Meglepő csökkenést mutat a közigazgatási bírsággal sújtott “dokumentált gyorshajtások” száma az elmúlt évek első három hónapjaiban.

2011. jan.-márc.  133 060 db gyorshajtás
2012. jan.-márc.  112 400 db
2013. jan.-márc.  81 950 db

Mi történt itt? Tömegével álltak le a traffipaxok az országban, vagy az autósok csaknem fele levette a lábát a gázról?

Nem tudni, hogy mennyi sebességmérést végez a rendőrség

Mást mond a rendőrség és mást az autósok

“Tapasztalataink szerint látható változás következett be Magyarország közúti közlekedési szokásaiban” – kezdi válaszát az ORFK, amely mögött a rendőrség vezetése egyértelműen a 2008-ban indított jogszabályi szigorításokat és saját fellépését látja. A sokat emlegetett objektív felelősség, a zéró tolerancia és a szabálysértési törvény mellett autóslassító oknak mondja az ORFK “a rendszeres rendőri ellenőrzéseket. A gépjárművezetők jogkövetőbb magatartása egyre biztonságosabb közlekedést tesz lehetővé úthálózatunkon” – így a rendőrség.

Szuperjó friss adatok

A KSH szerint évek óta egyre kevesebb a személyi sérüléssel és halállal végződő baleset. 2008-tól egyértelműek a pozitív változások, éppen abban az évben vezették be az objektív felelősséget. A Vezess.hu által lekért legfrissebb adatok erősítik a kedvező trendet: 2013 első három hónapjában a tavalyi hasonló időszakkal összevetve 22,3 százalékkal csökkent a halálos balesetek, 4,5-del a súlyos balesetek, míg 6,8 százalékkal a könnyű sérüléses balesetek száma.

Ami a jogkövető magatartást illeti, olvasóink másként látják, mint a rendőrök. A jelenleg is zajló szavazásunk szerint a több mint ezer eddig voksoló autós fele azt mondja, a forgalom mérséklődése miatt csökkent a gyorshajtók száma, harmaduk viszont úgy látja, egyáltalán nincs kevesebb száguldozó az utakon. (Ön is szavazzon a cikk jobbján lévő sáv legördítésével!) Egy korábbi szavazásunk eredménye pedig azt cáfolja, hogy a rendőri ellenőrzésnek mértékadó szerepe lenne a gyorshajtás csökkenésében, ugyanis olvasóink állítják, jóformán nem is találkoznak ellenőrzéssel.

A kedvező balesetes és gyorshajtásos adatok mellé érdemes odatenni  azt is, hogy miként alakultak az elmúlt években a forgalmi adatok idehaza. Hiszen több közlekedő autó esetén több lehet a gyorshajtó is, kisebb forgalomnál pedig sanszosabb a kevesebb száguldó.

A Magyar Közút Zrt.-től kapott statisztikákon tisztán látszik, hogy a 3-6 éve indult változások következtében egyre kevesebb jármű fut a hazai utakon.  A II. rendű  főutakon 2007 óta csökken az autók száma, az I. rendű főutakon 2008 óta, míg az autópályákon 2009 óta – trendszerűen, törés nélkül. Az is tény ugyanakkor, hogy a forgalom mérséklődése nem olyan mértékű, mint a lefülelt gyorshajtók számának csökkenése.

Könnyű válasz lenne a kevesebb elkapott gyorshajtó okát firtató kérdésre, hogy kevesebb az ellenőrzés. Amikor azt tudakoltuk az ORFK-nál, hogy az elmúlt években miként alakult a sebesség-ellenőrzések száma, ezt válaszolták: “nincs összehasonlításra alkalmas, erre vonatkozó adatgyűjtési rendszer”. Ezt tehát nem tudjuk.

Jelenleg 154 traffipax dolgozik. Többet akarnak

Bármi is az oka a kevesebb gyorshajtónak, és bármennyi alkalommal is mérnek a rendőrök, az ORFK a mostaninál több közúti ellenőrzést ígér a jövőben. Különösen a közutak “három fő gyilkosa” (ORFK-fogalmazás) ellen, amiből az első szerintük a gyorshajtás.

Emellett rengeteg EU-pénzt felhasználva már dolgoznak komoly sebességmérő rendszerek megvásárlásán. Jelenleg 154 sebesség-ellenőrző berendezést működtetnek országszerte, de már “elkezdődött az új fix telepítésű ellenőrző eszközök beszerzésének előkészítése”.

Ennek egy részét a nálunk eddig nem használt un. “section control” rendszer alkotja majd, amelynek lényege, hogy egy-egy hosszabb útszakasz több pontján – de az elején és a végén biztosan -, járműazonosító és egyben sebességmérő műszereket szerelnek az utak fölé. Ezek azonosítják a járműveket, folyamatosan mérik a sebességüket, és a szakasz végén átlagsebességet számolnak – majd küldik is a csekket az üzembentartónak. (A rendszerről itt olvashatók érdekes részletek.)

Bemondásra büntetnek majd?

Egyesek úgy gondolhatják ezután, hogy ha kevesebb a gyorshajtásos büntetés, akkor majd máshogy szedik be a rendőrök a számukra a költségvetés által előírt éves bírságösszeget. Az összeesküvés-elméletek hívei számára adalék ehhez a terjedő információ, miszerint három különféle szabálysértésnél fényképes bizonyíték nélkül, csupán bemondásra büntethetnek a rendőrök. A Vezess.hu által megkérdezett ügyvéd szerint “elkezdték felkészíteni a rendőrség és a közterület-felügyelet állományát arra, hogy miként kell eljárniuk“.