Ültünk az önmagát vezető autóban

Continental Tech Show 2013 - 1/4

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.06.11. 15.30

A többé-kevésbé automatizált Passat még nagyon, nagyon messze van a teljesen önjáró autótól. De már most segíti a sofőrt nem ölni és nem meghalni.

A Continental Hannoverbe invitált, hogy:

a, mutasson apróságokat, amitől egy mai autó kevesebbet fogyaszt,
b, elkápráztasson az önmagát vezető autóval,
c, érdekes cuccokat mutasson a hajlított érintőképernyőtől a változtatható látószögű körpanorámás parkolórendszeren át az internetre kötött masszázsfotelig,
d, elmondja, mit gondol az autózás jövőjéről, az elektromos forradalomról.

A Continental tesztközpontja Hannover mellett

A Continental tesztközpontja Hannover mellett


(Van egy e pont is, csak azt már megírtam: pár hónapja egyike lehettem a két magyar újságírónak, akik megnézhették az AIBA nevű óriáslabort, ahol egész évben jeges úton tesztelhetnek gumikat, fékeket, illetve teljesen automatizáltan végezhetnek gumiteszteket. Cikkünk az AIBÁ-ról itt olvasható.)

Borzasztó mennyiségű élményben volt részünk a kétnapos programban, így nem egyben tálaljuk a tapasztalatokat. Ez a cikk az önmagát vezető autóval foglalkozik.

“Jelenleg átmeneti fázisban vagyunk a támogatott és a részlegesen automatizált közlekedés között. Nagyon sok kutatási és fejlesztő munkára van még szükség, amíg lehetővé válik a teljesen automatizált közlekedés, még ha csak nagyon rövid útszakaszokon is” – mondja Alfred Eckert, a Continental Chassis and Safety (futómű és biztonság) üzletágának vezető mérnöke.

A zöld felület az, amin a kocsi szerint lehet közlekedni. Itt tehát a füvön is elmenne a Passat, ha nem ülne benne ember

Az automatizált vezetés – nem azt jelenti, hogy a kocsi magától megy. A contisok folyton-folyvást emlékeztették az újságírókat arra, hogy az automated driving nem azonos az autonomous drivinggal, amikor a kocsi már egyedül el tud menni az oviba a gyerekért. Az automatizált vezetés csupán az elképzelhető legfejlettebb vezetéstámogató-rendszer, amely majdnem minden rutinfeladatot képes átvenni az embertől.

A lényeg a majdnem szón van. Egyelőre úgy 10 ember mozgását képes megkülönböztetni a rendszer, ha többen jönnek-mennek körülötte, nem tudja feldolgozni a történéseket. A számítógép nem úgy lát, mint az ember: járhatónak ítéli meg a sík, az aszfalttól erőteljes felfestéssel vagy korláttal el nem választott füves terepet is. Fél méternél alacsonyabb kisebb útakadályokat (tacskó, róka, fácán, földön fekvő részeg) a Continental kísérleti autói még nem tudnak száz százalékos biztonsággal azonosítani.

Rendes felfestésekkel, masszív terelőelemekkel berendezett úton egész látványos kanyarokat, akciókat képes megvalósítani a robot-Passat

A cucc 1.0 verziója 2016 körül mégis kapható lesz szériaautókban a Conti fejlesztői szerint. A sztereokamerával a többi jármű, a gyalogosok távolságát optikai alapokon felismerő rendszer főként a legingerszegényebb vezetési feladatokat veszi majd át a sofőrtől: az eseménytelen autópályás dugókban araszolás során lehet majd emailezgetni, olvasni, pulóvert kötni a bal első ülésben, 30 km/h sebesség alatt. Ha bonyolódik a helyzet, a kocsi majd szól, és a vezető ismét átveszi az irányítást.

2020-ra teszik a továbbfejlesztett, bonyolultabb helyzetekben is bevethető robotpilóta, a magas szinten automatizált közlekedés megjelenését, ami már 30 felett is működik. 2025-ben pedig már elképzelhetőnek tartják a teljesen kész robotautót, ami 130 km/h-ig minden megold a sztrádákon – de a lehajtóknál még ez a kocsi is átadja majd a kormányzást az embernek.

A tesztgyalogost radarral és sztereokamerával is követi, észleli a robotautó. Nem üti el, és akkor is szól a sofőrnek, hogy ne üsse el, ha nem a gép vezet

Városi forgalomban, országúton szó sincs robotautózásról – itt csak segít az embernek a gépesített veszélyérzékelés. A Continental 1300 specialistája dolgozik az automatizált közlekedés alapjait jelentő vezetősegítő rendszerekkel, így például az adaptív sebességtartó automatikával vagy a vészfék-asszisztenssel. Ezek kifinomult technológiát használnak (mint például a kamerák, az infravörös rendszerek vagy a radarrendszerek) a gépjármű környezetének különféle vezetési szituációkban történő rögzítéséhez, ezáltal pedig a vezető figyelmeztetéséhez, kisegítéséhez, illetve tehermentesítéséhez.

A Continental fekete VW Passatokat készített fel automatikus üzemre. Némelyiken nevadai rendszám látható, ennek az az oka, hogy ez volt az első állam, amely engedélyezte a közúti közlekedést vezető nélküli üzemben is működni képes autóknak is. Ezzel együtt természetesen, akár a Google robotautóiban, a Conti Passatjaiban is ülni kell embernek, aki bármikor átveheti az irányítást az autótól és a kocsi közlekedéséért automata üzemben is felelősséget vállal.

(Érdekes volt, amit a Conti embere a Google robotautóiról mondott, arra a kérdésre, hogy miért hallhatott a nagyközönség hamarabb a nem épp autóiparáról híres webes cég robotautójáról, mint az autós háttéripar gigászaként üzemelő Continental kísérleteiről. Szerintük a kérdésben benne van a válasz: ha a Google egyik termékében hiba marad, majd kijavítják a hibát a következő verzióban. Egy autóipari beszállító viszont nem adhat ki hibás fékszervót, kormányművet, de emberéleteket veszélyeztető félkész szoftvert sem a kezéből, ezért ők csak 100%-os üzembiztonságnál kommunikálnak.)

Nem is gondolunk rá a bal egyben ülve, milyen irdatlan mennyiségű információt kell kezelnie annak az embernek vagy gépnek, aki vezet

A Continental európai központja Hannoverben van. A főhadiszállástól nem messze, a várostól húsz kilométerre található a Contidrom nevű tesztközpont, ahol a fent említett automatizált fékezőpálya, egy döntött kanyaros (parabolika), irgalmatlan tempót lehetővé tévő oválpálya mellett locsolható, direkt hepehupás, vagy épp gördülési zaj-mérésre épített, nagyon egyenletes felületű útszakaszok is találhatók. Itt ültünk be a robot-Passatba egy kiábrándító körbe.

Mert ugyan az autó tényleg képes eltalálni a felfestések között, és meglehetősen éleseket kanyarodni szalagkorlátok, mobil terelőelemek között, de az egész alig látványosabb annál, amit az aktuális Év Autója, a VW Golf is tud, ha felszerelték sávtartó automatikával és követőradaros tempomattal.

Az is jópofa, ahogy a Passat megáll a kötélpályán elé rántott próbababa előtt, vagy hogy a kocsi a pótkocsi takarásából hirtelen kiugró műembert is hamarabb észreveszi és megmenti, mint a humán sofőr, de nagyon messze van még ez a vezetéstámogató rendszer attól, amit az ember fantáziája számára egy igazi robotautó, mondjuk KITT vagy Optimusz fővezér jelent.

Kommentek

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

Isuzu D-Max – Egy no bullshit-pickup

Ha te is s-sel ejted az Isuzut, érdemes elolvasnod ezt a cikket Japán legrégebbi autógyártójának legújabb pickupjáról. Az átdolgozott D-Max nem igényli a bullshitgenerátort.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.