Ön szavazott már a KRESZ-módosításokról?

13 a magyar igazság

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.06.04. 06.00

A lakosság 0,005 százaléka által javasolt KRESZ-módosításokat iránymutatásként kell értelmeznie a jogalkotónak – állítja a Miniszterelnökség. Ismerje meg a lehetőségeket!

Ne állíthasson meg a rendőr bárhol; hangolják át jobban a lámpákat; szedjék le a fölös táblákat és vizsgálják felül a parkolást – íme, néhány állítólagos népjavaslat a KRESZ megváltoztatására, amelyekről a kormány szerint önök, kedves olvasók döntik el, hogy bekerüljenek-e a KRESZ-be. Csak szavazni kell.

Márciusban indította el a Miniszterelnökség a szerintem.kormany.hu nevű oldalt a hivatalos indoklás szerint azért, mert “a Nemzeti Ügyek Kormánya kiemelt figyelmet fordít a magyar emberek véleményére…, a mindennapi életet segítő javaslatok begyűjtésére”. Első akciójában a kabinet azon közlekedési szabályok megváltoztatására kért tippeket, amelyek bosszantják a népet.

“Több mint 500-an erősítették meg regisztrációjukat, és ezek a felhasználók több mint 400 javaslattal éltek” – közölte a Vezess.hu kérdésére a Miniszterelnökség, amelynek munkatársa elmondta, hogy az online beküldött KRESZ-módosítási tippek “döntő többsége releváns” volt.

A bírságokról nem lehet szavazni. Pedig sokan felvetették, hogy változtatni kellene itt is

Ennek ellenére az amúgy a közlekedési szabályok megváltoztatásában illetékes Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szakértői – akiket megkért a kormányfő irodája a szortírozásra – mindössze 13-at választottak ki arra, hogy ajánlatként feltegyék a kormányzati oldalra, tessék, ezekről lehet szavazni.

A javaslatokat rövidítve közöljük (itt olvashatóak teljes terjedelmükben):
    1, kizárólag a biztonságos helyeken állíthassa le a rendőr az autósokat
    2, szedjék be a fölösleges, és a kint felejtett táblákat
    3, plusz vizsga nélkül is vezethessenek 125-ös motort a B-s jogsival rendelkezők
    4, segédmotorral is lehessen utast szállítani, ha van gyári utasülés és lábtartó
    5, jobban hangolják össze a közlekedési lámpákat
    6, írják ki a forgalomirányító lámpák váltásának idejét
    7, biztonságosabbak legyenek a forgalomirányító lámpák kiegészítő jelzései
    8, tegyék egyértelműbbé a kerékpárosokra vonatkozó szabályokat
    9, kapjanak védelmet a családi parkolóhelyek
    10, vizsgálják felül a parkolási szabályokat
    11, a veszélyes kereszteződésekben legyen körforgalom vagy jelzőlámpa
    12, tegyék lehetővé harmadik gyerekülés használatát a kocsi első ülésén
    13, a leállósáv új neve mentősáv legyen

Érdekes, hogy miközben az emberek által beküldött javaslatok többsége a kerékpáros közlekedésre és a KRESZ szabálysértési tételeire vonatkozott a parkolás mellett (ezt még a kiválasztás előtt közölte velünk a Miniszterelnökség), végül a bringások életére vonatkozóan egyetlen javaslat került be a 13-ba (igaz, az elég átfogó), míg a szabálysértési tételek megváltoztatásának lehetősége teljességgel kimaradt.

A szakértők szerint nem toldozgatni-foldozgatni kellene a KRESZ-t újabb szabályok bele tömködésével, hanem újat írni. Sokkal rövidebbet, sokkal egyszerűbben fogalmazva

A Miniszterelnökség szerint az – ezek szerint csak részben akceptált – javaslatok azt mutatják, hogy “az emberek örömmel vesznek részt az ország közös ügyeinek alakításában”. Egyúttal sikeresnek minősítették saját akciójukat, amelyben a tízmillió lakosból 500-an vettek részt, azaz a lakosság 0,005 százaléka.

A történet folytatása úgy néz ki, hogy a napokban “a regisztrált felhasználók” szavazhatnak arról, hogy melyik javaslatot támogatják. Ez, ha jól értjük, bő 500 embert jelent. A voksolás zárásának időpontjára, bár kérdeztük, nem mondott konkrét időpontot a Miniszterelnökség. Közlésük szerint a javaslatok “a felület működésének tesztelésére is szolgálnak, így a szavazás lezárása is a tapasztalatok fényében valósulhat meg”.

Kíváncsiak voltunk arra is, végül az egyes javaslatokra leadott szavazatok száma, vagy szakmai érvek döntenek arról, hogy melyik javaslat kerül be végül a KRESZ-be. “A javaslatokra beérkező támogatások aránya arra szolgál, hogy segítse a döntéshozókat azok állampolgári elfogadottságának felmérésében, iránymutatásra szolgál a minisztériumok számára” – így a válasz kérdésünkre.

Mivel igen eltérő mennyiségű jogalkotói munkát feltételeznek az egyes javaslatok, kérdés, hogy melyik mikor lehet hatályos. Erre azt mondták az illetékesek, hogy a szavazás lezárulta után kezdődhet meg a beépülésük a KRESZ-be, aminek az idejét jelenleg egészen pontosan ők sem tudják.

Őszintén reméljük, hogy mindannyiunk érdekében minél előbb, minél több megvalósul a javaslatok közül, ugyanakkor már látjuk magunk előtt a kabinet kiadványát a választási kampányban: önök javasolták, mi megcsináltuk.

Ezt olvasta már?
Amerika elkérte a magyar világújdonság tervét!

Kommentek

  • Soma

    Segítsetek! Légyszi szavazz Te is a ” 4, segédmotorral is lehessen utast szállítani, ha van gyári utasülés és lábtartó”, javaslatra.

  • HakapesziM

    Nekem van néhány vesszőparipám: Megszüntetném a Stop táblát, minek? Ha nem belátható a kereszteződés, akkor “macisajtnál” is megállok, ha nincs forgalom, vagy jól áttekinthető, akkor meg minek álljak meg?

    Ha rajtam múlna, a rendőr a szabályosan haladó autót egyáltalán nem állíthatná meg, csak akkor ha súlyos oka van rá, pl. szökött bankrablót, bűnözőt keresnek. A lakásomba sem jönnek be csak úgy, mikor eszükbe jut
    .
    Megszüntetném a kamionstopot, okafogyott, a heti pihenőidők miatt így is, úgy is áll hétvégén a kamionok többsége, nincs már sok értelme.

    Autópályán egyes helyeken és időszakokban táblával megengednék 130 – nál magasabb sebességet is.

    És még sok más, csakhogy az egész nem azért van ám, hogy a közlekedőknek jó legyen.

  • subtotal

    1, kizárólag a biztonságos helyeken állíthassa le a rendőr az autósokat
    2, szedjék be a fölösleges, és a kint felejtett táblákat
    5, jobban hangolják össze a közlekedési lámpákat
    7, biztonságosabbak legyenek a forgalomirányító lámpák kiegészítő jelzései
    8, tegyék egyértelműbbé a kerékpárosokra vonatkozó szabályokat
    10, vizsgálják felül a parkolási szabályokat
    11, a veszélyes kereszteződésekben legyen körforgalom vagy jelzőlámpa

    Ezekhez KRESZ kell????????????
    EZ NEM TERMÉSZETES???????
    Amúgy ezek egy része olyan gumiszerűen van megfogalmazva, hogy a törvényhozó olyan baromságot hoz ki belőle, amit megszoktunk tőlük. Persze hivatkozva arra, hogy “pógárok” kérték. Például a 7-es pont mit jelent? Eddig veszélyesek voltak a kiegészítő jelzések, vissza lesznek szedve? Ehelyett a jobbra kisív állandó engedélyezésére lenne szükség.

  • zoliiiii

    Nem gondoljátok komolyan, hogy ilyen javaslatok érkeztek csak be? :) Az autósoknak hasznos javaslatokat dobták egyből, amit most láttok, azok meg a szerintük hasznos.

    HakapesziM:
    Stop tábla eltörlése? Ne röhögtess már. Egy főútra felkanyarodáskor szükséges a stop tábla, mert ha csak macisajt lenne, akkor gurulnának, ha belátható, ha nem, és keresztbe 90+ km/h-val jönnek. Sokan nem tudnák felmérni azt a sebességet, és megállni előtte. Jó ez így. Ne essen már nehezére senkinek megállni egy pillanatra.

    Ha a rendőr csak akkor állíthatna meg, akkor szerinted ki járna jogsival? Mert bankrablót nem sokszor keresnek, egyéb okból ugye meg nem igazán állítana meg.

    Kamionstop-ot még így is megszegik sokan, nehogy már jogilag is megtehessék.

    Magas sebességű autópálya szakasznak pedig 6 sávosnak kellene lennie minimum, mert aki csak 130-al akarna menni, és kitéved eléd (~180km/h), mert ő meg előzni akarja a kamiont, és ismerve az itteni tükörhasználatot, és az embereket (ha 180 lenne, mennétek 200-al), eléggé megnövekedne a ráfutásos balesetek száma. Ezért kell egy 3. sáv, és akkor ellehetne férni.

  • HakapesziM

    zolii: Van olyan főút, ahova a ráhajtáskor csak “macisajt van”. Ha egyáltalán nem jön senki, éjjel 2 – kor minek álljak meg? (nem is állok). Csak egy ok a kötekedésre.

    A kamionstophoz: értsd meg, hogy a hétvégi pihenők előírásai miatt a többségük így, úgy is áll, ott is, ahol nincs tilalom. Aki pedig tud menni (pl. hét közben vette ki a heti pihenőt, szabiról jön stb.) minek ácsorogjon? Több országban nincs kamionstop, mint ahol van.
    A rendőrhöz: rendszám alapján ma már szinte minden információt el tud érni a rendőr. Akkor minek állít meg? Na igen, elsősegélydoboz meg hasonlók. Kötekedés, ne érezze magát már a dolgozó olyan nagy biztonságban.

    A hatsávos pályával egyetértek, de a többivel nem egészen, Németországban rengeteg négysávoson is mehetsz, nemhogy 160 – nal, de akármennyivel is.

  • Guevara

    1. Bárcsak több autóst szednének ki a zsaruk akár “nem biztonságos” helyen is.
    2. gigaLOL, mindenkinek mást jelent a felesleges. Ha kint van “felejtve” a tábla, kinek kéne hogy eszébe jusson beszedni?… *facepalm*
    3.,4. Ne! Legyen egy kategória a 125 és az alatti motorkák csoportja 14 éves kortól külön vizsgával. (aki hülye, az 50-essel is hülye) Aki utast is akar vinni, az csináljnon A korlátozottat vagy ennél magasabb kategóriás jogsit. Az autós nem tud automatikusan motorozni is amint kezében a papír (plasztik kártya)
    5. Mihez képest jobban?
    6. Pénz, pénz, pénz és (köz)pénz… összedobhatjuk rá végülis, van még miből.
    7. lásd 6-os pont.
    8. Hát azt lehet éppenséggel, ha annyira muszáj.
    9. Hogyan? Legyen családos igazolvány is? Mi a család fogalma egyáltalán? Na, szal ez se..
    10. LOL
    11. 6-os pont.
    12. Nagyon kevés magyar ember gondja, sőt egyre kevesebbé. Inkább autó kéne először a 3+ gyerekeseknek.
    13. Baromság. Leállósáv, amit lényegében sose szabadna elfoglalni, mert hátha jön a mentő?

  • zoliiiii

    HakapesziM: Rendszámról mégis honnan tudja meg a rendőr, hogy van-e jogsija? Az autókat nem mindig a tulajdonosuk vezetik.

  • HakapesziM

    zoliii: Onnan közelíteném meg, miért akarja annyira tudni van – e jogosítványa? Láthatóan szabályosan közlekedik egy autó, minek állítják meg? Megyek az utcán gyalog, és nem állítanak meg lépten – nyomon, nem vagyok – e körözve? Nincs – e fegyver a zsebemben. Előfordul igazoltatás, vagy motozás rendkívüli esetekben, de nem mindennapi az ilyen.
    Nem kell mindig mindent ellenőrizni.

  • Ankhiszesz

    Rendszám alapján anyukám nevén van a kocsi, akinek nincs jogosítványa, tehát akkor én lennék az, akit mindig megállítanak?!
    Azért a sofőröket komolyabban kell ellenőrizni, mint a gyalogosokat, némileg veszélyesebb. Ráadásul nem érzem olyan nagy problémának, engem kereken 0 alkalommal állítottak meg 5 év alatt…

  • HakapesziM

    Arra gondoltam, hogy megállítás nélkül egy rakat dolgot meg lehet tudni a rendszám alapján, nyilván nem mindent. Nem körözött – e a jármű, van – e biztosítása, műszaki vizsgája, autópálya használati jogosultsága, behajtási engedélye stb. Engem se sokszor állítanak meg személyautóval, a kamion más tészta, de kelet – európai viszonylatban mindig érzek egy ilyen, “ha nincs hiba, majd keresünk” hozzáállást, elég csak az elsősegélydoboz, izzókészlet szavakat leírnom. (kamionnál tűzoltókészülék meg még egy sereg dolog).
    Kötekedés ez. Azt állítják, a legfőbb baleseti ok a gyorshajtás. Megállítják a gyorshajtót? Útját állják fizikailag? Nem. Kiküldik rendszám alapján a büntetést. Akkor miért akar engem a rendőr megállítani, ha szabályosan közlekedem, ha a – állítólag – legveszélyesebb közlekedési visszaélés esetében sem teszik?

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.