Itt készülnek a magyar motorok

Opel gyár Szentgotthárd

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.06.07. 17.00

Főtengelyköszörülés, indukciós edzés, olajos köszörűiszap és egy kiadós áramszünet várt minket a szentgotthárdi Opel motorgyár új szegletében. Mindent lefényképeztünk.

Az új Flex motorgyár alapkőletétele és a sorozatgyártás megkezdése között alig telt el két év.

4 fő motortípust gyártanak itt, az 1,6 literes, közepes méretű dízel- illetve benzinmotort, az 1,0 literes, kisméretű, háromhengeres benzinest, és a szintén kisméretű, 1,4 literes négyhengeres benzinest. És hogy miért is annyir érdekes az új gyár? Amellett, hogy 800 új munkahelyet teremt a térségben, a flexibilis kialakítása is példaértékű. Az általános felhasználású, a padozat fölé telepített gépek – nincsenek az átrendezést megnehezítő alagutak, aknák – mind megkönnyítik az esetleges átállást, a száraz megmunkálás a költségeket tartja alacsonyan, míg a motorok egyedi azonosítója a minőségbiztosítást és a munkadarab nyomon követését könnyíti meg. Mi pedig nemrég végigjárhattuik az egészet oda-vissza. Sőt, még a régebbi részekbe is besurranhattunk.

Így fest a gyár alaprajza, piros keret jelöli az új épületet:

Itt készülnek a magyar motorok 1

Az épület a parkolóból inkább tűnik valami szigorú pártközpontnak, mint modern motorgyárnak

Az épület a parkolóból nézve sokkal inkább tűnik valami szigorú pártközpontnak, mint ultramodern motorgyárnak. Közelről azért jóval barátságosabb.

Egy ős-Astra szobor a pázsiton

AZ ős-Astra a gyár udvarán áll, esőben, hóban, fagyban. Szerencsére jól tartja magát, nem látszik rajta a kor.

Egymás hegyén-hátán a nyers motorblokkok. Van acél és alumínium is.

Egymás hegyén-hátán a nyers motorblokkok. Van acélból és alumíniumból készült darab, valamint négy- illetve háromhengeres kivitel is.

Nagy, tágas terek is vannak a csarnokban. Nem pazarlás ez, hanem előrelátás. A jövőben igy nagyobb leállás nélkül lehet pillanatok alatt bővíteni a gyárat.

Nagy, tágas terek is vannak a csarnokban. Nem pazarlás ez, hanem előrelátás. A jövőben igy nagyobb leállás nélkül lehet pillanatok alatt bővíteni, vagy éppen átrnedezni a motorgyárat, hiszen nincsenek bebetonozott alagutak, aknák, szinte bármelyik gépet arrébb lehet költöztetni, gond nélkül.

A fürgemozgású ipari robotokat praktikus dolog ketrecbe zárni. Mozgásuk kiszámíthatatlan és elképesztő gyors, könnyen lekeverhet egyet a gyanútlan dolgozónak, látogatónak egyaránt.

A fürgemozgású ipari robotokat praktikus és biztonságos dolog ketrecbe zárni. Ugyan nem harapnak, de mozgásuk kiszámíthatatlan és elképesztő gyors, könnyen lekeverhetnek egyet a gyanútlan dolgozónak, látogatónak egyaránt.

Motorgyártó szalagnak látszó tárgy. A teljesen kezdő, motorgyárban még sosem járt emberek kezdenek itt ismerkedni a folyton menekülő munkadarabbal. Itt épp V8-as famotorokkal gyakorolnak, kisebb nagyobb darabokat csavaroznak rájuk.

Motorgyártó szalagnak látszó tárgy. A teljesen kezdő, motorgyárban még sosem járt emberek kezdenek itt ismerkedni a folyton mozgásban lévő, menekülő munkadarabbal. Ezen a helyen V8-as famotorokkal gyakorolnak, kisebb nagyobb darabokat csavaroznak rájuk.

Egy motorgyárban is van gyalogossáv. Sőt zebra is, de itt a targoncának van elsőbbsége.

Egy motorgyárban is van gyalogossáv. Sőt zebra is, de itt mindig a munkában lévő targoncának van elsőbbsége. Ezt jó hamar megtanulni.

Itt a zsúrkocsin nem vaníliás karika, ásványvíz és kávé van, hanem mindenféle más, nehezen emészthető dolog

Itt a zsúrkocsin nem vaníliás karika, ásványvíz és kávé van, hanem mindenféle más, nehezen emészthető dolog.

A motor spéci állványon utazik a gyárban

A motor spéci állványon utazik a gyárban, útja alatt egyre több és több alkatrész kerül bele, majd végül be is indítják. Legalábbis azokat, amelyeket az új szalagon gyártottak.

Az úriember az utolsó, vizuális ellenőrzéssel van elfoglalva

Az úriember az utolsó, vizuális ellenőrzéssel van elfoglalva, ezek a motorok már mindenen átmentek.

Főtengelyköszörülés, indukciós edzés, olajos köszörűiszap és egy kiadós áramszünet várt minket a szentgotthárdi Opel motorgyár új szegletében. Mindent lefényképeztünk.

Az új gyártósoron eleinte minden egyes legyártott darabot kipróbálnak. A motorokat tíz percig járatják, miközben temérdek információt gyűjtenek róla. Később, ha a gyártás teljes gőzzel megy, a kipróbált, beindított motorok aránya lezuhan 1-3 százalékra.

Most kötik rá a víz, üzemanyag- kipufogócsöveket a motorra

Most kötik rá a víz, üzemanyag- kipufogócsöveket a motorra, majd betolják egy terembe, ahol kedvére járhat, senkit nem zavarva.

A forró motor pont ugyanúgy néz ki, mint a hideg. Csak kellemetlenebb a tapintása.

A forró motor pont ugyanúgy néz ki, mint a hideg. Csak jóval kellemetlenebb a tapintása.

A látszat ellenére nem Opel-es képernyővédőt telepít éppen az úr, hanem az újonnan érkezett gép beüzemelését, finomhangolását végzi.

A látszat ellenére nem Opel-es képernyővédőt telepít éppen az úr, hanem az újonnan érkezett gép beüzemelését, finomhangolását végzi.

Ez a 2D mátrix azonosítja a motorblokkot a futószalagon

Ez a lemoshatatlan 2D mátrix azonosítja a motorblokkot a futószalagon. A folyamat végére tengernyi adat gyűlik össze egy-egy munkadarabról, amit a központi számítógépben el is tárolnak.

Roppant szép, de veszélyes dolog a fémforgács. Színes, és nagyon vág.

Roppant szép, de veszélyes dolog a fémforgács. Színes, de nagyon vág.

Épp áramszünet van. A számítógépek még egy darabig bírják, de a komolyabb, nagyobb energiaigényű gépek ilyenkor mind leállnak. Van, amelyiknek az újraindítása egy napig is eltarthat.

Épp áramszünet van. A számítógépek még egy darabig bírják, de a komolyabb, nagyobb energiaigényű gépek ilyenkor mind leállnak. Van, amelyiknek az újraindítása egy napig is eltarthat. Nem is örülnek a dolgozók a váratlan pihenőnek. Állítólag kétévente van hasonló kiesés, úgy látzsik rosszkor jöttünk.

Díszcsomagolású, különleges kivitelű főtengely. Az indukciós edzéssel kezelt lánckerék a kiegyenlítőtengelyt hajtja. Így még komfortosabban, csendesebben jár a motor.

Díszcsomagolású, különleges kivitelű főtengely. Az indukciós edzéssel kezelt lánckerék a kiegyenlítőtengelyt hajtja. Így még komfortosabban, csendesebben jár a motor.

A régi gyárrész nem annyira szellős, világos, mint az újonnan épült

A régi gyárrész közel nem annyira szellős, világos, mint az újonnan épült

Bepillantás a szelepek és a gyújtógyertya közös kis munkaközösségébe. Összerakás után csak akkor látnak majd napvilágot, ha valami nagy baj van.

Bepillantás a szelepek és a gyújtógyertya közös kis munkaközösségébe. Összerakás után csak akkor látnak majd napvilágot, ha valami nagy baj van.

Raklapnyi önindító várja, hogy végre a helyére kerüljön

Raklapnyi önindító várja, hogy végre a helyére kerüljön.

Fedett helyen, kényelmesen lehet rakodni a vasúti kocsikat is

Fedett helyen, kényelmesen lehet rakodni a vasúti kocsikat is.

Kommentek

  • Liverpool87

    Ez az király hely lehet ez az Opel üzem csak így tovább Opel!Remélem jó darabok lesznek ezek a motorok és nagyobb lesz a lángjuk mint a fűstjűk!

  • 1000rörö

    2000 környékén voltam itt terepgyakorlat címszó alatt, már akkor is készültek itt motorok és nagy büszkeséggel mutogatott mindent a vezetőnk, majd elérkeztünk a kész motorokhoz, kb 200-300 db volt és mellettük még 2 kupac ami úgy 5x annyi lehetett. Megkérdeztük miért vannak ott mire a válasz a kicsi rakás az még javítható a nagyobbik megy olvasztásra. Nem gyenge röhögés verte szét a gépek zaját.

  • Jómunkásembervótvalamikor

    Én is voltam ott, de akkor még gyártották az Astrát.
    Jó régen volt 1994-ben. Fotózni nem lehetett ,de az megmaradt : ha leesett a padlóra valami alkatrész vagy akár egy csavar, azt összegyűjtötték egy kordéba és vitték sterizni. Pedig tiszta volt a gyár. És akkor is volt valami leállás a motorrészlegnél.

  • Jómunkásembervótvalamikor

    De lehet akkor nem motort gyártottak, csak hengerfejet.

  • v_johny

    1000rörö :

    Miért, olyan nagy baj az ha maximalisták??? ;-)
    Manapság sok gyártó beépítené azt a kupacot is, nem törődve a tartóssággal és megbízhatósággal… Elég cikk jelenik meg a mostani autók érdekességeiről.

  • Mahler

    A németek nagyon jól választottak. Egyrészt egy gyönyszem az a város, az Őrség igazi kapuja, amit szépen kettészel a Rába folyó. Minden évben eltöltök itt 1-2 hetet. A gyárat többször láttam, utoljára kb. 2 hónapja. Tiszta, világos, könnyen áttekinthető, a gépek a mai kor technikáján vannak és dolgoznak. Minden precízen, pontosan működik, a munkások jól keresnek és jól képzettek nyugati kapunk remekbe szabott Opel-városában. Gratula a cikknek is.

  • Mahler

    És persze mi is jól jártunk, több szempontból is. Nagyon jól esik,hogy érdekes módon egyre több új Opelt látok az utakon, ismerve gothárdi főmérnök rokonom elbeszéléseit, remek motorokkal vannak szerelve és a külalak is tetszik!

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta 

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.