Albínó békakirály

Autoart Porsche 911 Turbo 3.0 1986

Szerző: Csepreghy Dániel levél küldés 
Dátum: 2013.06.07. 09.10

A Porsche tolvajok c. filmben elég nagy az egy képkockára jutó 930-asok száma, ilyen környezetben hamar rákíván a modellgyűjtő egy kis 911-esre.

A Need for Speed Porsche játékkal én is megszámlálhatatlan mennyiségű időt vettem el az életemből, leginkább a 944-es és az Industrial Zone nevezetű pálya maradt meg bennem abból. Emlékeim szerint a játékban is választható volt, de a 930-as sorozatú Porschéval az első élményem, nem is olyan túl régről, a tévéből származik.

Az 1987-es Porsche tolvajok – eredetileg No man’s land – című filmben ugyanis elég nagy az egy képkockára jutó 1975 és 1989 között gyártott 911-esek száma. Ilyen körítéssel nem túl nehéz felébreszteni a gyűjtögető életmódot folytató emberben a típus iránti érdeklődést.

Hát ez itt meg micsoda?

Kedves Olvasó! Ebben a rovatban Csepreghy Dániel, a modellautók nagy ismerője mesél a gyűjtögető életmód szépségeiről, elárulja, mi tesz igazán érdekessé egy-egy modellt, illetve miből és hogyan építhetünk méltó környezetet kisautónk köré. Mindezt szigorúan 1:18-ban. Kivéve, amikor nem. :)

Kortalan megjelenés

Nem sok újat lehet szólni arról a formáról, ami 1963 óta – tehát már 50 éve – alig változott és valószínűleg továbbra sem nagyon fog. Ez is éppen olyan békatekintetű, és éppen olyan szép ívben lesz a tetejéből hirtelen a hátulja, mint előtte és utána. Bár volt egy Slantnose nevezetű bukólámpás változata is, de egyértelmű volt, hogy az úgy nem az igazi. Hál’ Istennek hamar el is felejtették!

A kényes fehér szín ellenére nyoma sincs nagyobb illesztési hézagnak, ezért szépen is futnak a Martini csíkok

Autoart modellről van szó, tehát a kényes fehér szín ellenére nyoma sincs nagyobb illesztési hézagnak vagy egyéb pontatlanságnak. Ez a precizitás leginkább a külön darabból álló, fém lökhárítón látszik, ahol többféle műanyag elem találkozik, és ami önmagában mindent elárul a modellről.

Az integrált irányjelzők, a két aranyos lámpamosó és oldalt a bordázott rész is hibátlan. Naná, hogy a Martini Racing csíkok is precízen futnak végig az oldalán és a farán!

A világ egyik legismertebb autósziluettjének - szerintem - legszebb változata

Az ablaktörlő lapátok követik az üveg ívét és formájuk is rendben van, nem eltúlzottan vékonyak, ahogy a HW Elite modelljén. A hátsó ablak feletti levegő kilépők csak matricák ugyan, de legalább így egészen biztosan nem maradhat sorja az apró résekben.

Szabálytalan alakú plüssmező az orrban

Nagyon örülhet a szabálytalan alakú, igényes, vékony karokkal feltáruló csomagtérnek az, kinek pont ilyen alakú cuccai vannak. Itt mindössze egy fehér tartály szúr szemet a nagy plüssrengetegben. A csomagtér fedelén aranyló fénnyel csillan meg a márka címerszerű logója.

Összetett lökhárító, szép lámpacsík

Mindkét végén csodálatosak a világítótestek. A fényszóró és a ködlámpa szépen foncsorozott burája alatt az alig látható részek is hiánytalanul jelen vannak, és a lámpamosók apró birkaszarvacskái sem felejtődtek el. A jobb első kerék előtt elbújtatva találjuk a kétszólamú kürtöt.

Hátul, az egy darabból álló lámpatesten, élesen elválaszthatóak a színek, a mögöttes tartalom és a Porsche felirat is kitűnő. A hátsó lökhárító is fémből készült, akárcsak az első, csak az indexek helyett itt valószerűtlenül picike fényvisszaverő prizmákat találunk a fekete plasztiksávban. Nem túl hivalkodó a bal oldalon kikandikáló kipufogóvég sem.

Gyönyörű polírozott peremű felnik

A klasszikus ötküllős felnik kivitelezése példaértékű, a belső része matt fekete, a pereme pedig gyönyörűen polírozott alumínium. Szívfacsaróan szép látvány az egész! Amíg a féktárcsa együtt mozog a kerékkel, addig természetesen, a nyereg egyhelyben marad. Ez már szinte szóra sem érdemes, kötelező megoldás ebben a modellszegmensben.

A hátsó kerekeknél jócskán megizmosodott a kínálat csúcsát képező Turbo változat teste, s ezt még jobban kihangsúlyozza az ívhez igazodóan visszakanyarodó díszcsík, valamint a küszöbtől felnyúló fekete betét, melynek feladata, hogy megóvja az elemet a kőfelverődésektől. Ezt a megoldást ma is alkalmazzák, csak az ilyen célra odaragasztott matrica átlátszó és – jó esetben – minden szervizlátogatáskor cserélik.

Motortér

Színes, élettel teli turbós boxermotor

Az erőmű kidolgozása pazar, igazi lelkesítő, színes-szagos kis gépezet, sokféle elemből összeállítva, ventillátorral, tartályokkal és csövekkel. A háromliteres, hathengeres boxermotor léghűtéses, és – a megfelelő leszorító erő létrehozása mellett – ezért is volt szükség a hatalmas hátsó légterelőre, amelynek résein át könnyebben jutott levegőhöz a 260 ló és a turbófeltöltő.

Ennek megfelelően a gépházfedél rácsai és az alatta lévő háló valóban lyuggatott. Mindez alulról sem mutat rosszul, főleg ahogy a hengerektől jövő hat cső addig kavarog, amíg az egyetlen kipufogódobba nem érkezik, bár ide már csak az ezüst festékből jutott.

Belső

A zsanéros ajtókon is végigfutó Martini trikolór nyílhegyet szimbolizáló díszítése még erősebben hangsúlyozza a sportkocsi jelleget a vékony ablakkeretekkel és a finom kis kilincsekkel, valamint a vezető oldalán lévő tükörrel együtt. Ez utóbbi, fantasztikus módon egy egészen összetett darab.

Ellentétben a szokásos egybeöntött borzalmakkal, külön fehér tükörházból, keretből és tükörlapból áll. Az ajtókárpit felső része valósághűen formázott műanyag, a térképzseb pedig szövetanyagot imitáló bevonatot kapott. Csodás, és még a lényeg hátra van!

A formás műanyagülések belső fele a lyuggatott bőr textúráját utánozza, a klasszikus ötórás műszeregység kivitelezése példás

A sötétbe burkolózó, plüssel borított utasteret érdemes nagyítóval felfedezni. Ilyenkor látszik, hogy a formás, műanyagülések belső fele a lyuggatott bőr textúráját utánozza. Hátul az ülőlap és a háttámla között is szőnyeg van, a B oszlopon szövetből készült övek függenek szép csatokkal, felettük a beltéri világítás burái is felfedezhetők.

A jellegzetes, ötórás műszeregység részletes, minden leolvasható róla és a realisztikusabb hatás érdekében vékony plexilappal fedett. Pompásak a szellőző rostélyok és a rádió kezelőszervei is, a váltógombon olvasható a fokozatkiosztás. Ez még egy kései négysebességes, csak az utolsó évi példányok kaptak 5 sebességes váltóművet.


Összegzés

Száz euró körül mozgó ár ellenében szenzációs tenyérnyi, klasszikus sportautót kapunk a 930-as sorozatú – amely szerintem a valaha készült legjobb formavilágú Porsche – Autoart 911 Turbo 3.0 személyében.

Megtetszett?

Ha megtetszett a bemutatott modell, és vágysz valami hasonlóra, itt biztosan megtalálod. Kattints ide, és szemezgess a webshop modellautós kínálatából.

A korábbi modellautós cikkekért nem kell messzire menni, elég csak erre a linkre kattintani.

Kommentek

Vásárlást igazoló érvek egy friss használt Alfa Romeo tulajdonostól

A használt típusok szinte függésbe átcsapó állandó böngészése végén olyan autót vettem és úgy, amiről a legtöbb tanácsadó lebeszélne.

Tragédiát okozott egy udvarias pék

Maga elé engedte az utánfutós teherautót, amely elgázolta az egyetemre igyekvő robogós lányt.

Miért fizetnél a reptéri parkolásért?

Gondolnád, hogy a több ezer forintos parkolódíj kifizetése helyett akár pénzt is kereshetsz az autóddal, míg külföldön vagy?

Isuzu D-Max – Egy no bullshit-pickup

Ha te is s-sel ejted az Isuzut, érdemes elolvasnod ezt a cikket Japán legrégebbi autógyártójának legújabb pickupjáról. Az átdolgozott D-Max nem igényli a bullshitgenerátort.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.