Az Audi jövője: villany és földgáz

Alternatív hajtású Audi modellek

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.06.17. 17.00

Mérnököknek szánt technológiai játszótér helyett ezek igazi, tömeggyártásra szánt típusok, amelyekkel a való életben, és nem a mozivásznon fogunk találkozni.

Az Audi nem csak milliárdos autóimádókra szabta zöld jövőképét, ezért a már megénekelt R8 e-tron mellett még három környezetkímélő modell is terítékre került Berlinben, a Future Lab rendezvényén. Mérnököknek szánt technológiai játszótér helyett ezek igazi, tömeggyártásra szánt típusok, amelyekkel a való életben, és nem a mozivásznon fogunk találkozni.

Sornyitóként a CNG üzemű Audi A3 g-tron került a karmaink közé, képviselve a megvalósítható, mindennapokban használható alternatív hajtást. A cég első nagysorozatú földgázüzemű autója a technológia legfrissebb állása szerint épült, a csomagtér alatt található két tartályban hét-hét kilogrammnyi földgáz tárolására képes.

Az acéltárolóknál 27 kilogrammal könnyebb, szénszál erősítésű műanyagból készült tartályokban 200 bár nyomáson elraktározott gázzal több mint 400 kilométer tehető meg, benzinnel további 900 kilométerrel bővül a hatótáv, így az A3 g-tronban ülve nem kell minden pillanatban a töltőállomásokat lesni.

A két tartály könnyű, biztonságos, és a kétszer hét kilogramm gázzal 400 kilométert tehet meg az A3 g-tron

Motorja egy átdolgozott 1.4 TFSI, amelynek hengerfejét, turbófeltöltését, befecskendező-rendszerét és katalizátorát a gázüzemnek megfelelően alakítottak ki, ami így 110 lóerőt és 200 Nm nyomatékot biztosít a vezető számára, miközben 100 kilométerenként megelégszik 3,5 kilogramm földgázzal.

CNG üzemű autót láttunk már tucatnyit, a g-tron különlegessége nem ebben rejlik. Fő ütőkártyája az Audi e-gas projekt, aminek lényege, hogy a természetet kifosztó kitermelés helyett mesterségesen előállított gáz jelenti az üzemanyagot.

Az Audi Németországban már működő üzemet állított fel erre a célra, megújuló forrásból nyert elektromos áram felhasználásával a “vízből veszik ki a zoxigént”, magyarán bontják a vizet,  és az így nyert hidrogént szén-dioxiddal társítva metánt állítanak elő. Ez az Audi e-gas, amely kémiailag gyakorlatilag megegyezik a fosszilis eredetű földgázzal, így a német nyilvános földgázhálózaton keresztül juttatható el a CNG-töltőállomásokra, ahol közvetlenül a járművekbe tölthető.

A g-tron belsőben pár kijelzőn kívül semmi sem utal az alternatív hajtásra

Vevői szemszögből mindez hasonlóan működik az áramszolgáltatóknál elérhető “zöld” energiához. Az érdeklődő ügyfelek az autó mellé e-gas mennyiséget vásárolnak, ezzel olyan egyensúlyi folyamat részesévé válhatnak, amely során a cég biztosítja, hogy a földgáz-töltőállomáson tankoltnak megfelelő gázmennyiséget az e-gas üzem táplálta a hálózatba.

Biztató jövőkép a Németországban élőknek, kár, hogy nálunk CNG kút is alig van, nemhogy szélenergiából és vízből gerjesztett metán, ennek ellenére az Audi A3 g-tron az év végéig elérhető lesz hazánkban is, egyelőre ismeretlen árcédulával.

Berlin útjain még az A1 e-tron kipróbálására nyílt lehetőségünk, ami az Opel Amperához hasonlóan egy hatótávnövelő benzinmotorral kiegészített villanyhajtású típus. Az agresszív, dühös gombóckülső mögött környezetbarát lélek lapul, a 13,3 kWh kapacitású akkumulátort meglepő mód egy 34 lóerős Wankel motor tölti, így 250 kilométerre növelve a hatótávot (50 kilométer kizárólag elektromos üzemmódban).

A 354 köbcentis kamratérfogatú bolygódugattyús blokknak tehát nincs köze az autó mozgatásához, ez a feladat a 85 kW teljesítményű villanymotorra hárul.

Az A1 e-tron legfeljebb 50 kilométert tud megtenni az akkumulátorban tárolt energiára támaszkodva

Az azonnal jelentkező nyomaték ebben az esetben is jó szolgálatot tesz, 9,8 másodperc elég a százas tempóhoz, a végsebesség viszont csak 130 km/óra, tehát a német autópálya belső sávja tiltott zónának számít az A1 e-tron esetén. A morcos külsejű villany-Audi elkerüli a hazai piacot, viszont a Berlinben megismert harmadik modell, az A3 e-tron itthon is kapható lesz.

Ez a kivitel plug-in, azaz konnektorról tölthető hibridként lép a piacra, célja, hogy a dinamikus menetteljesítmény megőrzése mellett a benzinkúthoz érve se késztessen senkit sírásra. Az 1,4 literes TFSI motort segítő elektromos egység a kettős tömegű lendkerék, és a friss fejlesztésű tengelykapcsoló között helyezkedik el, innen segíti az előrehaladást 75 kW-os teljesítményével.

A felvázolt számok impozánsak, 7,6 másodperces gyorsulás, 222 km/órás végsebesség 1,5 literes átlagfogyasztás. Gyanítható, hogy utóbbi értéket csak a Priusban edzett, fékre sohasem lépő vitorlázóbajnokok tudják produkálni, pofátlanul sűrű hálózati töltés mellett. Nyilván mindez csak találgatás, lehet, hogy a 204 lóerő összteljesítményű rendszer elketyeg ennyi üzemanyaggal a mindennapokban.

Az Audi A3 Sportback e-tron nem enged a sportosságból, viszont konnektorról tölthető hibrid rendszerének köszönhetően 1,5 literes átlagfogyasztással kecsegtet

Annyi biztos, hogy az 1574 kilogrammnyi tömeget a villanymotor egyedül akár 130 km/óráig tudja gyorsítani, legfeljebb 50 kilométeres távolságra. Ha egy csepp benzint sem akarunk elégetni, akkor 40-50 kilométer után eljön a töltés ideje, ami ipari áram (400 V) esetén kevesebb mint két órát, az európai háztartási elektromos hálózatból pedig nagyjából három és háromnegyed órát igényel.  

Ezt a folyamatot a modern kor jegyében, okostelefonjáról bármikor ellenőrizheti a tulajdonos. Vásárlás közben, kávézóban ülve elég egy pillantás, hogy kiderüljön az autó aktuális státusza, az akkumulátor pillanatnyi töltöttsége, az elektromos hatótáv nagysága, vagy akár az autó pozíciója. A mobiltelefon vagy a számítógép segítségével a töltést is szabályozhatja a távolból, igény szerint elindítva vagy leállítva a folyamatot, s a tervezett indulás szerint állíthatja be a légkondicionálási tervet is kínáló időzítőt.   

A sportos hibrid, a g-tron mellett szintén megjelenik majd a hazai Audi kereskedőknél, de az elektronokkal megspékelt kanyarvadászatra vágyóknak 2014-ig kell várniuk a típusra.

Kommentek

  • PluginHibrid

    “lehet, hogy a 204 lóerő összteljesítményű rendszer elketyeg ennyi üzemanyaggal a mindennapokban. ”

    Hát lehetni lehet….

    Hogy, Nem Fog, az viszont tuti!!!

  • PluginHibrid

    “az elektronokkal megspékelt kanyarvadászatra vágyóknak 2014-ig kell várniuk a típusra.”

    Nem 2024-et akartatok irni ???

  • Kovijani

    Jomunkasemberek ezek az Audisok!

  • Kovijani

    Azert remelem meg kitalalnak valami VALOS alternativat, mielott kifogy az olaj! Ez igy egyenlore csak uri-muri!

  • manitou8

    épp hétvégén akadt kezembe egy 2010-es auto bild, benne az a1 e-tron.
    akkor azt írták mindjárt forgalomba kerül:)
    és az újságíró megjegyezte:
    “előremutató haladás” helyett inkább vállalható lemaradás lehetne a jelszavuk elektromos ügyben…

  • Kempelen10.

    Manitou közben meg neked is csak a szád jár ahelyett, hogy tennél valamit az ügyben. Ugatni, okoskodni könnyebb, tudom. Szívesen olvasnék tőled valami ötletet, érvet, javaslatot, bármit, ami ennél a megnyilvánulásodnál csak kicsit értékesebb.
    Én legalább elismerem, hogy nem értek ehhez a témához. Te is így vagy ezzel?

  • menőmanó

    Én legalább elismerem, hogy nem értek ehhez a témához.

    Tudod az Audinál is így vannak vele, az a legnagyobb baj. :)

  • ,L Rómeó

    kempelen tessókám ne ismerdbe!
    sztem ebben is szagértő vagy mind mindnben én bizok bened mer vw a kedvenced tehát csak szagértő lehecc.
    mohikánnal ne fogalalkoz keserű a szájvíz…
    iritykedik hol tart már az audi. ebben is veri a világot évek óta!

  • ,L Rómeó

    amúgy te mohikán!
    tegyél valamit mer a te hibád is hogyha a villanyautó nem terjed! nehogymár egy autógyártótól várjad a fej lesztést!

  • PluginHibrid

    Óriási marketing kamu az egész VW konszern….

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.