A Need for Speed Porsche játékkal én is megszámlálhatatlan mennyiségű időt vettem el az életemből, leginkább a 944-es és az Industrial Zone nevezetű pálya maradt meg bennem abból. Emlékeim szerint a játékban is választható volt, de a 930-as sorozatú Porschéval az első élményem, nem is olyan túl régről, a tévéből származik.

Az 1987-es Porsche tolvajok – eredetileg No man’s land – című filmben ugyanis elég nagy az egy képkockára jutó 1975 és 1989 között gyártott 911-esek száma. Ilyen körítéssel nem túl nehéz felébreszteni a gyűjtögető életmódot folytató emberben a típus iránti érdeklődést.

Hát ez itt meg micsoda?

Kedves Olvasó! Ebben a rovatban Csepreghy Dániel, a modellautók nagy ismerője mesél a gyűjtögető életmód szépségeiről, elárulja, mi tesz igazán érdekessé egy-egy modellt, illetve miből és hogyan építhetünk méltó környezetet kisautónk köré. Mindezt szigorúan 1:18-ban. Kivéve, amikor nem. :)

Kortalan megjelenés

Nem sok újat lehet szólni arról a formáról, ami 1963 óta – tehát már 50 éve – alig változott és valószínűleg továbbra sem nagyon fog. Ez is éppen olyan békatekintetű, és éppen olyan szép ívben lesz a tetejéből hirtelen a hátulja, mint előtte és utána. Bár volt egy Slantnose nevezetű bukólámpás változata is, de egyértelmű volt, hogy az úgy nem az igazi. Hál’ Istennek hamar el is felejtették!

A kényes fehér szín ellenére nyoma sincs nagyobb illesztési hézagnak, ezért szépen is futnak a Martini csíkok

Autoart modellről van szó, tehát a kényes fehér szín ellenére nyoma sincs nagyobb illesztési hézagnak vagy egyéb pontatlanságnak. Ez a precizitás leginkább a külön darabból álló, fém lökhárítón látszik, ahol többféle műanyag elem találkozik, és ami önmagában mindent elárul a modellről.

Az integrált irányjelzők, a két aranyos lámpamosó és oldalt a bordázott rész is hibátlan. Naná, hogy a Martini Racing csíkok is precízen futnak végig az oldalán és a farán!

A világ egyik legismertebb autósziluettjének - szerintem - legszebb változata

Az ablaktörlő lapátok követik az üveg ívét és formájuk is rendben van, nem eltúlzottan vékonyak, ahogy a HW Elite modelljén. A hátsó ablak feletti levegő kilépők csak matricák ugyan, de legalább így egészen biztosan nem maradhat sorja az apró résekben.

Szabálytalan alakú plüssmező az orrban

Nagyon örülhet a szabálytalan alakú, igényes, vékony karokkal feltáruló csomagtérnek az, kinek pont ilyen alakú cuccai vannak. Itt mindössze egy fehér tartály szúr szemet a nagy plüssrengetegben. A csomagtér fedelén aranyló fénnyel csillan meg a márka címerszerű logója.

Összetett lökhárító, szép lámpacsík

Mindkét végén csodálatosak a világítótestek. A fényszóró és a ködlámpa szépen foncsorozott burája alatt az alig látható részek is hiánytalanul jelen vannak, és a lámpamosók apró birkaszarvacskái sem felejtődtek el. A jobb első kerék előtt elbújtatva találjuk a kétszólamú kürtöt.

Hátul, az egy darabból álló lámpatesten, élesen elválaszthatóak a színek, a mögöttes tartalom és a Porsche felirat is kitűnő. A hátsó lökhárító is fémből készült, akárcsak az első, csak az indexek helyett itt valószerűtlenül picike fényvisszaverő prizmákat találunk a fekete plasztiksávban. Nem túl hivalkodó a bal oldalon kikandikáló kipufogóvég sem.

Gyönyörű polírozott peremű felnik

A klasszikus ötküllős felnik kivitelezése példaértékű, a belső része matt fekete, a pereme pedig gyönyörűen polírozott alumínium. Szívfacsaróan szép látvány az egész! Amíg a féktárcsa együtt mozog a kerékkel, addig természetesen, a nyereg egyhelyben marad. Ez már szinte szóra sem érdemes, kötelező megoldás ebben a modellszegmensben.

A hátsó kerekeknél jócskán megizmosodott a kínálat csúcsát képező Turbo változat teste, s ezt még jobban kihangsúlyozza az ívhez igazodóan visszakanyarodó díszcsík, valamint a küszöbtől felnyúló fekete betét, melynek feladata, hogy megóvja az elemet a kőfelverődésektől. Ezt a megoldást ma is alkalmazzák, csak az ilyen célra odaragasztott matrica átlátszó és – jó esetben – minden szervizlátogatáskor cserélik.

Motortér

Színes, élettel teli turbós boxermotor

Az erőmű kidolgozása pazar, igazi lelkesítő, színes-szagos kis gépezet, sokféle elemből összeállítva, ventillátorral, tartályokkal és csövekkel. A háromliteres, hathengeres boxermotor léghűtéses, és – a megfelelő leszorító erő létrehozása mellett – ezért is volt szükség a hatalmas hátsó légterelőre, amelynek résein át könnyebben jutott levegőhöz a 260 ló és a turbófeltöltő.

Ennek megfelelően a gépházfedél rácsai és az alatta lévő háló valóban lyuggatott. Mindez alulról sem mutat rosszul, főleg ahogy a hengerektől jövő hat cső addig kavarog, amíg az egyetlen kipufogódobba nem érkezik, bár ide már csak az ezüst festékből jutott.

Belső

A zsanéros ajtókon is végigfutó Martini trikolór nyílhegyet szimbolizáló díszítése még erősebben hangsúlyozza a sportkocsi jelleget a vékony ablakkeretekkel és a finom kis kilincsekkel, valamint a vezető oldalán lévő tükörrel együtt. Ez utóbbi, fantasztikus módon egy egészen összetett darab.

Ellentétben a szokásos egybeöntött borzalmakkal, külön fehér tükörházból, keretből és tükörlapból áll. Az ajtókárpit felső része valósághűen formázott műanyag, a térképzseb pedig szövetanyagot imitáló bevonatot kapott. Csodás, és még a lényeg hátra van!

A formás műanyagülések belső fele a lyuggatott bőr textúráját utánozza, a klasszikus ötórás műszeregység kivitelezése példás

A sötétbe burkolózó, plüssel borított utasteret érdemes nagyítóval felfedezni. Ilyenkor látszik, hogy a formás, műanyagülések belső fele a lyuggatott bőr textúráját utánozza. Hátul az ülőlap és a háttámla között is szőnyeg van, a B oszlopon szövetből készült övek függenek szép csatokkal, felettük a beltéri világítás burái is felfedezhetők.

A jellegzetes, ötórás műszeregység részletes, minden leolvasható róla és a realisztikusabb hatás érdekében vékony plexilappal fedett. Pompásak a szellőző rostélyok és a rádió kezelőszervei is, a váltógombon olvasható a fokozatkiosztás. Ez még egy kései négysebességes, csak az utolsó évi példányok kaptak 5 sebességes váltóművet.


Összegzés

Száz euró körül mozgó ár ellenében szenzációs tenyérnyi, klasszikus sportautót kapunk a 930-as sorozatú – amely szerintem a valaha készült legjobb formavilágú Porsche – Autoart 911 Turbo 3.0 személyében.

Megtetszett?

Ha megtetszett a bemutatott modell, és vágysz valami hasonlóra, itt biztosan megtalálod. Kattints ide, és szemezgess a webshop modellautós kínálatából.

A korábbi modellautós cikkekért nem kell messzire menni, elég csak erre a linkre kattintani.