A múltkori gusztustalan, gyászjelentésnek álcázott reklám után most – valószínűleg ugyanazon elme szüleményeként – az alábbi csúfság érkezik meg naponta többször is levelesládáinkba:

Feladó: XXX XXX [xxx@xxx.com]
Küldve: 2013. május 28. 22:48
Címzett: xxx@vezess.hu
Tárgy: Június 1-től mindenkinek kötelező

Tegnap még csak figyelmeztetett a rendőr, de elsejétől kötelező a nappali menetfény használata minden autón – én ezen meglepődtem…
De ha már így van, itt egy tipp, hogyan lehet INGYEN hozzájutni:www.xxxx.com
Hogy miért ingyenes? Számolj csak! Most féláron 9900 Ft-ért adják, ráadásul mivel csökkenti az autó áramfelvételét (így a fogyasztást is) tankolásonként 1000 Ft is megspórolható vele, tehát 10 tankolás alatt megtérül az ára!
www.xxxx.com
Sőt! Most a 10 ezer forintért agyonreklámozott életmentő elalvásgátló ajándék hozzá – ugye így már érthető,valójában miért van INGYEN? A kérdés már csak az, hogy lehetnek ilyen hülyék, hogy ennyiért adják…

Hát, kedves spamgyáros, nem tudom, hogy lehettek ennyire hülyék, ahogy azt sem, miért gondoljátok, hogy jó ötlet többszörös hazugsággal reklámozni egy holmit. (Persze lehet, hogy jó ötlet, és sok tájékozatlan netes utalja a 9900-at erre a levélre – akkor pedig mi vagyunk hülyék, hogy nem spammeléssel foglalkozunk újságírás helyett.)

A menetjelző fény kíméli a tompított fényszóró izzóit és vidéken nappal valamelyes megtakarítást is jelent

No de a valóság: a nappali menetjelző fény (nemzetközi rövidítése DRL, Daytime Running Light) valóban kötelező lett , de csak ha véletlenül autógyára van az embernek. 2011. február 7-e óta minden új fejlesztésű modellbe kötelezően be kell szerelni ezt a biztonsági kütyüt. Az autósok számára viszont nem kötelező utólag beszerelni ilyet, Magyarországon, lakott területen kívül továbbra is elegendő, ha tompított fényszóró használatával autóznak.

Ha viszont mégis beszerelne valaki egy nappali menetfényt, azzal számoljon, hogy a kocsi fogyasztását legfeljebb centiliterekkel fogja mérsékelni tankolásonként! Hiszen két tompított és négy helyzetjelző, (55+5+5)x2, azaz 130 Wattot vált ki a DRL, lámpatípustól függően körülbelül 4-20 Wattal.

Nem csak LED-es menetjelző fény létezik, 10-20 wattos hagyományos izzókkal is készülnek DRL-lámpák

Ha egy tank, 40 liter üzemanyagot 60 km/óra átlagsebességgel, hétliteres fogyasztással, 9,5 órán át autózva égettünk el (és csak országúton, csak nappal közlekedtünk, amikor mennie kellett volna a tompítottnak), akkor a – mondjuk – 120 Watt világítás megtakarítása 1,14 kWh lesz, ami benzinből – mivel a benzin energiatartalma kb. 12,1 kWh/kg – 9,5 deka, ami kábé 1,3 deci a 0,71 kg/m3 körüli sűrűségű benzinből. Szor 3, mert a benzinmotor hatásfoka miatt csak a benzin energiájának egyharmada hasznosul akár a generátoron, akár a keréken, a többi megy a levegőbe, hőveszteségként. Tehát jó 150 forint tankolásonként a megtakarítás.

Városban persze DRL-lel ne nagyon autózzon, aki spórolni akar, hiszen a fenti logika alapján az immár feleslegesen, mindig égő DRL két tankolás között akár harminc forint többletköltséget is jelenthet! Ha jól számoltam, és vegyes körülmények között autózunk, úgy 100 tankolás után érjük el azt a nagyságrendet, amibe egy lámpapár kerül. Megéri az utólagos gányolás?

Éghet-e más lámpával együtt a DRL?

Olvasónk, Gábor ellenben nem aljas nyereségvágyból, hanem segítséget kérve keresett meg bennünket nappali menetfényes történetével. Megállította a rendőr, és figyelmeztette, hogy a szabályok értelmében nem használhatja egyszerre utólag felszerelt DRL-ét és a tompítottat! Igaza van-e a rendőrnek, kérdezi Gábor.

Utólag beszerelendő menetjelző fény vásárlásakor ügyeljünk arra, hogy EU-minősített terméket vegyünk, és szabályosan szereltessük fel, nehogy gond legyen a vizsgán vagy egy unatkozó rendőrrel

Nos, röviden: igen! Hogy miért nem éghet együtt a DRL a menetjelzővel, azt ugyan nem tudom, de valaki valahol úgy döntött, hogy nem éghet. 6/1990-es KÖHÉM-rendelet, 55/B § 3. bekezdés:

A nappali menetjelző lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a lámpa automatikusan bekapcsolódjon, ha a motorindító kapcsoló a motor indítására kész állapotában van, de – kivéve a 42. § (5) bekezdése szerinti esetet – automatikusan kapcsolódjanak ki, amikor a fényszórókat bekapcsolják.

A hivatkozott 42. paragrafus sem jelent ám felmentést, mert az – vicces bikkfanyelvül megfogalmazva – csak a fénykürt használatára vonatkozik:

A távolsági fényszóróhoz alkalmazható olyan elektromos kapcsolás is, amellyel a távolsági fényszóró minden más világító és fényjelző berendezéstől függetlenül – a kapcsoló működtetésének az időtartamára – bekapcsolható; e kapcsoló elengedésekor a távolsági fényszórónak ki kell aludnia.

Nagyon ráérnek a jogszabály-alkotók

Mit kezdene a magyar hatóság a kormányszerkezettel összekötve forduló középső fényszórós Tucker Torpedóval?

Mit kezdene a magyar hatóság a kormányszerkezettel összekötve forduló középső fényszórós Tucker Torpedóval?


A menetjelző lámpánál még részletesebb és érthetetlenebb szabályozás vonatkozik a kanyarodófények műszaki paramétereire a 6/1990-es KÖHÉM-rendeletben. 40 km/óra felett nem működhetnek ezek a lámpák, együtt a kettő csak rükvercben éghet (???), csak tompítottal vagy reflektorral együtt működhet a kanyarfény.

Lassú géppel, telefonnal óvatosan kattintsanak a linkre, mert valaimért nagyon foglalja a processzort mostanában a netes jogtár, de ha meri, ide kattintva, az 55-ös és 56-os paragrafusban találja a részletes szabályozást a nyájas olvasó.

Aki utólag szeretne menetjelző fényt felszerelni kocsijára, jó, ha tisztában van a többi műszaki előírással is. Ott van minden a jogszabályban, nem fárasztanám ezzel a kevésbé barkácsoló kedvű olvasókat, de meg van adva, hogy milyen magasan, egymástól milyen messze lehetnek a lámpák, és persze csak olyan DRL szerelhető fel, ami EU-s megfelelőségi tanúsítvánnyal rendelkezik, konyhanyelven: benne van az E betű.

A menetjelző fény nem megfelelő használata, tehát együtt égetése a tompítottal a közlekedési szabályok kisebb fokú megszegésének számít, büntetési tétele szabálysértési helyszíni bírság, ami minimum 5000 de a rendőr dönthet úgy is – és tapasztalataink szerint ez az általános -, hogy figyelmeztetéssel elengedi az autóst.