Hazug e-mail csapja be az autósokat

A menetjelző fény - igazságok és hazugságok

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.06.05. 16.00

Terjeng egy reklámlevél a neten, miszerint kötelező a menetjelző fény júniustól. Viszont a rendőrök meg büntetnek, ha világít a tompítottal együtt. Mi meg elmondjuk a valóságot.

A múltkori gusztustalan, gyászjelentésnek álcázott reklám után most – valószínűleg ugyanazon elme szüleményeként – az alábbi csúfság érkezik meg naponta többször is levelesládáinkba:

Feladó: XXX XXX [xxx@xxx.com]
Küldve: 2013. május 28. 22:48
Címzett: xxx@vezess.hu
Tárgy: Június 1-től mindenkinek kötelező

Tegnap még csak figyelmeztetett a rendőr, de elsejétől kötelező a nappali menetfény használata minden autón – én ezen meglepődtem…
De ha már így van, itt egy tipp, hogyan lehet INGYEN hozzájutni:www.xxxx.com
Hogy miért ingyenes? Számolj csak! Most féláron 9900 Ft-ért adják, ráadásul mivel csökkenti az autó áramfelvételét (így a fogyasztást is) tankolásonként 1000 Ft is megspórolható vele, tehát 10 tankolás alatt megtérül az ára!
www.xxxx.com
Sőt! Most a 10 ezer forintért agyonreklámozott életmentő elalvásgátló ajándék hozzá – ugye így már érthető,valójában miért van INGYEN? A kérdés már csak az, hogy lehetnek ilyen hülyék, hogy ennyiért adják…

Hát, kedves spamgyáros, nem tudom, hogy lehettek ennyire hülyék, ahogy azt sem, miért gondoljátok, hogy jó ötlet többszörös hazugsággal reklámozni egy holmit. (Persze lehet, hogy jó ötlet, és sok tájékozatlan netes utalja a 9900-at erre a levélre – akkor pedig mi vagyunk hülyék, hogy nem spammeléssel foglalkozunk újságírás helyett.)

A menetjelző fény kíméli a tompított fényszóró izzóit és vidéken nappal valamelyes megtakarítást is jelent

No de a valóság: a nappali menetjelző fény (nemzetközi rövidítése DRL, Daytime Running Light) valóban kötelező lett , de csak ha véletlenül autógyára van az embernek. 2011. február 7-e óta minden új fejlesztésű modellbe kötelezően be kell szerelni ezt a biztonsági kütyüt. Az autósok számára viszont nem kötelező utólag beszerelni ilyet, Magyarországon, lakott területen kívül továbbra is elegendő, ha tompított fényszóró használatával autóznak.

Ha viszont mégis beszerelne valaki egy nappali menetfényt, azzal számoljon, hogy a kocsi fogyasztását legfeljebb centiliterekkel fogja mérsékelni tankolásonként! Hiszen két tompított és négy helyzetjelző, (55+5+5)x2, azaz 130 Wattot vált ki a DRL, lámpatípustól függően körülbelül 4-20 Wattal.

Nem csak LED-es menetjelző fény létezik, 10-20 wattos hagyományos izzókkal is készülnek DRL-lámpák

Ha egy tank, 40 liter üzemanyagot 60 km/óra átlagsebességgel, hétliteres fogyasztással, 9,5 órán át autózva égettünk el (és csak országúton, csak nappal közlekedtünk, amikor mennie kellett volna a tompítottnak), akkor a – mondjuk – 120 Watt világítás megtakarítása 1,14 kWh lesz, ami benzinből – mivel a benzin energiatartalma kb. 12,1 kWh/kg – 9,5 deka, ami kábé 1,3 deci a 0,71 kg/m3 körüli sűrűségű benzinből. Szor 3, mert a benzinmotor hatásfoka miatt csak a benzin energiájának egyharmada hasznosul akár a generátoron, akár a keréken, a többi megy a levegőbe, hőveszteségként. Tehát jó 150 forint tankolásonként a megtakarítás.

Városban persze DRL-lel ne nagyon autózzon, aki spórolni akar, hiszen a fenti logika alapján az immár feleslegesen, mindig égő DRL két tankolás között akár harminc forint többletköltséget is jelenthet! Ha jól számoltam, és vegyes körülmények között autózunk, úgy 100 tankolás után érjük el azt a nagyságrendet, amibe egy lámpapár kerül. Megéri az utólagos gányolás?

Éghet-e más lámpával együtt a DRL?

Olvasónk, Gábor ellenben nem aljas nyereségvágyból, hanem segítséget kérve keresett meg bennünket nappali menetfényes történetével. Megállította a rendőr, és figyelmeztette, hogy a szabályok értelmében nem használhatja egyszerre utólag felszerelt DRL-ét és a tompítottat! Igaza van-e a rendőrnek, kérdezi Gábor.

Utólag beszerelendő menetjelző fény vásárlásakor ügyeljünk arra, hogy EU-minősített terméket vegyünk, és szabályosan szereltessük fel, nehogy gond legyen a vizsgán vagy egy unatkozó rendőrrel

Nos, röviden: igen! Hogy miért nem éghet együtt a DRL a menetjelzővel, azt ugyan nem tudom, de valaki valahol úgy döntött, hogy nem éghet. 6/1990-es KÖHÉM-rendelet, 55/B § 3. bekezdés:
A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de – kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet – automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják.

A hivatkozott 42. paragrafus sem jelent ám felmentést, mert az – vicces bikkfanyelvül megfogalmazva – csak a fénykürt használatára vonatkozik:

A távolsági fényszóróhoz alkalmazható olyan elektromos kapcsolás is, amellyel a távolsági fényszóró minden más világító és fényjelző berendezéstől függetlenül – a kapcsoló működtetésének az időtartamára – bekapcsolható; e kapcsoló elengedésekor a távolsági fényszórónak ki kell aludnia.

Nagyon ráérnek a jogszabály-alkotók

Mit kezdene a magyar hatóság a kormányszerkezettel összekötve forduló középső fényszórós Tucker Torpedóval?

Mit kezdene a magyar hatóság a kormányszerkezettel összekötve forduló középső fényszórós Tucker Torpedóval?


A menetjelző lámpánál még részletesebb és érthetetlenebb szabályozás vonatkozik a kanyarodófények műszaki paramétereire a 6/1990-es KÖHÉM-rendeletben. 40 km/óra felett nem működhetnek ezek a lámpák, együtt a kettő csak rükvercben éghet (???), csak tompítottal vagy reflektorral együtt működhet a kanyarfény.

Lassú géppel, telefonnal óvatosan kattintsanak a linkre, mert valaimért nagyon foglalja a processzort mostanában a netes jogtár, de ha meri, ide kattintva, az 55-ös és 56-os paragrafusban találja a részletes szabályozást a nyájas olvasó.

Aki utólag szeretne menetjelző fényt felszerelni kocsijára, jó, ha tisztában van a többi műszaki előírással is. Ott van minden a jogszabályban, nem fárasztanám ezzel a kevésbé barkácsoló kedvű olvasókat, de meg van adva, hogy milyen magasan, egymástól milyen messze lehetnek a lámpák, és persze csak olyan DRL szerelhető fel, ami EU-s megfelelőségi tanúsítvánnyal rendelkezik, konyhanyelven: benne van az E betű.

A menetjelző fény nem megfelelő használata, tehát együtt égetése a tompítottal a közlekedési szabályok kisebb fokú megszegésének számít, büntetési tétele szabálysértési helyszíni bírság, ami minimum 5000 de a rendőr dönthet úgy is – és tapasztalataink szerint ez az általános -, hogy figyelmeztetéssel elengedi az autóst.

Kommentek

  • Funkyman

    Plusz ne felejtsük el azt az el nem hanyagolható aspektust, hogy az utólagosan odagányolt DLR-ek esztétikai hatásukban az F&F aluszárnyakkal, a krómhatású spinneres műanyag dísztárcsákkal és a LED-es koponya ajtógombokkal vannak egy szinten.

  • mrobi

    pedig már azt hittem, hogy tényleg kötelező, mert annyi autón van utólag felrakva ez az okádék led. múltkor egy új X5-ösösn látam-.-

  • autoaudit

    Érdekes, egy csomó új autón a menetjelző fény nem kapcsolható ki…
    Sőt menet közben a tompított se, azaz mindenképpen együtt fog égni…
    Nem kéne a jogszabályokat a korhoz igazítani?

  • Mahler

    Köszönjük,Rácz úr, sokan fognak a jogszabályhoz lépegetni, de elborzadva” jönnek ki”. A járművek meg – és kivilágítására olyan bonyolult mondatszerkesztések vannak, hogy időnként lassan, ceruzával rajzolgatva lehet rájönni, hogy mit is akart a törvényalkotó! Egy biztos: nappali menetfényt fel lehet szerelni, tehát nem kötelező, lehet, aki akarja! Aki akarja, az pedig olvassa el, hogy miképp kell máködtetni. A tompítottal valóban nem világíthat együtt.De közben olvastam-újra-meglepő dolgokat is:a hátsó rendszámtáblát fehér fénnyel úgy kell megvilágítani, hogy sötétben, 20 méterről, jó látási viszonyok mellett el lehessen olvasni. Na ez meglepő volt, mert van pár autós, aki ezt szándékosan “lekapcsolja”. De pl. az utastérben kötelező! a lámpa, fehér v kadmiumsárga lehet. Nem lila, hupikék és nátrium vörös, mint ahogy néha-néha látom. De tele van meglepetésekkel a törvény, el kell olvasni egyszer. Kérdeztem egy vezető közlekedési főnököt a dolgokról, aki azt mondta:a technika és a gépkocsik különbözősége, valamint a közlekedés biztonsága miatt kell ilyen részletesen leírni, be kell tartani!
    És még súgva, halkan megjegyezte: a fiatal ficsúrok úgy telepakolják minden féle lámpával, hogy a kocsik úgy néznek ki, mint egy karácsonyfa! Na, ezt is lenyeltem. De azért őrület, mi van a lámpák, égők törvényi “villogásában”, az tuti.
    De tudni kell, mert a rendőrök egyik-másika tudja, mindegyik nem!

  • Funkyman

    A féklámpákra vonatkozó előírás pedig az, hogy bármilyen napszakban és időjárásban (nyilván akkor lehet legnehezebben látni, ha hétágra süt a Nap) lehessen látni 200 vagy 300 (nem emlékszem) méterről.

    A jard elkezdhetné megzsanettezni azokat a “tunereket”, akik lefóliázzák/festik a féklámpáikat, hogy alig lehet látni.

  • Mahler

    Funkyman igazad van, ez az egyik legelterjedtebb csibészség, nem tudom mi a pláne benne, talán egyszer megkérdezem, de sok kordénál látom. Egyébként- akkoriban!– a harmadik féklámpát hajtotta a rendőrség kegyetlenül, amire azt mondtam,hogy a jót aalkalmazni kell, nem tiltani!! Azt viszont a mai napig sem értem,hogy pl. julius 19-én 30 fokos melegben,tűző napfénynél miért is kell bármilyen világító eszköz a járművekre. Sajna ezt nem tudom befogadni. Csak a teljesen szuperjő időjárási körülményekre gondolok! Szerelőbarátom elmagyarázta: képzeljem el,hogy amikor 200 km/h körül megy, akkor feszültté válik, minden élénk információ nagyon jól jön, főleg ami szembejön!! Megértettem a 200 km-s félelmét.

  • CoIie

    Minél több cikk jelenik meg (bármilyen témában), annál több az elírás…
    Csak egy kis helyesbítés: a DRL és a menetjelző igenis használható együtt, hiszen az éppen ugyanaz! (Mivel a menetjelző != tompított reflektor!)

  • PluginHibrid

    Colie

    Nem jól gondolod.

    1000 félekép lehet hivni a lámpákat..
    Pl így
    1.Helyzetjelző
    2.Rövid vagy tompított
    3.Hosszú vagy távolsági

    Ez “Mivel a menetjelző != tompított reflektor!” tévedés.

    Ezeken felül van a DRL..

    Ami helyzetjelzővel mehet együtt , tompítottal nem.

  • CoIie

    Szerintem csak 1 féle képpen lehet hívni, ami a jogszabályban rögzítve van! (~kresz, köhém rendelet, stb.)
    A többi mellébeszélés ill. tévedés, de akár megtévesztés is lehet!
    Az meg félrevezeti az embert, mert a félinformációkból csak a probléma van, itt a példa éppen; “kötelező a menetjelző fény júniustól”…

  • zoldfulu2000

    Mahler: a legjobb időjárási körülméányek mellett is belefuthatsz egy árnyékosabb szakaszba, ilyenkor jól jön a diszkrét ledes fény.

    A nappali fény tkp a helyzetjelzőt válja ki és a funkciója is az, vagyis hogy kiszúrjon a sezmbe jövő, és ha két autó 100-zal egymás felé közelít minden többletinfó jól jön. Mintha te 200zal száguldanál…

  • vwxyz

    A tompított lefelé világít, hogy ne vakítson sötétben. A nappali felfelé is, hogy a szembejövő jól lássa erős fényben is. Vagyis sötétben nem csak felesleges a nappali fény, de kifejezetten zavaró is, így rontja a közlekedés-biztonságot. Ezért tilos együtt használni a kettőt.

  • Kisbundi

    Nekem a menetfény a lámpa felső részében van, ha tompítottat kapcsolok akkor sem kapcsol ki, csak lejjebb veszi a fényerőt.

    Erre büntessen meg a rendőr, és pereskedjen a forddal…. :D

  • MC Pite

    Nem rossz a cikk, de pár ponton felületes.

    1, Ne azt sulykoljuk hogy E betű – azt is hogy mire hagyták jóvá, hiszen a legtöbb esetben az olcsó DRL nem DRL, hanem _pozíciófénynek lett jóváhagyva_.
    2, A temérdek pici 1,2W-os izzó a kapcsolókban, műszerfalban és a rendszám világításban nagyobb bosszúság sokszor – 2-3 ilyen cserének az idejéből a lámpát is fel lehet szakszerűen szerelni. A digitműszerfalas kollégák nyáron pedig napszemüveg+elsötétülő műszerfalvilágítással nem biztos hogy boldogok.
    3, Miért _gányolás_ az utólagos menetfény? Philips, Osram, Magnetti Marelli korrekt termékeket árul korrekt áron, és könnyű (a vártnál sokkal könnyebb) rendes helyre fogatni. 5-6000Ft-os multicsiszolóval meseszépen lehet vágni a lökösök anyagát – akik azt gondolják hogy csak gányolva tudnák berakni, pár ezresét autóvillamosságis berakja.
    Mert az is kimaradt, hogy az RL jelzés kevés a búrán, a modulnak is engedélyesnek kell lennie – és a normális márkáknál 5-10 perc a bekötés, kábelrögzítés, modulrögzítés ideje! (Akku sarukra lehet kötni, feszültséget figyel a modul.)
    +1, Ha már paragrafusokat böngésztek, illett volna megjegyezni hogy gyárilag DRL-es autónál nappal azt kell használni(jelzőfény), nem útmegvilágító berendezést(tompított).

  • MC Pite

    kisbundi: A helyzetjelzős és a távfényes PWM-es megoldás (régebbi usa, japán autók főként) is helyes, csak el kell olvasni az irányelveket és szabályokat.

  • Mahler

    Zöldfülü! Zöldfülü vagy,mert nem azt írtam,hogy án 2OO-al megyek, hanem az autószerelőm. Egyébként a kivilágításra régebben is voltak remek szabályok,csak a vezetők elsinkófálták alkalmazni.A mostani kaarácsonyfás stilus hirdetése, alkalmazása nem zárja azt ki,hogy augusztus 2O-án déli 12-kor ne lásd meg a szeembe jövő kivilágítatlan kocsit. Ha igen, viselj szemüveget.

  • Mahler

    Zöldfülü.Sőt az autsz, hülye gyereke a gk-nak jobb és baloldalára 6-6 sárga-lila kerek lámpácskát szerelt, elöre három soros nappali menetfényt és csodálkozott,hogy félre állítoták és minden fényforrást lszedettek vele a rendőrök-plusz 45 ezer ft bónuszt is kapott- nem értette,hogy miért, pedig szerinte olyan klasszul nézett ki.Mindent az ésszerűség határáig kell alkalmazni, a butaságot sohasem értettem.

  • gabetdi

    Azt hiszem ADAC csinált olyan felmérést korábban, hogy tizedmásodpercekkel hamarabb és pontosabban fel lehet mérni egy autó helyét és sebességét ha be van rajta kapcsolva valamilyen világítás.

    Saját tapasztalatom az, hogy sajnos Magyarországon nemhogy arról lehet vitatkozni, hogy menetfény vagy tompított, hanem 10 autósból legalább 3 semmilyen világítást nem használ lakott területen kívül. Sajnos még csak észre sem veszik magukat, ha rádudálsz vagy rávillogsz szemből, mondjuk egy előzés végén akkor még ő van felháborodva…

    Sok esetben pedig, ha valaki a nappali menetfényt használja az új autóján, akkor meg azért dudálják le, mert azt hiszik a tompítottnak kellene égnie.

  • PluginHibrid

    E szerint városon kivül SEMIKÉPP NEM éghet a DRL ???

  • Kempelen10.

    És mi a bajotok a menetfénnyel egyébként, azon kívül, hogy a buszbérleten nincs?

  • PluginHibrid

    Hát hogy sok autón randa..még a gyári is néha…

  • csatop

    No egy picit pontosítanék: nem (55+5+5)x2, azaz 130 Wattot spórolunk, mert ott van még a rendszámtábla-világítás, valamint a nem csekély energiaigényű műszerfalvilágítás.
    Továbbá a korszerű DRL-eknek van helyzetjelző funkciójuk is, kizárólag ekkor éghet a DRL együtt (helyzetjelzőként!) a tompítottal.
    Arra a kérdésre pedig, hogy lakott területen kívül semmiképp sem éghet a DRL: dehogynem! nappal éppenhogy a felesleges tompítottat váltja ki.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

Okos kis kocka a Hondától

Jövő januárban leplezi le új koncepcióját a Honda. Önjáró, gondolkodó, elektromos gépkocsit ígérnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.