)?

  • daneel19

    Felicia 100e km-rel????Lakatoltasd ki kb 50-100 e Ft és még 10 évig használhatod!!!!Vw technika!!!

  • Guevara

    Dzsoni: Ámen! Sokan nem gondolnak abba bele hogy mik egy új (másik) autó beszerzésének járulékos költségei, mint ahogy abba sem, az új (másik) autóval kvázi zsákbamacskát vesznek. Hiába a legalaposabb szakértői átvizsgálás, ha pl. azzal kell kezdeni hogy leszervizeljük az autót, mert az előző tulajnak az már “nem fért bele”. Csak egy vezérműszíj csere több tízezer forintra rúg, ahogy egy új gumigarnitúra is, és akkor még nem is említettem azokat a hibákat, amit egy állapotfelmérés nem tud kiszűrni, megjósolni.

    DTF: Én úgy gondolom, hogy ha villanymotorral gyorsítasz, akkor a minél ráérősebb gyorsítás a célravezető, de mindig nézz magad mögé, ne tarts fel másokat, csak hogy te spórolj pár forintot. Ökölszabályként: Ha jönnek mögötted, akkor élénken gyorsíts, ha nem, akkor szépen komótosan. A villanymotor amúgy sem valószínű hogy CVT-váltón keresztül hajtana. Priusod van? Csak azért kérdezem, mert az nem CVT-s, hanem bonyolult bolygógerekes erőátviteli rendszere van. Ha félhibrided van pl. Honda, akkor már igaz lesz hogy intenzíven (de nem padlógázzal) érdemes gyorsítani a célsebességig.

  • DTF

    Guevara: nem Priusom van, Toyota féleség, RX450h. Tudom h nem igazán váltónak nevezik ami benne van, ezért írom a CVT (fokozatmentes aut váltó), mert ez van a műszaki adatainál is.
    Soha senkit nem tartok fel, 90%-ban lassan járok vele és mindig a külső sávban, természetesen lakott területen belül is (Ha véletlenül belsőbe keveredek, akkor nyomom neki, ez logikus). Ha már hibrid akkor arra megyek h minél kevesebb legyen a fogyasztás, de ha kell, akkor kihasználom az erejét.
    Igazából azért kérdeztem, mert youtube-on van pár RX450h belső kamerás felvétel, ahol hol rányomják, hol nem, tehát ‘szakaszosan’ vezetik.

  • Funkyman

    A 12 éves, benzines Corolla javítása már elviselhetetlenül sok, de ennyire ragaszkodik a japánhoz? Miért? Ráadásul készül dízelt venni… lesznek itt csúnya pofára esések, úgy érzem.

    Gondolom, egy 1.6D Mazdába simán beülne, de egy HDI Picassóba neeeeem, az francia, fujj!

    A Fusion lehet, hogy magas, de annyira visszataszító autóban én már rég ültem.

  • Guevara

    DTF: Az biztos hogy az egyenes vonalú egyenletes mozgás igényli a legkevesebb befektetett energiát, így a “szakaszolás” (gyorsítás-lassítás) nem tűnik energiatakarékos megoldásnak. Na mindegy, nem nagyon pampogok mert nem ismerem az RX450h rendszer jellemzőit. Ha már van egy nagyszerű autód akkor esteleg próbálgasd ki a különböző technikákat és meg is oszthatnád velünk az eredményeket. Majd egyszer.

  • PluginHibrid

    Takarékos vezetés automata váltóval? : Prius !!!

  • PluginHibrid

    DTf , guerva

    Pulse and glide a technika neve…

    Csakis full hibrideknél kifizetődő, de ott nagyon…ha a forgalom engedi…éjszaka tuti…munkahely-haza 10 km, startnál nullázva, célnál 2L átlagfogyit mutat…

  • PluginHibrid

    Guerva
    “mert az nem CVT-s, hanem bonyolult bolygógerekes erőátviteli rendszere van.”

    Ez nagyom csúnya melléfogás volt.

    Pont, hogy mindennél egyszerübb a bolygómű…(persze csak így hogy már valaki feltalálta..)

    Normál automata váltó: akár Több 100 alkatrész
    Toyota HSD E-CVT :kevesebb mint 50 alkatrész

    Meghibásodási esély erősen közelit a nullához…

  • PluginHibrid

    Az automata váltós tema kapcsan kerdeznek: hibrid cvt-s autom van. Itt is ajanlottabb gyorsan a kivant sebessegre gyorsitani’ majd tartani a sebeseget vagy celszerubb itt a lassu gyorsitas (kihasznalva pl az elektromotorral torteno 15-20ig valo ‘gyorsitast’)?

    15-ig vagy ameddig a mögötted lévő engedi utána közepesnél vmivel erősebb gáz, majd lábat el teljesen, s vissza…villanyos sebb. fenntartáshoz…

    4 éve így csinálom, bevállt…

    Villannyal gyorsítás 15-20 felett nem kifizetődő !!!

  • Funkyman

    Egy Priust nem is vezet az ember, inkább csak úgy van, miközben megy.

  • Kempelen10.

    CVT? Agyhalottaknak való zsákutca. Kizárólag antiautósok “részére fejlesztve”

  • PluginHibrid

    Kempi

    Hú-hú, jól beszóltál….

    Nemsokára mindenki “antiautós” lesz..az tuti!!!

  • oszkopeter

    Én egyre inkább azt veszem észre hogy Toyotáéknál a hibrid már nem is egy meghajtási alternatíva, hanem valami vallás, még inkább SZEKTA! Akit megfertőznek vele az terjeszti az IGÉT, ahol csak tudja és elnézően szemet húny a rendszer hiányosságai felett. Így kell kezelni minden hibrides hozzászólást!

  • PluginHibrid

    Oszi

    Mondjál már 1 db hiányosságot.

    Kössz

  • PluginHibrid

    Egyébként kb minden márkának van már hibridje…ők is mind Szektások ???

  • HakapesziM

    Sok kamionos cég manuális váltóval rendeli a kocsijait. Méghozzá azért, mert rutinos sofőr alacsonyabb fogyasztást ér el ezekkel, jobbat, mint automatával.
    Ezen cégek pénzből élnek, olyan vállalkozások, ahol az üzemanyag költség az egyik leglényegesebb kiadás, tehát nem a járművezető két szép szeméért választják ezt a típust.

  • men?manó

    Kempelen10.
    Érdekelne, hogy milyen forrásaid vannak, hogy hazugnak nevezel?
    Nem bánt a dolog, mert teszek a véleményedre, de azért kíváncsi lennék, mert látom, nagyon lovagolsz a témán.
    Ha csak húzni akarsz, akkor ne erőlködj, mert hidegen hagy. :)

  • Kempelen10.

    Plugin! Ezt se tudtad leírni hiba nélkül.

    Menőmanó! Ha hidegen hagy, hogy honnan tudom, hogy beteges hazudozó vagy, akkor mit érdeklődsz? Az vagy és kész. Senkinek nem bizonyítottad még az ellenkezőjét.

  • men?manó

    Kempelen10.
    Nem az hagy hidegen, hogy honnan veszed, hiszen akkor nem kérdeztem volna meg, hanem maga a tény, hogy annak nevezel.
    Ez már sok mi? :D
    Ne erőlködj, nem fontos!

  • PluginHibrid

    Kempi minek erőlteted ezt a gagyi Nevez/Romeo/Keep ugatós stylét ???

    HAKAP
    Persze, hogy többet zabál az automata…
    Kivéve ha hibrid…

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.