Az Audi jövője: villany és földgáz

Alternatív hajtású Audi modellek

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.06.17. 17.00

Mérnököknek szánt technológiai játszótér helyett ezek igazi, tömeggyártásra szánt típusok, amelyekkel a való életben, és nem a mozivásznon fogunk találkozni.

Az Audi nem csak milliárdos autóimádókra szabta zöld jövőképét, ezért a már megénekelt R8 e-tron mellett még három környezetkímélő modell is terítékre került Berlinben, a Future Lab rendezvényén. Mérnököknek szánt technológiai játszótér helyett ezek igazi, tömeggyártásra szánt típusok, amelyekkel a való életben, és nem a mozivásznon fogunk találkozni.

Sornyitóként a CNG üzemű Audi A3 g-tron került a karmaink közé, képviselve a megvalósítható, mindennapokban használható alternatív hajtást. A cég első nagysorozatú földgázüzemű autója a technológia legfrissebb állása szerint épült, a csomagtér alatt található két tartályban hét-hét kilogrammnyi földgáz tárolására képes.

Az acéltárolóknál 27 kilogrammal könnyebb, szénszál erősítésű műanyagból készült tartályokban 200 bár nyomáson elraktározott gázzal több mint 400 kilométer tehető meg, benzinnel további 900 kilométerrel bővül a hatótáv, így az A3 g-tronban ülve nem kell minden pillanatban a töltőállomásokat lesni.

A két tartály könnyű, biztonságos, és a kétszer hét kilogramm gázzal 400 kilométert tehet meg az A3 g-tron

Motorja egy átdolgozott 1.4 TFSI, amelynek hengerfejét, turbófeltöltését, befecskendező-rendszerét és katalizátorát a gázüzemnek megfelelően alakítottak ki, ami így 110 lóerőt és 200 Nm nyomatékot biztosít a vezető számára, miközben 100 kilométerenként megelégszik 3,5 kilogramm földgázzal.

CNG üzemű autót láttunk már tucatnyit, a g-tron különlegessége nem ebben rejlik. Fő ütőkártyája az Audi e-gas projekt, aminek lényege, hogy a természetet kifosztó kitermelés helyett mesterségesen előállított gáz jelenti az üzemanyagot.

Az Audi Németországban már működő üzemet állított fel erre a célra, megújuló forrásból nyert elektromos áram felhasználásával a “vízből veszik ki a zoxigént”, magyarán bontják a vizet,  és az így nyert hidrogént szén-dioxiddal társítva metánt állítanak elő. Ez az Audi e-gas, amely kémiailag gyakorlatilag megegyezik a fosszilis eredetű földgázzal, így a német nyilvános földgázhálózaton keresztül juttatható el a CNG-töltőállomásokra, ahol közvetlenül a járművekbe tölthető.

A g-tron belsőben pár kijelzőn kívül semmi sem utal az alternatív hajtásra

Vevői szemszögből mindez hasonlóan működik az áramszolgáltatóknál elérhető “zöld” energiához. Az érdeklődő ügyfelek az autó mellé e-gas mennyiséget vásárolnak, ezzel olyan egyensúlyi folyamat részesévé válhatnak, amely során a cég biztosítja, hogy a földgáz-töltőállomáson tankoltnak megfelelő gázmennyiséget az e-gas üzem táplálta a hálózatba.

Biztató jövőkép a Németországban élőknek, kár, hogy nálunk CNG kút is alig van, nemhogy szélenergiából és vízből gerjesztett metán, ennek ellenére az Audi A3 g-tron az év végéig elérhető lesz hazánkban is, egyelőre ismeretlen árcédulával.

Berlin útjain még az A1 e-tron kipróbálására nyílt lehetőségünk, ami az Opel Amperához hasonlóan egy hatótávnövelő benzinmotorral kiegészített villanyhajtású típus. Az agresszív, dühös gombóckülső mögött környezetbarát lélek lapul, a 13,3 kWh kapacitású akkumulátort meglepő mód egy 34 lóerős Wankel motor tölti, így 250 kilométerre növelve a hatótávot (50 kilométer kizárólag elektromos üzemmódban).

A 354 köbcentis kamratérfogatú bolygódugattyús blokknak tehát nincs köze az autó mozgatásához, ez a feladat a 85 kW teljesítményű villanymotorra hárul.

Az A1 e-tron legfeljebb 50 kilométert tud megtenni az akkumulátorban tárolt energiára támaszkodva

Az azonnal jelentkező nyomaték ebben az esetben is jó szolgálatot tesz, 9,8 másodperc elég a százas tempóhoz, a végsebesség viszont csak 130 km/óra, tehát a német autópálya belső sávja tiltott zónának számít az A1 e-tron esetén. A morcos külsejű villany-Audi elkerüli a hazai piacot, viszont a Berlinben megismert harmadik modell, az A3 e-tron itthon is kapható lesz.

Ez a kivitel plug-in, azaz konnektorról tölthető hibridként lép a piacra, célja, hogy a dinamikus menetteljesítmény megőrzése mellett a benzinkúthoz érve se késztessen senkit sírásra. Az 1,4 literes TFSI motort segítő elektromos egység a kettős tömegű lendkerék, és a friss fejlesztésű tengelykapcsoló között helyezkedik el, innen segíti az előrehaladást 75 kW-os teljesítményével.

A felvázolt számok impozánsak, 7,6 másodperces gyorsulás, 222 km/órás végsebesség 1,5 literes átlagfogyasztás. Gyanítható, hogy utóbbi értéket csak a Priusban edzett, fékre sohasem lépő vitorlázóbajnokok tudják produkálni, pofátlanul sűrű hálózati töltés mellett. Nyilván mindez csak találgatás, lehet, hogy a 204 lóerő összteljesítményű rendszer elketyeg ennyi üzemanyaggal a mindennapokban.

Az Audi A3 Sportback e-tron nem enged a sportosságból, viszont konnektorról tölthető hibrid rendszerének köszönhetően 1,5 literes átlagfogyasztással kecsegtet

Annyi biztos, hogy az 1574 kilogrammnyi tömeget a villanymotor egyedül akár 130 km/óráig tudja gyorsítani, legfeljebb 50 kilométeres távolságra. Ha egy csepp benzint sem akarunk elégetni, akkor 40-50 kilométer után eljön a töltés ideje, ami ipari áram (400 V) esetén kevesebb mint két órát, az európai háztartási elektromos hálózatból pedig nagyjából három és háromnegyed órát igényel.  

Ezt a folyamatot a modern kor jegyében, okostelefonjáról bármikor ellenőrizheti a tulajdonos. Vásárlás közben, kávézóban ülve elég egy pillantás, hogy kiderüljön az autó aktuális státusza, az akkumulátor pillanatnyi töltöttsége, az elektromos hatótáv nagysága, vagy akár az autó pozíciója. A mobiltelefon vagy a számítógép segítségével a töltést is szabályozhatja a távolból, igény szerint elindítva vagy leállítva a folyamatot, s a tervezett indulás szerint állíthatja be a légkondicionálási tervet is kínáló időzítőt.   

A sportos hibrid, a g-tron mellett szintén megjelenik majd a hazai Audi kereskedőknél, de az elektronokkal megspékelt kanyarvadászatra vágyóknak 2014-ig kell várniuk a típusra.

Kommentek

  • PluginHibrid

    “lehet, hogy a 204 lóerő összteljesítményű rendszer elketyeg ennyi üzemanyaggal a mindennapokban. ”

    Hát lehetni lehet….

    Hogy, Nem Fog, az viszont tuti!!!

  • PluginHibrid

    “az elektronokkal megspékelt kanyarvadászatra vágyóknak 2014-ig kell várniuk a típusra.”

    Nem 2024-et akartatok irni ???

  • Kovijani

    Jomunkasemberek ezek az Audisok!

  • Kovijani

    Azert remelem meg kitalalnak valami VALOS alternativat, mielott kifogy az olaj! Ez igy egyenlore csak uri-muri!

  • manitou8

    épp hétvégén akadt kezembe egy 2010-es auto bild, benne az a1 e-tron.
    akkor azt írták mindjárt forgalomba kerül:)
    és az újságíró megjegyezte:
    “előremutató haladás” helyett inkább vállalható lemaradás lehetne a jelszavuk elektromos ügyben…

  • Kempelen10.

    Manitou közben meg neked is csak a szád jár ahelyett, hogy tennél valamit az ügyben. Ugatni, okoskodni könnyebb, tudom. Szívesen olvasnék tőled valami ötletet, érvet, javaslatot, bármit, ami ennél a megnyilvánulásodnál csak kicsit értékesebb.
    Én legalább elismerem, hogy nem értek ehhez a témához. Te is így vagy ezzel?

  • menőmanó

    Én legalább elismerem, hogy nem értek ehhez a témához.

    Tudod az Audinál is így vannak vele, az a legnagyobb baj. :)

  • ,L Rómeó

    kempelen tessókám ne ismerdbe!
    sztem ebben is szagértő vagy mind mindnben én bizok bened mer vw a kedvenced tehát csak szagértő lehecc.
    mohikánnal ne fogalalkoz keserű a szájvíz…
    iritykedik hol tart már az audi. ebben is veri a világot évek óta!

  • ,L Rómeó

    amúgy te mohikán!
    tegyél valamit mer a te hibád is hogyha a villanyautó nem terjed! nehogymár egy autógyártótól várjad a fej lesztést!

  • PluginHibrid

    Óriási marketing kamu az egész VW konszern….

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.