Kevesebb a gyorshajtó, mégis több traffipaxot akar a rendőrség

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.06.12. 06.00

Tényleg kevesebben száguldanak? Igen, sőt a rendőrség szerint nem csak az általuk dokumentált gyorshajtások csökkentek, hanem az autósok valóban egyre lassabban vezetnek. Valóban?

Meglepő csökkenést mutat a közigazgatási bírsággal sújtott “dokumentált gyorshajtások” száma az elmúlt évek első három hónapjaiban.

2011. jan.-márc.  133 060 db gyorshajtás
2012. jan.-márc.  112 400 db
2013. jan.-márc.  81 950 db

Mi történt itt? Tömegével álltak le a traffipaxok az országban, vagy az autósok csaknem fele levette a lábát a gázról?

Nem tudni, hogy mennyi sebességmérést végez a rendőrség

Mást mond a rendőrség és mást az autósok

“Tapasztalataink szerint látható változás következett be Magyarország közúti közlekedési szokásaiban” – kezdi válaszát az ORFK, amely mögött a rendőrség vezetése egyértelműen a 2008-ban indított jogszabályi szigorításokat és saját fellépését látja. A sokat emlegetett objektív felelősség, a zéró tolerancia és a szabálysértési törvény mellett autóslassító oknak mondja az ORFK “a rendszeres rendőri ellenőrzéseket. A gépjárművezetők jogkövetőbb magatartása egyre biztonságosabb közlekedést tesz lehetővé úthálózatunkon” – így a rendőrség.

Szuperjó friss adatok

A KSH szerint évek óta egyre kevesebb a személyi sérüléssel és halállal végződő baleset. 2008-tól egyértelműek a pozitív változások, éppen abban az évben vezették be az objektív felelősséget. A Vezess.hu által lekért legfrissebb adatok erősítik a kedvező trendet: 2013 első három hónapjában a tavalyi hasonló időszakkal összevetve 22,3 százalékkal csökkent a halálos balesetek, 4,5-del a súlyos balesetek, míg 6,8 százalékkal a könnyű sérüléses balesetek száma.

Ami a jogkövető magatartást illeti, olvasóink másként látják, mint a rendőrök. A jelenleg is zajló szavazásunk szerint a több mint ezer eddig voksoló autós fele azt mondja, a forgalom mérséklődése miatt csökkent a gyorshajtók száma, harmaduk viszont úgy látja, egyáltalán nincs kevesebb száguldozó az utakon. (Ön is szavazzon a cikk jobbján lévő sáv legördítésével!) Egy korábbi szavazásunk eredménye pedig azt cáfolja, hogy a rendőri ellenőrzésnek mértékadó szerepe lenne a gyorshajtás csökkenésében, ugyanis olvasóink állítják, jóformán nem is találkoznak ellenőrzéssel.

A kedvező balesetes és gyorshajtásos adatok mellé érdemes odatenni  azt is, hogy miként alakultak az elmúlt években a forgalmi adatok idehaza. Hiszen több közlekedő autó esetén több lehet a gyorshajtó is, kisebb forgalomnál pedig sanszosabb a kevesebb száguldó.

A Magyar Közút Zrt.-től kapott statisztikákon tisztán látszik, hogy a 3-6 éve indult változások következtében egyre kevesebb jármű fut a hazai utakon.  A II. rendű  főutakon 2007 óta csökken az autók száma, az I. rendű főutakon 2008 óta, míg az autópályákon 2009 óta – trendszerűen, törés nélkül. Az is tény ugyanakkor, hogy a forgalom mérséklődése nem olyan mértékű, mint a lefülelt gyorshajtók számának csökkenése.

Könnyű válasz lenne a kevesebb elkapott gyorshajtó okát firtató kérdésre, hogy kevesebb az ellenőrzés. Amikor azt tudakoltuk az ORFK-nál, hogy az elmúlt években miként alakult a sebesség-ellenőrzések száma, ezt válaszolták: “nincs összehasonlításra alkalmas, erre vonatkozó adatgyűjtési rendszer”. Ezt tehát nem tudjuk.

Jelenleg 154 traffipax dolgozik. Többet akarnak

Bármi is az oka a kevesebb gyorshajtónak, és bármennyi alkalommal is mérnek a rendőrök, az ORFK a mostaninál több közúti ellenőrzést ígér a jövőben. Különösen a közutak “három fő gyilkosa” (ORFK-fogalmazás) ellen, amiből az első szerintük a gyorshajtás.

Emellett rengeteg EU-pénzt felhasználva már dolgoznak komoly sebességmérő rendszerek megvásárlásán. Jelenleg 154 sebesség-ellenőrző berendezést működtetnek országszerte, de már “elkezdődött az új fix telepítésű ellenőrző eszközök beszerzésének előkészítése”.

Ennek egy részét a nálunk eddig nem használt un. “section control” rendszer alkotja majd, amelynek lényege, hogy egy-egy hosszabb útszakasz több pontján – de az elején és a végén biztosan -, járműazonosító és egyben sebességmérő műszereket szerelnek az utak fölé. Ezek azonosítják a járműveket, folyamatosan mérik a sebességüket, és a szakasz végén átlagsebességet számolnak – majd küldik is a csekket az üzembentartónak. (A rendszerről itt olvashatók érdekes részletek.)

Bemondásra büntetnek majd?

Egyesek úgy gondolhatják ezután, hogy ha kevesebb a gyorshajtásos büntetés, akkor majd máshogy szedik be a rendőrök a számukra a költségvetés által előírt éves bírságösszeget. Az összeesküvés-elméletek hívei számára adalék ehhez a terjedő információ, miszerint három különféle szabálysértésnél fényképes bizonyíték nélkül, csupán bemondásra büntethetnek a rendőrök. A Vezess.hu által megkérdezett ügyvéd szerint “elkezdték felkészíteni a rendőrség és a közterület-felügyelet állományát arra, hogy miként kell eljárniuk“.

Kommentek

  • shadowb

    egyertelmuen penzbehajtasra mennek, nem igazan erdekli oket a kozlekedok biztonsaga.

    egyebkent meg hazudnak is mint a vizfolyas, ugyan az abszolut gyorshajtas messze nem a legveszelyesebb az utakon. Eleve a statisztikaban az van, hogy a “sebesseg helytelen megvalasztasa” amiben benne van a relativ gyorshajtas is, amit ugye merni nem tudnak.

    pont itt a vezess.hu-n irtak hogy az osszes halalos baleset 2,8%-aert felelos a valodi gyorshajtas….

  • v_johny

    Ó, mióta mondogatom én hogy ebbe az országba nem kell 1.0-ás háromhengeres autónál nagyobb. 30-50-60-90-el az is simán jön-megy, autópályára sokan soha nem is mennek. Többel úgysem lehet menni mert hamar beszedik bírság formájában egy 15 éves autó piaci értékét… Most majd még több trafi lesz, autózni sem kell már sehová ha nem nagyon muszáj…
    Ha nem trafi miatt jön egy csekk, akkor valami kint felejtett eldugott tábla miatt kell fizetni, vagy belekötnek a kocsin valamibe. Okok találnak a pénzbeszedésre, úgyis az autósok tartják el az országot lassan (némi túlzással).

  • epipapi

    Harcoljanak az eszetlen gyorshajtók ellen!

  • Specialized78

    Johny!
    Tőlem még sosem szedtek be feleslegesen sarcot.Kétszer kaptak el 15 év alatt gyorshajtáson,mind a kettő jogos volt.

  • Funkyman

    Ó, igen! Mikor az autópálya-lehajtóknál kitett 60-as táblák mögé odaállnak a közveszélyes őrülteket, akik képesek ott 80-90-nel száguldani. Nincs is ennél jobb módja a balesetmegelőzésnek.

    Nemrég volt egy cikk itt arról, miért javulnak a baleseti statisztikák, és ott az volt a konklúzió, hogy több tényező miatt. Szerintem itt is ez a helyzet:
    Egyrészt kisebb a forgalom – ld. üzemanyag-eladások, na meg 4-500ezer magyar él külföldön, helló! És ők többnyire az utóbbi 3-4-5 évben léptek le.
    Másrészt a spórolás miatt egyszerűen lassabban vezetnek a sofőrök (kétszámjegyű főutakon 70-75 az átlagtempó, ha 100-zal megyek, kb. mindenkit megelőzök).
    És bizony az is benne lehet, hogy félnek a sebességméréstől.

    Csak mielőtt döngetni kezdik a mellüket, hogy ez mekkora eredmény, meg kell nézni a vezess cikkét a görbített statisztikákról. Vasúti átjáróban pl. többen halnak meg mint a sebességhatár túllépése miatt…

  • menőmanó

    Már hajtogatják egy ideje ezt a nagy traffi beszerzést.
    Remélem még sokáig csak a “szájuk jár” és egyébként is az autópályákra szállnak rá. Én főutakon szeretek autózni.
    Nem érzékelem, hogy vészes lenne a helyzet.
    Évi egy-két csekk belefér, ha az ember nem az előírások szerint halad és ezt simán tartom. Sok ismerősöm szabálytisztelőként is kap csekket.
    Ez odafigyelés és szerencse kérdése.
    A gyorshajtás maga nem különösebben balesetveszélyes, ha ésszel csinálják. Azt viszont el kell ismerni, hogy mások hibáját nehezebb korrigálni.
    Minek gyártanak erős autókat, ha nem lehet kihasználni? Talán azt gondolják, hogy mindegyik ilyen tulaj versenypályákra jár?
    Álszent és hazug társadalomban élünk.
    A rendőrök pofátlan és gátlástalan szabályszegéseiről nem is szólva.

  • troll

    a 20 es 40 ev kozotti nemroma lakossag kb fele kivandorolt,az ittmaradottak pedig a chf hitelt nyogik, nincs penzuk 420 ft-os benzinre.

    ennek koszonhetoen a forgalom szemmel lathatoan toredeke a korabbi evekenek, ez a fo oka a balesetek csokkenesenek.

    emellett, ha megnezzuk 1980 ota a baleseti statisztikat ,mindjart mas megvilagitasba dolog, mivel azt latjuk, hogy azota folyamatosan csokken az aldozatok szama, a mostani csokkenes nem rendkivuli, beleillik a trendbe.

    hamis kepet kapunk ha csak 2008 ota nezzuk, mert ilyen erovel nezhetnenk pl. a 2000 -2005 kozotti idoszakot is, akkor is jelentosen csokkent az aldozatok szama.

    a csokkenes okai kozott szerepel meg az autok biztonsagosabba valasa, illetve az uthalozat jelentos fejlodese, egyre tobb az autopalya, illetve az elkerulo ut.

  • v_johny

    Specialized78:

    Feltételezem nem azért kaptak el “csak” kétszer, mert összesen ennyiszer nem tartottad be a szabályokat… ennyiszer füleltek le. Na de ha 3x-4x-5x ennyi trafijuk lesz?! Vagy majd jönnek a frankó közúti ellenőrzések, bemondásos bírságok (ilyen-olyan táblánál nem csináltad ezt-meg azt vagy épp nem irányjelzőztél elégszer stb.)… Ha a pénzbehajtás a cél (márpedig főként az, kár tagadni), és a trafikból nem jön be elég, akkor találnak más módot rá.
    Múlt hónapban NKH és a rend őrei álltak ki az 56-os főútra Bátaszék irányába. (Életemben először jártam erre de ez mellékes…) Mindkét oldalon szinte az összes autót kiintették a rendőrök. Ők a teljes dokumentációt (iratokat) átnézetek. Az NKH-s kollégák (egyszerre 3fő vizsgált egy autó). Megnézték a gumik korát, profil mélységet is dokumentálták. külön szemügyre vették a hátsó ablaktörlőm (mivel nem a hagyományos, kipróbáltam ezt az Aero-Blade-t vagy mit). Valami kódokat meg gyártót kerestek rajta (közúti közlekedésre alkalmas-e címszó alatt). Sőt, az utólag beszerelt led-es pótféklámpát is górcső alá vették azonos címszó alatt, de volt rajta E jelölés így használható (tudatosan választottam ezt). Megnézték a fényszórók buráját egyenként (repedés, sérülés, fakult-e). Jegyzőkönyvezve ez is. Sőt, feltűnt nekik, hogy kék burás az izzó az első fényszórókban. Itt buknak meg a Homasita termékek… Csakhogy ez Osram, E-s. Kérdeztem hogy kivegyem-e vagy elég ha a csomagtartóban lévő dobozát megmutatom. Látták hogy tudom miről beszélek, nem érdekelte őket a doboz. Amíg ez a vizsgálat tartott, addig a körülöttem lévő autókon szinte mindnél valamibe bele tudtak kötni pedig fiatal(abb) új autók voltak kivétel nélkül (kell az az utólagos menetfény vagy xenon vagy a csudajó fóliázás ugye?). Ez közúti ellenőrzésnek eléggé durva volt, talán sok helyen a műszaki vizsga is lazább… (Volt akinél a több karosszériaelem eltérő színébe kötöttek bele.)
    Ezzel csak azt akarom mondani, hogy nem kell gyorshajtani ahhoz hogy pénzbeszedőset játszanak, megoldják.

  • v_johny

    Ja igen: a mindenféle külföldi rendszámos autót a rendőrök okmányok ellenőrzése után továbbengedték, őket nem nézte az NKH. Gondolom elég volt a rendőröknek a nyelvi nehézség, nem akartak az NKH-sok idegen nyelven kötekedni/kérdezősködni…

  • Funkyman

    Mondjuk az ilyen NKH-s mókákkal én simán egyetértek, persze ezt is túlzásba lehet vinni.

    Csak az a nevetséges benne, hogy az ilyen dolgoknak a műszakin kéne kibukniuk. Ott viszont nemhogy ilyen hibákkal mennek át autók, hanem pl. szar fékkel vagy futóművel, vagy épp kiépített katalizátorral is (saját szememmel láttam mindháromra példát.

  • Kempelen10.

    Így van Menőmanó, támogatni kell az államkasszát. te ezt a buszjegyekkel teszed, it meg előadod, hogy te vagy az élet császára. Szerintem is fizess a buszon, mert potyázni nagyon csúnya dolog. Én felnézek rád, hogy milyen kitartóan vetítesz a soha nem létező autódról. Komoly képzelőerőre vall ez, amiért megillet téged a tisztelet, ahogy tisztellek azért is, ahogy hóban-fagyban ácsorogsz a buszmegállóban. Respekt neked professzor, taníts minket vezetésből.

  • husky

    A jármű valójában nem kevesebb, csak kevesebb fut belőle. sokaktól elvitte az autót a bebukott hitel, és egy statisztika:
    2009-ben 268.880 db gépkocsit, 2010-ben 270.852 db-ot, 2011-ben 271.147 gépkocsira kértek IDEIGLENES FORGALOMBÓL VALÓ kivonást!! Ez már komoly darabszámok, a totál gk. szgk, tgk, busz mindennel együtt úgy 8-9 százalékot jelent országos szinten! Persze ebből sok darab előbb-utóbb VISSZA LETT állítva ismét.

  • HakapesziM

    Kapjanak el, ha tudnak. Gyakorlatilag mindenhol gyorsabban megyek a megengedettnél, s 2001 – ben fogtak meg utoljára. Arra azért ügyelek, ha meg is fognak, azért ne fájjon nagyon, kifizetem – de nemigen van rá példa. Nem a gyorshajtás okozza a legtöbb balesetet, hanem a relatív gyorshajtás – ami nem mérhető trafipaxxal – és a figyelmetlenség. Ezt ők is tudják, de a sebességmérésből van pénz, s ez a lényeg.

  • Xebulon

    Ha annyira bűnmegelőző a nulla tolerancia és objektív felelősség, akkor miért nem alkalmazzák a többi bűncselekménynél is – mondjuk a lopásnál, rongálásnál? Legyen ott is 500.000 Ft -os büntetés egy tyúk értékénél nagyobb dolgok ellopása – le is ülheti 100 napig.

  • Kempelen10.

    Az ideiglenes kivonás semmit nem bizonyít. Bérautó cégek havonta vonogatják ki a ki nem használt kocsikat, autókereskedők úgyszintén ugyanazt az autót évente többször is. Fuvarozók úgyszintén. Naponta látom.

  • Kempelen10.

    Xebulon, szerintem te nem érted az objektív felelősség lényegét.

  • Mahler

    Szerintem v_johnynak nagyon sok igazsága van. Ha csak MO-n közlekedünk, 130-nál megáll a mutató, ezt pedig akár- max-tudja vígan az 1,4-s autó is, de ha valaki nem sokat mászkál autópályán , valóban az 1.0-s kordé is eldöcög. De ennek ellenére azért ne essünk bele egymás méla arcába, mert a ” nem rendőrszagú” utakon, útszakaszokon azért az autósok java része eldörrent 100-140 között. Sokat megyek, tudom, hogy így van, akár mennyit beszélgetünk a rendőri galádságokról. Engem inkább az érdekel, hogy biztonságosan, viszonylag elfogadható sebességgel oda-vissza érjek. Nem semmi manapság ez sem.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.