Vezetéstechnika

A lassítás, fékezés kivitelezése örök kérdés a tapasztalatlan sofőrök számára. Mindig nyomjuk a pedált, vagy elég a motorfék? Váltsunk vissza, és ha igen, hány fokozatot? Szakértőnk segít!


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Székely Úr!

Egy pár éves tankönyvben azt olvastam, hogy üzemanyagot lehet spórolni, ha piros lámpa előtt nem csak levesszük a lábunkat a gázról és gurulunk, hanem szépen fokozatosan visszakapcsolgatunk és kihasználjuk a motorféket. Nem kopnak így jobban az alkatrészek? Ön szerint melyik a jobb megoldás?

Szakértőnk válasza

Tisztelt Kérdező !

Szerintem lámpához közeledve csak vegye el a gázt, az autó így motorfék üzemben a hajtott kerekeket fékezve lassul.Ilyenkor üzemanyag nem jut a motorba.

Amennyiben ez indokolt érdemes visszaváltani, vagy akár kuplung használata nélkül az üzemi féket is használni. Így a motorfék, és az üzemi fék egyszerre hat. A megállás előtt illik kinyomni a kuplungot, vagy kuplung nélkül kivenni sebességből az autót. Az alkatrész kopásokkal szerintem ne foglalkozzon, ha finoman vezet a váltója, és a hajtáslánc túl fogja élni az autót.

Üdvözlettel Székely Gyula

Autóvásárlás

Nehéz tanácsot adni valakinek, aki Alfa Romeót szeretne. Főleg, ha kellően elszánt, és tudatában beindult a megmagyarázhatatlan vonzalom a magas szervizigényű, makrancos olasz technika iránt.


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Uram!

Kis, de mégis férfias, városi autót szeretnék vásárolni ( kb. 10 éveset ). Golf, A3 vagy a 147 Alfa között vacillálok. Szinte mindenki lebeszél a 147-ről, annak ellenére hogy a korához képest ebben van a legtöbb extra…a belső kivitelezésről nem is beszélve. Mindenki a megbízhatatlanságára hivatkozik…főleg az elektronika miatt. Az ön véleményére vagyok kíváncsi. Tényleg így van ez?

Nagyon Köszönöm! Robi

Szakértőnk válasza

Kedves Robi!

Sovány pénztárcával nem szabad Alfára vadászni, mert karbantartásuk, javíttatásuk pénzigényes. De mindig kérdezzen vissza, hogy az Alfa Romeókat úgy általában fikázó illetőnek volt-e Alfája és ha igen, milyen típus és menyire volt bőkezű gazdája? Mert az Alfa 156 és a – ferdehátú 156-nak tekinthető – 147 valóban szervizigényes autó, a futóművük különösen. De ha jó helyről veszi és áldoz rá gazdagon, egy Alfa is tud stabilan működni. Én nem beszélném le róla, bár valóban több problémát tartogat a közös technikájú A3-nál vagy a Golfnál. Mivel az A3 újonnan drágább autó volt és jó az értéktartása, emiatt rosszabb állapotút kap belőle a Golf vagy a 147 áráért.

Ebben a használt autós cikkben más információkat is megtalál a 147-ről. Az Alfa 147 legkomolyabb hátránya az elkeserítő ütközésbiztonság, Euro NCAP töréstesztje igen nagy égés volt az Év Autója cím elnyerése után.

Az Alfákban a JTD dízelek jobbak a közös nyomócsöves dízelek átlagánál. A benzineseknél hatvanezrenként esedékes a vezérműszíjcsere. A 105 lóerős 1,6-ost kivéve a benzinesekben van vezérlésmódosító is, aminek a cseréje nagyjából minden második vezérműszíjszettel esedékes, kb. 120 000 kilométerenként. A kettő együtt 100 ezer forint feletti tétel.

Üdvözlettel, Szörényi András

Jog

Jogosítványunkat több okból is elveszíthetjük, ilyen az egészségügyi alkalmatlanság is. A kérdés, hogy az orvosi szakkifejezésekkel súlyosbított jogi helyzetet hogyan lehet feloldani, egy esetleges tünetmentes betegséggel mikor ülhetünk újra a volán mögé.


Olvasónk kérdezi

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Férjem jogosítványát eü.okból bevonták. Az előzmény pár percig tartó elbambulás. Ezért epilepszia gyanú merült fel. Teljes neurológiai vizsgálaton esett át, /MRI,Ct stb/ Minden eredmény negatív,csak a gyanú áll fenn.

Antiepilektikumos kezeléssel 8 hónapja tünetmentes. Kérhetek-e valahol felülvizsgálatot, és ha nem nyer bizonyítást az epilepszia vissza kell -e adni az orvosnak a vezetői engedélyét,egyáltalán jogos volt e a jogosítvány bevonása?

Válaszát köszönöm:Dencsné

Szakértőnk válasza

Tisztelt Olvasónk!

A vezetés közben akár 1-2 másodperc “elbambulásnak” is könnyen tragikus következményei lehetnek.
Ha orvosi alkalmatlanság miatt veszik el valakinek a jogosítványát, akkor az határozatlan időre szól, tehát egészen addig nem vezethet, amíg az orvosi alkalmatlanság meg nem szűnik.

A határozat meghozatala előtt biztosan készült orvosszakértői vélemény, mely az alkalmatlanságot kimondta, ugyanilyen kell szakvéleményt kell ismételten készíttetni, és ha ennek a szakvéleménynek az a végkövetkeztetése, hogy férje alkalmas a járművezetésre, akkor vissza fogja kapni a jogosítványát.

Tisztelettel:
dr. Kozma Tamás ügyvéd
www.karterito.hu


Önnek is van kérdése?

Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja!
Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol!
Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad!