Ültünk az önmagát vezető autóban

Continental Tech Show 2013 - 1/4

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.06.11. 15.30

A többé-kevésbé automatizált Passat még nagyon, nagyon messze van a teljesen önjáró autótól. De már most segíti a sofőrt nem ölni és nem meghalni.

A Continental Hannoverbe invitált, hogy:

a, mutasson apróságokat, amitől egy mai autó kevesebbet fogyaszt,
b, elkápráztasson az önmagát vezető autóval,
c, érdekes cuccokat mutasson a hajlított érintőképernyőtől a változtatható látószögű körpanorámás parkolórendszeren át az internetre kötött masszázsfotelig,
d, elmondja, mit gondol az autózás jövőjéről, az elektromos forradalomról.

A Continental tesztközpontja Hannover mellett

A Continental tesztközpontja Hannover mellett


(Van egy e pont is, csak azt már megírtam: pár hónapja egyike lehettem a két magyar újságírónak, akik megnézhették az AIBA nevű óriáslabort, ahol egész évben jeges úton tesztelhetnek gumikat, fékeket, illetve teljesen automatizáltan végezhetnek gumiteszteket. Cikkünk az AIBÁ-ról itt olvasható.)

Borzasztó mennyiségű élményben volt részünk a kétnapos programban, így nem egyben tálaljuk a tapasztalatokat. Ez a cikk az önmagát vezető autóval foglalkozik.

“Jelenleg átmeneti fázisban vagyunk a támogatott és a részlegesen automatizált közlekedés között. Nagyon sok kutatási és fejlesztő munkára van még szükség, amíg lehetővé válik a teljesen automatizált közlekedés, még ha csak nagyon rövid útszakaszokon is” – mondja Alfred Eckert, a Continental Chassis and Safety (futómű és biztonság) üzletágának vezető mérnöke.

A zöld felület az, amin a kocsi szerint lehet közlekedni. Itt tehát a füvön is elmenne a Passat, ha nem ülne benne ember

Az automatizált vezetés – nem azt jelenti, hogy a kocsi magától megy. A contisok folyton-folyvást emlékeztették az újságírókat arra, hogy az automated driving nem azonos az autonomous drivinggal, amikor a kocsi már egyedül el tud menni az oviba a gyerekért. Az automatizált vezetés csupán az elképzelhető legfejlettebb vezetéstámogató-rendszer, amely majdnem minden rutinfeladatot képes átvenni az embertől.

A lényeg a majdnem szón van. Egyelőre úgy 10 ember mozgását képes megkülönböztetni a rendszer, ha többen jönnek-mennek körülötte, nem tudja feldolgozni a történéseket. A számítógép nem úgy lát, mint az ember: járhatónak ítéli meg a sík, az aszfalttól erőteljes felfestéssel vagy korláttal el nem választott füves terepet is. Fél méternél alacsonyabb kisebb útakadályokat (tacskó, róka, fácán, földön fekvő részeg) a Continental kísérleti autói még nem tudnak száz százalékos biztonsággal azonosítani.

Rendes felfestésekkel, masszív terelőelemekkel berendezett úton egész látványos kanyarokat, akciókat képes megvalósítani a robot-Passat

A cucc 1.0 verziója 2016 körül mégis kapható lesz szériaautókban a Conti fejlesztői szerint. A sztereokamerával a többi jármű, a gyalogosok távolságát optikai alapokon felismerő rendszer főként a legingerszegényebb vezetési feladatokat veszi majd át a sofőrtől: az eseménytelen autópályás dugókban araszolás során lehet majd emailezgetni, olvasni, pulóvert kötni a bal első ülésben, 30 km/h sebesség alatt. Ha bonyolódik a helyzet, a kocsi majd szól, és a vezető ismét átveszi az irányítást.

2020-ra teszik a továbbfejlesztett, bonyolultabb helyzetekben is bevethető robotpilóta, a magas szinten automatizált közlekedés megjelenését, ami már 30 felett is működik. 2025-ben pedig már elképzelhetőnek tartják a teljesen kész robotautót, ami 130 km/h-ig minden megold a sztrádákon – de a lehajtóknál még ez a kocsi is átadja majd a kormányzást az embernek.

A tesztgyalogost radarral és sztereokamerával is követi, észleli a robotautó. Nem üti el, és akkor is szól a sofőrnek, hogy ne üsse el, ha nem a gép vezet

Városi forgalomban, országúton szó sincs robotautózásról – itt csak segít az embernek a gépesített veszélyérzékelés. A Continental 1300 specialistája dolgozik az automatizált közlekedés alapjait jelentő vezetősegítő rendszerekkel, így például az adaptív sebességtartó automatikával vagy a vészfék-asszisztenssel. Ezek kifinomult technológiát használnak (mint például a kamerák, az infravörös rendszerek vagy a radarrendszerek) a gépjármű környezetének különféle vezetési szituációkban történő rögzítéséhez, ezáltal pedig a vezető figyelmeztetéséhez, kisegítéséhez, illetve tehermentesítéséhez.

A Continental fekete VW Passatokat készített fel automatikus üzemre. Némelyiken nevadai rendszám látható, ennek az az oka, hogy ez volt az első állam, amely engedélyezte a közúti közlekedést vezető nélküli üzemben is működni képes autóknak is. Ezzel együtt természetesen, akár a Google robotautóiban, a Conti Passatjaiban is ülni kell embernek, aki bármikor átveheti az irányítást az autótól és a kocsi közlekedéséért automata üzemben is felelősséget vállal.

(Érdekes volt, amit a Conti embere a Google robotautóiról mondott, arra a kérdésre, hogy miért hallhatott a nagyközönség hamarabb a nem épp autóiparáról híres webes cég robotautójáról, mint az autós háttéripar gigászaként üzemelő Continental kísérleteiről. Szerintük a kérdésben benne van a válasz: ha a Google egyik termékében hiba marad, majd kijavítják a hibát a következő verzióban. Egy autóipari beszállító viszont nem adhat ki hibás fékszervót, kormányművet, de emberéleteket veszélyeztető félkész szoftvert sem a kezéből, ezért ők csak 100%-os üzembiztonságnál kommunikálnak.)

Nem is gondolunk rá a bal egyben ülve, milyen irdatlan mennyiségű információt kell kezelnie annak az embernek vagy gépnek, aki vezet

A Continental európai központja Hannoverben van. A főhadiszállástól nem messze, a várostól húsz kilométerre található a Contidrom nevű tesztközpont, ahol a fent említett automatizált fékezőpálya, egy döntött kanyaros (parabolika), irgalmatlan tempót lehetővé tévő oválpálya mellett locsolható, direkt hepehupás, vagy épp gördülési zaj-mérésre épített, nagyon egyenletes felületű útszakaszok is találhatók. Itt ültünk be a robot-Passatba egy kiábrándító körbe.

Mert ugyan az autó tényleg képes eltalálni a felfestések között, és meglehetősen éleseket kanyarodni szalagkorlátok, mobil terelőelemek között, de az egész alig látványosabb annál, amit az aktuális Év Autója, a VW Golf is tud, ha felszerelték sávtartó automatikával és követőradaros tempomattal.

Az is jópofa, ahogy a Passat megáll a kötélpályán elé rántott próbababa előtt, vagy hogy a kocsi a pótkocsi takarásából hirtelen kiugró műembert is hamarabb észreveszi és megmenti, mint a humán sofőr, de nagyon messze van még ez a vezetéstámogató rendszer attól, amit az ember fantáziája számára egy igazi robotautó, mondjuk KITT vagy Optimusz fővezér jelent.

Kommentek

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.